پنجشنبه , ۹ فروردین ۱۴۰۳
صفحه اول » اجتماعی و سیاسی » گزارشی از گزیده روزنامه های صبح تهران

گزارشی از گزیده روزنامه های صبح تهران

اکثر روزنامه های امروز صبح با عکس هایی در صفحه اول درگذشت داوود رشیدی هنرپیشه سینما را در کانون توجه قرار داده اند. همچنین تهدید وزیر نفت به افشاگری و موضوع لغو کنسرت ها و صف آرایی مخالفان و موافقان از دیگر موضوعات مهم امروز بوده است.

به گزارش«تابناک»، روزنامه های امروز صبح موضوع درگذشت داود رشیدی را در کانون توجه قرار داده اند.

روزنامه شهروند در همین رابطه در گزارشی با عنوان«آمدم، دیدم، رفتم » نوشت:« برای درک جایگاهش کافی است کمال‌الملک، گل‌های داوودی، بی‌بی چلچله، خط آتش، هزاردستان، امام‌علی، گل پامچال، ولایت عشق و… را مرور کنیم و به منظره حک‌شده در چشم ذهن خیره شویم. تابستان گرم امسال با مرگ او تلخ شد. داوود رشیدی که پرویز پرستویی او را یکی از پنج تن سینمای ایران می‌دانست پیش از آن‌که آرزوی دوست و هم‌دوره‌ای‌اش، استاد علی نصیریان برآورده شود از دنیا رفت.

 رابطه لغو کنسرت‌ها و غیب شدن نفتکش‌ها!/ واردات هزاران تن برنج با مصوبه خاص

همین چند روز پیش بود که استاد نصیریان با حضور در برنامه «خندوانه» آرزو کرده بود فیلمی با حضور عزت‌الله انتظامی، جمشید مشایخی، محمد علی کشاورز، داوود رشیدی و خودش ساخته شود و رامبد جوان هم قول داده بود این کار با همکاری او و دوستانش به ثمر بنشیند، اما دیگر نیازی به انتظار نیست. این اتفاق هرگز نخواهد افتاد. در روزهایی که داوود رشیدی، هنرمند شناخته‌شده کشورمان زنده بود، با همسر مهربانش احترام برومند قراری گذاشتم برای دیدار و گفت‌وگو. همان روزها هم برای پاسخ گفتن به بسیاری از سوالات خانم برومند، استاد را یاری می‌کرد.»

حامیان و مخالفان برگزاری کنسرت

روزنامه شرق در گزارشی با عنوان« حاميان علم‌الهدي به خيابان آمدند »با اشاره به صف‌آرايي مخالفان كنسرت در برابر دولت نوشت:« برگزاری یا عدم برگزاری، مسئله این است. ماجرای کنسرت‌ها ابعاد جدی‌تری به خود گرفته است. دولت اعلام کرده است به‌هیچ‌عنوان عقب‌نشینی نمی‌کند، از آن سو مخالفان هم ایستادگی می‌کنند. بلافاصله دو روز بعد از انتقاد ریاست‌جمهوری به لغو کنسرت‌ها و هشدار به وزیر ارشاد خود برای رعایت قانون، جمعی از مردم یزد و مشهد در اقدامی واکنشی، تجمع برگزار و بیانیه اعتراضی صادر کردند. حسن روحانی چند روز پیش با اشاره به حاشیه‌های ایجادشده درباره برگزاری کنسرت‌ها در کشور گفته بود: «یک جا می‌خواهد کنسرتی برگزار شود، مجلس قانون‌گذاری شکل می‌گیرد درحالی‌که ما مجلس شورای اسلامی داریم و هرکسی که صبح بیدار می‌شود و یک تریبون پیدا می‌کند، نمی‌تواند قانون‌گذاری کند و وزیر نیز نباید تبعیت کند چراکه وزیر باید تابع قانون باشد». وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی هم دیروز گفت: «عامل اصلی لغو کنسرت‌ها در مشهد مقدس، امام‌جمعه این شهر است که اجازه نمی‌دهد حتی کنسرت‌های سنتی و محلی نیز برگزار شود».»

