جمعه , ۳۱ فروردین ۱۴۰۳
صفحه اول » اجتماعی و سیاسی » اخبار ویژه روزنامه‌های 10 شهریور

اخبار ویژه روزنامه‌های 10 شهریور

در لابه‌لای گزارش‌ها و سرمقاله‌ها

*********
کیهان
نقیض‌گویی درباره رشد اقتصادی و وضعیت ونزوئلایی!
در حالی که وزیر اقتصاد گفته است 4 فصل متوالی رشد اقتصادی مثبت داشتیم، مشاور روحانی و دبیر ستاد هماهنگی اقتصادی دولت گفته است ما در سال 94 ذاتاً یک اقتصاد ونزوئلایی داشتیم.
علی طیب‌نیا اخیراً گفت: در سال 93، چهار فصل متوالی رشد اقتصادی مثبت داشتیم و این یعنی از رکود خارج شده‌ایم.
او در توضیح رکود اقتصادی می‌گوید: رکود به وضعیتی گفته می‌شود که یک کشور برای سه فصل متوالی رشد منفی داشته باشد؛ به طوری که ما در سال 91 و 92 برای هشت فصل رشد اقتصادی منفی داشته و در سال 93 چهار فصل متوالی رشد اقتصادی مثبت داشتیم و این یعنی از رکود خارج شده‌ایم.
او با اشاره به رشد اقتصادی 1/3 درصدی کشور در سال 94 گفت: در سال 95 شاهد رشد اقتصادی 4/4 درصدی بودیم که در پی سیاست‌های دولت برای تشویق به تولید و کار بوده است.
اما روزنامه شرق از قول مسعود نیلی گفته که سال گذشته با کاهش رشد اقتصادی روبرو بودیم.
شرق در تعریف رکود نوشت: رکود در چرخه اقتصادی، دوره‌ای را می‌گویند که در آن اقتصاد حالت انقباضی به خود می‌گیرد و کوچک می‌شود و به عبارت دیگر رشد اقتصادی در این دوره منفی می‌شود. این مدت معمولاً در دو دوره سه‌ماهه پی‌درپی تعریف می‌شود.
ارائه بسته‌ای برای خروج از رکود تورمی در سال‌های 93 و 94 اعترافی به حاکم بودن وضعیت رکودی است. رشد اقتصادی منفی نه فقط در دو فصل متمادی که در سال‌های متمادی دامن‌گیر اقتصاد ایران شده است.
مسعود نیلی مشاور اقتصادی رئیس جمهور به شرق گفت: از نظر ارزیابی آمارهای اقتصادی، از فصل چهارم سال 1393 رشد اقتصادی کشور با کاهش درخور توجهی مواجه شد. همان طور که می‌دانید، قیمت نفت از نیمه دوم سال 1393 به طور بی‌سابقه‌ای بسیار سریع کاهش یافت.
دبیر ستاد هماهنگی اقتصادی دولت می‌افزاید: ما در سال 94 ذاتاً یک اقتصاد ونزوئلایی داشتیم ولی ونزوئلا نشدیم.
تدوین کننده بسته خروج غیرتورمی از رکود، درباره تأثیر شوک کاهش قیمت نفت بر «رشد اقتصادی منفی» در سال 94، تأکید کرد: رشد اقتصادی منفی 6/8 درصد و منفی 1/9 درصد که هر دو پشت سر هم رخ داد، اولاً باعث کاهش یک پله نسبتاً بزرگ در سطح تولید ناخالص داخلی کشور شد و ثانیاً ما را از یک روند رشد متوسط حدود چهار درصد سالانه بلندمدت جدا کرد.
با مقایسه اظهارات نیلی و طیب‌نیا معلوم نمی‌شود از نگاه تصمیم‌گیران اقتصادی دولت، سال‌های رشد متوالی اقتصادی بوده یا سال‌های کاهش آن، به نحوی که حتی رئیس جمهور یک ماه پیش در کرمانشاه تصریح کرد مشکلی به نام رکود داریم. او البته یک ماه بعد گفت به رشد اقتصادی 4/4 درصد رسیده‌ایم و پس از روحانی، وزیر اقتصاد گفت چهار فصل متوالی رشد اقتصادی مثبت داشته‌ایم.
دو هفته پیش فرشاد مؤمنی کارشناس اقتصادی اصلاح‌طلب در مصاحبه با روزنامه اعتماد تصریح کرده بود: دولت برخوردی سهل‌انگارانه و تناقض‌آمیز با برنامه توسعه دارد.
مؤمنی در پاسخ به این سؤال که چه طیف فکری بیشترین سهم را در آرای اقتصادی رئیس‌جمهور دارد؟ اظهار داشت: من اسم این طیف را می‌گذارم طرفداران برنامه شکست خورده تعدیل ساختاری. در تمام بسته‌های سیاستی دولت در آنها و در متحدان منفعتی آنها را می‌بیند. وقتی دولت در بسته خودش و در شرایطی که کشور با بحران حاد اشتغال روبه‌رو است، می‌گوید؛ پتروشیمی‌ها پیشران اقتصاد هستند، نمی‌توانید نقش مؤثر آنها را نبینید.

