جمعه , ۱۰ فروردین ۱۴۰۳
صفحه اول » اجتماعی و سیاسی » مستند 55 دقیقه ای موسوم به “پرونده ناتمام” در مورد ترورهای اول انقلاب که به نام “مجاهدین” رقم میخورد

مستند 55 دقیقه ای موسوم به “پرونده ناتمام” در مورد ترورهای اول انقلاب که به نام “مجاهدین” رقم میخورد

 آقای موسوی خوئینیها شما دیگر چرا درباره اعدامهای زندانیان سیاسی سال 67 سکوت کرده اید؟
نقد و بررسی انفجار دفتر نخست وزیری در یک مستند؛
بی پروا و بی پرده ترین موضع گیری در این مستند، جایی است که از لزوم اعدام “بهزاد نبوی” سخن گفته می شود؛ در بخشی دیگر درباره به قتل رساندن آیت الله ربانی املشی از طریق مسموم کردن و استفاده از مواد سرطان زا هم گریزی زده شد. آقای زواره ای و آقای آیت چقدر قابل استناد هستند؟ تمام مستند شما بر مبنای خط آقای زواره ای در تاریخ معاصر است؛ فردی که عضو حزب زحمتکشان و جریان مظفر بقایی بوده است.

عصر امروز شنبه، برنامه نمایش و نشست نقد و بررسی فیلم مستند «پرونده ناتمام» با حضور “عباس سلیمی نمین” مدیر دفتر مطالعات و تدوین تاریخ ایران و منتقد جدی این مستند و ” جواد موگویی” کارگردان این فیلم در خبرگزاری مهر برگزار ‌شد.

به گزارش «تابناک» در مستند 55 دقیقه ای«پرونده نا تمام» چگونگی نفوذ “مسعود کشمیری” عامل انفجار دفتر نخست‌وزیری بررسی و گفت و گوهایی با افراد مطلع این حادثه نظیر محمدحسین رجایی، برادر شهید رجایی، حجت‌الاسلام والمسلمین غلامحسین محسنی‌اژه‌ای معاون اول و سخنگوی قوه قضائیه، مرحوم حبیب الله عسگر اولادی، رئیس فقید جبهه پیروان خط امام و رهبری و وزیر بازرگانی وقت، محمد عطریانفر عضو شورای مرکزی حزب کارگزاران سازندگی، حسن کامران از متهمان پرونده و مدیر کل وقت حراست کشور، جواد منصوری معاون وقت وزیر امور خارجه و … انجام پخش شد.

در سخنان این افراد درباره مشی فردی نظیر “بهزاد نبوی” موضوعاتی مطرح و با مسائلی پیرامون نحوه و دلایل شهادت آیت الله قدوسی و این ادعا مطرح شد که پس از شهادت آیت الله قدوسی با فشار سازمان مجاهدین انقلاب اسلامی، رسیدگی به پرونده انفجار دفتر نخست وزیر متوقف شده است.

پس از آن بخشی از سخنان سید رضا زواره ای در مجلس مبنی بر نفوذ یک شبکه در دستگاه ها و نهادهای مختلف پخش شد که البته در ادامه آن پاسخ سید محمد اصغری، وزیر دادگستری وقت هم که خبر از به جریان افتادن دوباره پرونده انفجار دفتر نخست وزیری داشت، هم آمد.

بی پروا و بی پرده ترین موضع گیری در این مستند، مربوط به بخشی بود که حجت الاسلام جعفر شجونی در گفت و گویی از لزوم اعدام “بهزاد نبوی” سخن گفت. شجونی این مسأله را مطرح کرد که شهید لاجوردی در آن برهه گفته است که “بهزاد نبوی” را باید محاکمه و اعدام کرد و این موضوع را در وصیت نامه اش هم عنوان نموده است.

بخش دیگری از این مستند به سخنان حجت الاسلام محسنی اژه ای و جواد منصوری درباره خودکشی “تقی محمدی” از متهمان حادثه انفجار اختصاص داشت و در ادامه هم به ماجرای عزل لاجوردی و درگذشت آیت الله ربانی املشی ـ که به دلایل نامعلومی اتفاق افتاده است ـ اشاره شد. در این بخش به نکته ای که از سوی حجت الاسلام محمدی ری شهری درباره به قتل رساندن آیت الله ربانی املشی از طریق مسموم کردن و استفاده از مواد سرطان زا اشاره داشت هم گریزی زده شد.

