سه شنبه , ۴ اردیبهشت ۱۴۰۳
صفحه اول » اجتماعی و سیاسی » باخت به بهانه ناداوری و قضایای دیگر در روزنامه های صبح ایران

باخت به بهانه ناداوری و قضایای دیگر در روزنامه های صبح ایران

ناداوری درباره بهداد سلیمی توسط هیئت ژوری در ریو عکس یک برخی روزنامه های امروز را تشکیل داده است. با این حال حضور پند فروند هواپیمای روسی در پایگاه نوژه و همچنین انتخابات در امریکا و افزایش نگرانی ها از ترامپ ا زدیگر موضوعات مهم امروز بوده است.

به گزارش«تابناک»، روزنامه های از طیف های مختلف موضوع بهداد سلیمی را در کانون توجه قرار داده اند.

روزنامه اعتماد در همین رابطه در گزارشی با عنوان«طلاي ايران!» نوشت:« سلاخي كردن فقط اين نيست كه چاقو را‌برداري و با آن به جان كسي بيفتي، اينكه در مقابل ديدگان صدها ميليون بيننده تلويزيوني اميد يك ملت را با قرباني كردن قهرمان‌شان نااميد كني سلاخي بزرگي است كه از دست هر كسي برنمي‌آيد جز كاسبان مدال!بهداد سليمي اسير سناريوي مدال فروشان المپيك در رشته وزنه‌برداري شد؛ سناريويي كه مو لاي درزش نمي‌رفت و نوشته شده بود براي ناكام كردن قوي‌ترين مرد جهان. هنوز كسري از عصري كه هشدار تقسيم مدال مي‌داديم نگذشته بود كه كل دنيا ديدند دلالان چه بر سر پسر دوست داشتني وزنه‌برداري دنيا آوردند تا آوردگاه ريو تبديل به قتلگاهي شود كه روياي ميليون‌ها ايراني دسته دسته در آن چال مي‌شد و كسي هم نبود يا نمي‌توانست دستور كات دهد و تمام كند اين سكان مسخره را. ژانر وحشت بود در ميان بهت و حيرت.»

حضور هواپیماهای روسی در نوژه

روزنامه کیهان در گزارش نحست امروز خود با عنوان«وحشت پدرخوانده‌های داعش از ائتلاف نظامی ایران و روسیه» نوشت:« پرواز جنگنده‌های روسی از پایگاه همدان و هدف قراردادن مواضع تروریست‌های تکفیری در سوریه، بازتاب گسترده‌ای در جهان داشت، از غافلگیری و اظهار تاسف کاخ سفید و هراس رژیم صهیونیستی و متحدان عربش تا تحلیل کارشناسان مبنی بر تشکیل یک ائتلاف نظامی ضد تروریستی کارآمداستقرار جنگنده‌های ارتش روسیه در پایگاه‌های نیروی هوایی ایران در همدان و هدف قرار دادن پایگاه‌های تروریست‌های تکفیری در سوریه، بازتاب گسترده‌ای در جهان داشته است. دیروز نیز جنگنده‌های سوخو 34 روسی از این پایگاه به پرواز درآمده و مواضع تروریست‌ها در سوریه را هدف قرار دادند. وزارت دفاع روسیه اعلام کرد در این عملیات بیش از 150 تروریست کشته شدند.مارک تونر» سخنگوی وزارت خارجه آمریکا گفت واشنگتن فعلا در حال ارزیابی مسئله اعزام بمب‌افکن‌های روس به ایران است.تونر افزود: استقرار بمب‌افکن‌های روس در ایران «مایه تأسف» است، اما «موجب غافلگیری» یا «شوکه شدن» واشنگتن نیست.این در حالی است که نیویورک تایمز نوشت: در حالی که مقامات آمریکایی اعلام کردند آنها به سبب همکاری‌های روسیه و ایران متعجب نشدند، اما به نظر می‌رسد این اقدام تعجب آنها را برانگیخته است و آنها درباره نیات روسیه اطلاعاتی محکمی در اختیار ندارند.تونر تصریح کرد: با توجه به شرایط کنونی بحران در سوریه، اقدام روسیه «کمک‌کننده و مفید» نیست.»

