جمعه , ۱۰ فروردین ۱۴۰۳
صفحه اول » اجتماعی و سیاسی » مروری بر روزنامه های دوشنبه اول شهریور

مروری بر روزنامه های دوشنبه اول شهریور

روزنامه های امروز بیانات دیروز رهبر انقلاب و همچنین جلسه غیرعلنی مجلس شورای اسلامی درباره قراردادهای نفتی را در کانون توجه قرار داده اند. این در حالی است که انتخابات سال 96 و 1400 نیز مورد توجه اصلاح طلبان قرار گرفته است!

به گزارش«تابناک»، روزنامه های امروز موضوع جلسه غیرعلنی مجلس درباره قراردادهای نفتی را با دو روایت کاملاً متناقض منتشر کرده اند. روزنامه های اصلاح طلب مدعی آچمز مجلس و روزنامه های اصولگرا مدعی تعلیق این قراردادها شده اند.

روزنامه شرق در گزارشی با عنوان«آچمز نفتی دلواپسان » مدعی شد که زنگنه در جلسه غیر‌علنی مجلس مخالفان را متقاعد کرد و نوشت:« بالاخره روز موعود فرا رسيد و زنگنه با حضور در صحن غيرعلني مجلس به انتقادات مخالفان قراردادهاي نفتي پاسخ داد. آنچه از اين نشست به گوش مي‌رسد، فروكش‌كردن واكنش‌هاي تند مخالفان است. گويي ديگر از آن تب تند مخالفت‌ها خبري نيست و يك جلسه براي رفع اين ابهامات و انتقادات كافي بود. حالا دلواپسان پس از گذشت دو سال از سد‌کردن مسیر انعقاد قراردادهای نفتی و تهدید زنگنه به استیضاح، به نظر می‌رسد قانع شده‌اند و همراهی با دولت را در پیش گرفته‌اند. آن‌گونه كه از اين جلسه غيرعلني خبر مي‌رسد، فضا بسيار آرام شده و شرايط براي عملياتي‌كردن قراردادهاي جديد نفتي با اصلاحيه نو، فراهم شده است.»

دو روایت متناقض از جلسه غیرعلنی مجلس/ نامه‌ به رهبر انقلاب درباره کنسرت‌ها/ عارف برای انتخابات 1400 می آید!

اما روزنامه جوان در روایتی متفاوت با عنوان« مجلس قراردادهاي نفتي را تا رفع 15 اشكال تعليق كرد» با اشاره به پاياني بر لابي‌هاي پيدا و پنهان براي اجرايي‌كردن IPC نوشت:« يك‌شنبه غیرعلنی نفتي مجلس قرار بود به محملي دولتی براي خبرهاي خوش تبديل شود؛ وزارت نفت حساب زيادي روي اين جلسه غير رسمي باز كرده بود اما نهايت اين جلسه به اصلاح اشكالات باقي مانده در IPC ختم شد تا وزيرنفت، شكست خورده از بهارستان راهي خيابان طالقاني شود.

به گزارش «جوان»، قراردادهاي جديد نفتي يا همان IPC يكي از چالش برانگيزترين مباحث اقتصاد سياسي جمهوري اسلامي ايران لقب گرفته است؛ قراردادهاي پر اشكالي كه وزارت نفت براي برطرف كردن آنها تعلل كرده و آنها را اجرايي نمي‌كرد و البته برخي مجلسي‌ها نيز از آن حمايت مي‌كردند. با نامه چندي پيش مقام معظم رهبري به علي لاريجاني، مجلس به اهميت اين موضوع پي برد و قرارها براي برطرف كردن اشكالات گذاشته شد. قرار شد روز يك‌شنبه وزير نفت راهي مجلس شود تا در يك جلسه «غيرعلني» به پرسش‌ها پاسخ دهد. غيرعلني بودن اين جلسه موجب بروز انتقادات فراواني شد ولي در نهايت هيئت رئيسه تشخيص داد جلسه غيرعلني باشد. وزير نفت در اين جلسه از اهميت قراردادهاي نفتي گفت و طبق معمول به رقم‌سازي پرداخت و سعي كرد در اين ميان IPC را به تأييد مجلس برساند. در ابتداي نشست، وزير نفت گزارشي از عملكرد خود ارائه داد و به سير طي شده در خصوص الگوي جديد قراردادهاي نفتي پرداخت. زنگنه همچنين به اشكالات پانزده گانه موجود در اين قراردادها اشاره كرد و توضيحاتي در اين باره به نمايندگان داد. در ادامه محسن اسماعيلي، عضو حقوقدان شوراي نگهبان به عنوان رئيس هيئت تطبيق در خصوص الگوي جديد قراردادهاي نفتي به ايراد سخن پرداخت. »