این مستند با اشاره به نامه حجت الاسلام موسوی خوئینی ها که جانشین آیت الله ربانی املشی شده برای مختومه اعلام کردن پرونده انفجار دفتر نخست وزیری و آزادی متهمان هم اشاره ای دارد و در نهایت با اعلام اسامی خسرو تهرانی، بهزاد نبوی، حسن کامران، سعید حجاریان، محسن سازگارا و … به عنوان افرادی که در پی مختومه شدن این پرونده آزاد شده اند، به پایان می رسد.

ادامه این نشست به نقد و بررسی این مستند با حضور “عباس سلیمی نمین” و “جواد موگویی” اختصاص داشت. سلیمی نمین به عنوان منتقد جدی مستند “پرونده ناتمام” گفت: این اقدامات و آثار را مخدوش کننده ذهن جوانان می دانم و معتقدم این آثار نه تنها به تاریخ انقلاب کمکی نمی کند، بلکه آن را مخدوش جلوه می دهد و اذهان را مشوش می کند.

وی با بیان اینکه مستند مورد اشاره دارای نواقص زیادی از جمله ضعف در تحقیق است، افزود: این پرونده به دستور امام خمینی(ره) بسته می شود، در حالی که در این مستند، واضح اشاره ای به امام نمی شود و فقط از آقای موسوی خوئینی ها نام می برند.

مدیر دفتر مطالعات و تدوین تاریخ ایران ادامه داد: مسائلی نظیر موضوع سینما رکس آبادان، یکی از موضوعات تاریخی به عنوان سند جنایت پهلوی مطرح است. ما در حالی آن را رها کرده ایم که در فضای بیرون از این موضوع علیه ما استفاده می کنند و آن را به مبارزین انقلابی نسبت می دهند.

درباره انفجار نخست وزیری پرونده های زیادی با پشتوانه سیاسی تهیه شده است

وی تأکید کرد: پرونده انفجار دفتر نخست وزیر تاکنون بارها مطرح شده که عمده آن نظیر آنچه در مستند “پرونده ناتمام” عنوان می شود، با پشتوانه سیاسی تهیه و منتشر شده است؛ مثلا آقای اژه ای در آن  می گوید ” حدس می زنم (تقی محمدی) قبل از خودکشی می خواسته اعتراف کند” اما در مورد مشابه در کتاب شنود اشباح گلپور آقای حسینیان می گوید” محمدی اعتراف کرده بود”.

سلیمی نمین افزود: افرادی نظیر گلپور محققان جوانی هستند که اسناد و امکاناتی در اختیارشان قرار می دهند تا به اسم تاریخ کار سیاسی انجام دهند و این یعنی سوء استفاده از تاریخ.

آقای موسوی خوئینی ها چرا درباره اعدام های 67 سکوت کرده اید؟

وی با بیان اینکه من نقد جدی نسبت به آقای موسوی خوئینی ها دارم، اما به هر شکلی نمی خواهم افراد را نقد کنم، گفت: مثلا آقای خوئینی ها در سال 67 دادستان کل کشور بودند، اما در ماجرای فایل صوتی منتشره اخیر از آیت الله منتظری سکوت محض اختیار کرده اند. این نشان می دهد یا آن موقع به دلیل مصلحت های شخصی با حکم فقهی امام همراهی و یا الان به دلیل موضوعات سیاسی، شخصی و حزبی سکوت کرده است.

این مورخ تاریخ معاصر تأکید کرد: اینکه ادعاهای غربی ها علیه یک فرد ( موسوی خوئینی ها) را در یک کتاب به صورت گسترده مستند کنیم و بگوییم وظیفه اوست که این مسائل مطرح را تکذیب کند، بر خلاف هرگونه معیار اسلامی و انسانی است. در حقیقت اختلافات در جبهه اداره کشور باید به گونه ای باشد که دشمن اصلی فراموش نشود.

