جمعه , ۱۰ فروردین ۱۴۰۳
صفحه اول » اجتماعی و سیاسی » موضوع های مهم روزنامه های بین المللی

موضوع های مهم روزنامه های بین المللی

سخنان سید حسن نصرالله درباره ارتباط سوریه و محور مقاومت، ادامه تلاش عربستان برای عادی سازی روابط با رژیم اسرائیل، عدم تمایل کشورهای عربی برای فشار بر تل آویو در آژانس انرژی اتمی، تلاش بی ثمر عربستان برای مقابله با ایران و استفاده روسیه از ناوگان دریای خزر برای هدف قرار دادن داعش، از جمله مهمترین موضوعاتی است که امروز مورد توجه مطبوعات و رسانه های بین المللی قرار گرفته است.
به گزارش «تابناک»، سخنان شب گذشته دبیرکل حزب الله لبنان، از جمله موضوعاتی است که امروز مورد توجه شماری از مطبوعات و رسانه ها قرار گرفته است. سید حسن نصرالله در گفت و گو با «المنار» درباره ارتباط بروز جنگ در سوریه با حمایت این کشور از مقاومت گفته: «از مهمترین اعترافات صهیونیست‌ها این است که اگر ما بخواهیم حزب الله را شکست دهیم، این کار از طریق جنگ و رویارویی مستقیم ممکن نخواهد شد، و جنگ با ایران هم فایده‌ای ندارد و از همین رو، آنها درصدد خارج کردن سوریه از محور مقاومت برآمدند». نصر الله درباره نقش سوریه در حمایت از فلسطین و مقاومت اظهار داشت که این کشور تنها پلی از ایران برای مقاومت نبود، و هرگز آرمان فلسطین را فراموش نکرد و گزینه مقاومت در برابر دشمن را انتخاب کرد و موشک‌هایی که مقاومت لبنان در جنگ 33 استفاده کرد، در کارخانه‌های نظامی سوریه ساخته شده بود و به دست مقاومت رسیده بود.

این در حالی است که تلاش برخی از کشورهای عربی و در رأس آن ها عربستان سعودی برای عادی سازی روابط با رژیم اسرائیل همچنان ادامه دارد. در همین راستا، به نوشته «هافینگتون پست»، طراح عادی سازی روابط عربستان با رژیم صهیونیستی از سفر قریب الوقوع خود به فلسطین اشغالی خبر داد. این سفر در چارچوب عادی سازی بین دو طرف و ارتقای آن تا حد ائتلاف انجام می شود. انور عشقی گفت اهتمام اسرائیل به این سفر نشانگر تمایل تل آویو به شکستن انزوای خود در خاورمیانه از طریق عربستان است. وی تأکید کرد سفرش به سرزمین های اشغالی با سیاست عربستان سعودی مغایرتی ندارد. یک منبع در وزارت خارجه عربستان در گفت و گو با هافینگتون پست تائید کرد برخی از سعودی هایی که منافع تجاری و اجتماعی در سرزمین های اشغالی دارند، با استفاده از شیوه های فریبکارانه به تل آویو می روند.

از سوی دیگر، به نوشته روزنامه «هاآرتص»، کشورهای عربی امسال برنامه ای برای ارائه قطعنامه علیه رژیم اسرائیل در آژانس بین المللی انرژی اتمی ندارند. به نوشته این روزنامه، کشورهای عربی و در راس آن ها مصر، امسال هیچ قطعنامه ای به آژانس بین المللی انرژی هسته ای در رابطه با نظارت بر برنامه هسته ای رژیم اسرائیل ارائه نخواهند کرد. با این حال برخی منابع در رژیم اسرائیل به سفارتخانه های این رژیم هشدار داده اند که هر لحظه احتمال دارد تصمیم کشورهای عربی عضو شود و بر همین اساس، رژیم اسرائیل به تمامی سفارتخانه های خود ابلاغ کرده است که برای شرایطی که قطعنامه ای در مورد نظارت بر برنامه هسته ای این رژیم به آژانس بین المللی انرژی اتمی ارائه شود، آماده باشند تا بتوانند این قطعنامه را به شکست بکشانند. این عدم ارائه قطعنامه، کاری است که به ابتکار رئیس جمهور مصر صورت می گیرد.

در مطلبی درباره ایران، نشریه انگلیسی «پراسپکت» به موضوع تلاش عربستان سعودی برای مقابله با نفوذ منطقه ای ایران پرداخته و این تلاش ها را بی ثمر دانسته است. این نشریه ادعای سعودی‌ها مبنی بر تلاش ایران برای گسترش فرقه‌گرایی در منطقه را غیرمنطقی و ارتباط نزدیک تهران با علوی‌ها در سوریه و اهل تسنن در ترکیه و عمان را دلیلی برای آن دانسته است. دشمنی میان ایران ومتحدان شیعه آن از یک سو و سعودی‌ها و شرکای سنی آن از سویی دیگر، یک خصومت نامتقارن است. پشت‌پرده نفرت آل‌سعود از ایران «تحقیر تشیع» است؛ مذهبی که از دیدگاه وهابیون نه‌تنها بخشی از اسلام نبوده بلکه پیروان آن مرتد و مستحق قتل هستند. چنین دیدگاهی در ایران وجود ندارد. رهبران مذهبی در ایران عدم توهین به اهل تسنن را اولویتی برای خود دانسته و درعین حال برای جلوگیری از تهدید شیعیان در عراق، لبنان یا هر کشور دیگری نیز تلاش می‌کنند.

استفاده روسیه از ناوگان خود در دریای خزر برای مقابله با داعش، موضوعی است که خبرگزاری «اینترفاکس» به آن پرداخته است. به نوشته این خبرگزاری، روسیه قصد دارد از ناوگان دریایی خود حاضر در دریای خزر، در عملیات خود علیه مواضع داعش در سوریه استفاده کند. منابع نظامی می گویند ناوگان روسیه واقع در دریای خزر بزودی به این عملیات ملحق خواهد شد. اینترفاکس همچنین گزارش داد که بزودی، بمب افکن‌های توپولوف 160 روسیه نیز به عملیات علیه تروریست‌ها ملحق خواهند شد. وزارت دفاع روسیه لحظاتی پیش اعلام کرد که ناوگان دریایی روسیه که هم‌اکنون در دریای مدیترانه حاضر است، 3 موشک کروز به مواضع «جبهه النصره» در سوریه شلیک کرده‌ است.
در نهایت، شدت گرفتن تنش ها در شهر حسکه سوریه، از جمله دیگر موضوعات مهم امروز به شمار می رود. به نوشته خبرگزاری «رویترز»، پنتاگون روز جمعه اعلام کرد ائتلاف تحت رهبری امریکا پس از هدف قرار گرفتن نیروهای کرد در حال همکاری با مستشاران امریکایی در شمال سوریه، جنگنده های خود را بر فراز منطقه به پرواز در آوردند. این حادثه نشانه دیگری از تشدید خطرات جنگ خونین در سوریه است. سخنگوی پنتاگون گفت در حمله هوایی پنجشنبه که توسط دو جنگنده سوریه صورت گرفت، نیروهای کردی که در حال آموزش نزد مستشاران عملیات ویژه امریکا در منطقه و اطراف شمال شرقی شهر حسکه بودند، هدف قرار گرفتند. وی افزود: «ما ایمنی آنها را تضمین خواهیم کرد و به دولت سوریه نصیحت شده کاری نکند که جان آنها را به خطر اندازد. ما با جدیت هرچه تمام از حق دفاع از خود استفاده خواهیم کرد».