عاقبت پرونده پزشکی کیارستمی

قائم‌مقام معاونت انتظامی سازمان نظام پزشکی در گفت‌وگو با «شهروند» نتایج پرونده کیارستمی را اعلام کرد که «٤ خطای محرمانه در پرونـده کیارستمی» و نوشت:« او با اشاره به ٢٠ محور بررسی‌شده در پرونده این کارگردان ایرانی و فرستادن آن به هیأت بدوی انتظامی سازمان نظام‌پزشکی، توضیح داد: «ما این ٢٠ محور را از زمانی که آقای کیارستمی وارد بیمارستان جم شد تا زمانی که با رضایت شخصی از بیمارستان آراد خارج شد، بررسی کردیم.» او درباره دو مورد قصور پزشکی و دو مورد قصور انتظامی هم توضیح داد: «قصور پزشکی می‌تواند در ارایه درمان باشد یا می‌تواند در اجرای دستورالعمل‌های اداره پرونده باشد، در مورد اول قصور پزشکی است و در مورد دوم قصور انتظامی صورت گرفته است.»خلیلی درباره سرانجام پرونده پزشکی کیارستمی در فرانسه هم گفت: «هنوز این پرونده پزشکی به دست ما نرسیده، نه نظام‌پزشکی فرانسه و نه حتی مرکزدرمانی و بیمارستانی که مرحوم کیارستمی در آن روند درمان را ادامه داده و نه خانواده‌اش، پرونده را برای نظام‌پزشکی نفرستاده‌اند. بنابراین نمی‌توانیم اظهار نظری درباره علت تامه مرگ ارایه کنیم، بنابراین اگر خانواده کیارستمی دنبال مشخص‌شدن علت مرگ هستند، باید این پرونده را به دست ما برسانند. با این همه مقرر شده تا هیأت بدوی انتظامی در کوتاه‌ترین زمان و خارج از نوبت پرونده را بررسی و اعلام رأی و نظر کند.»او ادامه داد: «ما حتی نمی‌دانیم مرحوم کیارستمی، در زمان مرگ چه علایمی داشته و برایش چه اقدام درمانی انجام شده و در آن‌جا کالبدشکافی نشده و همین‌طور هم دفن شده است.»

٤ خطای محرمانه در پرونـده کیارستمی/ نامه رهبر انقلاب به رئيس مجلس براي اصلاح قراردادهاي نفتي