انتخابات سال 96 و 1400

روزنامه های اصلاح طلب از جمله شرق، اعتماد و آرمان موضوع انتخابات آینده ریاست جمهوری را به تدریج به مهمترین کانون تحلیلی خود تبدیل می کنند.

روزنامه اعتماد در گزارشی با عنوان« ١٤٠٠ با جوان‌ها مي‌آييم » می نویسد:« «منطقي‌ترين سياست اصلاح‌طلبان در انتخابات ٩٦ تداوم مسير خرداد ٩٢ است». اين را مردي مي‌گويد كه خيلي‌ها در تلاش هستند جلوه دهند او از تجربه خرداد ٩٢ دلگير است. محمدرضا عارف كه با كنار كشيدنش از صحنه انتخابات ٩٢ فضا را براي تاريخي شدن خرداد ٩٢ مهيا كرد اين روزها اعتقادي برخلاف فضاسازي‌هاي منتقدان و تفرقه‌افكنان دارد. او از لزوم تكرار تجربه خرداد سال ٩٢ در ارديبهشت ٩٦ مي‌گويد. درست پس از آن هم هست كه حتي از انتخابات ١٤٠٠ هم صحبت مي‌كند و از لزوم آمدن چهره‌هاي جوان به صحنه سياست مي‌گويد. محمدرضا عارف هشدار هم مي‌دهد كه بايد از تكرار تجارب تلخ ادوار گذشته جلوگيري شود. او از سال‌هايي كه بر اصلاح‌طلبان گذشته است هم مي‌گويد. از دهه ٨٠ كه تلاش كردند تا اصلاحات را بي‌انگيزه كنند و آن را مقابل ارزش‌هاي انقلاب اسلامي قرار دهند. اما مي‌گويد اصلاح‌طلبان اين تلاش‌ها را خنثي كردند و در دهه ٩٠ تلاش كرده‌اند تا اعتماد‌سازي كنند.

عارف تاكيد كرد: منطقي‌ترين سياست اصلاح‌طلبان در انتخابات ٩٦ تداوم مسيري است كه از خرداد ٩٢ آغاز شده است. براي سال ١٤٠٠ بايد تلاش شود تا از چهره‌هاي جوان استفاده كنيم. بين يك مدير ارشد ٧٠ ساله و ٥٠ ساله تفاوت زيادي وجود دارد و بسياري از نااميدي‌ها در نسل جوان به اين خاطر است كه احساس مي‌كنند قدرت در نسل ما منحصر شده است. رييس فراكسيون اميد خاطرنشان كرد: انتخابات شوراها هم به انداره انتخابات رياست‌جمهوري مهم‌ است و اين انتخابات نقش مهمي در توانمندسازي جريان اصلاحات دارد. اميدوارم در مدت زمان باقيمانده اتفاقات خوبي بيفتند تا مردم دلگرم شده و در اريبهشت سال آينده در پاي صندوق‌هاي راي حاضر شوند. براي مردم نتيجه فعاليت‌هاي ما مهم است و ما بايد بتوانيم اين دلگرمي را حفظ كنيم تا در سال ١٤٠٠ نيروي‌هاي جوان و توانمند را وارد عرصه انتخابات كنيم.»

