جمعه , ۱۰ فروردین ۱۴۰۳
صفحه اول » اجتماعی و سیاسی » مسعود کشمیری که بود؟ عامل نفوذی کدام سازمان بود؟ چرا دستگاه های امنیتی ابتدا او را به عنوان شهید، و سپس به عنوان عامل فراری انفجار دفتر نخست وزیری معرفی کردند؟

مسعود کشمیری که بود؟ عامل نفوذی کدام سازمان بود؟ چرا دستگاه های امنیتی ابتدا او را به عنوان شهید، و سپس به عنوان عامل فراری انفجار دفتر نخست وزیری معرفی کردند؟

 عاملین انفجار دفتر نخست وزیری در سال 1360″ مجاهدین خلق ایران” یا “مجاهدین انقلاب اسلامی”؟!

سی و پنجمین سالروز انفجار دفتر نخست وزیری ایران در ۸ شهریور ۱۳۶۰ در حالی فرا رسیده که این واقعه، تاکنون یکی از مهم ترین موضوعات درگیری میان جناح های سیاسی ایران بوده است.پرونده ۸ شهریور به طور مشخص به این علت خبرساز بوده که طیفی از جناح محافظه کار حکومت، افرادی در جناح مقابل و مشخصا اعضای سازمان مجاهدین انقلاب اسلامی را به “دست داشتن” در انفجار نخست وزیری متهم می کنند که به کشته شدن محمدعلی رجایی رئیس جمهور و محمدجواد باهنر نخست وزیر وقت ایران انجامید.این اتهامات، به ویژه پس از اعتراض انتخاباتی سال ۱۳۸۸، در ابعادی جدید علیه برخی چهره های جناح چپ سابق طرح شد و به عنوان مستندی در اثبات این ادعا مورد استفاده قرار گرفت که گروهی از سیاستمداران معترض به انتخابات، از سابق پرونده های گشوده ای دارند که باید مورد بررسی قرار بگیرند.در جدیدترین تحول در همین زمینه، امروز در سی و پنجمین سالگرد واقعه انفجار نخست وزیری، از فیلمی تحت عنوان “پرونده ناتمام” رونمایی شده که موضوع مشخص آن، دفاع از اتهامات مطرح شده علیه همین چهره های سیاسی است.کارگردان پرونده ناتمام گفته از یک سال بعد از انتخابات ۱۳۸۸ تاکنون مشغول ساختن این فیلم بوده که در روزهای گذشته، ده ها رسانه اصولگرای ایران به تبلیغ آن پرداخته اند. به گفته وی، فیلم پیش از رونمایی رسمی، برای “مورخان، مطلعان و برای اصحاب رسانه” به طور خصوصی نمایش داده شده و قرار است در آینده، در دانشگاه ها هم به نمایش درآید.

 

منشأ ابهامات در مورد پرونده ۸ شهریور

سازمان مجاهدین خلق، که عامل انفجار ساختمان نخست وزیری شمرده می شود، رسما مسئولیت این انفجار را به عهده نگرفته و همین موضوع، یکی از دلایل گسترش گمانه زنی در مورد عاملان این انفجار بوده است.برخی از ناظران دلیل عدم پذیرش مسئولیت این اقدام را، هزینه بالای به عهده گرفتن ترور رئیس جمهور و نخست وزیر یک کشور در عرف بین المللی می دانند. هزینه ای که به باور عده ای، پذیرفتن رسمی مسئولیت انفجار نخست وزیری را برای سازمان مجاهدین، که بسیاری از اعضا و رهبرانش ناچار به استقرار در غرب شده بودند، مشکل می کرد.

