شنبه , ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳
صفحه اول » اجتماعی و سیاسی » موضوعات مهم روزنامه های امروز

موضوعات مهم روزنامه های امروز

روزنامه های امروز سخنان دیروز رئیس جمهور در همایش سراسر معلمان در باب فیلترینگ و پاسخ به احمدی نژاد را در کانون توجه قرار داده اند. این در حالی است که پاسخ بیت امام به انتشار نوار سخنان آقای منتظری و همچنین موضوع داعش و سیاست مهار ایران از دیگر موضوعات مهم امروز بوده است.

به گزارش«تابناک»، برخی روزنامه های از جمله اعتماد و ایران سخنان رئیس جمهور را در کانون توجه قرار داده اند.

روزنامه اعتماد در گزارشی با عنوان«پاسخ روحاني به احمدي‌نژاد» با اشاره به این جمله رئیس جمهور نوشت:« ١٠ ماه فرصت داشتند پول‌ها را از امريكا خارج كنند كه نكردند دستگاه قضایی با اين اهمال برخورد كند» روزنامه ها این خطاب را ناشی از نامه احمدی نژاد به اوباما می دانند که وی در آن مدعی شده بود این پول در این دولت توسط امریکایی ها توقیف شده است. در حالی که دولت روحانی معتقد است که حکم الیه این دادگاه در سال 1388 بوده و دولت از فرصت طلایی خروج پول ها استفاده نکرده است.

آیدین سیار سریع نیز در ستون طنز روزنامه ایران در مطلبی با عنوان«تحول درونی اوباما در اثر نامه وارده» نوشت:« ضمن تبریک موفقیت‌های تیم‌های ملی کشورمان در المپیک و عرض خسته نباشید به مخالفان دولت و درود بر جناب آقای رئیس جمهوری سابق توجه شما را به مجروح اخبار جلب می‌کنم:

– 600 گدای خارجی در تهران جمع‌آوری شد.

متأسفانه با محدود شدن ورود اندیشمندان، نوآوران و مدیران خارجی که قاعدتاً همه باید از جانب سرویس‌های جاسوسی غرب مأموریت داشته باشند تا ما را مورد تناول و چپاول قرار دهند مجبوریم گدای خارجی جمع‌آوری کنیم. فعلاً امکانات مان در همین حد است، غر نزنید.

رئیس جمهوری سابق به اوباما نامه نوشت و او را نصیحت کرد.

وی پس از نگارش نامه در گفت‌و‌گو با خبرنگار ما رو به غرب گفت: به آقای اوباما توصیه می‌کنم آدم باشد. برای خانم کلینتون هم نصیحت مشابهی دارم. برای آقای ترامپ نصیحتی ندارم، با همین فرمان ادامه دهند. همچنین باراک اوباما که با خواندن این نامه اشک ندامت بر گونه‌اش جاری شده بود گفت: واقعاً نمی‌دونم چی بگم… بعد از سریال‌های ماه رمضان صداوسیما و فیلم‌های آقای ده نمکی نامه‌های آقای احمدی‌نژاد بیشتر از همه چیز من را متحول می‌کند. از ایشان سپاسگزارم.

به همین ترتیب سران کشورهای دیگر نیز با نگارش نامه ای به رئیس جمهوری سابق از او خواستند تا آنها را پندی دهد و شیوه مدیریتی خود را در یک کاغذ آ چهار برای آنها بنویسد تا کار جهان زودتر تمام شود و همه بروند سر خانه و زندگی شان.

نشریه یالثارات باز هم با موضوع جشن حافظ منتشر شد.

