جمعه , ۱۰ فروردین ۱۴۰۳
صفحه اول » اجتماعی و سیاسی » مهمترین موضوعات امروز مورد توجه مطبوعات و رسانه های بین المللی

مهمترین موضوعات امروز مورد توجه مطبوعات و رسانه های بین المللی

 بازتاب اظهارات سید حسن نصرالله در سالگرد پیروزی در جنگ 33 روزه، ادامه روند عادی سازی روابط تل آویو با دولت های عربی، سفر معاون رئیس جمهور آمریکا به ترکیه، اظهارات نخست وزیر عراق درباره مبارزه با داعش، مخالفت با قرارداد تسلیحاتی اخیر آمریکا و عربستان و ادعای حمایت اوباما از تمدید تحریم های ایران، از جمله مهمترین موضوعاتی است که امروز مورد توجه مطبوعات و رسانه های بین المللی قرار گرفته است.
بازتاب اظهارات سید حسن نصرالله در سالگرد پیروزی در جنگ 33 روزه، ادامه روند عادی سازی روابط تل آویو با دولت های عربی، سفر معاون رئیس جمهور آمریکا به ترکیه، اظهارات نخست وزیر عراق درباره مبارزه با داعش، مخالفت با قرارداد تسلیحاتی اخیر آمریکا و عربستان و ادعای حمایت اوباما از تمدید تحریم های ایران، از جمله مهمترین موضوعاتی است که امروز مورد توجه مطبوعات و رسانه های بین المللی قرار گرفته است.
به گزارش «تابناک»، سخنان شب گذشته سید حسن نصرالله، دبیرکل حزب الله لبنان در سالگرد پیروزی لبنان در جنگ 33 روزه با رژیم اسرائیل، از جمله موضوعات مهمی است که امروز مورد توجه مطبوعات و رسانه های بین المللی قرار گرفته است. بر اساس گزارش شبکه خبری «المنار»، نصرالله در این سخنرانی گفته: «رژیم صهیونیستی در جنگ ژوئیه 2006 در رسیدن به اهدافش شکست خورد. بی گمان، اسرائیل و آمریکا در این جنگ تجاوزکارانه شکست خوردند و تصمیم‌گیر این جنگ مانند جنگ کنونی یمن، آمریکا بود. ناکام گذاشتن اهداف اسرائیل در این خصوص دستاورد عظیم و راهبردی بود». وی در بخش دیگری از اظهارات خود گفته: «جنگ ژوئیه سال 2006  ثابت کرد که اسرائیل سست‌تر از خانه عنکبوت است. تمام نقاط اسرائیل در تیررس موشک های حزب الله است. اسرائیل اکنون سست تر از خانه عنکبوت است که از کارزار و دفاع از خویشتن خسته و ملول شده است».
در همین حال، گزارش ها درباره روند نزدیکی روابط رژیم اسرائیل با برخی کشورهای عربی، همچنان در رسانه های مختلف مشاهده می شود. روزنامه «فایننشال تایمز» در مطلبی در این زمینه می نویسد با افزایش نگرانی‌ کشورهای عربی منطقه درباره نفوذ ایران به ویژه در سوریه، عراق و یمن، اسرائیلی‌ها محتاطانه با قدرت‌های جهان عرب از جمله با آن‌هایی که روابط دیپلماتیک نیز ندارند، درباره امور امنیتی رایزنی می‌کنند. دوری گلد، مدیرکل وزارت خارجه رژیم اسرائیل به فایننشال تایمز گفت: «کشورهای سنی عرب به طور فزاینده‌ای خاورمیانه را از منظر اسرائیل می‌بینند». گلد و دیگر مقام‌های اسرائیلی همراه با اعراب خلیج فارس (به ویژه ریاض) نگرانی‌های مشترکی درباره ایران دارند و در این زمینه می‌گویند که توافق اتمی با قدرت‌های جهانی، موضع ایران را تقویت کرده است.
