پنجشنبه , ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳
صفحه اول » اجتماعی و سیاسی » از امشب پروازهای مستقیم بریتیش ایرویز به ایران آغاز میشود. همه دوتابعیتیها، از نظر دستگاه های اطلاعاتی نظام ایران، مظنون به جاسوسی هستند!

از امشب پروازهای مستقیم بریتیش ایرویز به ایران آغاز میشود. همه دوتابعیتیها، از نظر دستگاه های اطلاعاتی نظام ایران، مظنون به جاسوسی هستند!

 شرکت‌ هواپیمایی انگلیسی «بریتیش ایرویز» که چهار سال پیش پروازهای خود به ایران را به حالت تعلیق درآورده بود، مجدداً پروازهای مستقیم از لندن به تهران را از امروز پنجشنبه از سرمی‌گیرد.

به گزارش بولتن نیوز،شرکت هواپیمایی انگلیسی «بریتیش ایرویز» پروازهای مستقیم از لندن به تهران را مجدداً از سرمی‌گیرد.

شبکه «بی بی سی» در اینباره گزارش کرد، این اولین پرواز مستقیم هواپیمای شرکت انگلیسی به ایران از سال 2012 تاکنون به حساب می‌آید.

پیش از این، «نیل کاترل» سرپرست برنامه‌ریزی بریتیش ایرویز اعلام کرده بود که رفع تحریم‌ها علیه ایران، چشم‌انداز تازه‌ای را بعنوان یک مقصد گردشگری برای ایران، با آن میراث غنی، معماری منحصر به فرد باز می‌کند و عجیب نیست که گفته می‌شود تهران یکی از مقاصد محبوب 2016 خواهد بود.

بعد از لغو تحریم‌های ایران به دنبال توافق هسته‌ای ایران و 1+5 (آمریکا، انگلیس، فرانسه، روسیه، چین بعلاوه آلمان)، سفارت انگلیس در تهران در سال 2015 بازگشایی شد.

بریتیش ایرویز اعلام کرد که 6 روز در هفته از فرودگاه «هیثرو» لندن به تهران پرواز خواهد داشت و بوئینگ 777 ساعت 21:00 به وقت گرینویچ (00:30 بامداد روز جمعه به وقت تهران) لندن را به مقصد تهران ترک می‌کند.

بنا به گزارش بی بی سی، شرکت‌های «ایرفرانس»، «کی‌ ال‌ ام» و همین طور خطوط هوایی اتریش هم مدتی بعد از آغاز اجرای توافق هسته‌ای ایران، پروازهای خود را به تهران از سر گرفتند.

” حسین نقوی حسینی ورامینی”سخنگوی به اصطلاح “کمیسیون امنیت ملی مجلس” در مجلس مدعی شد که از نظر تحلیلگران دستگاه اطلاعاتی نظام ایران،  “ایرانیان دو تابعیتی‌” مورد توجه جدی “سرویس‌های اطلاعاتی دشمن” هستند!!!

مسئولان اطلاعات سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در جلسه کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس با موضوع «پروژه نفوذ» اشاره کردند که افراد دو تابعیتی را «مورد توجه» سرویس‌های اطلاعاتی خارجی می‌دانند.

به گزارش رادیوفردا به نقل از سایتهای داخلی حسین نقوی حسینی، نماینده اصولگرای ورامین در مجلس و سخنگوی کمیسیون امنیت ملی، روز چهارشنبه، دهم شهریورماه، در گفت‌وگو با ایرنا، جلسه برگزار شده را دومین جلسه فوق‌العاده این کمیسیون با موضوع بررسی پروژه نفوذ اعلام کرد.

به گفته سخنگوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس، در این جلسه تاکید شد: «افراد دو تابعیتی مورد توجه جدی سرویس‌های اطلاعاتی دشمن هستند و در پروژه نفوذ به کار گرفته می‌شوند و نمونه‌های مختلف به کار گرفته شده، دارای تابعیت مضاعف هستند.»

این نخستین بار است که موضع مقامات اطلاعاتی جمهوری اسلامی در قبال افراد دو تابعیتی ایرانی‌ـ‌خارجی با چنین شفافیتی اعلام می‌شود و شاید همین موضع و برداشت دلیل بازداشت‌های فزاینده این افراد به‌ویژه در سال‌های اخیر باشد.

جنجال بر سر افراد دو تابعیتی به کار گرفته شده در دولت یک بار پیش از این در سال ۹۳، دو سال قبل، با انتشار اخبار و گزارش‌هایی از سوی رسانه‌های اصولگرا بالا گرفت که از حضور فردی دو تابعیتی در دفتر رئیس جمهوری ایران خبر می‌دادند.