وی تصریح کرد: برای سال 1395 به طور مشخص می‌توان به رئیس جمهوری گفت که در کنار شما یک فرد صاحب صلاحیت کارشناسی که درباره فشارهای طاقت‌فرسا و فاجعه‌آمیزی که به تولیدکنندگان و عامه مردم تحمیل شده وجود ندارد. ایشان باید یک مشاور تولیدی صاحب صلاحیت انتخاب کند که درک راهبردی داشته باشد و خاک صنعت را هم خورده باشد و دید راهبردی در این زمینه داشته باشد.توافق خرید ایرباس بعد از 10 ماه در حد تفاهم‌نامه باقی مانده است

10 ماه پس از توافق ایران با شرکت ایرباس برای خرید هواپیما، این تفاهم‌نامه به قرارداد تبدیل نشده و علت آن مخالفت آمریکاست.
دویچه وله در گزارشی نوشت: با وجود قرارداد هسته‌ای میان ایران و کشورهای 5+1 (برجام) که از ابتدای سال جاری به اجرا درآمده مشکلات دایره کنترل دارایی‌های خارجی وزارت خزانه‌داری آمریکا (اوفاک) با ایران هنوز حل نشده است و بانک‌های اروپایی برای گسترش همکاری با ایران دچار تردید و احتیاط هستند.
دویچه وله می‌افزاید: عباس آخوندی وزیر راه ایران با اعلام سفر نمایندگان ایرباس به این کشور در روزهای آینده، ابراز امیدواری کرده که قرارداد با این شرکت برای خرید هواپیما به زودی نهایی شود. وی ابراز امیدواری کرده که این سفر مقدمه امضای قرارداد برای خرید 118 هواپیما از ایرباس شود. گرچه آخوندی گفته که موفق شدیم در بحث ایرباس موضوع تأمین مالی آن را نهایی کنیم که پیشرفت بسیار بزرگی است و قرارداد با ایرباس در مراحل نهایی قرار دارد، اما قطعی شدن این توافق را همچنان مشروط به تأییدیه دایره کنترل دارایی‌های خارجی وزارت خزانه‌داری آمریکا، اوفاک (OFAC) دانسته است.
دویچه وله با اشاره به اینکه تحریم‌های آمریکا همچنان مانع قرارداد با ایرباس هستند، ادامه داد: 10 ماه پیش، ایران درباره خرید 188 هواپیما به ارزش 27 میلیارد دلار با شرکت اروپایی ایرباس تفاهم‌نامه امضا کرد، اما از آن زمان تاکنون این تفاهم‌نامه همچنان به صورت قرارداد درنیامده که در وجه عمده به تحریم‌های آمریکا علیه ایران بازمی‌گردد.

دویچه وله با اشاره به اینکه موفقیت گفت‌وگو با شرکت آمریکایی بوئینگ نیز مستلزم چنین تأییدیه‌ای است، اضافه کرد: ایران با بوئینگ نیز تفاهم‌نامه‌ای برای خرید 108 هواپیما امضا کرده است.آفتاب یزد: برخلاف 3 سال قبل مردم استدلال‌های روحانی را نمی‌پذیرند

