پنجشنبه , ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳
صفحه اول » اجتماعی و سیاسی » نیروی دریایی سپاه درخلیج فارس درپی غائله آفرینی و ایجاد تنش بانیروی دریایی آمریکا است

نیروی دریایی سپاه درخلیج فارس درپی غائله آفرینی و ایجاد تنش بانیروی دریایی آمریکا است

سپاه پاسداران درتلاش است تا درخلیج فارس آتش جنگی را برعلیه آمریکا و کشورهای عرب ساحلی خلیج فارس مشتعل نماید که تنها سودبرنده استراتژیک آن “روسیه” میباشد.

پرسش آن است که آیا روسیه ایران را به چنین جنگی تشویق میکند، یاایران بابرخورداری از موقعیت حضور نیروهای نظامی روسیه در ایران میکوشد آمریکارا به پای جنگی درمنطقه بکشد که درنهایت به رویارویی غرب و شرق، روسیه و آمریکا بینجامد!

از یک سو روسیه با اهدای پنج میلیارد دلار وام به ایران موافقت کرده، و از سوی دیگر اعلام میدارد که گفتگوهای قطعی راجع به عقدقراردادفروش 60 فروند هلیکوپتر چندمنظره به ایران صورت گرفته، و از دیگر سو حملات لفظی مقامات راس نظام و حامیان سپاه پاسداران به آمریکا شدت می یابد، و خلاصه چنین به نظر میرسد که ایران به دنبال بهانه برای راه انداختن نزاع منطقه ای- جهانی برعلیه آمریکا است. به نظر میرسد روسیه با آتش بیاری برای ایجاد جنگهای منطقه ای در خلیج فارس درصدد است تا پیشرفت ناتو به سوی مرزهای خود را از راه کشورهای بالکان و اروپای شرقی متوقف نماید.

نزدیک شدن قایق های ایرانی به ناوشکن امریکایی
نزدیک شدن قایق های ایرانی به ناوشکن امریکایی

به گزارش بی بی سی فارسی به نقل از خبرگزاری  آسوشیتدپرس مقام های نظامی آمریکا روز چهارشنبه گفته اند که ۴ قایق نظامی ایران در مجاورت تنگه هرمز “با سرعت زیاد” به یک ناوشکن آمریکایی نزدیک شده اند.

جان ریچاردسون، فرمانده عملیات دریایی ارتش آمریکا، گفت این حادثه پررنگ کننده تنش های دریایی با ایران است که شامل حوادث مشابهی از جمله بازداشت موقت ۱۰ ملوان آمریکایی در آب های ایران در ماه ژانویه می شود.

پیشتر یک مقام وزارت دفاع آمریکا که نامش فاش نشد به خبرگزاری رویترز گفت که حادثه روز ۲۳ اوت روی داد و دو عدد از قایق های سپاه پاسداران به کمتر از ۳۰۰ متری ناوشکن آمریکایی “یواس‌اس نیتز” رسیدند.

مقام آمریکایی اقدام قایق های ایرانی را “غیرایمن و غیرحرفه ای” توصیف کرد.

این مقام گفت:‌ “سرعت بالای حرکت به سوی ناوشکن آمریکایی… باعث ایجاد یک وضعیت خطرناک و آزارنده شد که می توانست به تنش بیشتر که نیازمند تدابیر دفاعی بیشتر است منجر شود.”

یک مقام که از او هم نام برده نشد به آسوشیتدپرس گفت که ناوشکن آمریکایی پس از آن ده منور به سوی قایق های ایرانی پرتاب کرد و چند بار بوق خود را به صدا در آورد تا آنها را دور کند.

این مقام گفت که قایق ها اخطارهای ناوشکن را نادیده گرفتند و همچنان با سرعت به آن نزدیک شدند تا اینکه به کمتر از ۳۰۰ متری آن رسیدند.

دریابد ریچاردسون گفت که این حادثه سوالاتی درباره “عرف تازه” حاکم بر آب های بین المللی پدید می آورد.