روزنامه آرمان نیز در گزارشی با عنوان« سوداي پاستور با حمله به مهدي هاشمي » مدعی ائتلاف احمدی نژادی ها با قالیباف شد و نوشت:« باز هم انتخابات نزديك است و باز هم تلاش مي‌كنند تا به پاستور برسند. البته خودشان به خوبي آگاه هستند كه اين تلاش‌ها نتيجه‌اي برايشان نخواهد داشت، پس براي حذف نشدن نامشان از عرصه سياست از هر حربه‌اي، حتي اگر غيراخلاقي باشد، بهره مي‌برند كه البته فصل مشترك آنها هم براي رسيدن به هدفشان جز هجمه به آيت‌ا… هاشمي نيست، چرا كه مي‌دانند او سطحي بالاتر از پاسخگويي به اين هجمه‌ها را دارد و از سويي تصور مي‌كنند اگر آيت‌ا… هاشمي و فرزندان او را در سيبل هجمه قرار دهند بر اعتبار خودشان مي‌افزايند كه البته عكس اين تصور صحت دارد. اما نكته قابل تامل‌تر همنوايي حاميان قاليباف با دلواپسان دولت قبل است، چنانكه برخي رسانه‌هاي منتسب به قاليباف درصدد هستند با قرض گرفتن سوژه‌هاي نخ‌نماشده دلواپسان دولت احمدي‌نژاد، خود را مهياي ورود به فضاي انتخابات ۹۶ كنند كه در اين ميان دو نفع را مي‌توان براي آنها متصور شد. نخست اينكه طيف قاليباف در برخي رسانه‌هاي خود به سوژ‌ه‌هايي مي‌پردازد كه درصدد كمرنگ كردن نقش حاميان و نزديكان رئيس‌جمهور قبلي در تخلفات است تا با حمايت صوري از آنها، خود را در انتخابات ۹۶ از هجمه دلواپسان مصون بدارند و از سوي ديگري درصدد هستند تا انتقادات به آنچه در رسانه‌هايشان منتشر مي‌شود را متوجه طيف احمدي‌نژاد و دلواپسان كنند تا در نقاب يك طيف بي‌طرف به تبليع براي قاليباف بپردازند.»

همچنین روزنامه شهروند امروز کاریکاتور عجیب زیر را منتشر کرده است.

دو روایت متناقض از جلسه غیرعلنی مجلس/ نامه‌ به رهبر انقلاب درباره کنسرت‌ها/ عارف برای انتخابات 1400 می آید!

ادامه جنجال بر سر کنسرت ها

روزنامه شرق در گزارشی با عنوان« نامه‌ به مقام معظم رهبری درباره کنسرت‌ها » نوشت:« حمایت چند نفر دیگر از ائمه جمعه از علم‌الهدی، امام‌جمعه مشهد، در راستای ممانعت از برگزاری کنسرت، این ماجرا را به کلافی کور شبیه کرده و منجر به واکنش اهالی موسیقی و حمیدرضا نوربخش، مدیرعامل خانه موسیقی، شده است. نوربخش عصر ۳۰ مرداد در نشست ماهانه خانه موسیقی درباره لغو کنسرت‌ها در خراسان گفت: «موسیقی‌دانان بزرگی در خطه خراسان داریم و داشتیم. مگر می‌شود برای این خطه این‌طور تعیین‌تکلیف کرد؟ انتظار داریم وزیر محترم ارشاد و شخص آقای رئیس‌جمهور هم پای این قضیه بایستند. تا الان هم مواضع خوبی داشته‌اند و امیدوارم در مورد شهر مشهد هم همان اصرار صورت بگیرد. زیرا به نظر من وجهی ندارد که بگوییم از مشهد می‌گذریم و در شهر‌های دیگر باید موسیقی باشد». مدیرعامل خانه موسیقی همچنین تأکید کرد: «امیدواریم این مشکلات از سر راه جامعه فرهنگی کنار بروند البته ما داریم در خانه موسیقی پیگیری می‌کنیم. در نامه‌ای به مقام معظم رهبری به‌عنوان عالی‌ترین مقام کشور درخواستمان را مطرح کردیم، برای اینکه الان متأسفانه این مسئله درواقع دعوایی بین قوا شده و طبیعی است که رهبر معظم به دلیل اینکه فرمایششان فصل‌الخطاب است باید به این مسئله رسیدگی کنند و امیدوارم این مسئله ختم به خیر شود و دیگر شاهد این مسائل تلخ نباشیم». »