عضو مرکزیت حزب منحله مشارکت به توجیه و تأویل نارضایتی‌های مردم از ناکارآمدی دولت و عملی نشدن وعده‌های گشایش اقتصادی پس از برجام پرداخت.
محسن صفایی فراهانی که سابقه قائم‌مقامی وزارت صنایع، عضویت در اتاق بازرگانی، ریاست فدراسیون فوتبال و نمایندگی مجلس را در کارنامه خود دارد در مصاحبه با روزنامه آفتاب با اعتراض‌ها و اشکالات خبرنگار مواجه شد. «خبرنگار از جمله می‌پرسد» حتماً شما هم این روزها اگر در سطح جامعه صحبت‌ها را بشنوید درخواهید یافت که مردم دیگر آن امید سال 92 را نسبت به روحانی ندارند. نمی‌دانم شما هم مثل من اخیراً حرف‌های عامه مردم پیرامون عملکرد او را طی این 3 سال شنیده‌اید؟
او در پاسخ می‌گوید: ببینید! این موضوع از ابعاد مختلف قابل بررسی است. می‌گویند حالا که برجام اتفاق افتاد چه چیزی بر سر سفره مردم آمد و مردم چه عایدشان شد؟ در حالی که به نظر من باید بگویند که اگر برجام نبود چه بر سر سفره مردم می‌ماند؟ اگر برجام نبود، الان قیمت دلار در بازار چند بود؟ وضعیت تورم به کجا رسیده بود؟
او ادامه می‌دهد: قرار نیست که سر مردم را کلاه بگذاریم، باید به مردم واقعیت‌ها گفته شود. اگر به مردم واقعیت‌ها گفته می‌شد چرا مثلاً برجام را تأیید کردیم الان چنین فضای مأیوس کننده‌ای در جامعه نبود. قطعنامه صادره بر علیه ایران براساس فصل 7 منشور سازمان ملل متحد بوده است.
وی می‌افزاید: چون حقایق را به مردم بازگو نکردند اکنون مردم ناراضی هستند اگر به مردم می‌گفتند که چنانچه برجام صورت نمی‌گرفت چه اتفاقاتی برای کشور می‌افتاد، اکنون مردم احساس نارضایتی نمی‌کردند.
اگر امروز گفته می‌شود آمریکا بدعهدی می‌کند برای آن است که واقعاً بدعهدی می‌کند و باید به آن اعتراض شود. ولی این اعتراض حاکمیت، به آمریکا نباید اسباب، ‌بازی جناح‌های سیاسی شود و به کشور و مردم آسیب جدی برسانند، امید را از مردم بگیرند و بگویند هیچ اتفاقی در برجام نیفتاده است.
خبرنگار مجدداً می‌پرسد «حرف‌های شما را شخص آقای روحانی نیز بارها گفته، آیا به نظرتان این صحبت‌ها مردم را قانع می‌کند؟» و صفایی فراهانی در پاسخ می‌گوید: رادیو و تلویزیونی که مرتب انتقادی از دولت صحبت می‌کنند، برخی تریبون‌هایی که دائماً منفی می‌گویند طبیعی است که بر افکار عمومی تأثیر خواهند داشت. نمی‌گویم که همه مردم به حرف‌های تلویزیون توجه نشان می‌دهند ولی در هر صورت در حد همان 20-30 درصد که می‌بینند، این تبلیغات منفی مؤثر هستند، بنابراین به خاطر اطلاعات غلطی که رسانه ها و تریبون‌ها به مردم می‌دهند، قشری از مردم نسبت به دولت بدبین و ناراضی شده‌اند.

بدیهی است در این سه سال نان بیشتری سر سفره مردم نرفته ولی میزان آن هم کم نشده است.اسرائیل: جنگ سوریه برای تغییر نقشه خاورمیانه است

وزیر جنگ رژیم جعلی صهیونیستی گفت نقشه خاورمیانه و از جمله مرزهای عراق و سوریه باید تغییر کند.
در حالی که رژیم صهیونیستی محصول تحمیل انگلیس و آمریکا به منطقه غرب آسیاست، آویگدور لیبرمن به رادیو نظامی اسرائیل گفت: نقشه و آینده خاورمیانه با نقشه فعلی آن بسیار تفاوت خواهد داشت.
آمریکا با جنگ‌افروزی در افغانستان و عراق و اسرائیل با آتش‌افروزی در مرزهای لبنان و سوریه، از 16 سال پیش تلاش کردند نقشه غرب آسیا را به هم بریزند که با شکست مواجه شدند و پس از آن به جنگ‌های نیابتی در سوریه و عراق و شمال لبنان و یمن روی آوردند.
لیبرمن همچنین گفته است: مرزهای بسیاری از کشورهای عربی را یک قرن قبل، غربی‌ها ترسیم کردند. جنگ‌های سالهای اخیر نشان می‌دهد که شماری از این مرزها محکوم به از بین رفتن هستند.
وی افزود: مصر همچنان مصر باقی خواهد ماند، چرا که کشوری تاریخی و تغییرناپذیر است. اما قضیه در مورد لیبی تفاوت دارد. لیبی محصولی غربی است که در نتیجه جنگ جهانی اول شکل گرفت. عراق و سوریه نیز وضعی مشابه لیبی داشتند. این کشورها، ملت- دولتهای ساختگی هستند و اکنون ایده‌های غربی در این کشورها محکوم به فرو ریختن هستند.