 این مسئول در سازمان نظام‌پزشکی در پاسخ به این سوال که در این بررسی‌ها مشخص شد، چه کسی به «کیارستمی» اجازه خروج از کشور داده، تأکید کرد: «بنا به گفته پزشک خانوادگی کیارستمی که درتمام جلسه‌ها هم شرکت داشت، آنها به شدت با سفرکردنش، مخالف بودند و اعلام کردند که سفر برای او خطرناک است، آقای کیارستمی با نظر خود و خانواده‌اش از کشور خارج شده است.» خلیلی ادامه داد: «هنوز هم معلوم نیست چه کسی جواز دفن صادر کرده. اینها سوالات ما هم هست.»» ایرج خسرونیا، رئیس دادگاه بدوی سازمان نظام‌پزشکی هم دراین‌باره گفت: «پرونده مرحوم کیارستمی به هیأت بدوی آمده اما هنوز ازسوی این هیأت مورد بررسی قرار نگرفته است. براین اساس ابتدا پرونده باید درهیأت بدوی مطالعه شود و شاکی و پزشکان صحبت‌هایشان را انجام داده و مدارک را بررسی کنیم تا بعد از آن دادگاه درباره آن اعلام‌نظر کند که آیا قصور بوده است یا خیر. وی افزود: «بنابراین مدارک کارشناسی به هیأت بدوی ارسال شده و منتظر اعلام‌نظر ما هستند. زمان برگزاری جلسه هیأت بدوی هنوز مشخص نشده است.»بیست‌وسوم مردادماه بود که عضو ناظر کمیسیون بهداشت و درمان مجلس ناگفته‌هایی از پرونده این کارگردان ایرانی اعلام کرد. او با مطرح‌کردن این موضوع که معلوم نیست چه کسی مجوز سفر کیارستمی برای ادامه درمان به فرانسه را صادر کرده و چه کسی جواز دفن او را داده، گفته بود: «برای من یک چیز مشخص است. اگر آقای کیارستمی به این سفر نمی‌رفتند، به احتمال قریب به یقین الان زنده بودند، چون تقریبا تمام عوارض عمل در روزهای آخر درمانشان در ایران کنترل شده بود.» سیامک مره‌صدق در بررسی‌های انجام‌شده، یکی از قصورات پزشکی را ورود دیرهنگام تیم پزشکی برای جلوگیری از خونریزی پس از جراحی دوم اعلام کرده بود.

نامه رهبر انقلاب به رئيس مجلس براي اصلاح قراردادهاي نفتي

روزنامه جوان در گزارشی با عنوان« 15 اشكال قراردادهاي نفتي را برطرف كنيد » با اشاره به این موضوع که چند نماينده مجلس از نامه رهبر انقلاب به رئيس مجلس براي اصلاح قراردادهاي نفتي خبر دادند. نوشت:« قراردادهاي جديد نفتي در گلوگاه مجلس به‌سر مي‌برد، علي لاريجاني سعي دارد اين قراردادها را از فيلتر مجلس بگذراند تا دولت براي اجرايي كردنش، وارد عمل شود ولي یک نماینده مجلس مدعی است، نامه اخير مقام معظم رهبري به رئيس مجلس نشان داد IPC داراي نكات مبهم فراواني است كه پيش از خروج از مجلس بايد اصلاح شوند. به گزارش «جوان»، چند نماینده مجلس دیروز گفتند: مقام معظم رهبري در نامه‌ای به علي لاريجاني به ۱۵ اشكال مهم در IPC اشاره كردند كه گويا تاكنون فقط سه مورد آن اصلاح شده است. محمد دهقان، عضو كميسيون قضايي و حقوقي مجلس شوراي اسلامي در اين باره گفت: به نظر نمي‌رسد تنظيم‌كنندگان الگوي جديد قراردادهاي نفتي تصميمي براي تغيير رويكرد خود داشته باشند. الگوي مذكور كه خطر مخدوش كردن استقلال اقتصادي و نقض حاكميت ملي كشور و ضربه طولاني‌مدت به منافع كشور را در پي داشت، مورد ايراد كارشناسان نفتي و حقوقدانان و جمعي از نمايندگان نهادهاي امنيتي و نظارتي قرار گرفت.

وي افزود: در همين راستا رهبر معظم انقلاب، الگوي جديد قراردادهاي نفتي را كه به‌شكل مصوبه هيئت وزيران ظاهر شده بود، مورد مداقه قرار داده و طي مكاتبه‌اي به رئيس‌جمهور محترم 15 محور اصلي ايرادات اين مصوبه (الگوي جديد قراردادهاي نفتي) را در 13/4/1395 جهت اصلاح ابلاغ كردند. با اين حال با دقت در بندهاي مورد تصريح رهبر معظم انقلاب به‌خوبي نمايان مي‌شود كه در مصوبه جديد، از 15 بند مورد نظر، تنها نگراني‌هاي مربوط به سه بند برطرف گرديده و 11 بند از نظرات رهبر معظم انقلاب (بندهاي 2- 4- 5- 6- 8- 10- 11- 12- 13- 14- 15) تأمين نشده و يك بند از نظرات ابلاغي (بند 9) به‌صورت نسبي مورد توجه قرار گرفته است.