آیدین سیار سریع نیز در ستون طنز روزنامه ایران در مطلبی با عنوان« ایستاده با بیت المال » نوشت:« برخلاف برخی مسئولان بی‌ملاحظه که با اختلاس، حقوق‌های نجومی و ویژه خواری پول ملت را بی‌حساب و کتاب دور می‌ریزند، هنوز پیدا می‌شوند مدیران دلسوز و با مرامی که با حساب و کتاب و خون دل و زحمت فراوان پول ملت را دور می‌ریزند. نمونه‌اش عزیزانی که یک میلیارد و دویست میلیون تومان صرف ساختن موزیک ویدیویی به نام «ایستاده‌ایم 2» کرده‌اند. البته دوستان همین که ایستاده توانسته‌اند به چنین کار سترگی دست بزنند جای قدردانی دارد، ما هم منکر زحمات ایشان نیستیم ولی انصافاً چگونه یک میلیارد و دویست میلیون تومان صرف ساخت یک کلیپ هفت دقیقه‌ای شده است؟ یعنی اساساً چه دیالوگی بین سفارش دهنده و سازنده اثر به وجود آمده؟ – اصغر؟ + بله آقا؟ – بیا! + جانم آقا؟ – بلدی کلیپ بسازی؟ + نه آقا. – پس این یک میلیارد و دویست رو بگیر برو یه کلیپ حماسی بساز. + چشم آقا. بعد اصغر رفته تیم جمع کرده و نویسنده هم شروع کرده به نوشتن. داستان را اینجوری شروع کرده که سه دقیقه اول کلیپ فقط به این می‌گذرد که ما بفهمیم اینجا جنوب کشور است. بعد از سه دقیقه کم کم موسیقی همراه با حمله هواپیما و ناوهای امریکایی شروع به نواختن می‌کند و چهره خواننده نمایان می‌شود. خواننده این کلیپ میلیاردی به قدری مطرح و شناخته شده است که روایت است وقتی چشم دو نفر از اعضای خانواده به طور اتفاقی به کلیپ افتاده چنین دیالوگی برقرار شده: – اینا کی ان بابا؟ هر کی از باباش قهر می‌کنه میاد خواننده میشه. + واقعاً جای تأسفه… چقدرم شبیه حسین ماست! – دور از جون حسین البته. بله… به این ترتیب موسیقی آغاز می‌شود و کشتی و تانک دشمن که خیلی راحت و توریست وار وارد آب و خاک کشور شده‌اند توپ هایشان را درست جلوی پای خواننده و همراهان آن پرتاب می‌کنند که خوشبختانه موفق می‌شوند از روی توپ پریده و ثابت کنند «وسطی» که ما تا امروز به آن به عنوان یک بازی کودکانه نگاه می‌کردیم یکی از تکنیک‌های جنگی است که در نگاه فرماندهان نظامی ما مغفول مانده است. در ادامه کارگردان که خود را وامدار سینمای هند می‌داند ویدیو را این‌گونه پیش می‌برد که چند تا جوان از جمله خواننده با پرچم ایران وارد آب‌های خلیج فارس شده و با فرو کردن میله پرچم در آب فریاد می‌زنند. این حرکت که از نظر علمی هم کاملاً اثبات شده است موجب ایجاد شدن موج عظیمی می‌شود و ناوهای دشمن را در خود فرو می‌بلعد. یعنی هر وقت دیدید دشمن نزدیک شده یه میله، یه داد… خودش می‌ترسه میره. فقط یک میلیارد و دویست هزینه می‌خواد که اون رو هم دوستان تأمین می‌کنند و مشکلی نیست. خسته نباشی دلاور، خدا قوت پهلوان! »