ادعاهای مضحک مسئول دفتر فرح

وی در ادامه به قرائت بخش هایی از کتاب حسین نصر مسئول دفتر فرح به نقل از یک منبع غیرمستند مبنی بر اینکه “آیت الله مطهری از همراهی مارکسیست ها و توده ای ها با امام پس از بازگشت از فرانسه ناراحت بوده است” پرداخت و بیان تاریخ به شکل کتاب شنود اشباح و مستند پرونده ناتمام باعث این سوء استفاده ها هم می شود. یا اینکه در جایی دیگر مطرح می کنند که آیت الله خامنه ای در دانشگاه پاتریس لومومبا تحصیل کرده ان، در حالی که ایشان تا بعد از پیروزی انقلاب به خارج از کشوری سفری نداشته اند. یا موضوعی نظیر استخدام آیت الله سید محمد خامنه ای در دانشکده ادبیات در حالی که این موضوع صحت ندارد و اصلا تحصیلات وی در رشته حقوق است.

در ادامه این نشست کارگردان مستند پرونده ناتمام به سخنان سلیمی نمین پاسخ داد و اولویت خود را روایت دهه های 60 و 70 عنوان کرد، زیرا مجموعه هایی در کشور وجود دارند که در مورد دوران پهلوی و تحریفات آن با دقت مشغول به کار هستند.

بهزاد نبوی حاضر نشد به سؤالاتمان پاسخ بدهد

جواد موگویی با بیان اینکه برای ساخت مستند خود به سراغ بهزاد نبوی رفته ولی او حاضر نشده برای پاسخ دادن به سئوالات جلوی دوربین حاضر شود، گفت: در این مستند سعی کرده ایم از راویان حاضر در ماجرای انفجار حزب جمهوری و روایت های دسته اول بهره بگیریم. در اینکه انفجار دفتر نخست وزیر کار منافقین بوده شکی نیست؛ اما زمینه نفوذ آن ها به گونه ای فراهم شده است.

سلیمی نمین در پاسخ به سخنان کارگردان پرونده ناتمام عنوان کرد: امام گفته اند این پرونده را ببندید، مگر این پرسشی که برای شما مطرح است برای ایشان پیش نیامده است. شما می گویید انفجار کار منافقین است؛ اما در فیلم مستند خود کجا می گویید این کار منافقین است. شما به نحوی مسأله را بیان می کنید که انگار هیچ مستندی برای اینکه بهزاد نبوی در این ماجرا نقشی نداشته، وجود ندارد.

وی در پاسخ به کارگردان مستند پرونده ناتمام که بخشی از روایت خود را مستند به نطق سید رضا زواره ای در مجلس وقت می کند، یادآور شد: شما به جریان پرمسأله ای در تاریخ منحصر می شوید. آقای زواره ای و آقای آیت چقدر قابل استناد هستند؟ تمام مستند شما بر مبنای خط آقای زواره ای در تاریخ معاصر است. فردی که عضو حزب زحمتکشان و جریان مظفر بقایی بوده است.

ردپای بقایی در جریان اختلاف افکنی بین ارتش و سپاه

مدیر دفتر مطالعات و تدوین تاریخ ایران اضافه کرد: آقای زواره ای تلاش می کند دعواهای فرعی نظام را به دعوای اصلی تبدیل کند. در ماجرای اختلاف بین سپاه و ارتش شما ملاحظه می کنید که رد پای جریان مظفر بقایی به وضوح پیداست. متأسفانه شما در مستند خودتان به یک جریان پر مسأله متوصل شده اید.

وی خطاب به موگویی خاطر نشان کرد: بالاتر از تلاشی که شما کرده اید، بارها درباره پرونده انفجار نخست وزیری به امام گزارش هایی داده شد؛ اما ایشان تأکید کردند که پرونده را ببندید. شما اگر خودتان را ملزم به پیروی از امام می دانید پرا تلاش دارید رد پای دشمن را در این مسأله گم کنید؟

نقش بهزاد نبوی در انفجار حزب جمهوری

سلیمی نمین با بیان اینکه بنده نمی گویم بهزاد نبوی در ماجرای انفجار دفتر نخست وزیری به لحاظ امنیتی و حفاظتی نقشی نداشته، افزود: بنده به مراتب بیشتر از شما منتقد بهزاد نبوی هستم و خطاهایش را می بینم. به عنوان مثال بنده در سال 84 با یک سال تأخیر در صدور مجوز از  سوی دولت اصلاحات، اولین نقد را به نامه جام زهر نوشتم.