البته، شکی وجود ندارد که مسعود کشمیری به عنوان عامل بمب گذاری، عضو سازمان مجاهدین خلق ایران  بوده است. حتی سعید شاهسوندی، از اعضای سابق مجاهدین، در ۲۶ مهر ۱۳۸۶ گفته که او و همسرش مدت کوتاهی در ترکیه با کشمیری و همسرش در یک خانه سازمانی مجاهدین زندگی کرده اند.آقای شاهسوندی، همچنین، به نوشته ای در شماره مورخ ۲۷ اردیبهشت ۱۳۶۴ نشریه “مجاهد” به قلم “یکی از قهرمانان عملیات ویژه” در ستایش مسعود رجوی اشاره می کند که نویسنده اش را مسعود کشمیری می داند. نویسنده ناشناس مطلب اردیبهشت ۱۳۶۴، در بخشی از آن، از احوالات خود پیش از انجام طرحی بسیار مهم سخن می گوید که ظاهرا عملیات انفجار نخست وزیری بوده است. عملیاتی که به روایت نویسنده اش قرار بوده اول مرداد ۱۳۶۰ انجام شود ولی به خاطر در پیش بودن خروج مسعود رجوی از ایران (این خروج یک ماه قبل از انفجار نخست وزیری انجام شد) به تاخیر افتاده است.اما جدا از چنین بحث هایی، مهمترین عامل اختلاف در حکومت ایران بر سر واقعه انفجار نخست وزیری، اعلام نام مسعود کشمیری بعد از این انفجار به عنوان یکی از کشته شدگان بوده است.

به دنبال انفجار نخست وزیری، افرادی و از جمله رئیس دفتر اطلاعات نخست وزیری، خسرو قنبری تهرانی، گفته بودند که مسعود کشمیری جزو کشته شدگان انفجار بوده و سپس صدا و سیما از او به عنوان یکی از “شهدای هشت شهریور” نام برده بود؛ در حالی که بعدها معلوم شد که وی قبل از واقعه، از محل انفجار خارج شده است.در حقیقت، ۱۰ روز بعد از انفجار بود که محمدمهدی ربانی‌املشی، دادستان کل کشور، برای اولین بار در تلویزیون اعلام کرد که عامل انفجار نخست‌وزیری مسعود کشمیری بوده است.با روشن شدن نقش کشمیری در بمب گذاری، خسرو تهرانی که دبیری شورای امنیت کشور را هم بر عهده داشت در معرض اتهام قرار گرفت؛ چون اولا کشمیری فرد مورد اعتماد و معاون او در دبیرخانه شورای امنیت محسوب می شد و ثانیا عامل بمب گذاری را جزو کشته شدگان واقعه معرفی کرده بود. با متهم شدن خسرو تهرانی، برخی دیگر از کسانی که در دولت محمدعلی رجایی در سمت های مختلف همکار او بودند و از نظر فکری نزدیک به سازمان مجاهدین انقلاب اسلامی محسوب می شدند هم، در معرض اتهام قرار گرفتند. بهزاد نبوی، سعید حجاریان، محمد عطریانفر و محسن سازگارا، از جمله این افراد بودند. خسرو تهرانی بعدها بر سر این موضوع دستگیر و به مدت سه ماه مورد بازجویی قرار گرفت، اما نهایتا بی گناه تشخیص داده و آزاد شد. خودش در ۷ آذر ۱۳۸۹ در گفتگویی که در سایت بولتن نیوز منتشر شده، در مورد دلیل اعتماد اولیه خود به مسعود کشمیری می گوید: “اصلا فکر نفوذی بودن او را هم نمی‌کردیم. حتی وقتی بمب در نخست‌وزیری منفجر شد ما فکر نمی‌کردیم کار کشمیری باشد که بعدها با کار اطلاعاتی متوجه شدیم که کار او بوده است.”

 

وصیتنامه اسدالله لاجوردی

احمد خمینی فرزند بنیانگذار جمهوری اسلامی ایران، در سخنانی در ۷ مهر ۱۳۷۱، خاطره ای را نقل می کند که نشان دهنده شدت اعتماد مسئولان دولت به مسعود کشمیری است. وی می گوید که بعد از انفجار حزب جمهوری و در زمانی که مراقبت های امنیتی در نهادهای حکومتی و به ویژه در اقامتگاه آیت الله خمینی به شدت افزایش یافته بوده، کشمیری می خواسته به همراه محمدعلی رجایی و محمدجواد باهنر برای شرکت در جلسه ای به حضور آیت الله خمینی برسد اما محافظان جماران، به او اجازه نمی دهند کیفی که همراه داشته را به داخل بیاورد.