وزیر جنگ رژیم اشغالگر قدس یادآور شد: «شک نکنید که تغییر نقشه خاورمیانه رخ خواهد داد و در واقع مرزهای خاورمیانه از همین حالا تغییر کرده‌اند.»محمد سلامتی: تیم اقتصادی دولت اشکال جدی دارد

عضو مرکزیت سازمان مجاهدین انقلاب می‌گوید مخالفان دولت بیراه هم نمی‌گویند و کادر اجرایی دولت مشکل دارد.
محمد سلامتی به روزنامه آرمان گفته است: ممکن است بخش مهمی از رشد مربوط به صنعت نفت و پتروشیمی باشد که در کوتاه‌مدت نمی‌تواند در معیشت مردم اثرگذار باشد، اما با وجود همه این مسائل و روند تدریجی در مسیر بهبود اقتصاد باز هم نمی‌توان ضعف دولت را در مسائل اقتصادی انکار کرد. چرا که دولت بهتر از این می‌توانست در امور اقتصادی عمل کند. لذا مخالفان دولت گرچه غلو می‌کنند اما بیراه هم نمی‌گویند.
وی می‌افزاید: درباره کادر اجرایی قوی و هماهنگ، دولت اشکال جدی دارد بعضی از وزرای اقتصادی نه از قدرت مدیریتی قابل قبولی برخوردارند و نه از بینش مناسب برای اجرای برنامه‌ها، ضمنا با هم نیز هماهنگ نیستند و همین موجب می‌شود که گاهی در مقابل هم موضع انتقادی بگیرند و اساسا چرا باید مدیران دولت به ویژه در اقتصاد علیه یکدیگر موضع بگیرند! اما درباره نظارت که باید از سوی خود رئیس‌جمهور انجام شود تا جایی که من اطلاع دارم و قراین نشان می‌دهد این کار به شکل مستمر و دقیق صورت نمی‌گیرد.
علاوه بر همه اینها دولتمردان کمتر به پیشنهادها و انتقادات توجه می‌کنند که این خود یک نقطه ضعف بزرگی است. به عنوان نمونه خود من در اوایل آغاز کار دولت آقای روحانی پیشنهادی را درباره احیای صنایع کوچک و متوسط که در زمان دولت قبلی صدمات جدی دیده‌اند برای معاون اول فرستادم و در آن مکانیزمی را برای این کار مطرح کرده بودم. این پیشنهاد براساس تجارب کشورهای دیگر و نیز تجربه مدیریتی شخصی خود من بود. اما به هیچ عنوان به این پیشنهاد توجه نشد. اما اخیرا بعد از سه سال به فکر احیای صنایع کوچک و متوسط افتاده‌اند. آن هم صرفا از طریق دادن وام که بدیهی است آن طور که باید کار آنها را به سامان نمی‌رساند.

خراسان

هشدار جدید دولت برای پیشگیری از وقوع مفاسد

بر اساس بخشنامه جدید یک مقام مسئول در دولت به تعدادی از ادارات و سازمان‌ها، تاکید شده است که با توجه به مواد 31 و 53 قانون محاسبات عمومی کشور، به منظور پیشگیری از وقوع مفاسد مالی و اقتصادی احتمالی در دستگاه‌های اجرایی، مدیران بخش های مالی باید مراقبت و کنترل های لازم و دقیق را در مورد کلیه پرداخت های ادارات اعمال کرده و دقت لازم را برای تطبیق پرداخت ها با قوانین به عمل آورند و در صورت مواجهه با تخلفات، سریعا موارد را به مراجع قانونی گزارش کنند.مراقب نقل و انتقال های بی ضابطه کارمندان باشید

