پنجشنبه , ۹ فروردین ۱۴۰۳
صفحه اول » اجتماعی و سیاسی » کفگیر حزب الله لبنان در سوریه به ته دیگ میخورد

کفگیر حزب الله لبنان در سوریه به ته دیگ میخورد

فرستادن تیپ موسوم به “رضوان” به حلب برای ممانعت از شکستهای بیشتر از یگان «رضوان»  شامل سیاهپوشهای نقابدارحزب الله چه می‌دانید؟
مراسم مختلف حزب‌الله در سالهای اخیر همراه با حضور عناصر نقاب‌داری است که لباس‌های سیاه بر تن می‌کنند. این گروه‌ها که به ویژه در ضاحیه بیروت مستقر هستند، بسیار مورد توجه کاربران فضای مجازی قرار گرفته‌اند.

سیاه‌پوش‌های نقاب‌دارِ حزب‌الله راهی حلب شدند +عکس

سرویس جهان مشرق – با توجه به حساسیت ایجاد شده در نبرد حلب بویژه پس از فشارهای سنکین گروه های تروریستی برای رفع محاصره بخش شرقی این شهر، برخی اخبار حکایت از آن دارد که حزب الله لبنان عناصر ویژه یگان رضوان را به منطقه الحمدانیة در شهر حلب اعزام کرده است. این اتفاق پس از آن روی داد که ائتلاف تروریستی جیش الفتح، متشکل از 22 گروه بزرگ و کوچک، یک هفته پس از عملیات وسیع، موفق شدند محاصره شهر حلب را از قسمت جنوب شهر به طور محدود و شکننده بشکنند.
نیروهای گردان رضوان خود را برای انجام عملیات بازپس گیری برخی از مناطق اشغال شده در «الراموسه» واقع در جنوب غرب شهر حلب آماده می‌کنند.
برای بررسی دقیق‌تر تحولات حلب و افق پیش روی آن لازم است اندکی بیشتر با یگان ویژه حزب الله لبنان موسوم به یگان رضوان آشنا شویم.
مراسم مختلف حزب الله در سالهای اخیر همراه با حضور عناصری نقاب‌داری است که لباس‌های کاملاً سیاه بر تن می‌کنند. این گروه‌ها که به ویژه در ضاحیه جنوبی بیروت مستقر هستند، در سایت‌های اجتماعی مورد توجه کاربران واقع شده و اهداف و نحوه فعالیت‌های آن‌ها مورد بررسی قرار گرفته است.
این عناصر از میان یگان ویژه حزب الله لبنان هستند که به یگان رضوان معروف شده است. آن‌ها قدرت و مهارت بالایی در تیراندازی دارند. برخی تحلیلگران  معتقدند حزب الله تنها در شرایط ویژه ای این گروه ها را وارد عمل می‌کند.
سیاه‌پوش‌های نقاب‌دارِ حزب‌الله راهی حلب شدند +عکس
سیاه‌پوش‌های نقاب‌دارِ حزب‌الله راهی حلب شدند +عکس
با وجود محرمانه بودن فعالیت های نظامی و امنیتی حزب الله، اطلاعات زیادی از این گروه ها در دست نیست و آنچه که مطرح می شود، نیز تنها در حد و اندازه های گمانه زنی های رسانه ای است، اما بر اساس اخبار و اطلاعات موجود، عناصر سیاه‌پوش حزب الله شامل نیروهای واکنش سریع و ویژه می‌شود که آموزش‌های زیادی دیده و مهارت بسیار بالایی دارند؛ چرا که از مدت‌ها پیش بر اساس شرایط سخت منطقه‌ای و داخلی آموزش می‌بینند.
بنا بر اعلام منابع نزدیک به حزب الله یگان مذکور شماره‌ای نظامی دارد که هویت آن را در داخل ساختار هرمی حزب‌الله نشان می‌دهد. این یگان مدتی قبل از میان نیروهای ویژه نظامی حزب‌الله لبنان تشکیل شده و یکی از مهم‌ترین و آموزش‌دیده ترین یگان‌هایی است که برای شرایط ویژه مبارزاتی و میدان‌های خاص نبرد طراحی شده است. این یگان از افتخارات نظامی مقاومت لبنان است و مأموریت‌هایی به آن واگذار می‌شود که دیگران از انجام آن ناتوانند. یگان رضوان پس از شهادت حاج عماد مغنیه مسئول عملیات هجومی حزب‌الله لبنان یگان‌های ویژه با یگان واکنش سریع تشکیل شد.
یگان مذکور یکی از نتایج ایده‌های حاج عماد مغنیه فرمانده نظامی حزب‌الله لبنان برای مبارزه با دشمن صهیونیستی بنا بر روش‌های اصلاح شده نظامی از سوی مقاومت لبنان است.
سیاه‌پوش‌های نقاب‌دارِ حزب‌الله راهی حلب شدند +عکس
به گفته برخی منابع رسانه ای فرمانده نظامی یگان ویژه حزب‌الله ابو علی الطبطبایی است که رژیم صهیونیستی عطش زیادی برای ترور وی دارد. یکی از عملیات ناکام صهیونیست ها برای ترور این فرمانده نظامی حزب الله در زمستان سال 93 رقم خورد که در نتیجه آن نیروی هوایی رژیم صهیونیستی دو خودرو وابسته به حزب الله را در منطقه القنیطره سوریه هدف قرار داد.

