پنجشنبه , ۹ فروردین ۱۴۰۳
صفحه اول » اجتماعی و سیاسی » گزیده موضوعات مهم روزنامه های امروز

گزیده موضوعات مهم روزنامه های امروز

روزنامه های امروز موضوع المپیک و همچنین اولین مدال بانوان در تاریخ این مسابقات را در کانون توجه قرار داده اند. این در حالی است که موضوعات سیاسی از جمله انتخابات 96 و همچنین قراردادهای نفتی از دیگر موضوعات مهم امروز بوده است.

به گزارش«تابناک»، روزنامه های اصلاح طلاب امروز عکس یک خود را به پیروزی ورزشکاران ایرانی در رقابت های المپیک اختصاص داده اند.

روزنامه شرق در دو گزارش جداگانه به مدال آوری کیمیای ایران و همچنین حسن یزدانی پرداخته است. این روزنامه در گزارش اول خود با عنوان«ایراندخت کیمیاگر » نوشت:« هر روز صفحه‌ای بر کتاب تاریخ ورزش زنان ایران اضافه می‌شود تا امید برای روزهای بهتر در این عرصه را زنده نگه دارد. اگر تا پیش از این، ششمی الهه احمدی، پرافتخارترین تیرانداز کشور، بهترین عنوان بانوان ورزشکار ایرانی در بازی‌های المپیک بود، حالا کیمیایی فریبا ایران را به آرزوی دیرینه‌اش رسانده است. آرزویی که ٦٨ سال انتظار آن را کشید و المپیک ٢٠١٦ ریو آن را برآورده کرد. کیمیا علیزاده بامداد پنجشنبه در بزرگ‌ترین رویداد ورزشی دنیا، خودش را جاودانه کرد. او با قرارگرفتن روی سکوی سومی رقابت‌های تکواندوی المپیک ریو، اولین مدال ورزش بانوان ایران را به دست آورد و چه زیباست که لقب کیمیاگر تاریخ را به او داده‌اند. کسی که طلایی‌ترین برنز تمام ادوار المپیک را برای کاروان کشورمان گرفته است. »

همچنین در گزارش دیگری با عنوان« صبحانه با طعم طلای المپیک » نوشت:« وقتی ١٦ سال پیش علیرضا دبیر، در المپیک سیدنی طلای کشتی آزاد را به سینه چسباند، کمتر کسی تصور می‌کرد حسرت تکرار آن طلا، سه دوره بر دل ایرانی‌ها بماند. کشتی آزاد در سه المپیک بعدی، یعنی ٢٠٠٤، ٢٠٠٨ و ٢٠١٢، در راه رسیدن به مدال طلا ناکام ماند تا اینکه سرانجام، بامداد امروز نوبت به جوانی ٢١ساله رسید تا به این حسرت ١٦ساله پایان دهد و طلای کشتی آزاد را برای ایران به دست آورد. حسن یزدانی، کشتی‌گیر جسور ایرانی استارت دلاوری‌هایش را از شب گذشته زد و بدون دادن حتی کوچک‌ترین امتیازی، خودش را به بازی نهایی رساند. او در دور اول استراحت کرد و در دور دوم رقیب اهل هائیتی‌اش را ضربه فنی کرد. یزدانی برای رسیدن به دیدار نیمه‌نهایی کمی انرژی‌اش را ذخیره کرد و فقط به برتری ٧ بر صفر مقابل حریف ترکیه‌ای بسنده کرد. اوج کار کشتی‌گیر جوان ایرانی هم در دیدار نیمه‌نهایی بود، جایی که در کمتر از دو دقیقه اوسربایف قزاق را ضربه فنی کرد و خودش را به عنوان مدعی اصلی قهرمانی در فینال وزن ٧٤ کیلوگرم معرفی کرد. در بازی نهایی، یزدانی به مصاف گودیوف روس رفت که پیش‌تر در مرحله یک‌چهارم نهایی توانسته بود جردن باروز معروف از آمریکا را شکست دهد. با‌این‌حال یزدانی در کشتی‌ای حساس موفق شد رقیب روسش را با نتیجه ٦ بر ٦ ببرد(امتیاز آخر را یزدانی گرفت) و به ناکامی ١٦‌ساله کشتی آزاد در بازی‌های المپیک پایان دهد. بوسه یزدانی ٢١‌ساله بر مدال طلای المپیک، پایانی بر کابوس ١٦ساله این رشته ورزشی در بازی‌های المپیک بود.البته شب گذشته به غیر از رقابت حسن یزدانی، کشتی‌گیر دیگر ایران، یعنی حسن رحیمی، هم به مصاف رقبا رفته بود. رحیمی که شروع فوق‌العاده‌ای در دو بازی نخست داشت، درست در نیمه‌نهایی مقابل رقیب ژاپنی‌اش غافلگیر شد و از رسیدن به فینال باز ماند؛ البته او در دیدار رده‌بندی، اجازه نداد مدال برنز از دستش برود و به این مدال ارزشمند دست یافت.»