بر اساس گزارش یک نهاد نظارتی که با استناد به بخشنامه های داخلی برخی مسئولان اجرایی تهیه و برای تعدادی از مدیران وزارتخانه ها و سازمان‌ها ارسال شده است، با اشاره به بررسی های صورت گرفته در خصوص نقل و انتقال نیروی انسانی در واحدهای مختلف اداری، از انجام برخی موارد انتقال کارکنان بدون اخذ فرآیندها و سیر کامل قانونی انتقاد و اعلام شده است که این موضوع در آینده باعث بروز مشکلات مختلف اداری و مالی در دستگاه‌ها خواهد شد.
 جمهوری اسلامی

منابع خبری سعودی از شهادت رئیس اتحادیه علمای یمن خبر دادند

* رسانه‌های طرفدار عربستان سعودی از شهادت «شمس الدین شرف الدین» رئیس اتحادیه علمای یمن در حمله هوائی ائتلاف ضد یمنی عربستان خبر داده‌اند. خبرگزاری ابنا که این خبر را به نقل از رسانه‌های یاد شده نقل کرده نوشت: ابنا هنوز این خبر را تایید نمی‌کند.
 دستگیری 20 عضو شبکه‌ مدلینگ در اردبیل
* یک شبکه مدلینگ مبتذل در اردبیل منهدم شد. به گزارش انتخاب، دادستان عمومی و انقلاب اردبیل با اعلام این خبر گفت: در این ماجرا 4 آرایشگاه و 6 آتلیه عکاسی معروف پلمپ شدند و 20 نفر از افرادی که در حوزه‌های ضدامنیت اخلاقی و چرخه مدلینگ مجرمانه فعالیت می‌کردند شناسائی و دستگیر شدند.

 آرمان

مانند تراكتور از خبرنگار عبور كردم

شنیده شد که نادر قاضي‌پور روز يكشنبه خبرنگار روزنامه ايران را در لابي مجلس مورد ضرب و شتم قرار داده بود. او ديروز درباره اتفاق روز يكشنبه بيان كرد: من روز يكشنبه با سرعت به ديدار مردمي راهي بودم. چند نفر از خبرنگاران عزيز به سمت من آمدند و به سوالات چند نفر از آنها پاسخ دادم اما يكي از آنها با سماجت سوال بد مي‌كرد. واكنشي به شوخي از سوي بنده نسبت به اين خبرنگار صورت گرفت، اما باز با اين حال بنده به فكر اين بودم كه با سرعت و چون تراكتور از كنار اين خبرنگار عبور كرده و به كارهاي دفترم برسم. به اصحاب رسانه و خبرنگاران احترام مي‌گذارم و هميشه موضوع وام مسكن و درمان خبرنگاران را پيگيري كرده و مي‌كنم و مدافع گردش آزاد اطلاعات هستم. از همه همكاراني كه در اين‌باره اظهارنظر كردند، تشكر مي‌كنم.

تجمع اهالي يك روستا مقابل مجلس

شنیده شد که جمعي از اهالي روستايي كمندان شهرستان ازنا صبح ديروز مقابل مجلس تجمع كردند. اهالي روستاي كمندان شهرستان ازنا در استان لرستان نسبت به عدم تكميل ساخت سد مخزني در اين منطقه بعد از گذشت ۱۳ سال از آغاز ساخت معترض بودند. تجمع كنندگان همچنين عنوان مي‌كردند كه مردم اين منطقه با جمعيت هزار نفر در سال‌هاي گذشته از دريافت هر گونه وام يا خدمات دولتي محروم بودند يا اراضي دين آنها از سوي سازمان منابع طبيعي تصرف شده كه منجر به بيكاري كشاورزان گرديده است. همچنين آموزشياران نهضت سواد آموزي و معلمان حق‌التدريس نيز براي چندمين بار در هفته‌هاي گذشته مقابل مجلس تجمع كردند و خواستار تعيين تكليف وضعيت استخدامي خود شدند.

دستگیری ۲۰ عضو شبکه‌ مدلینگ مبتذل

شنیده شد که دادستان عمومی و انقلاب مرکز استان اردبیل جزئیات دستگیری ۲۰ عضو شبکه‌ مدلینگ مبتذل را تشریح کرد و گفت: در این زمینه ۴ آرایشگاه و ۶ آتلیه عکاسی معروف پلمب شدند. میزان نوشت؛ ناصر عتباتی از انهدام یک شبکه مدلینگ مبتذل در شهر اردبیل خبر داد و گفت: در راستای افزایش سطح مطالبات عمومی جامعه برای برخورد با مجرمان فضای مجازی و با هدف حمایت از کیان خانواده و جامعه اسلامی فعالیت اعضای این شبکه با همکاری سازمان اطلاعات سپاه، پلیس اطلاعات و امنیت، پلیس فتا و با دستور دادستانی تحت رصد و شناسایی قرار گرفت. وی افزود: این افراد از طریق تعدادی آرایشگاه،‌ مزون و آتلیه عکاسی اقدامات مجرمانه خود را انجام می‌دادند.