یزد به راه مشهد می‌رود

خواست عده‌ای در برگزارنشدن کنسرت در شهرشان تبدیل به دومینویی شده که به برخی شهرهای دیگر هم سرایت کرده است. تاجایی‌که پنجشنبه، عده‌ای با تجمع مقابل سالن برگزاری کنسرت شهرام ناظری در شهر تفت استان یزد، به دنبال این بودند مانع حضور تماشاگران شوند. طبق برنامه قرار بود کنسرت ساعت هشت با مجوزهای لازم برگزار شود؛ اما عده‌ای با تجمع مقابل سالن کنسرت، با اقامه نماز قصد داشتند مانع برگزاری این کنسرت شوند. اگرچه درنهایت با تدابیری، کنسرت برگزار شد. اوایل خرداد امسال هم کنسرت مازیار فلاحی در یزد لغو شد. برخی رسانه‌ها تجمع تعدادی موتورسوار با حالتی تهدیدآمیز در فرودگاه را دلیل بازگشت مازیار فلاحی به تهران و لغو این کنسرت دانسته‌ بودند. کنسرت موسیقی ایرانی با صدای وحید تاج هم چندی قبل در یزد با اقدام نیروهای خودسر مواجه شد و درحالی‌که نوازندگان روی صحنه می‌نواختند، این خواننده اجازه رفتن روی صحنه را پیدا نکرد.

روزنامه ایران نیز در ستون طنز خود در مطلبی با عنوان« رابطه لغو کنسرت‌ها و غیب شدن نفتکش‌ها» به قلم کمیل روحانی نوشت:« اخیراً خبرگزاری ایلنا گزارش داده که به اسناد و اطلاعاتی دست یافته که نشان می‌دهد از سرنوشت سه فروند کشتی نفتکش ایران در دوران ریاست‌جمهوری محمود احمدی‌نژاد اطلاعی در دست نیست. خبر، خبر تکان‌دهنده ایست. آن هم نه تکان‌های کم ریشتر بلکه از نوع تکان‌های شدید و مجلسی (پر ریشتر). همین خبرها را می‌خوانند که کنسرت لازم می‌شوند و درونشان تحولاتی شیمیایی روی می‌دهد و می‌روند کنسرت برگزارکرده یا در آن شرکت می‌کنند و درون کنسرت انرژی پتانسیل تبدیل به انرژی جنبشی می‌شود و این تکان موجب ناراحتی عده‌ای می‌شود و کنسرتشان لغو می‌شود. در واقع همین فرآیند تبدیل شدن تحول شیمیایی درونی به کنش فیزیکی برونی است که عده‌ای را نگران می‌کند و باعث می‌شود صبح پا شوند و بروند قانون وضع کنند.

برخورد ریشه‌ای‌تر و اصولی‌تر این است که دلواپسان عزیز کلاً نگذارند خبر غیب شدن نفتکش‌ها و دکل‌ها منتشر شود تا کار به لغو کنسرت کشیده نشود.

نفتکش‌های مرحوم شده

اما براستی این گم شده‌ها به کجا شتافته‌اند؟ اوایل دولت فعلی صحبت گم شدن دکل‌های نفتی در دولت احمدی‌نژاد بود و پس از پیدا شدن دکل در جیب یکی از عزیزان (اشتباهی) و حل شدن مسأله، حال نوبت به نفتکش‌ها رسیده . به نظر می‌رسد اینجور که پیش می‌رویم کار به گم شدن چاه نفت با نفتش و قسمت‌هایی از خود وزارت نفت و افراد هم می‌رسد. البته حدس ما بر این است که نفتکش‌های مذکور در حمام خانه یکی از عزیزان جا مانده باشد. شاید برخی از عزیزان عادت داشته‌اند در وان حمامشان آب پر کرده و نفتکش بازی کنند که البته این از صفای وجود عزیزان است که کودک درون خود را خوب و فعال نگه داشته‌اند.

کامبیس بسم‌الله

اخباری منتشر شده که به نظر می‌رسه عزیزانمان با فردی به نام دیمیتری کامبیس که یونانی هم هست معامله نفتکش کرده‌اند که تهش منجر به گم شدن نفتکش‌ها شده! بعد اخیراً معاون وزیر کار گفته «کامبیس خان اتفاقی اومده ایران و گرفتنش!» بعد خبرنگار سؤال می‌کنه چرا تا حالا اتفاقی نیومده ایران تا بگیرنش؟ معاون وزیر کار میگه به خاطر اینکه خدایی نکرده به روابط دو کشور آسیبی نخوره! البته کار خوبی کردنا ؛ حیف بود کشور از اقیانوس بی‌کران رونق اقتصادی یونان به خاطر کامبیس بی‌بهره بمونه . خلاصه ما که آخرش نفهمیدیم چی به کی بود و پرتقال فروش کجا رفت…؟! کامبیس هم در اعترافات خود از فردی به نام جمشید بسم‌الله به عنوان پدر خود نام برده!