انتخابات و روحانی

روزنامه آرمان در گفت و گو با عبدا… ناصري با عنوان« ديدار محرمانه در منزل روحاني » به نقل از وی نوشت:« برخي جلسات بين اصلاح‌طلبان با نزديكان آقاي روحاني در دولت صورت گرفته و از سوي ديگر برخي از بزرگان جريان اصلاحات به صورت مستقيم با آقاي روحاني صحبت كرده‌اند. از گوشه و كنار خبر مي‌رسد كه آقاي روحاني قصد دارد آقاي محمدعلي نجفي كه يك چهره اصيل اصلاح‌طلب است را به عنوان رئيس ستاد انتخاباتي خود معرفي كند. به نظر من اين يك انتخاب صحيح و حساب شده است كه مي‌تواند رابطه جريان اصلاحات با آقاي روحاني و جريان حامي ايشان را تعميق و گسترش دهد. از سوي ديگر برخي از بزرگان جريان اصلاحات در ديدارهاي مستقيم با آقاي روحاني هشدارها و نگراني‌هاي خود را نسبت به انتخابات رياست‌جمهوري سال۹۶ به آقاي روحاني اعلام كرده‌اند. به عنوان نمونه يكي از بزرگان جريان اصلاحات به صراحت به آقاي روحاني عنوان كرده كه اگر همين مسير خود را در آينده نيز ادامه بدهد ممكن است پايگاه راي خود را از دست بدهد و سال۹۶ در پاستور نباشد. اين چهره برجسته جريان اصلاحات همچنين به آقاي روحاني ضرورت تغيير در برخي نگرش‌ها و مديريت‌هاي دولت را گوشزد كرده است. پس از تشكيل مجلس دهم برخي از نزديكان آقاي روحاني به ايشان فشار آورده بودند كه زمينه انحلال فراكسيون اميد را فراهم كنند تا يك فراكسيون بزرگ‌تر و فراگير‌تر بين اصلاح‌طلبان و حاميان آقاي روحاني شكل بگيرد. هنگامي كه اين خبر به جريان اصلاحات رسيده بود يكي از بزرگان جريان اصلاحات در جلسه رودررو با آقاي روحاني ايشان را به‌شدت از اين اقدام پرهيز داده و خطر و پيامدهاي چنين كاري را با ايشان مطرح كرده بود. از سوي ديگر برخي از حاميان آقاي روحاني تلاش مي‌كنند به ايشان القا كنند كه داراي سازمان راي مستقلي جدا از اصلاح‌طلبان است. اين مساله نيز در جلسه آقاي روحاني با يكي از بزرگان جريان اصلاحات مطرح شده است. در اين جلسه كه در منزل آقاي روحاني برگزار شده به آقاي روحاني در اين زمينه هشدار‌هاي لازم داده شده كه ايشان داراي سازمان راي مستقل نيست و نبايد با طناب پوسيده برخي افراد به چاه برود. بدون شك سازمان راي آقاي روحاني در انتخابات رياست‌جمهوري آينده جريان اصلاحات خواهد بود و كسي نمي‌تواند اين مساله را كتمان كند. اگر كسي دچار توهم شده و احساس مي‌كند آقاي روحاني جدا از آراي اصلاح‌طلبان مي‌تواند رئيس‌جمهور شود سخت در اشتباه است و اين اشتباه ممكن است به قيمت بسيار گزافي تمام شود.»