سفر معاون رئیس جمهور آمریکا به ترکیه، از جمله دیگر موضوعات مهم امروز به شمار می رود. به نوشته سایت شبکه خبری «اسکای نیوز»، کاخ سفید اعلام کرد جو بایدن، معاون رئیس جمهور آمریکا، ۲۴ اوت جاری (سوم شهریور) عازم ترکیه می‌شود. کاخ سفید با بیان این مطلب افزود بایدن در این سفر با رجب طیب اردوغان، رئیس‌جمهور و بینالی ییلدیریم، نخست وزیر ترکیه دیدار کرده و به بررسی مسائل مهم در روابط دو جانبه، مسائل مشترک به ویژه پرونده سوریه و جنگ علیه داعش خواهد پرداخت. این سفر در پی تنش بین دولت آمریکا و دولت ترکیه پس از کودتای نافرجام اخیر صورت می‌گیرد. بایدن بالاترین مقام آمریکایی است که از زمان کودتای نافرجام در ۱۵ ژوئیه به ترکیه سفر می‌کند. پیش از وی، ژنرال جوزف دانفورد به این کشور سفر کرده بود.
در مطلبی درباره عراق، نخست وزیر این کشور از وجود هوادارن گروه تروریستی داعش در میان رسانه ها و نیز سیاستمداران عراقی سخن گفته است. به نوشته «سومریه نیوز»، حیدر العبادی گفته: «داعش درمیان اهل سیاست و رسانه هوادارانی دارد؛ ولی ما مصمم هستیم خاک کشورمان را به کلی از لوث وجود این گروه پاک کنیم». وی افزوده: «حلقه محاصره داعش در عراق تنگ تر شده و بسیاری از سرکردگان این گروه کشته شده اند. ما همچنان به تعقیب آنها خواهیم پرداخت و تا راندن کامل آن ها از خاک کشورمان به مبارزه ادامه می دهیم». نخست وزیر عراق همچنین گفته: « تروریسم درپی شکستن عزم و اراده و تضعیف روحیه ما از طریق دست زدن به جنایات و قتل غیرنظامیان بود؛ ولی ما پس از انفجار کراده شاهد بزرگترین عملیات قهرمانانه در فلوجه  القیاره و سایر مناطق علیه این گروه تروریستی بودیم».
جنجالی شدن موضوع قرارداد تسلیحاتی اخیر عربستان و آمریکا، موضوعی است که «فارن پالیسی» به آن پرداخته است. بر اساس گزارش این نشریه، یک سناتور جمهوری‌خواه آمریکایی ضمن انتقاد از عملیات عربستان در یمن، از تلاش برای توقف فروش تجهیزات نظامی به ریاض خبر داد. همزمان با ادامه نقض حقوق بشر از سوی عربستان با حمله به غیرنظامیان در یمن، «رند پال» سناتور جمهوری‌خواه آمریکایی گفته است که در پی یافتن راهی برای متوقف نمودن فروش تسلیحات به ریاض به ارزش 1.15 میلیارد دلار است. پال گفته: «من با دو جناح سیاسی مجلس سنا برای مجبور ساختن آن‌ها به رأی دادن به توقف فروش سلاح‌ رایزنی می‌کنم. عربستان سعودی متحدی غیر قابل اطمینان درباره امور حقوق بشری است و ما نباید برای فروش تجهیزات پیشرفته نظامی به آن‌ها عجله نماییم و به رقابت تسلیحاتی در منطقه دامن بزنیم».
در نهایت، در مطلبی مربوط به ایران، روزنامه «جروزالم پست» مدعی حمایت رئیس جمهور آمریکا از تمدید قانون تحریم های ایران شده است. به نوشته این روزنامه، الیوت انجل، عضو ارشد کمیته امور خارجی مجلس نمایندگان آمریکا می‌گوید باراک اوباما، رئیس‌جمهور این کشور از تمدید قانون تحریم‌ها علیه ایران حمایت می‌کند. این نماینده دموکرات که به صورت تلفنی با روزنامه جروزالم‌پست صحبت می‌کرد، گفت با وجود آنکه اوباما فعلاً از اظهار نظر عمومی در این رابطه خودداری کرده، اما در عمل حامی تمدید این قانون است. وی در پاسخ به این سوال که آیا اوباما از تمدید پشتیبانی می‌کند، گفت: «بله، فکر می‌کنم اینطور باشد. من قبلاً در این مورد با رئیس‌جمهور صحبت کردم و همه چیز از حمایت او از این موضوع حکایت داشت».