پرتاب ۳ماهواره ایرانی به فضا

شنیده شد که رئیس سازمان فضایی ایران با اشاره به جایگاه ایران در ساخت ماهواره در غرب آسیا و شمال آفریقا، گفت: قرارداد پرتاب سه ماهواره به فضا منعقد شده است. بهرامی با بیان این که ماهواره دوستی از دانشگاه شریف نخستین ماهواره‌ای است که نیمه دوم امسال پرتاب می شود، اظهار داشت: ماهواره طلوع از صاایران و ماهواره آت ست از دانشگاه امیرکبیر هم تلاش می شود تا ظرف یک سال آینده به فضا پرتاب شوند. رئیس سازمان فضایی ایران تاکید کرد: این ماهواره ها نسبت به ماهواره‌های قبلی عملیاتی تر و ارتقا یافته تر هستند.

(ف. ص) درمجمع سابقه‌اي نداشته

شنیده شد که رئيس دفتر رئيس مجمع تشخيص مصلحت نظام گفت: بنده رئيس دفتر رئيس مجمع تشخيص مصلحت نظام هستم. اين فرد (ف. ص) در مجمع سابقه‌اي نداشته و اعلام روابط عمومي مجمع در اين زمينه درست است. ايرنا نوشت؛ محمد هاشمي در پاسخ به سوال اين سوال كه برخي سايت‌ها به نقل از دفتر آيت‌ا… هاشمي‌رفسنجاني سعي در تكذيب خبر ايرنا داشته‌اند، گفت: كدام دفتر آيت‌ا… هاشمي؟ دفتر نشر؟ دفتردانشگاه آزاد؟ از كجا اين خبر را داده اند؟ وي افزود: مي‌توانيد از آقا ياسر يا محسن بپرسيد ولي آن چيزي كه روابط عمومي مجمع اعلام كرده درست است. وي در مجمع سابقه‌اي نداشته است. حالا در دفاتر ديگر ما اطلاعي نداريم.

درگیری یک فوتبالیست در مرکز تجاری

شنیده شد که فردی به خاطر درگیری لفظی با یک فوتبالیست معروف از وی شکایت کرد.فرارو نوشت؛ روز گذشته هشتم شهریور ماه ،‌ساعت ۱۵:۳۵ دقیقه فردی با ۱۱۰ تماس گرفت و از درگیری در مرکز تجاری تجریش در خیابان ملکی خبر داد. یک منبع آگاه انتظامی درباره این موضوع گفت: سریعا اکیپ‌های کلانتری ۱۲۳ دربند در محل حاضر شدند و دریافتند که درگیری میان ورزشکار معروف فوتبال و فردی به نام «پ-ف» رخ داده است. وی افزود:«پ-ف» به دلیل درگیری لفظی از این ورزشکار معروف شکایت کرد و پرونده آنان به دادسرا ارسال شد.

حضور «تتلو» در دادسرا

شنیده شد که خواننده زيرزميني معروف به «تتلو» ظهرديروز به دادسراي عمومي و انقلاب تهران منتقل شد. اين خواننده زيرزميني كه سوم شهريور ماه دستگير شده بود، امروز براي ارائه توضيحات به قاضي رسيدگي كننده به پرونده، در دادسراي فرهنگ و رسانه حضور يافت. علاوه بر اعضاي خانواده وي، يكي از اعضاي شوراي شهر تهران نيز در مقابل دادسرا حضور داشتند. بر اساس اين گزارش، ۱۲ مهر سال گذشته نيز اين خواننده زيرزميني در دادگاه انقلاب تهران حضور يافته بود.

تذکر کتبی برای فیروز کریمی

شنیده شد که دیدار تیم‌های اکسین البرز و استقلال اهواز برگزار شد و از سوی فیروز کریمی سرمربی تیم اکسین البرز تخلفاتی مبنی بر اعتراض به تصمیم داور و رفتار غیر روزشی که سبب اعتراض برخی از هواداران تیمیش را به دنبال داشت، صورت گرفت. وی طبق بند ۵ ماده ۶۶ آیین نامه انضباطی به تذکر کتبی محکوم شد.