همچنین روزنامه اعتماد در گزارشی با عنوان« آغاز سريال سوال از وزرا » با اشاره به این موضوع که با ٦٧ سوال فراكسيون اصولگرا ،٧ وزير ناچارند اين هفته به مجلس بروند نوشت:« هفته جاري هفت وزير براي پاسخ به ٦٧ سوال نمايندگان به كميسيون‌هاي تخصصي مجلس مي‌روند. بررسي گرايش سياسي نمايندگان سوال‌كننده نشان مي‌دهد ٣٦ نماينده از فراكسيون ولايت، ٨نماينده از فراكسيون اميد و دو نماينده هم از فراكسيون مستقلين در رديف نمايندگان سوال‌كننده از وزراي دولت هستند تا آهنگ سوال‌هاي بي‌شمار از وزراي دولت يازدهم كه در مجلس نهم آغاز شده بود توسط نمايندگان فراكسيون ولايت در مجلس دهم هم ادامه پيدا كند. افزون بر اين روز شنبه تا سه‌شنبه ١٣ كميسيون تخصصي مجلس تشكيل جلسه خواهند داد تا اين جلسات لوايح و طرح‌هاي ارجاعي را مورد رسيدگي قرار دهند. از جمله كميسيون اصل نود مجلس موضوع طرح يك فوريتي شفافيت دريافتي مديران كشور، طرح ساماندهي حقوق و دستمزدمقامات و مديران و طرح ممنوعيت اشتغال به كار محكومان ناشي از تحقيق و تفحص باحضور نمايندگان دولت، ديوان محاسبات كشور، سازمان بازرسي، سازمان حسابرسي و مركز پژوهش‌ها را در دستور كار دارد. همچنين بررسي طرح استيضاح وزير آموزش و پرورش با حضور نمايندگان استيضاح‌كننده و بررسي تقاضاي تحقيق و تفحص صندوق ذخيره فرهنگيان با حضور وزير آموزش و پرورش و مسوولان مربوطه و نمايندگان متقاضي تحقيق و تفحص از جمله مهم‌ترين موارد در دستور كار كميسيون آموزش و تحقيقات است. علاوه بر اين‌ها كميسيون شوراها و امور داخلي مجلس هم هفته جاري بررسي بند (٢) طرح استفساريه تبصره (٣) ماده (٥٢) و ماده (٧٣) قانون انتخابات مجلس شوراي اسلامي كه هفته پيش براي رفع برخي ابهام‌ها به اين كميسيون ارجاع شده بود را در دستور كار دارد. بررسي كليات لايحه شفاف‌سازي منابع مالي و هزينه‌هاي انتخاباتي داوطلبان انتخابات رياست‌جمهوري، مجلس شوراي اسلامي و شوراهاي اسلامي هم دستور كار بعدي اين كميسيون در هفته جاري است. اما افزون بر اين‌ها، ٧ وزير براي پاسخ به ٦٧ سوال نمايندگان در كميسيون‌هاي تخصصي حاضر خواهند شد. »

جنجال برسر قراردادهای نفتی

روزنامه های اصولگرا از جمله کیهان و جوان امروز تیتر نخست خود را به موضوع قراردادهای نفتی اختصاص داده اند.

روزنامه جوان در گزارشی با عنوان« جلسه نفتي فردا را علني كنيد » نوشت:« پس از نامه مهم رهبر معظم انقلاب به رئيس مجلس درباره لزوم اصلاح 15 اشكال اصلي قراردادهاي نفتي، به يكباره وزير نفت به مجلس دعوت مي‌شود تا در يك جلسه «غيرعلني» به دفاع از اين IPC بپردازد و همه چيز به سمتي سوق پيدا كند كه خواسته دولت است. اما برخی ناظران از جمله احمدتوکلی با هشدار به مجلس درباره قراردادهای نفتی از مجلس خواسته‌اند جلسه نفتی روز یک‌شنبه را «علنی» برگزار کند.