ضمناً اخیراً جهانگیری جان هم از گم شدن 30 میلیون دلار در دوران احمدی‌نژاد خبر داده که به گفته کارشناسان با توجه به بچه بازی بودن رقم (نسبت به رقم‌های قبل) احتمالاً تنها یکی دوتا آلبوم موسیقی لغو مجوز خواهند شد.»

زنگنه تهدید کرد

روزنامه اعتماد در گزارشی با عنوان«زنگنه: نام‌تان را مي‌گويم »با اشاره به این جمله وزیر نفت که برخی تلاش دارند در کشور سرمایه‌گذاری نشود، اگر لازم باشد نام‌شان و اینکه از کجا دستور می‌گیرند را اعلام می‌کنم. نوشت:« زنگنه همچنين در پاسخ به پرسش «اعتماد» كه درباره پرونده‌هاي مشابه با بابك زنجاني در وزارت نفت پرسيد، با اشاره به پرونده‌هاي متعدد سوءاستفاده در دولت گذشته توضيح داد: پرونده‌اي در وزارت نفت گم نشده و موضوع‌هايي مانند بابك زنجاني، موضوع خريد دكل و خريدهاي مشابه را دنبال مي‌كنيم. بحث مربوط به هزينه سه هزار ميليارد ريالي براي خريد كه هنوز بازپس گرفته نشده است هم پيگيري مي‌شود. از زنگنه درباره جزييات اين تخلف‌ها پرسيده شد و او گفت: براي نمونه مي‌توان به پرونده بابك زنجاني، خريد دكل از چين و گم شدن آن و غيره اشاره كرد كه به قوه قضاييه ارسال شده است. يكي از پرونده‌هاي موجود در اين زمينه مربوط به فروش قير بوده است كه ارزش آن معادل ۳۰۰ ميليارد تومان ارزيابي شد اما باوجود پيگيري‌هاي ما پولي به خزانه دولت پرداخت نشده است و نمي‌توان همه تخلفات گذشته را فساد ناميد؛ چراكه بسياري از آنها بي‌انضباطي بوده است كه زمينه‌ساز فساد شدند و همين عامل سبب شد تا امروز وزارت نفت بيش از ۵۰ ميليارد دلار بدهكار باشد كه حاصل پرداختي‌هاي بي‌حساب و كتاب در فاصله زماني كوتاه گذشته بوده است؛ چرا كه در گذشته بدون هيچ اصولي به پيمانكاران بهاي كاري را كه انجام نداده‌اند پرداخت مي‌كردند. مثلا به پيمانكاري كه ۶۰درصد در پروژه‌اش پيشرفت داشت ۹۰درصد پرداختي انجام شده بود؛ اين باعث مي‌شد انگيزه‌اي براي ادامه كار نداشته باشد و همين بي‌انضباطي‌ها باعث شد برخي پول‌ها را بخورند و از شرايط تحريم استفاده كنند. در پرونده نفتكش‌ها هم از آنجا كه پول نفتكش و كشتي خريداري شده از پول نفت تامين شده بود. هم‌اكنون از شركت نفتكش‌ها طلبكاريم كه البته بدهي ما به اين شركت هم از اين پرونده جدا است. زنگنه درباره ماجراي گم شدن نفتكش‌ها در دولت گذشته هم گفت: اين ماجرا در نتيجه تحريم بوده است؛ يك فرد يوناني قرار بود نفتكش‌ها را براي ما و به نام خودش خريداري كند كه پول‌ها را تحويل گرفته اما مشكلاتي در تحويل تعدادي از نفتكش‌ها بروز كرده اما وي پول ما را هم پس نداده است. خوشبختانه با ترفندهايي به تازگي اين شخص به ايران آورده و بازداشت شده است. گرچه فرد يوناني سرمايه‌گذار مدعي شده بود گناهي نداشته و در زمان خريد نفتكش‌ها در ليست تحريم‌هاي امريكا قرار داشته است اما بالاخره بخشي از پول‌ها را برده و مرتكب تخلف شده بود. وزير نفت درباره خسارت‌هاي ناشي از تاخير در امضاي قراردادهاي جديد نفتي و برداشت از ميدان‌هاي مشترك گفت: به عنوان نمونه تاكنون يك هزار ميليارد مترمكعب از پارس جنوبي گاز برداشت كرده‌ايم در حالي كه قطر دو هزار و ۴۰۰ ميليارد مترمكعب گاز از اين ميدان برده است كه ارزش آن حدود ۳۴۰ ميليارد دلار برآورد مي‌شود. هر چند تا پايان امسال با راه‌اندازي فازهاي جديد توليد ايران و قطر برابر مي‌شود اما برداشتي كه اين در گذشته از اين ميدان كرده است، هيچگاه قابل جبران نخواهد بود.