مقام آمریکایی گفت که ناوشکن آمریکایی مجبور شد برای فاصله گرفتن از قایق های ایرانی تغییر مسیر دهد.

ایران به فعالیت های نظامی آمریکایی در نزدیکی مرزهای آبی خود بدبین است.

ناوگان پنجم نیروی دریایی آمریکا در بندری در بحرین در خلیج فارس مستقر است. آمریکا در مواردی از نزدیک شدن قایق های تندرو ایرانی به کشتی هایش شکایت کرده است.

+ تاریخچه‎ای از رویارویی‌های دریایی ایران و آمریکا

به گفته مقام های آمریکایی کشتی های ایرانی در ماه دسامبر گذشته راکت هایی به نزدیکی یک ناو جنگی آمریکا و سایر قایق ها در تنگه هرمز شلیک کردند و یک ماه بعد یک پهپاد بدون سرنشین را بر فراز ناو هواپیمابر یو‌اس‌اس هری ترومن در خلیج فارس به پرواز درآوردند.

ایران روز ۱۲ ژانویه ۱۰ ملوان دو قایق گشتی آمریکایی که وارد آب های ایران شده بودند را در اطراف جزیره فارسی در وسط خلیج فارس برای ساعاتی بازداشت کرد.

با این حال یک مقام نظامی آمریکا در خلیج فارس اخیرا گفت موارد زیادی پیش می آید که ناوهای جنگی ایران به ناوهای آمریکایی نزدیک می شوند و این نوع ترددها معمولا “به شکلی حرفه ای و ایمن انجام می شود.”

به گزارش بی بی سی فارسی نمایندگان مجلس ایران در جریان اصلاح بودجه سال جاری، به دولت اجازه دادنده تا سقف ۵ میلیارد دلار وام از دولت روسیه برای طرح‌های عمرانی دریافت کند.

اجازه به دولت ایران برای دریافت وام از روسیه به پیشنهاد غلامرضا تاجگردون رئیس کمیسیون برنامه و بودجه مجلس به عنوان یک تبصره الحاقی به لایحه اصلاحیه بودجه سال جاری مطرح شد.

در جریان رای گیری درباره این پیشنهاد، نمایندگان با ۱۴۸ رای موافق، ۴۵ رای مخالف و ۸ رای ممتنع از مجموع ۲۳۸ نماینده حاضر این طرح را تصویب کردند که برای قانونی شدن باید به تایید شورای نگهبان برسد.

محمدباقر نوبخت، رئیس سازمان برنامه و بودجه ایران در زمان بررسی این موضوع در مجلس با دفاع از این پیشنهاد گفت: “در نتیجه فعالیت‌های دیپلماتیک منابع مالی شرقی نیز به منابع در دسترس کشور اضافه شد تا غرب حس نکند که به صورت انحصاری می‌تواند منابع در اختیار ما بگذارد.”

اقتصاد روسیه به دلیل افت قیمت جهانی نفت، شرایط داخلی و تحریم‌های اتحادیه اروپا و آمریکا در ماه‌های اخیر تضعیف شده اما علی لاریجانی رئیس مجلس ایران امروز در صحن علنی گفته که پیشنهاد پرداخت وام “حدود ۷ الی ۸ ماه پیش از طرف دولت روسیه به ایران مطرح شده بود.”

بر اساس این مصوبه دولت ایران باید وام دریافتی از روسیه را فقط صرف امور زیر بنایی و تولیدی با اولویت انرژی‌های نو، هسته‌ای، نیرو، راه آهن، احداث بزرگراه، سد، شبکه‌های آبیاری و طرح‌های انتقال آب کند.

روابط سیاسی و نظامی ایران و روسیه از زمان توافق جامع اتمی ایران با گروه ۱+۵ به طور چشمگیری افزایش یافته است و روسای جمهوری دو کشور به طور مرتب با هم دیدار کرده اند.

روسیه به تازگی اعلام کرده که در حال مذاکره با ایران برای فروش ۶۰ فرورند هلیکوپتر چند منظوره است