شنبه , ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳
صفحه اول » اجتماعی و سیاسی » تحلیل “عماریون” از سقوط جرابلس به دست محور ترکیه- ارتش آزاد سوریه

تحلیل “عماریون” از سقوط جرابلس به دست محور ترکیه- ارتش آزاد سوریه

گروه بین الملل- بولتن نیوز تحلیل کرد: یکی از فرماندهان نیروهای کردی در خصوص این منطقه به خبرنگار بولتن نیوز گفت: جرابلس کلیدی ترین حلقه ارتباطی رزمندگان ضدبشارالاسد با سوریه و به عبارت بهتر ترکیه با سوریه است، کنترل این منطقه اگرچه به لحاظ نظامی آسان است اما نیازمند یک توافق منطقه ای است چون با قطع ارتباط ترکیه با جرابلس عملا شریان حیاتی مخالفان در سوریه قطع می شود.

جرابلس نامی آشنا برای کردهای سوریه است. کردهای سوریه همواره از این منطقه به عنوان نقطه ای استراتژیک یاد می کردند و دلیل آن هم این بود که جرابلس مناطق کردنشین را  در داخل خاک سوریه به همدیگر متصل می کند.کردهای سوریه از همان ابتدا در ارتباط جرابلس با پیامهای تبلیغاتی ضد آمریکایی در تهرانتلاش بودند این منطقه را به کنترل خود درآورند.آنها امیدوار بودند بعد از منبج آهسته و تدریجی خود را به جرابلس برسانند. کردهای سوریه معتقد هستند این منطقه از روز اول محلی برای تجمع نیروهای امنیتی ترکیه شده و همین نیروها اقدام به آموزش گروههای مخالف رژیم اسد در عمق خاک سوریه می کردند، به نحوی که نیروهای زبده ارتش ترکیه در جرابلس می کوشیدند بحران را در سوریه هدایت کنند.

به گزارش بولتن نیوز،یکی از فرماندهان نیروهای کردی در خصوص این منطقه به خبرنگار بولتن نیوز گفت: جرابلس کلیدی ترین حلقه ارتباطی تروریستها با سوریه و به عبارت بهتر ترکیه با سوریه است، کنترل این منطقه اگرچه به لحاظ نظامی آسان است اما نیازمند یک توافق منطقه ای است چون با قطع ارتباط ترکیه با جرابلس عملا شریان حیاتی تروریستها  در سوریه قطع می شود.

در خصوص سیاست ترکیه در قبال این منطقه نیز این فرمانده کرد اظهار داشت: ترکیه به هیچ عنوان نمی خواهد کنترل این منطقه را از دست بدهد و دیروز به بهانه حمایت از تروریستها و امروز به بهانه دشمنی با تروریستها و داعش حاکمیت ارضی سوربه را نقض کرده و وارد این منطقه شده است.

این فرمانده کرد معروف به بنگین اضافه کرد: نیروهای کردی در قالب ارتش سوریه دمکراتیک هیچ منطقه ای را اشغال نکرده و شهرها را بعد از آزادسازی در اختیار مردم منطقه قرار داده است و تمایلی هم برای ماندن در شهرها ندارند اما ترکیه قصد دارد با این بهانه زمینه های قانونی برای دخالت در سوریه را فراهم کند.

آنچه در اتفاقات روز چهارشنبه تا به امروز مشهود بوده این است که آمریکاییها به کردها در خصوص پیشروی ارتش ترکیه هشدار داده و اعلام کردند نباید جلوی ارتش ترکیه قرار بگیرند.

کردها نیز که نزدیک به دو سال است خود را رسما به عنوان همپیمان آمریکا معرفی می کنند مناطق شهبا در اطراف جرابلس را تخلیه کرده و اجازه داده اند ارتش ترکیه وارد جرابلس شوند.

آمریکاییها در این میان برای راضی کردن ترکیه بعد از حملات اخیر تبلیغاتی این کشور و نقش آمریکا در کودتای اخیر این کشور این مجوز را داده اند که ارتش ترکیه در خاک سوریه علیه کردهای این کشور جولان دهد و در این میان بهترین قربانی کردها بوده اند.

فارغ از اینکه این اقدام ترکیه نقض حاکمیت سیاسی سوریه به شمار می رود یک بازی کثیف بین ترکیه و آمریکا به قیمت قربانی کردن کردهای سوریه می باشد.

کردها در این مدت با عنایت به اینکه متحد کردها هستند بر این اعتقاد بودند می توانند در سوریه جولان دهند.نوع برخورد کردها با ارتش سوریه در حسکه و قامشلو دقیقا از این منظر قابل ارزیابی است ولی واقعیت روابط کردها با آمریکا در طول تاریخ مبتنی بر یکسری روابط خائنانه بوده و دست آخر کردها هستند که بازنده بوده اند.

ترکیه در برخورد با کردها چه در سوریه و چه در عراق و چه در خود ترکیه همواره این اصل را مبنا قرار داده است که کردها و گروههای وابسته به آنها یکسری گروههای تروریستی به شمار می روند و بعد از راه اندازی نبردی سنگین با کردها در ترکیه این بار درصدد جنگ با کردها در سوریه هستند.

ترکیه با تغییر رویکرد سیاسی از همراهی با آمریکا به همراهی با روسیه، آمریکا را تحت فشار قرار داده است تا دست از کمک به کردها در سوریه بردارد. با توجه به شکست تروریستها در سوریه و سوخته بودن این کارت برای ترکیه این کشور قصد دارد بنا را بر دشمنی مستقیم با کردها بگذارد.
ورود کردها به نبرد با ارتش سوریه و همراهی مطلق با آمریکا در سوریه آنها را وادار کرده است امروز در یک موضع سخت قرار بگیرند.

کردها امیدوار هستند واکنش های بین المللی را تحت عنوان نقض حاکمیت سیاسی سوریه شاهد باشند اما واقعیت امروز سوریه بیشتر از تنها نقض یا عدم نقض حاکمیت سیاسی یک کشور است.

کردها این بار نیز در جرابلس لمس کردند که اعتماد به آمریکاییها به مانند اعتماد گوسفند به گرگ است.وقتی این تجربه ها را در کنار مرزهای کشورمان حس می کنیم به خوبی به پیامهای اخیر تابلوهای تبلیغاتی در تهران پی می بریم که آمریکا را کژدست و غیرقابل اعتماد معرفی می کند.