ایران
آمادگی فرانسه برای میانجیگری میان ایران و اعراب

رئیس جمهوری فرانسه از آمادگی پاریس برای میانجیگری میان ایران و کشورهای عربی عضو شورای همکاری خلیج فارس خبر داد.  به گزارش ایسنا به نقل از بلومبرگ، فرانسوا اولاند در بخشی از سخنرانی‌ سالانه خود در جمع سفیران این کشور در خارج گفت که ایران و روسیه برای دستیابی به راه‌حلی سیاسی در سوریه نقشی سازنده‌تر ایفا کنند. او با تأکید بر اینکه درگیری‌ها در سوریه باید متوقف و مذاکرات از سر گرفته شود، افزود باید راه‌حل سیاسی را برای پایان دادن به اوضاع دشوار در سوریه پیگیری کرد.پرداخت ۵۱۰ میلیون دلار بدهی نفتی هند به ایران

یکی از مسئولان شرکت نفت هند از پرداخت ۵۱۰ میلیون دلار از ۶۲۱ میلیون دلار بدهی شرکت نفت هند به ایران خبر داد و گفت: مجموع بدهی‌های باقیمانده در حال حاضر تنها ۵۵ میلیون دلار است.  به گزارش ایلنا، بیزینس استاندارد در گزارشی، شرکت نفت هند را بزرگ‌ترین واردکننده نفت خام از ایران خواند و نوشت: بر اساس گزارش‌های این شرکت، واردات نفت خام آن در سال جاری چهار برابر شده و بیشتر بدهی‌های باقی‌مانده ایران در پی لغو تحریم‌ها پرداخت شده است. ای.کی شارما، مدیر بخش مالی شرکت نفت هند به بیزینس استاندارد گفت: ما قرارداد واردات ۵ میلیون تن نفت خام از ایران را برای سال ۲۰۱۶ و ۲۰۱۷ امضا کردیم. این میزان قبلاً 2/1 میلیون تن بوده است.۳۰ رویارویی شناورهای ایرانی و امریکایی

یکی از مقام های وزارت دفاع امریکا مدعی شد: در نیمه اول سال ۲۰۱۶ شاهد دو برابر شدن رویارویی‌های غیرحرفه‌ای و ناامن با ایران در مقایسه با همین مدت در سال گذشته بودیم.
  به گزارش ایلنا به نقل از فاکس‌نیوز، مقام‌های امریکایی گفته اند در نیمه اول سال ۲۰۱۶، حدود ۱۹ رویارویی خطرناک با ایرانی‌ها گزارش شده که همه آنها از سوی مقام‌های نیروی دریایی این کشور به موقعیت‌های «غیرحرفه‌ای و ناامن» خوانده شده است. در همین مدت زمان در سال ۲۰۱۵ بر اساس گزارش‌ها ۱۰ مورد رویارویی وجود داشت.

بنابر این گزارش، از ماه جولای تا امروز ۱۱ مواجهه خطرناک دیگر رخ داده که چهار تای آن در طول هفته گذشته رخ داده که این شامل  موردی که با شلیک‌های هشدار ناوشکن امریکایی همراه بود نیز می‌شود.  به ادعای فاکس‌نیوز، در مجموع در هشت ماه گذشته ۳۰ رویارویی خطرناک با ایرانی‌ها رخ داده است. در سال ۲۰۱۵ این میزان برای کل سال ۲۴ عدد بود.

حضور خواننده زیرزمینی در دادسرا

امیرحسین مقصودلو خواننده زیرزمینی معروف به «تتلو» روز گذشته به دادسرای عمومی و انقلاب تهران احضار شد. به گزارش ایسنا، این خواننده زیرزمینی که سوم شهریورماه دستگیر شده بود، دیروز برای ارائه توضیحات به قاضی رسیدگی کننده به پرونده، در دادسرای فرهنگ و رسانه حضور یافت.  علاوه بر اعضای خانواده وی، یکی از اعضای شورای شهر تهران نیز در مقابل دادسرا حضور داشت. 12 مهر سال گذشته نیز  این خواننده زیرزمینی در دادگاه انقلاب تهران حضور یافته بود.