جمعه , ۱۰ فروردین ۱۴۰۳
صفحه اول » اجتماعی و سیاسی » سایت جوان آنلاین وابسته به اطلاعات سپاه پاسداران درمورد “ائتلاف عبری-عربی” مینویسد

سایت جوان آنلاین وابسته به اطلاعات سپاه پاسداران درمورد “ائتلاف عبری-عربی” مینویسد

بازطراحی ائتلاف عبری – عربی به منظور حمایت از سازمان مجاهدین خلق، بر عمارت برجام
گزارش خبري-تحليلي «جوان»
فضاي پس از توافق هسته‌اي ايران با 1+5، به نگراني درباره قدرت منطقه‌اي ايران، دامن زده، روندي كه در حال نزديك‌تر كردن برخي كشورهاي عربي با رژيم صهيونيستي است.
نشست «انجمن عربي حقوق بشر» براي مقابله با آنچه تهديدات ايراني خوانده شده، شنبه در پايتخت بحرين آغاز به كار كرد و طرحي عربي-خليجي براي مقابله با ايران در حال طراحي است. شركت‌كنندگان اين نشست حمايت خود را از گروهك منافقين اعلام كردند.
در شرايطي كه با گذشت هفت ماه از اجراي برجام تحريم‌هاي بانكي از سوي غرب برداشته نشده، كشورهاي عربي و رژيم صهيونيستي، نگران از تأثير بازگشت دارايي‌ها بر افزايش نفوذ منطقه‌اي ايران، سعي دارند ائتلافي عليه تهران تشكيل دهند. كشورهاي عربي كه در يك‌سال گذشته نشست‌هاي مختلفي را با هدف مقابله با ايران برگزار كرده‌اند، روز شنبه بار ديگر در منامه، پايتخت بحرين براي يكدست‌سازي سياست‌هاي ضد ايراني خود دور هم جمع شدند. نشست انجمن عربي حقوق بشر با شركت هيئت‌هايي از كشورهاي عربي در منامه برگزار شد و در اولين روز نشست، طرحي «عربي-خليجي» براي مقابله با ايران تدوين و اعلام شد كه اين طرح به دنبال حمايت از تلاش‌هاي عربي و كشورهاي خليج فارس و نيز سازمان‌هاي مربوط براي مقابله با چيزي است كه برخي كشورهاي عربي آن را خطرهاي ايراني و آثار آن بر آينده امنيت ملي عربي تعبير مي‌كنند.به گزارش «اسكاي‌نيوز»، حدود 70 سازمان عربي و مدني كه ادعا شده در حوزه حقوق بشر فعاليت دارند در اين نشست مدعي شدند ايران عليه ملت‌هاي سوريه و عراق مرتكب ظلم شده و بايد از اين اقداماتش دست بردارد. دو هفته پيش هم چهار كشور عربي، هر چند بدون اجماع، با حمايت عربستان در نشست اتحاديه عرب در موريتاني بيانيه‌اي عليه مداخلات ايران در امور كشورهاي عربي صادر كردند.  اعضاي شركت‌كننده در نشست ديروز منامه خواستار حمايت بين‌المللي از اعضاي منافقين در اردوگاه «ليبرتي» (در عراق) از بمباران شدند. اخيراً تركي الفيصل، رئيس سابق دستگاه اطلاعاتي عربستان در نشست منافقين در پاريس، پايتخت فرانسه شركت و حمايت سعودي‌ها از اين گروه تروريستي را اعلام كرده بود. همچنين برخي منابع فلسطيني هفته گذشته اعلام كردند كه ديدار محمود عباس، رئيس تشكيلات خودگردان فلسطين با سركرده منافقين در پاريس با فشار عربستان انجام شده است. به گفته كارشناسان عربستان با حمايت از منافقين به تغيير نظام سياسي در ايران دل‌خوش كرده است اما اين گروهك از جايگاه مردمي در ايران برخوردار نيست كه بتواند منافع سعودي‌ها را تامين كند و به گفته نايب رئيس سناي فرانسه عربستان با اين حمايت‌ها وقت خود را تلف مي‌كند.