به گزارش «جوان»، از همان روزي كه الگوي قراردادي جديد يا شرايط كلي قراردادهاي نفتي روي ميز تدوين قرار گرفت و خبرهاي جسته و گريخته‌اي درباره محتواي آن شنيده شد انتقادات آغاز شد ولي وزارت نفت بدون توجه به اين انتقادات همان كاري را پيش برد كه مي‌خواست. با شدت گرفتن انتقادات وزارت نفت روبه‌روي منتقدان نشست و در جلساتي به اظهارات آنها توجه كرد؛ نهادهاي ديگر مانند سازمان بازرسي نيز وارد گود شد و ۱۳ اشكال اساسي بر آن وارد كرد ولي هيچ يك از اين اشكالات برطرف نشد. وزارت نفت مي‌گويد ۱۵۰ اصلاح روي IPC صورت گرفته است كه البته عمدتاً از اهميت خاصي مانند ۱۵ مورد برخوردار نيست كه اگر هم‌چنين ادعايي مورد قبول واقع شود نشان مي‌دهد تدوين‌كنندگان اين الگو اشتباهات فراواني را در اين قرارداد مرتكب شده‌اند كه اگر منتقدان نبودند همان‌ها نيز اصلاح نمي‌شد. با اين وجود اشكالات اساسي در IPC باقي ماند و مجموعه دولت و برخي نمايندگان مجلس بي‌توجه به اين موضوع كارخود را در پيش گرفتند تا نامه اخير مقام معظم رهبري كه بار ديگر نقاط ضعف آن را نشانه گرفت. بر اساس قانون و ضوابط مشخص شده، مصوبه دولت درباره قراردادهاي نفتي بايد به مجلس رفته و در هيئت تطبيق قوانين تأييد شود تا اجراي آن كليد بخورد. وزارت نفت اما چنان از تأييد آن در اين هيئت مطمئن است كه براي برگزاري مناقصه و امضاي قراردادها تاريخ تعيين مي‌كند. اين اطمينان خاطر از آن جهت است كه رياست مجلس شوراي اسلامي رابطه مطلوب و خاصي با دولت و وزير نفت دارد به‌طوري كه كاظم جلالي يكي از نمايندگان بسيار نزديك به لاريجاني هفته گذشته رسماً اعلام كرد لاريجاني مانند كوه پشت دولت ايستاده است. »