به گفته احمد خمینی، در واکنش به ممانعت محافظان، محمدعلی رجایی و محمدجواد باهنر می گویند که اگر کشمیری نتواند با کیف همراهش وارد شود، آنها هم نخواهند شد؛ هرچند نهایتا مسعود کشمیری قبل از تفتیش کیفش به حالت قهر برمی گردد و آنها هم به ناچار بدون او در جلسه حاضر می شوند. به هر ترتیب، از حدود سه دهه پیش، اعضایی از جناح محافظه کار جمهوری اسلامی، آقای تهرانی و دوستان او در سازمان مجاهدین انقلاب اسلامی و به ویژه بهزاد نبوی را به خاطر اعتماد اولیه شان به کشمیری به دست داشتن در این انفجار متهم می کنند.

مثلا خبرگزاری تسنیم نزدیک به سپاه پاسداران، در گزارش مفصلی که سه سال پیش (۲۸ مرداد ۱۳۹۲) منتشر کرده، خسرو تهرانی را همچنان به خاطر “نفوذ دادن کشمیری به صورت پلکانی و رسیدن به قائم مقامی خودش” و اینکه “شهادت داده که کشمیری در جلسه حضور داشته” متهم دانسته است.اسدالله لاجوردی دادستان وقت انقلاب تهران، که به شدت مخالف سازمان مجاهدین انقلاب اسلامی بود، در زمان حیات خود از سرسخت ترین مدافعان این اتهامات محسوب می شد. او حتی در وصیت نامه ای که بعد از مرگش در شهریور ۱۳۷۷ منتشر شد، اعضای سازمان مجاهدین انقلاب اسلامی را کسانی دانست که “هم رجایی و باهنر را می‌کشند هم به سوگشان می نشینند” و هشدار داد که خطر آنها “به مراتب زیادتر” از خطر سازمان مجاهدین خلق است.سعید حجاریان که در زمان واقعه، همکار خسرو تهرانی در اطلاعات نخست وزیری بوده (در آن زمان هنوز وزارت اطلاعات تاسیس نشده بود) در توضیح علت اعلام شدن نام مسعود کشمیری به عنوان یکی از کشته شدگان انفجار نخست وزیری می گوید در ابتدا تصور بر این بوده که کشمیری کشته شده اما بعد شک کرده اند و نهایتا با شنود تلفن خانواده اش فهمیده اند که زنده است. وی در مصاحبه با نشریه اندیشه پویا در ۶ تیر ۱۳۹۱ می افزاید که با وجود این، مقام های امنیتی تصمیم گرفتند “وانمود کنند که او مرده تا وقت داشته باشند او را بازداشت کنند و دیرتر از کشور خارج شود.”

اکبر هاشمی‌رفسنجانی هم در خاطرات سال ۱۳۶۰ خود، همین دلیل را برای اعلام نام کشمیری به عنوان “شهید” ذکر کرده است: “این کار برای این بود که منافقین فکر کنند نظام نمی‌داند که مسعود کشمیری عامل انفجار بوده و از غفلت آنها برای دستگیرکردن او استفاده شود”.مرکز اسناد انقلاب اسلامی، اول شهریور ۱۳۸۹ روایتی از بهزاد نبوی از ماجرا را نقل کرده که حکایت دارد در ابتدا، مسئولان می خواسته اند حتی کشته شدن محمدعلی رجایی و محمدجواد باهنر را هم مخفی نگه دارند چون قرار بوده روز ۹ شهریور عملیات شکستن حصر آبادان شروع شود (این عملیات با تاخیر، نهایتا در ۵ مهر انجام شد) و مسئولان نمی‌خواسته اند که رزمندگان روحیه خود را از دست بدهند.آقای نبوی که سخنگوی دولت محمدعلی رجایی بوده می گوید: “من در جلسه هیأت دولت مصاحبه کردم. دفعه اول اعضای دولت و آقای هاشمی گفتند مصاحبه مناسب نبود. چهره‌ات متأثر و مشخص کننده وقوع اتفاقی بود و خواستند دوباره مصاحبه کنم و دوباره مصاحبه کردم و مجبور شدم بگویم رجایی و باهنر جراحاتی برداشته و در بیمارستان بستری هستند. با استفاده از این سخنان بعدها علیه من پرونده سازی شد، ضمن اینکه آن مصاحبه هم خاصیتی نداشت و رزمندگان دریافتند که رجایی و باهنر شهید شده‌اند و عملیات شکست حصر آبادان به تأخیر افتاد.”

