سه شنبه , ۲۸ فروردین ۱۴۰۳
صفحه اول » اجتماعی و سیاسی » آغاز انعقاد قراردادهای نظامی چین با سوریه، وبازشدن آسمان عراق برجنگنده های روسیه

آغاز انعقاد قراردادهای نظامی چین با سوریه، وبازشدن آسمان عراق برجنگنده های روسیه

 درپی سفر یک هیئت نظامی چین به دمشق واعلام حمایتهای نظامی پکن  به ارتش سوریه- شامل  تجهیزات نظامی و آموزشهای ارتشی- به نظرمیرسد پولهای بلوکه شده حاصل از فروش نفت ایران درسالهای تحریم اکنون بنا به درخواست رژیم ایران صرف تحکیم پایه های نظام بعثی بشارالاسد میشود!

پیش از این نظام ایران نفت میفروخت و پولش را ازطریق بازارسیاه پولشویی برای خریدسلاح ازجهت ارسال به سوریه به مصرف میرساند. امااکنون دراثر ادامه تحریمها راه جدیدی توسط ایران کشف شده است. فروش نفت به چین و ارسال سلاح از چین به سوریه با بهای نفت فروخته شده توسط رژیم ایران!

یک مقام نظامی ارشد چینی، که چند روز پیش از دمشق دیدار کرد، از عزم دولت پکن برای ارائه کمک‌های نظامی و انسانی به دولت و ارتش سوریه در راستای تقویت روابط با این کشور خبر داد.

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری تسنیم، یک مقام نظامی چینی، که اخیراً از دمشق دیدار کرد، ارائه کمک‌های نظامی و انسانی به دولت سوریه از جمله گسترش برنامه آموزش ارتش سوریه را وعده داده است.

خبرگزاری «شینهوا»، روز سه‌شنبه تصریح کرد، یک هیئت نظامی چینی به‌ریاست دریادار «گوان یووی» مدیر بخش همکاری‌های بین‌المللی در کمیسیون مرکزی نظامی چین، روز یکشنبه گذشته از دمشق بازدید کرد و با ژنرال «فهد جاسم الفریج» وزیر دفاع سوریه درباره گسترش برنامه‌های آموزشی نظامیان سوریه و نیز ارائه کمک‌های انسانی ارتش چین به سوریه توافق کردند.

خبرگزاری رسمی چین افزود، ارائه این کمک‌ها گامی جدید محسوب می‌شود که پکن برای تقویت نقش خود در منطقه خاورمیانه آنها را تحویل می‌دهد.

شینهوا نوشت، دریادار یووی در جریان سفرش به دمشق، اعلام کرد: پکن خواهان روابط نظامی مستحکم‌تر با سوریه است.

وی گفت: دو ارتش چین و سوریه روابطی دوستانه دارند و ارتش چین خواهان تقویت همکاری و مبادلات با همتای سوری‌اش است.

ژنرال الفریج نیز به‌نوبه خود از کمک‌های دولت و ارتش چین قدردانی کرد.

طبق این گزارش، دریادار گوان همچنین در سفر به دمشق، با «سرگئی مارکوف» رئیس مرکز روسی برای آشتی طرف‎‌های درگیر در سوریه، دیدار کرد.

نخست‌وزیر عراق: آسمان‌مان را به‌روی جنگنده‌های روسی باز کرده‌ایم

حیدر العبادی

نخست‌وزیر عراق اعلام کرد: دولت عراق اجازه گشودن حریم هوایی‌ این کشور به‌روی بمب‌افکن‌ها و هواپیماهای روسی جهت بمباران داعش در سوریه را داده است.

به گزارش گروه بین‌‌الملل خبرگزاری تسنیم به نقل از «السومریه‌نیوز»، «حیدر العبادی» نخست‌وزیر عراق، روز سه‌شنبه در گفت‌وگو با خبرنگاران اعلام کرد: ما برای بهبود روابط دوجانبه با کشورهای همسایه تلاش می‌کنیم و با همگان براساس منافع‌مان تعامل می‌کنیم».

العبادی گفت: «ما از عربستان سعودی انتظار داریم گام‌هایی سازنده بردارد و عقیده ما این است که بدون کشورهای منطقه، هیچ توسعه‌ای در عراق صورت نمی‌گیرد».

نخست‌وزیر عراق اضافه کرد: «ما به همکاری با عربستان سعودی اعتقاد داریم؛ ولی آنها از ایران می‌ترسند. من معتقدم که روابط بین عراق و ایران موضوعی است که به عربستان مربوط می‌شود؛ برای اینکه ما با همگان براساس منافعمان تعامل داریم و امیدوار هستیم روابط با همه کشورهای همسایه بهبود یابد».

وی تصریح کرد: اگر داعش می‌توانست بر مناطق جنوبی عراق نیز سیطره یابد، (نفوذ آن) به کشورهای خلیج فارس نیز می‌رسید.

العبادی گفت: دولت عراق همه فاسدان را دستگیر و محاکمه خواهد کرد و ما توافقنامه‌ای با سازمان ملل متحد برای شناسایی این فاسدان به امضا رسانده‌ایم.

نخست‌وزیر عراق درخصوص همکاری استراتژیک با روسیه نیز گفت: دولت عراق اجازه گشودن حریم هوایی‌اش به‌روی بمب‌افکن‌ها و هواپیماهای روسی جهت بمباران داعش در سوریه را داده است؛ زیرا داعش دشمن ما نیز است».

وی اظهار داشت: سال جاری شاهد آزادسازی کامل سرزمین عراق از سیطره داعش خواهد بود و نبرد قریب‌الوقوع موصل تنها بعد نظامی ندارد بلکه دارای بعد انسانی است».

انتهای پیام/*