اتحاد ضد ايراني با اسرائيل
در حالي كه هنوز چند هفته از سفر جنجال برانگيز انور عشقي، ژنرال سابق سعودي به سرزمين‌هاي اشغالي نگذشته، ميكائيل ملكيور، وزير امور اجتماعي سابق اسرائيل فاش كرد كه مسئولان اسرائيلي به زودي مي‌توانند به عربستان سفر كنند. ملكيور يكي از مسئولاني است كه انور عشقي با وي ديدار كرده بود. وي گفت كه حل و فصل اختلافات ميان رژيم صهيونيستي و عربستان نزديك است و روزي كه اسرائيلي‌ها در آن بتوانند به عربستان سفر كنند بسيار نزديك شده است. نزديكي اعراب و رژيم صهيونيستي پس از برجام جنبه علني به خود گرفته و ديدارهايي بين دو طرف براي تشكيل اتحاد ضد ايراني انجام شده است. بنيامين نتانياهو، نخست وزير رژيم صهيونيستي توافق هسته‌اي ايران و 1+5 را اشتباه تاريخي خواند و مدعي شد كه تلاش خواهد كرد مانع اجراي آن شود.  از سوي ديگر، يعقوب عميدرور، مشاور امنيت داخلي سابق رژيم صهيونيستي درباره نزديكي اعراب با اين رژيم گفت: «كشورهاي زيادي در جهان با شگفتي به تحول روابط ميان اسرائيل و كشورهاي سني كه اهميت زيادي در منطقه دارند، نگاه مي‌كنند. اين كشورها به روابط آشكار ميان اسرائيل، مصر، اردن و روابط غيررسمي اسرائيل با عربستان به ديده تقدير مي‌نگرند». اخيرا نتانياهو از كشورهاي عربي دعوت كرده است تا در مذاكرات صلح شركت كنند تا نتيجه بهتري حاصل شود.  به گفته عميدرور نزديكي اعراب به اسرائيل سه دليل دارد. «يكي ترس كشورهاي سني از افزايش قدرت ايران، دوم ترس كشورهاي سني از تهديد افكار سلفي تندرو كه داعش اين افكار را ترويج مي‌دهد و دليل سوم نيز اين است كه اين كشورها احساس مي‌كنند امريكا دوستانش در منطقه را در زماني دشوار رها كرده است و مي‌خواهد مداخله‌اش در منطقه را كم كند». امريكا در يك‌سال گذشته نه تنها اعراب و اسرائيل را تنها نگذاشته است بلكه براي تضمين امنيت متحدانش در خاورميانه قراردادهاي نظامي گسترده‌اي با اعراب و اسرائيل امضا كرده است تا از آنها در مقابل تهديدات ادعايي از سوي ايران حمايت كند. اخيرا قرارداد نظامي به ارزش 40ميليارد دلار بين امريكا و اسرائيل امضا شد.

كروز: برجام بايد فوراً پاره شود
همزمان با تلاش كشورهاي عربي و اسرائيل به سمت عادي‌كردن روابط، تعدادي از جمهوريخواهان امريكا همچنان به اظهارات خود عليه برجام ادامه مي‌دهند. در ادامه جنجال‌ها در امريكا بر سر خبر باج 400 ميليون دلاري دولت باراك اوباما به ايران براي آزادي زندانيان امريكايي، تد كروز، سناتور جمهوريخواه در اين باره اظهارنظر كرده است. تد كروز در بيانيه‌اي ضمن مخالفت شديد با آنچه «باج دادن به ايران» خوانده، بر لزوم پاره كردن توافق هسته‌‎اي ايران و گروه 1+5 تاكيد كرده است. او كه بارها مخالفتش با برجام را تكرار كرده است، حالا در بيانيه جديد ادعا كرده است: «اين [برجام] چيزي بيش از مجموعه‌هايي از رشوه‌ها و توافقات محرمانه نيست و هيچ كاري براي ممانعت ايران از دستيابي به توانمندي هسته‌اي نخواهد كرد». پيشتر نيز دونالد ترامپ، نامزد جمهوريخواهان در رياست جمهوري امريكا گفته بود كه در صورت رئيس‌جمهور شدن، برجام را پاره خواهد كرد كه با واكنش‌هاي داخلي و خارجي مواجه شد.  چند روز پيش بود كه رسانه‌ وابسته به جمهوريخواهان در امريكا از اعطاي 400 ميليون دلار به ايران از سوي دولت باراك اوباما، رئيس‌جمهور اين كشور خبر داد تا مقدمات آزادي چهار زنداني امريكايي از ايران فراهم شود اما مقامات كاخ سفيد اين خبر را تكذيب كردند.