اکبر هاشمی رفسنجانی در خطبه های نمازجمعه ۱۳ شهریور ۱۳۶۰، اشاراتی دارد که نشان می دهد تلاش برای “پرونده سازی” مورد اشاره بهزاد نبوی، از روزهای اول پس از انفجار نخست وزیری در جریان بوده است: “اخیرا می شنویم که درصددند شخصیت بهزاد نبوی یکی از اشخاص معتبر این مملکت را در همین رابطه زیر سوال قرار دهند که تحقیقا به این نتیجه رسیده ایم که سرمنشا این جریان به لیبرالیسم و منافقین می رسد.”

وی حتی می گوید: “این ترور دوم است، یعنی خواسته اند در کنار آن ترور این ترور هم باشد. اگر رجایی را بیرون کردند، بهزاد را هم می‌خواهند این‌طور بیرون کنند و بعد بدنامی درست کنند.”

بسته شدن پرونده به دستور آیت الله خمینی

صورت‌جلسه حاوی دستور آیت الله خمینی برای بسته شدن پرونده

پرونده انفجار نخست وزیری، یک بار از شهریور ۱۳۶۰ تا شهریور ۱۳۶۱ و زیر نظر محمدمهدی ربانی املشی دادستان کل کشور و بار دیگر از شهریور ۱۳۶۱ تا بهمن ۱۳۶۳ زیر نظر اسدالله لاجوردی دادستان انقلاب تهران مورد رسیدگی قرار گرفت ولی اتهامات جناح راست حکومت ایران علیه منتسبان سازمان مجاهدین انقلاب اسلامی به اثبات نرسید.

بعد از رسیدن محمد موسوی خوئینی ها از اعضای جناح چپ حکومت به سمت دادستانی کل کشور در تیر ۱۳۶۴، وی تصمیم گرفت تکلیف این پرونده ناتمام سه سال و نیمه را مشخص کند. سعید حجاریان در مصاحبه با اندیشه پویا (۶ تیر ۱۳۹۱) می گوید: “آقای خوئینی ها گفت که پرونده را می دهم دست خودشان که تا تَهَش بروند و معلوم شود که هیچی نیست و قضیه یک بار برای همیشه بسته شود”.

در مرحله سوم از پیگیری پرونده که تا خرداد ۱۳۶۵ طول کشید، مسئولیت پیگیری با ابراهیم رئیسی معاون سیاسی دادسرای انقلاب تهران بود که عضو جناح راست محسوب می شد، و بازجویی ها در شعبه ۷ دادسرای انقلاب مرکز صورت می گرفت که تحت کنترل تیم اسدالله لاجوردی قرار داشت.

دستگیری خسرو تهرانی هم در همین مرحله انجام شد که او بعدا گفت منجر به سه ماه زندان انفرادی در شرایط سخت شده اما همراه با شکنجه فیزیکی نبوده است.

باز در همین مرحله از پیگیری‌هاست که در تاریخ ۱۹ فروردین ۱۳۶۵، جسد یکی از دستگیر شدگان، تقی محمدی، در زندان پیدا می شود. تقی محمدی، همان کسی است که یک ماه پس از نهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری، رسانه های آمریکایی تصویر او در کنار گروگان های سفارت آمریکا در تهران را منتشر کرده و به اشتباه گزارش دادند که محمود احمدی نژاد است.

اعضای جناح محافظه کار حکومت ایران در سه دهه گذشته مرگ تقی محمدی را، که روایت رسمی قوه قضاییه از آن خودکشی بود، شبیه به قتل دانسته و جناح رقیب را متهم به انجام آن کرده اند. خبرگزاری فارس در ۱۳ شهریور ۱۳۹۳ با تکرار این اتهام نوشته است: “شهید لاجوردی… با دستگیری برخی عناصر مشکوک به سرعت به هسته اصلی یعنی طراحان فاجعه ۸ شهریور نزدیک می شد. از جمله دستگیر شدگان فردی به نام تقی محمدی بود… اما در همان روزهای اولیه پس از دستگیری یک شب به صورت مشکوک در سلول خود به قتل رسید.”