توافقات منطقه ای و خشم امریکا

سعدالله زارعی در یادداشتی در روزنامه کیهان با عنوان« چرا آمریکا از توافق اخیر ایران و روسیه وحشت کرد؟» نوشت:« همکاری نظامی ایران و روسیه در نبرد با تروریست‌ها، یک نقطه عطف بسیار مهم تلقی شده است. این موضوع آنقدر آمریکایی‌ها را نگران کرد که معاون سابق سازمان سیا – مایکل مورل – گفت ماموران مخفی سیا در سوریه باید هر شهروند ایرانی و روس را در سوریه به قتل برسانند و نیز برای رژیم صهیونیستی آنقدر خطرناک بود که از آن به «تحولی بسیار مهم»، «آغاز تغییرات ریشه‌ای» و «آغازی بر ساختار جدید در خاورمیانه» یاد کند. کما ‌اینکه سعودی‌ها و دولت‌های عرب وابسته به آن، این اقدام را «چالشی بزرگ برای آمریکا و عربستان»، «نقطه عطف بی‌سابقه»، «پیام سیاسی صریح به آمریکا»، «اقدامی استراتژیک از درون یک ائتلاف واحد» و «برهم‌زننده» تعادل در منطقه یاد کردند. یک نکته کلیدی در این ماجرا این است که آمریکایی‌ها در آستانه انتخابات آبان ماه به شهروندان خود می‌گفتند ما به آرامی و بدون هزینه یا بدون دادن امتیاز در حال بازگشت به تهران هستیم و دور نیست زمانی که ما دوباره از طریق تهران و مرزهای ایران بر منطقه غرب آسیا مسلط شویم آمریکا درصدد بود که از طریق فعال‌سازی روابط سیاسی ایران و اروپا و در عین حال تداوم فشار اقتصادی به منظور دامن زدن به عطش دولت ایران در برقراری روابط سیاسی با غرب، آرام آرام بساط گذشته خود را در ایران پهن کند و با استناد به تن دادن ایران به تحمیلات برجام به شهروندان آمریکایی‌ می‌گفت ما برای رسیدن دوباره به ایران موانع را برداشته‌ایم و در دولت جدید – پس از برگزاری در پایان سال 2016- ایران را به چنگ می‌آوریم. اما در واقع آنچه که شهروندان آمریکایی در تصاویر تلویزیونی و مخابراتی مشاهده می‌کنند چیز دیگری است. کودتای آمریکایی در ترکیه شکست می‌خورد و آمریکا زمزمه انتقال پایگاه هوایی خود از اینجرلیک به خاک یک کشور اروپایی را سر می‌دهد و ایران در حال توسعه روابط حساس خود با کشورهای آسیایی است. در این میان ترامپ هم روی اعصاب هیئت حاکمه آمریکا و حتی رهبران حزب جمهوری‌خواه رفته و دولت کنونی آمریکا را پرورش دهنده داعش معرفی می‌کند که این حتی از نظر سران جمهوری‌خواه یک جرم استراتژیک برای ترامپ محسوب می‌شود.

اما آنچه در کاخ سفید پخت و پز می‌شود، چه به بازار برسد و چه نرسد واقعیت این است که در منطقه موسوم به خاورمیانه- که کانون اصلی قدرت آمریکا به حساب می‌آید- قدرت و توافق دیگری در حال شکل‌گیری است و ایران بعنوان پابرجاترین و مقتدرترین دشمن آمریکا در کانون این توافق قرار دارد و توافقی که حتماً سایه سنگین و ویرانگر آن بر سر رژیم صهیونیستی و رژیم سعودی پهن خواهد شد.»

رضا‌ هاکان تکین سفیر ترکیه در تهران نیز در یادداشتی در روزنامه ایران با عنوان« آزمون‌های تاریخی موفق <تهران و آنکارا>» نوشت:« دولت‌های ترکیه و ایران اختلاف نظرهای خود در برخی مسائل منطقه‌ای و در رأس آن در بحران سوریه را به روابط دوجانبه خود منعکس نکرده و در سایه رویکرد خود مبنی بر حل این مسائل از طریق همکاری و گفت‌وگو توانسته‌اند بازتاب‌های منفی این بحران‌ها بر روابط دوجانبه را تحت کنترل قرار دهند، دیالوگ دوجانبه در این موضوع به طور منظم ادامه داده شده است. ضمناً ترکیه از مشارکت ایران به عنوان بازیگر مهم منطقه در جست‌وجوی راه حل مشکلات منطقه‌ای در سطح بین‌المللی همواره دفاع کرده و متعاقب حل مسأله هسته‌ای، از مشارکت ایران در مذاکرات بین‌المللی در مورد بحران سوریه نیز با خرسندی استقبال کرده است. این رویکرد ترکیه مبتنی بر این ذهیت است که دستیابی به راه حل مشکلات منطقه تنها از طریق گفت‌وگو و همکاری فراگیر و سازنده امکانپذیر است. روابط ترکیه – ایران که آزمون‌های تاریخی را با موفقیت پشت سر گذاشته، راهبر آینده مشترک ملت‌های برادر ترکیه و ایران است. هر دو کشور دارای هدف مشترک ایجاد صلح و ثبات در منطقه و از میان برداشته شدن بلایایی نظیر تروریسم و افراطی‌گری بوده و در این راستا تلاش می‌کنند. به علاوه، اینکه ایران از کشورهایی بود که نسبت به اقدام به کودتا از سوی گروه تروریستی فتح‌الله گولن در روز 25 تیر در ترکیه سریع‌ترین و واضح‌ترین واکنش را نشان داد و در مقابل کودتاگران، در کنار دولت‌مان و نهادهای مشروع کشورمان قرار گرفت، امری تصادفی نیست. همان گونه که ترکیه در گذشته در روزهای سخت در کنار ایران ایستاده بود، امروز نیز ایران در کنار ترکیه ایستاده است. این شبکه تروریستی که برای به دست گرفتن حاکمیت در ترکیه از طرق غیرمشروع تلاش می‌کرد و از کشتار بی‌رحمانه مردم غیرنظامی و حتی بمباران مجلس‌مان ابایی نداشت، با مقاومت شجاعانه ملت متحدمان شکست خورد. در این روند، حمایت بی‌شائبه ایران، پیوندهای قوی بین دو کشور را بیش از پیش مستحکم کرده است. دیدار جناب آقای ظریف، وزیر امور خارجه از کشورمان در روز 22 مرداد نیز مؤید این دیدگاه است. سطحی که روابط مبتنی بر اعتماد متقابل، همبستگی و همکاری ترکیه- ایران امروز بر آن دست یافته، موجب می‌شود به آینده نیز با اطمینان خاطر بنگریم.»