انتقاد کیهان به رسانه های اصلاح طلب

روزنامه کیهان امروز در ستون اخبار ویژه خود با عنوان« روزنامه‌هایی که «لااله» را تیتر زدند و «الاالله» را حذف کردند!» نوشت:« چند روزنامه شبه‌اصلاح‌طلب با تقطیع بیانات رهبر معظم انقلاب، تیترهای خود درباره سخنان معظم‌له را به نحوی زدند که متضمن تحریف است.

تیتر روزنامه‌های مورد اشاره از بیانات رهبر معظم انقلاب در دیدار هیئت دولت به این شرح است:

• – شهروند: طرفدار فشار و اختناق در عرصه فرهنگ نیستم.

• – آرمان: طرفدار جزم‌اندیشی و اختناق در عرصه فرهنگ نیستم.

• – اعتماد: طرفدار فشار و اختناق در عرصه فرهنگ نیستم.

• – وقایع اتفاقیه: طرفدار جزم‌اندیشی و اختناق در عرصه فرهنگ نیستم.

• – فرهیختگان: طرفدار جزم‌اندیشی و اختناق در عرصه فرهنگ نیستم.

• – اطلاعات: طرفدار جزم‌اندیشی، فشار و اختناق در عرصه فرهنگ نیستم.

• – آفتاب یزد: طرفدار جزم‌اندیشی، فشار و اختناق در عرصه فرهنگ نیستم.

این روزنامه‌ها در واقع مقدمه سخنان رهبری در حوزه فرهنگ را تیتر کرده نتیجه و ادامه این استدلال را در تیتر سانسور نموده‌اند حال آن که آن مقدمه برای گفتن مطلبی مهم بوده است. به عبارت دیگر این روزنامه‌ها از عبارت واحد «لااله الاالله» فقط «لااله… خدایی نیست» را تیتر کرده‌اند!!

اصل بیانات رهبر معظم انقلاب در این بخش ناظر به مذمت لاابالیگری فرهنگی و دادن مجال فعالیت و نفوذ به دشمن است.

«بنده طرفدار جزم‌اندیشی، فشار و اختناق در عرصه فرهنگ نیستم بلکه به آزاداندیشی اعتقاد راسخ دارم اما آزاداندیشی به معنای ولنگاری و اجازه دادن به دشمن برای لطمه زدن نیست… آیا نباید مسئولان فرهنگی، آن کسی را که عمرش را در خدمت به دین و انقلاب اسلامی گذرانده به فردی که در تمام عمر خود قدمی در راه دین و انقلاب برنداشته و حتی گاهی ضربه نیز زده است، ترجیح بدهند؟»

از سوی دیگر بیانات رهبر معظم انقلاب، اشارات مهمی درباره لزوم مشغول نشدن دولت به سرگرمی‌های سیاسی و انتخاباتی، اولویت بخشیدن به اقتصاد به عنوان مسئله اول کشور، لزوم پاسخگویی به سؤالات به‌حق مردم درباره حقوق‌های نامشروع نجومی و عبور نکردن از آن، عبرت‌آموزی از بد‌حسابی آمریکا در برجام، و اقدام و عمل در گشودن گره‌های اقتصادی به عنوان بهترین تبلیغ برای دولت داشت. اما روزنامه‌های یاد شده ترجیح داده‌اند همان عبارت تقطیع شده را تیتر کنند!»

روزنامه جوان نیز در گزارشی با عنوان« واردات هزاران تن برنج با مصوبه خاص در فصل ممنوعه! » نوشت:« اخبار رسیده به «جوان» حکایت از واردات هزاران تن برنج دارد كه بر خلاف دستور وزير جهاد كشاورزي وارد شده است. وي گفته بود از آخرين روز تيرماه حتي يك كيلوگرم برنج به كشور وارد نخواهد شد.

رابطه لغو کنسرت‌ها و غیب شدن نفتکش‌ها!/ واردات هزاران تن برنج با مصوبه خاص

بر اساس اخبار به دست آمده حجم زيادي واردات برنج به‌رغم ادعاي وزير جهاد كشاورزي انجام شده كه بخش قابل توجه آن در مناطق آزاد است و بنا است با استفاده از يك بخشنامه گمركي وارد بازار مصرف شود.

ظاهراً چند برند معروف و معدود به ثبت دهها هزار تني سفارش برنج موفق شده‌اند و به‌رغم ممنوعيت واردات برنج از اول مرداد ماه اقدام به واردات اين محصول كرده‌اند. اين واردات با تناژ بالا به غير از واردات قاچاق و ملواني و تعاوني‌هاي مرزي است كه ضرورت ورود نهادهاي بازرسي به اين موضوع را گوشزد مي‌كند.