وي افزود: قرارداد نفتي با الگوي قرارداد متفاوت است، برخي گفته‌اند لازم نيست قراردادهاي نفتي به مجلس ارسال شود، اين درست است، اما شيوه و الگوي جديد قراردادهاي نفتي و ضوابط كلي و شرايط عمومي اين قراردادها بايد به مجلس ارسال شود و اتفاقاً بررسي اين الگوهاي جديد قراردادهاي نفتي صرفاً در صلاحيت مجلس شوراي اسلامي بوده و شأن قانونگذاري دارد. »

ایدین سیار سریع در مطلبی با عنوان « نگرانی‌های آقای دلواپیش » در روزنامه ایران نوشت:

« آقای جهانگیری!

شرمنده زن و بچه‌مان هستیم

امروز به جای ستون نگرانی‌های آقای دلواپیش صدای مردم و مطالبات آنها را منعکس می‌کنیم. والا. تا کی تک صدایی؟

مدیرکل بنادر و دریانوردی هرمزگان گفته است با پهلوگیری نخستین کشتی خط کانتینری RCL تایلند پس از لغو تحریم‌ها در بندر شهید رجایی این لاینر نیز به بازار ایران دسترسی پیدا کرد. سؤال من از دولتمردان این است که آیا این همان دستاورد برجام است که از آن سخن می‌گفتید؟ ما اگر برجام نخواهیم باید به کجا مراجعه کنیم؟ آیا دستاورد برجام این است که کشتی‌هایی از آن کشور معروف به مرزهای ایران وارد شود که نتوان با خانواده آن را نگاه کرد؟ ای کاش می‌مردیم و این روز را نمی‌دیدیم. (دلواپس باخانواده از هرمزگان)

از دستاوردهای برجام همین بس که امروز در المپیک شاهد آن هستیم که امریکا در کمال وقاحت و گستاخی می‌آید و در رتبه اول قرار می‌گیرد و دولتمردان ما همین‌طور می‌نشینند و نگاه می‌کنند. (دلواپس ورزشی از تهران)

یک فرهنگی هستم و به دلیل سیاست‌های دولت یازدهم شرمنده زن بچه‌ام می‌باشم. آن‌طور که در خبرها آمده آقای اسحاق جهانگیری معاون رئیس دولت به اصطلاح امید به ترکیه می‌رود در حالی که ما در تعطیلات تابستان یک شمال نتوانستیم برویم. (احمدی از تهران)

دولت گذشته با تدبیر خاص خود توانست سه میلیون نفر را با طرح مدبرانه مسکن مهر خانه دار کند و بر خلاف ادعای منتقدان که می‌گویند آنها این خانه‌ها را نخواستند و دوست نداشتند باید بگویم به کوری چشم منتقدان همه ساکنان مسکن مهر در خانه‌های خود مانده‌اند چون راه برگشت را پیدا نمی‌کنند. (عسگری)

– بر اساس اخبار هر گردشگر خارجی معادل 25 بشکه نفت خام برای ایران درآمد دارد. بار دیگر حقانیت ما برای همگان ثابت شد. می‌گفتند چرا با گردشگر خارجی برخورد می‌کنید، نمی‌دانستند می‌خواهیم از وابستگی نفتی انتقاد کنیم! منتقدان کمی منصف باشند. (دلواپس دوراندیش از تهران) »