از سوی دیگر، سعید حجاریان در مصاحبه با اندیشه پویا با تاکید بر اینکه تقی محمدی “دست ما نبود و دست نیروهای لاجوردی و شعبه هفتی ها بود” گفته است: “آن قدر پررو شده اند که بگویند او را ما کشته ایم. طرف در زندان دست خودشان بوده، لطفا بیایند و بگویند که چطور ما توانسته ایم او را بکشیم.” این در حالی است که در بخشی از فیلم “پرونده ناتمام”، که امروز رونمایی شد، غلامحسین محسنی اژه ای معاون اول فعلی دستگاه قضایی، تصریح کرده که وی، شخصا بازجوی تقی محمدی بوده است.

سعید حجاریان افزوده که اعضای جناح مقابل در مرحله سوم پی‌گیری پرونده (که حدود یازده ماه طول می کشد) بعد از دستگیری خسرو تهرانی به دنبال دستگیری خود وی و بهزاد نبوی هم بوده اند که محمد موسوی خوئینی ها مخالفت می کند و آیت الله خمینی را در جریان می گذارد.

موسوی خوئینی ها، در ۲۲ مهر ۱۳۹۰ در نوشته ای در وبسایت شخصی خود موسوم به “آهنگ راه”، توضیح داده که چگونه در جریان آخرین نوبت پیگیری پرونده هشت شهریور ، آیت الله خمینی او، عبدالکریم موسوی اردبیلی رئیس دیوان عالی کشور و ابراهیم رئیسی را احضار کرده و شخصا دستور مختومه شدن پرونده بعد از ۵ سال را داده است.

محمد موسوی خوئینی ها، پس از همین جلسه، اظهارات آیت الله خمینی را صورت‌جلسه کرده و برای مرتضی اشراقی دادستان انقلاب تهران فرستاده تا به عنوان سند در پرونده گذاشته شود.

مطابق این صورت‌جلسه، آیت الله خمینی به محمد موسوی خوئینی ها، عبدالکریم موسوی اردبیلی و ابراهیم رئیسی گفته است: “مساله این نیست که چند نفر را بگیرند و محکوم کنند بلکه قضیه این است که افراد مؤمن به انقلاب و جمهوری اسلامی را کنار بزنند و افرادی که مخالفند کم کم روی کار بیایند.”

رهبر وقت جمهوری اسلامی در ادامه، با ذکر نام خسرو تهرانی و بهزاد نبوی تاکید کرده: “من از همان اول می‌دانستم که یک دستی در کار است که می‌خواهد این افراد را بدنام کند و کنار بزند. النهایه فکر کردم آقایان به قضیه می‌رسند و خاتمه می‌دهند ولیکن الان احساس می‌کنم که باز قضایا به جاهای دیگر کشیده می‌شود.”

مطابق این صورت‌جلسه، آیت الله خمینی با انتقاد از کسانی که به زعم او در پی بهره برداری سیاسی از پرونده انفجار نخست وزیری بوده اند گفته “اسامی اینها را بدهید من خودم باید تحقیق کنم و اسلام برای افرادی که این‌طور اشخاص را دستگیر می‌کنند و آبروی آنها را می برند تکلیف اینها را معین کرده است” و دستور داده: “این پرونده باید ختم بشود و کنار برود و بسته شود و این افراد شناسایی شوند.”

بنیانگذار جمهوری اسلامی ایران در نهایت، هشداری را نیز در مورد آینده مطرح کرده است که حکایت دارد: “اگر امروز اشخاصی بخواهند به بهانه هایی افرادی را این طور گرفتار کنند و آبروی آنها را ببرند فردا یک عده دیگر را و روز دیگر هم یک عده دیگر را و با این ترتیب در جمهوری اسلامی کسی امنیت پیدا نمی کند و از همین جا باید جلوی این کارها گرفته شود.”

بلافاصله بعد از همین جلسه است که باقی مانده زندانیان پرونده هشت شهریور، در ۷ خرداد ۱۳۶۵ آزاد می شوند و تا وقتی که آیت الله خمینی زنده است، اتهامات دیگری بر سر ماجرای انفجار نخست وزیری مطرح نمی شود.

با این حال دستور آیت الله خمینی، اگرچه باعث توقف پی گیری قضایی پرونده انفجار نخست وزیری می شود، اما جلوی پی گیری سیاسی آن در دوران رهبر بعدی جمهوری اسلامی آیت الله خامنه ای را نمی گیرد. پی‌گیری طولانی مدتی که البته عاملان آن، بسته شدن پرونده از سوی بنیانگذار جمهوری اسلامی ایران را رد نمی کنند، اما گویی اعتقاد دارند که او در هنگام اخذ این تصمیم، نسبت به پرونده ناآگاه بوده است.