صادرات آب به وسیله هندوانه!

روزنامه وقایع التفاقیه در گزارشی با عنوان« سر ریز آب کشور به شکم هندوانه‌ها» نوشت:« هشدارها نسبت به کاشت و صادرات هندوانه، راه به جایی ندارد. همچنان آمارهای گمرک از افزایش صادرات این محصول آب‌بر، آن هم در روزهایی که بحران خشکسالی هر روز پررنگ‌تر می‌شود، حکایت می‌کند؛ صادراتی که گفته می‌شود، هر چقدر ارز وارد کشور کند، در مقابل میزان آبی که از کشور خارج می‌کند، صرفه ندارد.

برطبق آمار گمرک، صادرات هندوانه در چهار ماه نخست سال به 327 هزار تن رسیده است؛ رقمی که در مقایسه با سه ماه نخست سال، 81 هزار تن رشد کرده و جای اینکه، خوشحالی از صادرات را با خود به همراه بیاورد، نگرانی نسبت به ازدست‌رفتن منابع آبی را با خود همراه کرده است.

گفته می‌شود برای تولید هر کیلو هندوانه، حداقل 300 لیتر آب مصرف می‌شود. برخی هم این میزان را 320 لیتر می‌دانند، این میزان صادرات هندوانه به کشورهای همجوار، به معنای ازدست‌رفتن 98 میلیارد و 100 میلیون لیتر آب است، آن هم در ازای 169 میلیارد و 384 میلیون تومان.

صادرات هندوانه درحالی در مقایسه با سه ماه نخست سال رشدی 81 هزار تنی را در کارنامه خود ثبت کرده که مدت‌هاست، کارشناسان آب و بخش کشاورزی نسبت به تولید این محصول هشدار می‌دهند و خواستار محدودشدن کشت این میوه آب‌بر شده‌اند، چه برسد به صادرات آن. در ماه‌ها و حتی سال‌های اخیر، صادرات هندوانه از سوی فعالان حوزه آب به صادرات آب معنی شده است. حالا آمارهای رسمی صراحتا از افزایش هفت درصدی صادرات هندوانه یا همان آب در چهارماهه نخست سال در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته، حکایت می‌کنند.

این میزان هندوانه به کشورهای حاشیه خلیج‌فارس، همچون عراق، کویت، امارات متحده عربی، همسایه‌های شمالی همچون روسیه، ارمنستان و آذربایجان و همسایه‌های غربی و شرقی همچون ترکیه و افغانستان صادر شده است. در این مدت ایران آب را در قالب هندوانه به آلمان هم صادر کرده است. »