جمعه , ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳
صفحه اول » اجتماعی و سیاسی » اولین تصاویر از S300 های ایران مستقر در فردو به نمایش درآمد.

اولین تصاویر از S300 های ایران مستقر در فردو به نمایش درآمد.

 اولین تصاویر از S300 های ایران مستقر در فردو به نمایش درآمد

خبرگزاری فارس: اولین تصاویر از S300 های ایران مستقر در فردو به نمایش درآمد

به گزارش خبرنگار دفاعی خبرگزاری فارس، در آستانه دهم شهریور سالروز تأسیس قرارگاه مستقل پدافند هوایی خاتم‌الانبیاء برای اولین بار سامانه‌های موشکی برد بلند اس‌300 ایران که از روسیه خریداری شده است به نمایش درآمد.

این در حالی است که در رژه 29 فروردین امسال بخشی از اجزای این سامانه به نمایش درآمده بود که البته شامل موشک‌ها و لانچرهای پرتاب نمی‌شد اما در گزارشی که امشب از بخش خبری ساعت 21 سیما پخش شد سامانه اس‌‌300 به همراه لانچرهای پرتاب و در حالت مانور عملیاتی نمایش داده شد.

در این گزارش که از محل تأسیسات هسته‌ای در فردو تهیه شده بود برخی سامانه‌های دیگر مانند توپ‌های ضدهوایی و سامانه‌ موشکی هاگ نیز به نمایش درآمد و امیر فرزاد اسماعیلی فرمانده قرارگاه هوایی با تأکید بر هوشیاری همه‌جانبه پدافند هوایی در حراست از آسمان کشور گفت: امروز آسمان ایران یکی از امن‌ترین آسمان‌های کشورهای منطقه است و حفاظت از تأسیسات هسته‌ای در هیچ شرایطی تعطیل‌بردار نیست.

 

 

این سامانه طبق آنچه در این گزارش به نمایش درآمد در مراکز هسته‌ای از جمله فردو مستقر شده است.

به گزارش فارس، در سال 2007 جمهوری اسلامی ایران طبق قراردادی با کشور روسیه خواهان خریداری سامانه اس‌300 از این کشور بود که البته در مقطعی روسیه از تحویل این سامانه خودداری کرد که موجب شکایت ایران به دادگاه بین‌المللی شد اما اخیراً و همزمان با مذاکرات هسته‌ای پوتین رئیس جمهور روسیه دستور لغو عدم واگذاری این سامانه به ایران را صادر کرد و بنابر گفته سردار دهقان وزیر دفاع تاکنون 4 سامانه خریداری شده که 2 سامانه آن به ایران تحویل داده شده و 2 سامانه دیگر نیز پس از بارگیری در روسیه آماده تحویل به ایران است.

سامانه تحویل شده به ایران از نوع P.M.U2 است.

به گزارش بی بی سی فارسی شبکه خبر تلویزیون ایران برای اولین بار سامانه پیشرفته دفاع موشکی اس-۳۰۰ را درحالی که در اطراف تاسیسات اتمی فردو در نزدیکی قم مستقر می شود نمایش داده است.در تصاویری که شبکه خبر پخش کرد علاوه بر سکوهای پرتاب اس-۳۰۰ رادارهای جانبی آن هم به نمایش گذاشته شد.ورود اولین محموله اس-۳۰۰ به ایران در ماه آوریل گزارش شده بود.

خبرگزاری تسنیم ایران هم روز یکشنبه گزارش داد که مدل خریداری شده اس۳۰۰ از روسیه پی‌ام‌یو۲ است که اخیرا از روسیه وارد شده است.

این خبرگزاری نوشت:‌ “طبق قرارداد بین ایران و روسیه، ایران چهار گردان سامانه موشکی اس۳۰۰ از روسیه خریداری کرده است که به گفته مقامات روسیه و همچنین وزیر دفاع جمهوری اسلامی تاکنون نیمی از این خرید یعنی دو گردان وارد کشور شده است.”

امیرسرتیپ فرزاد اسماعیلی به شبکه خبر گفت که تمرین های پدافند هوایی در اطراف مراکز هسته ای ایران هر ماه در چند نوبت انجام می شود.

او گفت:‌ “می بینید که این سیستم هنوز مستقر نشده اما آسمان جمهوری اسلامی ایران امن ترین آسمان شده.”

این تصاویر درحالی به نمایش درآمد که ساعاتی پیشتر آیت الله خامنه ای رهبر ایران در جمع فرماندهان نیروی هوایی گفت:‌ “سامانه اس۳۰۰ ابزاری دفاعی است نه تهاجمی، اما آمریکایی‌ها تمام تلاش خود را کردند که جمهوری اسلامی از این امکان برخوردار نشود.”

او اضافه کرد:‌ “ما با چنین دشمنی مواجه هستیم که حق دفاع را نیز برای ملت ما قائل نیست و در واقع می‌گوید بدون دفاع بمانید تا هر زمان که خواستیم بتوانیم کشور را مورد تهاجم قرار دهیم.”

حسن روحانی، رئیس جمهور ایران، یک هفته پیش گفت “در شرایط امروز دنیا ورود اس-۳۰۰ یک کلمه رمز است که بعد از سالیان دراز به آن و امکاناتی که الان داریم، رسیدیم.”

گفته می شود سامانه دفاع موشکی اس-۳۰۰ یکی از پیشرفته ترین ها در جهان است و می تواند از فاصله های دور از هواپیماها و موشک ها محفاظت کند.

ایران قرارداد خرید این سامانه را سال‌ها پیش با روسیه امضا کرده بود اما مسکو در سال ۲۰۱۰ تصمیم گرفت به دلیل تحریم‌های سازمان ملل و فشارهای بین المللی از جمله از طرف اسرائیل از تحویل آن به ایران تا زمان رفع تحریم‌ها خودداری کند.

اما ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه در ژوئیه ۲۰۱۵ پس از توافق اتمی میان ایران و قدرت ها (برجام) صدور اس-۳۰۰ به ایران را از تعلیق خارج کرد.

ارتش ایران اواخر فروردین سامانه اس-۳۰۰ را در مراسم رژه ارتش علنا نمایش داد. بیشتر اینجا بخوانید.

سایت فردو که در دل کوهی در نزدیکی شهر قم قرار دارد پس از اجرای برجام در ماه ژانویه غنی سازی اورانیوم را متوقف کرد.