به نظر می رسد در ادامه چنین برداشتی بوده که با گذشت ۳۵ سال از انفجار نخست وزیری، هنوز گروهی از محافظه کاران واقعه انفجار هشت شهریور را، علی رغم دستور صریح آیت الله خمینی، “پرونده ناتمام” می دانند.

 

پورمحمدی و اعدام‌ها؛ از تکذیب تا افتخار

مصطفی پورمحمدی، وزیر دادگستری ایران در تازه‌ترین اظهارات خود در خصوص اعدام مخالفان جمهوری اسلامی در دهه ۱۳۶۰ خورشیدی گفته است که طبق قانون و شرع اسلام عمل کرده و در طول این سال‌ها “حتی یک شب هم بی‌خوابی” نکشیده‌ است.

آقای پورمحمدی در حالی تلویحا نقش خود را در جریان اعدام‌ها تایید می‌کند که یک روز پیش از آن نیز گفته بود: “افتخار می‌کنیم حکم خدا را اجرا کردیم”.

او روز دوشنبه، ۸ شهریور در خرم‌آباد گفت: “در حال حاضر بیشترین حملات و تهاجم‌ها به سمت من است و نمی‌خواهند دست بردارند اما من در این زمینه آرام هستم و در طول تمام این سالها یک شب هم بی‌خوابی نکشیده‌ام زیرا طبق قانون و شرع اسلام عمل کرده‌ام.”

بیش از سه سال پیش آقای پورمحمدی در جریان ثبت نام نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری نقش خود را در این اعدام‌ها تکذیب کرده بود.

اما در بخشی از فایل صوتی از آیت‌الله حسینعلی منتظری که اخیرا منتشر شده، آقای منتظری مستقیما خطاب به آقای پورمحمدی می‌گوید: ” آقای پورمحمدی؛ درست است که الان مسئول است و در اطلاعات است اما قبل از اینکه مسئول اطلاعات باشد آخوند است. جنبه آخوندی‌اش بر اطلاعاتی‌اش می‌افزاید. به نظر من این یک چیزی است که اطلاعات رویش نظر داشت و سرمایه گذاری کرد.”

آقای منتظری سال‌ها پیش از آن نیز در خاطرات خود از این دیدار نوشته بود: “اول محرم شد من آقای (حسینعلی) نیری که قاضی شرع اوین و آقای (مرتضی) اشراقی که دادستان بود و آقای (ابراهیم) رئیسی معاون دادستان و آقای (مصطفی) پورمحمدی که نماینده اطلاعات بود را خواستم و گفتم الان محرم است حداقل در محرم از اعدام‌ها دست نگه دارید.”

به‌جز این دو سند که یک منشا دارد، جای دیگری به طور رسمی نامی از مصطفی پورمحمدی به عنوان نماینده وزارت اطلاعات برده نشده، چون در حکم آیت‌‌الله خمینی مبنی بر تشکیل هیئت سه نفره رسیدگی به پرونده زندانیان سیاسی نام آقایان نیری و اشراقی برده شده، اما از نفر سوم فقط با عنوان نماینده وزارت اطلاعات در این هیئت یاد شده که مشخص می‌کند که احتمالا انتخاب نفر سوم بر عهده محمد ری‌شهری، وزیر اطلاعات وقت گذاشته شده است.

شاید به همین دلیل بوده که سه سال پیش آقای پورمحمدی در تکذیب نقش خود در اعدام‌ها گفت: “من در وزارت اطلاعات یک روز پست امنیتی نداشتم. در دو سال اول چون می‌خواستم در جبهه باشم با اصرار آقای ری‌شهری وارد وزارت اطلاعات شدم و مسئول ضد جاسوسی شدم بنده در آن حوزه که تازه نیمه امنیتی است تنها دو سال حضور داشتم. بنابراین درگیر اعدام‌ها نبودم.”