یکی از مسئولان این نشریه در گفت‌و‌گو با مجروح اخبار در پاسخ به این سؤال که چرا همچنان درمی‌آیید، گفت: متأسفانه هنوز عده‌ای از بازیگران و شرکت‌کنندگان جشن حافظ به آن چیزی که ما اول گفتیم اقرار نکرده‌اند و بعضاً مقاومت می‌کنند. تا شکستن این مقاومت ما منتشر خواهیم شد. وی همچنین در پاسخ به این سؤال که بعد از اینکه از همه اقرار گرفتید که […] هستند توقیف می‌شوید؟ گفت: نه، باز هم منتشر می‌شویم. وی در پاسخ به این سؤال که کلاً هستید دیگه؟ کاری به توقیف و اینا ندارین؟ گفت: بله هستیم، نه نداریم! همینجوری پیش میریم تا برسیم به خود حافظ. در اشعار ایشان هم مقداری دیا… فرهنگی دیده می‌شود که باید اصلاح شود.»

واکنش به سخنان هاشمی

روزنامه کیهان در ستون گفت و شنود در واکنش به سخنان هاشمی مبنی بر اینکه در دور دوم دولت روحانی مشکلات حل می شود نوشت:« گفت: این روزها، برخی از حامیان دولت می‌گویند؛ مشکلات موجود در دور دوم ریاست‌جمهوری آقای روحانی حل می‌شود!

گفتم: اول قرار بود طی 100 روز حل شود، بعد گفتند یکسال بعد حل می‌شود و سپس اعلام کردند بعد از اجرایی شدن برجام حل می‌شود و حالا وعده دور دوم ریاست‌جمهوری آقای روحانی را می‌دهند!

گفت: مادام که برخی از اصحاب فتنه و تعدادی از مدیران نجومی در دستگاه‌های دولتی مشغول به کارند، بعید است بگذارند مشکلات مردم حل شود!

گفتم: پس چرا، این وعده‌ها را می‌دهند؟

گفت: چه عرض کنم؟ شاید می‌خواهند با این وعده‌ها مردم را لااقل برای مدتی خوشحال کنند؟

گفتم: مرفهان بی‌درد که غمی ندارند اما، خوشحالی مستضعفان باید واقعی باشد… می‌گویند شخصی می‌خندید و غش و ریسه می‌رفت، گفتند؛ معلوم است که خیلی خوش میگذره؟ جواب داد؛ نه بابا! پشه کف‌ پایم را نیش زده، 3ثانیه می‌خارانم و نیم ساعت از قلقلک می‌خندم!»

واکنش به انتشار سخنان آقای منتظری

روزنامه آرمان در مطلبی با عنوان«پاسخ به نوار سخنان منتشر شده آيت‌ا…‌منتظري» نوشت:« انتشار نوار سخنان آيت‌ا… منتظري در روز گذشته واكنش‌هايي را به دنبال داشت و بر همين اساس ديروز عضو دفتر امام خميني‌(ره) به نوار سخنان منتشر شده از مرحوم آيت‌ا… منتظري پاسخ داد. حجت‌الاسلام والمسلمين محمدعلي انصاري اين سخنان را مطالب جديدي ندانست و با بيان اينكه اينگونه مطالب در خاطرات منسوب به ايشان نيز ديده مي‌شود، اظهار كرد: محتواي اين جلسه ناقص و مشحون از اغلاط و تحريفات منتشر شده است. او با بيان اينكه فلسفه وجودي اين جلسه به طور واضح و شفاف براي شنونده سخنان وي معلوم نيست، اين سخنان آيت‌ا… منتظري را به دور از انصاف و همراه با پيش داوري‌هايي دانست كه اطرافيان موذي به ايشان القاء كرده‌اند. انصاري همچنين نسبت‌هاي داده شده به مرحوم يادگار امام را غلط و ناروا دانست و گفت: همان‌گونه كه در سخنان قبلي خويش گفته‌ام بيشترين ظلم درباره يادگار امام نمايش دادن يك چهره غيرواقعي از شخصيت ايشان است. وي درباره ادعاهاي مطرح شده درباره ملاقات آقاي احمدي، حاكم شرع خوزستان با امام، افزود: جلوگيري از بيان سخنان ايشان وجود نداشته است و من خيلي كوچك‌تر از آن بودم كه در چنين موضوعي كه يك سر آن پيغام آقاي منتظري به امام و سر ديگر آن يك مساله قضائی بوده است دخالت كنم و اساسا جايگاه و حوزه دخالت ما اين امور نبوده است. اين عضو دفتر امام با بيان اينكه آقاي منتظري از جدايي از امام هيچ نفعي نبرده است، ادامه داد: كساني كه ذهن آقاي منتظري را به مسائل غير واقعي آلوده كرده‌اند دفاع ايشان از ليبرال‌ها و منافقين را هم باعث شدند و آنها اين نوارها را پخش كرده‌اند. انصاري انتشار اين نوارها را صحنه‌گرداني براي استكبار جهاني و شبه‌افكني در جامعه دانست و افزود: اگر كسي مطالب آخر جلسه را گوش كند مي‌فهمد كه بسياري از سخنان ايشان رد شده است. او گفت: من بنا دارم در آينده به ابعاد و زواياي مختلف اين موضوع از جمله ملاقات‌هايم با آقاي منتظري و اطرافيان ايشان بپردازم. انصاري اظهار كرد: اگر روزي لازم باشد جامعه مي‌تواند از طريق اسناد پي ببرد كه آقاي منتظري هم به امام ظلم كرد، هم به نظام، هم به خودش و هم به هوداران خويش. اين عضو دفتر امام گفت: انتشار اين نوار بعد از ۲۸ سال وقتي كه سردمداران استكبار و تكفيري‌ها با منافقين نشست و برخاست مي‌كنند، احياء آنان و مشروعيت‌زايي براي آنهاست.»