انجام مأموریت‌های مختلف و سخت در زمان طولانی عضویت در حزب‌الله، الطبطبایی را به پیشرفت‌های قابل توجهی رساند تا این که فرماندهی نیروهای واکنش سریع را بر عهده گرفت، وی تابعیت لبنانی دارد و از پدر ایرانی و مادری اهل جنوب لبنان به دنیا آمده و تولد و رشدش در جنوب لبنان بوده است. وی در جوانی به گروه‌های مقاومت این کشور ملحق شده است.

پیوستن به یگان‌های ویژه حزب‌الله لبنان شامل مراحل بسیار دشواری است که باعث می شود، عناصر این یگان به مطمئن ترین و زبده ترین نیروهای موجود در حزب الله تبدیل شوند. مراحل پیچیده گزینشی جهت احراز صلاحیت اخلاقی افراد مورد نظر یکی از بدیهی‌ترین موارد در روند جذب نیروهای جدید یگان رضوان است. عناصر جدید بعد از عبور از این مراحل، آموزش ها و تمرین های نظامی و جسمی را آغاز می کنند تا میزان استقامت آنها در شرایط سخت بررسی شود. مرحله مذکور مدت زمانی طولانی است که شامل مطالعات تئوری و تمرین های عملی و آزمون های تئوری و عملی است که موفقیت در تمامی این مراحل برای عضویت در یگان رضوان جزو بدیهی ترین شرایط است.
یک مبارز بعد از عبور از تمامی این مراحل وارد یگان ویژه حزب الله شده و آموزش های نظامی و تئوری برای حضور در شرایط متفاوت عملیاتی را پشت سر می گذراند و به عناصر و افرادی قوی با اراده و ایمان بالا تبدیل می شوند که برای انجام عملیات های پیچیده و سخت به کار گرفته می شوند. انضباط و نظم یکی از مهم ترین شاخص های این یگان است. آنها به خوبی می‌دانند که سلاح خود را به سمت چه کسی نشانه بگیرند و دشمن اصلی آنها کیست؟
سیاه‌پوش‌های نقاب‌دارِ حزب‌الله راهی حلب شدند +عکس
آنها تخصص‌های متعدد و دوره های مختلف علوم نظامی در ابعاد نظری و علمی را در داخل و خارج از لبنان سپری کرده و روش‌های بی‌نظیر مبارزه در انواع مختلف را فرا می گیرند. منابع اطلاعاتی بیشتر این روش‌ها را ابتکاری و بدون تقلید از روش های موجود در علوم نظامی می دانند که با زیرساخت های حزب الله و رویکردهای اعتقادی عناصر آن تطابق کامل دارد. آنها روش‌های کار با سلاح‌های مختلف را فرا می گیرند تا بتوانند در مواقع لزوم حتی از سلاح های ناآشنایی که در اختیار حزب الله نیست نیز بتوانند استفاده کنند.
جزئیات دقیقی از تعداد عناصر حاضر در یگان ویژه حزب‌الله لبنان منتشر نشده، اما براساس گزارش‌های رسانه‌ای ، عناصر حاضر در یگان رضوان آموزش های بسیار زیادی دیده و روش های مبارزه در مناطق و شرایط مختلف از جمله جنگ شهری، حضور در مناطق طبیعی صعب العبور و مراکز و استحکامات امنیتی را به خوبی فرا گرفته و قادر به انجام عملیات ها در سریعترین زمان ممکن در شرایط مختلف هستند.
سایت صهیونیستی واللا نزدیک به محافل جاسوسی اسرائیلی در گزارشی با اشاره به توانمندی‌های حزب‌الله لبنان، به یگان ویژه این حزب اشاره کرده و می‌نویسد که یگان رضوان قادر است تعداد زیادی از نیروهای خود را به داخل شهرک‌های صهیونیستی نزدیک مرزها وارد کرده و بعد از انجام عملیات هجومی در این مناطق، به سلامتی بار دیگر وارد اراضی لبنان شوند.
سیاه‌پوش‌های نقاب‌دارِ حزب‌الله راهی حلب شدند +عکس
نشریه انگلیسی اکونومیست در این رابطه به توانمندی‌های فردی عناصر یگان رضوان به عنوان نیروهای ویژه حزب‌الله لبنان اشاره کرده و می‌نویسد: این افراد قادر هستند در کوهستان‌ها و بلندی‌ها و در مساحت‌های گسترده وارد درگیری ‌شوند. آنها با سرعت بی‌سابقه‌ای پیشروی کرده و از حرفه ای گری بالایی برخوردار هستند. آنها قدرت  زیادی برای تحمل شرایط سخت مختلف در جریان عملیات ها دارند.
سربازان حاج عماد به کمک بشار شتافتند/ سیاه‌پوش‌های نقاب‌دارِ حزب‌الله راهی حلب شدند +عکس/آماده انتشار
نیروهای یگان رضوان در حلب
آیا حضور یگان رضوان و جنبش النجبا معادلات حلب را تقویت خواهد کرد؟
در راستای حضور عناصر ویژه حزب‌الله لبنان در حلب که به تعداد آن‌ها اشاره نشده، اعلام شده که حدود 2 هزار نفر از عناصر یگان‌های ویژه جنبش النجباء عراق نیز به حلب وارد شده اند. این افراد نیز از سطح آمادگی و تجهیز بالایی برخوردار هستند. به این ترتیب با توجه به تمرکز ویژه ارتش سوریه و نیروی هوایی روسیه به همراه متحدان این کشور در محور مقاومت می توان گفت که صحبت از تحقق دستاورد هر چند اندک گروه‌های مسلح در منطقه الراموسه زود است و ساعات آینده شاهد عملیات گسترده سوریه برای بازپس گیری این منطقه و تحکیم محاصره حلب خواهد بود.