در آن زمان گفته می‌شد محمد نهاوندیان، رئیس دفتر حسن روحانی، فرد موردنظر این گزارش‌ها و اخبار بود. با این حال در همان زمان محمدباقر نوبخت، سخنگوی دولت، تاکید کرد که «مسئول دو تابعیتی در دفتر رئیس‌جمهوری نداریم».

آقای نقوی حسینی روز چهارشنبه در ادامه به جریان بازداشت یکی از افراد حاضر در مذاکرات هسته‌ای اشاره کرده و تصریح کرد: «فردی که در جریان مذاکرات هسته‌ای به اتهام جاسوسی بازداشت شد، دارای تابعیت مضاعف است.»

پیش از این، اخبار ضد و نقیض و موضع‌گیری‌های متناقضی درباره بازداشت عبدالرسول دری اصفهانی در رسانه‌های ایران منتشر شده بود.

از دری اصفهانی به عنوان کارشناس امور مالی و بانکی و عضو تیم مذاکره‌کننده هسته‌ای ایران یاد می‌شود.

بهرام شفیعی، سخنگوی وزارت خارجه ایران، هفته گذشته در نشست خبری هفتگی خود با خبرنگاران تصریح کرد که هیچ مسئولی به اتهام دو تابعیتی‌ بودن دستگیر نشده و اگر کسی دستگیر شده، به دلایل دیگر بوده است.

همچنین روز سه‌شنبه، نهم شهریورماه ۹۵، محمدباقر نوبخت، سخنگوی دولت یازدهم، در عین حال که از بازداشت «یکی از افراد تیم مذاکره‌کننده» اظهار بی‌اطلاعی کرد گفت: «امروز اعلام شد که فرد مورد نظر با قید وثیقه آزاد خواهد شد و این نشان‌دهنده آن است که زیاد موضوع مهمی نیست.»

غلامحسین محسنی اژه‌ای، سخنگوی قوه قضاییه، نیز دو روز قبل، تأیید کرده بود که یک نفر به عنوان «عامل نفوذی در تیم مذاکره‌کننده هسته‌ای ایران» بازداشت شده، اما «این اتهام برای او هنوز اثبات نشده است».

بحث بر سر «پروژه نفوذ» دولت‌های غربی در ایران با سخنرانی و اظهارات آیت‌الله علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی ایران، از سال گذشته و در جریان مذاکرات هسته‌ای ایران و کشورهای غربی بالا گرفت و از آن زمان تاکنون رهبر جمهوری اسلامی به طور مکرر از این واژه در حوزه‌های مختلف استفاده کرده و نسبت به آن هشدار داده است.

در این میان نفوذ دشمن، پروژه نفوذ یا عامل نفوذ از جمله کلیدواژه‌ها و ترکیب‌های واژگانی مورداستفاده در میان گروه‌های سیاسی اصولگراست که آن را به موضوعی برای اتهام‌زنی به اصلاح‌طلبان یا اعتدال‌گرایان نزدیک به دولت بدل کرده‌اند.

اصلاح‌طلبان و اعتدال‌گرایان نزدیک به دولت حسن‌ روحانی، به طور کلی و عمومی موافق مذاکره با کشورهای غربی و حل و فصل مسائل ایران و جامعه بین‌الملل از طریق گفت‌وگو هستند.

به گفته حسین نقوی حسینی، سخنگوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی، در جلسه فوق‌العاده این کمیسیون که با حضور مسئولان اطلاعات سپاه برگزار شد، همچنین «ارکان پروژه نفوذ در حوزه های مختلف سیاسی، اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی، علمی، فنی، ایدئولوژی و غیره مورد بررسی و تبیین قرار گرفت.»

به گفته این نماینده عضو جبهه پایداری، در این جلسه، اهداف دشمن در کوتاه‌مدت، میان‌مدت و بلندمدت تشریح شده و در این زمینه نمونه‌های مختلفی که مورد بهره‌برداری قرار گرفته بودند، معرفی شدند.

به گفته نماینده ورامین در مجلس در این جلسه تاکید شده‌ است: «تمام مسئولان و مدیران نظام به ویژه نمایندگان مجلس مورد توجه دشمن هستند و ممکن است از طرق مختلف اعم از خبرنگار، فعال اقتصادی و غیره وارد شوند و خود آنها یا فرزندان آنها را گرفتار کنند، لذا دقت و مراقبت جدی از خود و اعضای خانواده ضرورت حیاتی دارد.»

آن‌ طور که آقای نقوی حسینی گفته است، «رصد مستمر پروژه نفوذ» در جلسات آتی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس تداوم خواهد داشت.