روزنامه شرق نیز در گزارشی با عنوان« رامين‌ها از هم تبري مي‌جويند!» نوشت:« عروس از پدر همسر اعلام برائت كرده و پدر از پسر. محمدعلی رامین، تئوريسين موبور و چشم‌آبي نفي هولوكاست در دولت احمدي‌نژاد كه حالا پدرشوهر مهناز افشار، هنرپيشه سينما، هم شده است، به خبرگزاري فارس گفته: «هر انسانی در تعیین سرنوشت خویش مختار و مستقل است و هیچ پدری را به خاطر پسرش پاداش نمی‌دهند و هیچ پسری را به‌ خاطر پدرش مجازات نمی‌کنند. چرا باید از منظر بعضی از رسانه‌ها، در یک خانواده، افراد مستقل از هم، تاوان کار یکدیگر را بدهند؟». او پيش‌از‌اين هم درباره ازدواج پسرش با مهناز افشار گفته بود: «اگر بنده یک دیکتاتور بودم، قطعا اجازه نمی‌دادم؛ ولی در تصمیم‌گیری پسرم دخالت نکردم». او در ادامه به فارس گفته است: 

واکنش کیهان به سخنان هاشمی!/ ادامه کشمکش بر سر بلوکه شدن 2 میلیارد دلار در امریکا

«مگر یک چهره هنری مشهور و مستقل مانند سرکار خانم «مهناز افشار»، بارها به ابراز برائت از بنده وادار نشده‌اند. مگر با هر بیانی استقلال خودشان و همسرشان را از افکار و رفتار بنده اعلام نکرده‌اند؟». معاون مطبوعاتي دولت احمدي‌نژاد راست مي‌گويد. مهناز افشار بعد از ازدواج با محمدياسين، پسر بزرگ رامين و حواشي آن گفته بود: «هولوکاست رسانه‌اى علیه من و همسرم به راه انداخته‌اند که این بار سکوت نخواهیم کرد. ما حقوقى داریم و آن‌طور که شایسته بدانیم، از آن استفاده مى‌کنیم. اینکه آقاى محمدعلى رامین چه کارى کرده، به من ارتباطى ندارد. من نه همکارى با ایشان داشتم و نه شراکتى. بنده قاطعانه با ایدئولوژى ایشان مخالفم». مهناز افشار در يكي از شبكه‌هاي اجتماعي هم با اشاره به انتشار عكسي از خود روي جلد يكي از مجلات كه منجر به توقيف آن شد، نوشت: «پدرشوهرم به خاطر این عکس معلوم‌الحال خطابم کرد!!».»