انتخابات آمریکا

روزنامه دنیای اقتصاد در گزارشی با عنوان« هراس از تکثیر «ترامپ» در اروپا» یادداشت فرید زکریا در سی ان ان را بازنشر کرده است و نوشت:« ن تاکنون چنین وقایعی را پس از پایان جنگ سرد مشاهده نکرده‌ام. چند ماه قبل بریتانیا به خروج از اتحادیه اروپا رای داد که در یک دهه اخیر روابط سیاسی و اقتصادی عمیقی با این کشور داشت. پس از این واقعه، نخست‌وزیر اسکاتلند پیشنهاد کرد که رای‌گیری برای خروج این کشور از بریتانیا صورت گیرد و به اتحاد ۳۰۰ ساله بین آنها پایان دهد. رهبران در ایرلند شمالی نیز نظر مشابهی دارند. این درحالی است که نخست‌وزیر آن زمان بریتانیا، دیوید کامرون اعلام کرده بود که استعفا خواهد داد و رئیس اپوزیسیون حزب کارگر نیز ممکن است به همین سبب کناره‌گیری کند. علاوه بر این، بازارهای جهانی بر اثر این واقعه در یک روز ۲ تریلیون دلار از ارزش خود را از دست دادند.پیامدهای سیاسی و اقتصادی خروج از اتحادیه اروپا در هفته‌ها و ماه‌های بعد واضح‌تر می‌شود. به نظر می‌رسد که افسوس شدید برای کسانی است که به خروج بریتانیا از اتحادیه اروپا رای دادند، بدون آنکه بدانند تبعات آن چیست. اما به هر حال هر چه که اتفاق بیفتد، درسی وجود دارد که ما می‌توانیم از برگزاری همه‌پرسی خروج از بریتانیا یاد بگیریم. هرچند این رویکرد ممکن است به کشورهای دیگر قاره اروپا سرایت کرده و حتی به کشورهای اقیانوس اطلس و آمریکا نیز برسد. ما اکنون در حال تماشای ظهور یک تقسیمات جدید هستیم که احتمالا سیاست جهان غرب را برای ۵۰ سال آینده شکل می‌دهد. چه کسانی به خروج بریتانیا از اتحادیه اروپا رای دادند؟ با توجه به آمار نشریه وال استریت ژورنال، دوسوم بریتانیایی‌ها که به این کار مبادرت کردند کسانی هستند که دبیرستان را تمام نکرده‌اند، اما ۷۰ درصد کسانی که خلاف خروج از اتحادیه اروپا رای دادند، فارغ‌التحصیل کالج‌ها بودند.

٤ خطای محرمانه در پرونـده کیارستمی/ نامه رهبر انقلاب به رئيس مجلس براي اصلاح قراردادهاي نفتي

کسانی که به خروج از اتحادیه اروپا رای دادند نسبتا مسن‌تر، سفیدپوست، طبقه کارگر، کمتر تحصیلکرده و فقیرتر بودند. این در حالی است که افرادی که به باقی ماندن در اتحادیه اروپا رای دادند، جوان‌تر، با تنوع قومی، تحصیلکرده‌تر بوده و وضعیت مالی بهتری داشتند.این تقسیمات برای آمریکایی‌ها نیز آشنا به نظر می‌رسند زیرا بیش از همه آنها منعکس‌کننده تقسیماتی هستند که در انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا شاهد آن هستیم. تنها عاملی که به بهترین نحوی پیش‌بینی می‌کند که رای‌دهنده به ترامپ دارای مدرک دانشگاهی است. مدتی پیش اکونومیست آمایشی برای «ترامپ کوچک اروپا» ایجاد کرد که مجموعه‌ای از پوپولیست‌ها بود که در سراسر قاره اروپا در حال قدرت‌گیری هستند. نگاهی به اطلاعات به دست آمده نشان می‌دهد که «حمایت از پوپولیسم بیگانه‌هراسانه قوی‌ترین مورد در میان پیرترها، دانشگاه نرفتگان، طبقه کارگر، سفیدپوستان و در نهایت مردان است.» برعکس، مخالفان آنان جوان‌تر، تحصیلکرده‌تر، دارای مشاغل حرفه‌ای و خدمات مناسب هستند. »