وی بیان کرد: بنده بالاترین نقدها را به میرحسین موسوی به عنوان یک نیروی خودخواه دارم، اما نقد متأثر از جریان خطی و سیاسی را نمی پسندم. معتقدم در تاریخ باید تابع ریش سفیدان خودمان باشم؛ مثل پیروی از دستور امام درباره این پرونده.

چرا عده ای مشتی خاک را جای کشمیری جا زدند

در بخشی از این نشست، موگویی، کارگردان مستند پرونده ناتمام با انتقاد از سلیمی نمین به دلیل نپرداختن به اصل داستان این فیلم مستند، گفت: سئوال اصلی من این است که چه کسانی و چرا یک مشت خاک را جمع کرده و به عنوان جنازه کشمیری، عامل انفجار دفتر نخست وزیر که نفوذی منافقین بوده جا زده اند؟ این اشتباه از سوی امنیتی ترین افرادی که کودتای نوژه و خیلی از اتفاقات دیگر را کشف کرده اند، بعید است.

وی با اشاره به سخنان مرحوم حبیب الله عسگراولادی در این مستند از سلیمی نمین پرسید شما نمی خواهید به سخنان ایشان اشاره ای داشته باشید؟ سؤالات زیادی درباره این پرونده مطرح است که شما به مسائل دیگری خارج از موضوع مستند اشاره می کنید و به اصل آن ورود نمی کنید.

چرا نزدیک ترین فرد به رجایی باید او را ترور کند؟

اواخر این نشست به گفت و گوی چند جانبه سخنرانان و حاضرین در جلسه تبدیل شده بود. سلیمی نمین به کارگردان مستند پرونده ناتمام گفت: طبق آنچه در مستند شما آمده  بهزاد نبوی حالا از هر طریقی به نزدیک ترین فرد به شهید رجایی تبدیل شده بود، خوب آقای نبوی از ترور شهید رجایی چه سودی می برده که این کار را کند؟

موگویی در پاسخ به این پرسش تصریح کرد: ممکن است این موضوع مطرح باشد که شهید رجایی نباید در آن جلسه می نشست؛ اما به دلیل خوش آمد گویی به شهید باهنر به جلسه شورای امنیت کشور رفته و در حقیقت قرار نبوده وی در این جلسه حاضر باشد.

رئیسی و موسوی خوئینی ها از جلسه با امام بگویند

کارگردان مستند پرونده ناتمام تأکید کرد: به نظرم چون پرونده سیاسی شده بود این سرانجام را پیدا کرده است و شاید اگر روند قضایی خود را طی می کرد به نتیجه مطلوب هم دست می یافت. در حقیقت به نظر می رسد امام در آن شرایط بحرانی سیاسی کشور و با وجود درگیر بودن با موضوع جنگ تحمیلی خواسته اند جلوی این پرونده گرفته شود. اما آقایانی نظیر آقای موسوی خوئینی ها که در جلسه با امام حاضر بوده اند، باید در این خصوص توضیح دهند. البته آقای رئیسی هم که در آن جلسه حاضر بودندريال موضوعی به بنده گفتند که نخواستند رسانه ای شود.

سلیمی نمین در پاسخ به اظهارات موگویی خاطرنشان کرد: این نوع ورود برادران جوان را به تاریخ آسیب زننده می بینم. امام بر خلاف آنچه امروز عده ای به دنبال آن هستند، بسیار آدم قاطع و دوراندیشی بود. در حقیقت شما در حال ساختن امام دیگری هستید که در صورت ایجاد یک فضاسازی از یک جنایت چشم پوشی می کند.

موگویی برخلاف آنچه پیشتر عنوان کرده بود گفت: من منظورم این نبود که امام با ایجاد یک فضاسازی سیاسی از یک جنایت چشم پوشی کرده اند. در این لحظات سؤالات حاضرین پشت سرهم مطرح می شد؛ اما زمان جلسه به پایان رسیده و دیگر فرصتی برای پاسخگویی نبود.