اگرچه تجربه ممنوعيت واردات براي حمايت از توليدات داخلي در فصل برداشت باعث شده تا واردكنندگان در اين باره برنامه‌ريزي كنند اما واردات هزاران تن برنج به خاك كشور و در پي آن مصوبه‌اي براي واردات از مناطق آزاد با اسم ايجاد ارزش افزوده ناشي از بسته‌بندي پديده‌اي‌ است كه بي‌شك واردكننده عمده از آن باخبر بوده يا اساساً اين مصوبه براي برند مذكور صادر شده است.

بازيگران واردات برنج چه كساني هستند

براساس تحقيقات خبرنگار «جوان» واردات برنج متولي‌هاي بسياري دارد اما بيشترين واردات را دولت و توسط شركت بازرگاني دولتي GTO انجام مي‌دهد كه بدون پرداخت تعرفه صورت مي‌گيرد.

اين در حالي است كه برخي كارشناسان براين باورند كه نبود نظارت بر خريد خارجي و خريد ارزان‌تر هر كيلو 1700 + 500 تومان احتمال ورود برنج‌هاي نامرغوب و بعضاً آلوده را بيشتر مي‌كند و از سوي ديگر در هنگام انبار گرداني مشكلاتي مانند مشكل فرزند فوتباليست معروف را به وجود مي‌آورد. اما دومين گروه بازيگران، تعاوني‌هاي مرزي هستند كه سهميه 150‌هزار تني دارند و بخش عمده آن را در ايام ممنوعيت وارد مي‌كنند.

سومين بازيگران ملوانان هستند كه براي كمك به آنها مجوز مصرف سالانه 400 كيلو (مصرف شخصي) داده شده است. شنيده‌ها و شواهد حكايت از آن دارد كه معمولاً در فصول سال واردات ته لنجي و ملواني در جريان است. اما در لابه‌لاي كيسه‌هاي برنج معمولاً از اسباب‌بازي تا طلا كشف شده است. با اين حال فعاليت واردات در ماه‌هاي ممنوع بيش از ساير فصول است. به خصوص كه واردات هزار تني يك برند در مناطق آزاد مي‌تواند انگيزه خوبي براي واردات با پوشش مصوبه قانوني را فراهم كرده است.

گفتني است تعاوني‌هاي مرزي و ملواني نبايد از استان مذكور خارج شود اما به طرز عجيبي معمولاً واردات سر از شبكه‌هاي توزيع با برندهاي مختلف درمی‌آورد. اما چهارمين گروه در بازار واردات برنج، واردكنندگان رسمي هستند كه بعضي از اين بازيگران به دليل سهم عمده و بزرگ خود بيشتر از ديگران بايد رصد شوند زيرا نشانه‌هايي وجود دارد كه آنها در تلاش براي خارج كردن رقبا از هيچ كاري دريغ نمي‌كنند و براي افزايش سهم خود تا حد انحصار در واردات مي‌توان خروج چهار فعال واردات برنج‌هاي خارجي را طي يك‌سال اخير رصد كرد.

چندي پيش خبری درباره واردات 300‌هزار تن برنج قاچاق با تعرفه دولتي گفته شد: قاچاقچيان كالا كه اين محصول را از كانال قانوني وارد كشور كردند بابت هر كيلو بايد 500 تومان تعرفه گمركي پرداخت ميكردند ولي با اين روش بابت هر كيلو 50 تومان پرداخت كردند.

همچنين محموله‌اي در حدود 150 هزار تن به سمت بنادر كشور حركت كرده است كه احتمالاً در هفته‌هاي آينده به مقصد رسيده و ترخيص خواهد شد. اين اتفاق كه با ابعاد نجومي خود از يك اقدام غيرقانوني سازمان يافته حكايت دارد در شرايطي رخ مي‌دهد كه با پيگيري وزارت كشاورزي و ابلاغيه مركز واردات گمرك، از ابتداي مرداد ورود هرگونه برنج به كشور ممنوع شده است. چندي پيش با تدبير وزارت كشاورزي در جهت حمايت از توليد داخلي مقرر شد كه از اول مرداد امسال واردات برنج به كشور ممنوع اعلام شود كه اين تصميم مورد استقبال توليدکنندگان داخلي قرار گرفت.

نام مستعار شركت مذكور «م» عنوان شده كه محموله‌اي 150 هزار تني را به ايران رسانده است. چه نهاد و ارگاني يا افرادي اطمينان لازم را براي ترخيص كالايشان پس از موعد مجاز به آنان داده است؟ »