اما حالا او می‌‌گوید که به آنچه در آن سال‌ها به “حکم خدا” انجام داده “افتخار” می‌کند. او در حالی این سخنان را می‌گوید که تنها کسی است که در دیدار با آقای منتظری حضور داشته و اکنون مقام دولتی دارد. از آقای اشراقی پس از سال ۱۳۶۷ اطلاعات زیادی در دسترس نیست و بسیاری احتمال می‌دهند که درگذشته باشد، آقای نیری در قوه قضاییه است و ابراهیم رئیسی، تولیت آستان قدس رضوی را بر عهده دارد.

بیشتر بخوانید: مخاطبان هشدارهای منتظری کجا هستند؟

از اعضای این جمع، عملا فقط آقای پورمحمدی در دولت حضور دارد و شاید به همین دلیل است که خود می‌گوید که “در حال حاضر بیشترین حملات و تهاجم‌ها به سمت من است” و شاید همین نکته باشد که علی مطهری، نایب رئیس مجلس از میان دست‌کم سه، چهار نفری که در دسترس هستند فقط نامه‌ای خطاب به او نوشته و در آن از او و سه نفر دیگر خواسته که در خصوص نحوه اجرای حکم آیت‌الله خمینیتوضیح دهند.

این بار مصطفی پورمحمدی برخلاف سکوتی که بسیاری از مقامات جمهوری اسلامی از جمله خود او در سال‌های گذشته در قبال اعدام‌های دهه ۱۳۶۰ در پیش گرفته بودند، این بار نه تکذیب کرد، نه طفره رفت و نه سکوت کرد.

با این حال او پیشگام شکستن این سکوت نبود. انتشار فایل صوتی آقای منتظری واکنش بسیاری را برانگیخت؛ از حسن خمینی، نوه آیت‌الله خمینی و اکبر هاشمی رفسنجانی، رئیس مجلس ایران در زمان وقوع اعدام‌ها گرفته تا بیانیه رسمی اخیر مجلس خبرگان رهبری که تصمیم آیت‌الله خمینی را “درست” و “دوراندیشانه” خواند.

مجموعه این موضع‌گیری‌ها در قبال اظهارات آیت‌الله منتظری و دفاع از حذف مخالفان جمهوری اسلامی شاید پیش‌زمینه‌ای بوده که آقای پورمحمدی دیگر به صراحت نقش خود در اعدام‌ها را تکذیب نکند و آن را برگی منفی‌ در کارنامه‌اش نبیند تا مانع احتمالی پیشرفت سیاسی‌اش در بدنه جمهوری اسلامی شود.

مصطفی پورمحمدی

متولد ۱۳۳۸ در قم

وزیر فعلی دادگستری

پیشینه: رئیس سازمان بازرسی کل کشور، وزارت کشور، جانشین وزیر اطلاعات، رئیس اطلاعات خارح دادستان انقلاب در چند شهر و استان مختلف.

او دارای تحصیلات حوزوی در سطح اجتهاد است و از دانش‌آموختگان مدرسه حقانی در قم است که بسیاری از فارغ‌التحصیلان آن پس از انقلاب ایران در سال ۱۳۵۷ از مدیران ارشد دستگاه های قضایی و امنیتی شدند.

در سال های نخست پس از انقلاب ایران دادستان انقلاب در استان‌های خوزستان، هرمزگان و خراسان شد. در اواسط دهه شصت وارد به عنوان معاونت ضد جاسوسی وارد وزارت اطلاعات شد و سپس در اواخر همان دهه جانشین علی فلاحیان، وزیر اطلاعات دولت‌ هاشمی رفسنجانی شد.

او تا اوایل دولت اول محمد خاتمی رئیس اطلاعات خارجی وزارت اطلاعات بود که به گفته خودش با آمدن علی یونسی، وزیر دوم اطلاعات محمد خاتمی مجبور به ترک این وزارتخانه شد.

آقای پورمحمدی در دولت نخست محمود احمدی نژاد، وزیر کشور بود، اما کمتر از سه سال بعد از وزارت برکنار شد. او سپس از سوی رئیس قوه قضاییه به ریاست سازمان بازرسی کل کشور منصوب شد و تا انتخابش به عنوان وزیر دادگستری این سمت را در اختیار داشت.

در روز تحلیف حسن روحانی٬ اعلام شد که صادق لاریجانی٬ رئیس قوه قضاییه او را برای وزارت دادگستری به آقای روحانی پیشنهاد کرده است.

  • هاشمی رفسنجانی: با طرح مسائل اخیر دنبال خدشه به احمد خمینی هستند