جمعه , ۱۰ فروردین ۱۴۰۳
صفحه اول » اجتماعی و سیاسی » پس از مدتها انکار، معمای سریال آتش سوزی و احتراق در صنعت فرسوده نفت و پتروشیمی ایران زنگ هشدار را درگوش مسئولان امنیتی به صدادرآورده است

پس از مدتها انکار، معمای سریال آتش سوزی و احتراق در صنعت فرسوده نفت و پتروشیمی ایران زنگ هشدار را درگوش مسئولان امنیتی به صدادرآورده است

 از ابتدای تابستان امسال تاکنون آتش‌سوزی‌های پی در پی و گسترده‌ای در دو برج‌ در انزلی و مشهد، پتروشیمی بوعلی، سیتی سنتر اصفهان، انبار غلات تهران، شهرک صنعتی پرند، میدان تاریخی همدان، طاقبستان کرمانشاه و… رخ داد که خسارات جانی و مالی به بار آورد. این آتش‌سوزی‌ها بیانگر آن است که خطرات حوادث انسان ساخت در کشور گسترده شده است.

۱۴ تیرماه بود که آتش به جان یک برج مسکونی در انزلی افتاد و ۲۲ طبقه را طعمه حریق کرد. برج مسکونی ۲۲ طبقه طاووس در منطقه آزاد انزلی که بزرگترین برج استان گیلان بود،‌ طعمه حریق شد و بلافاصله پس از وقوع آتش سوزی نیروهای آتش نشانی منطقه آزاد انزلی به محل آتش سوزی اعزام شدند و اقدام به اطفا حریق کردند.

اما حادثه پر سر و صدای بعدی که یک ماه پیش رسانه ای شد، آتش سوزی مهیب در پتروشیمی بوعلی ماهشهر بود.

عصر روز چهارشنبه (۱۶تیرماه) به دلیل نشتی یکی از لوله‌های واحد پارازایلین پتروشیمی بوعلی سینا، آروماتیک سوم این واحد دچار آتش ‌سوزی شد و شعله های مهیب آتش زبانه کشید.

در این حادثه یکی از واحدهای مجتمع پتروشیمی بوعلی سینا واقع در منطقه ویژه اقتصادی بندر امام خمینی شهرستان بندر ماهشهر دچار آتش سوزی شد و برجی که در محل آتش سوزی در این پتروشیمی واقع شد، بلندترین برج پتروشیمی هیا ایران بوده که سال 78 از سوی شرکت توسعه شبکه های صنعتی ایران و با استفاده از جرثقیل 1200 تنی نصب شده است.

در پی این حادثه مجتمع ها و شرکت های اطراف مجتمع پتروشیمی بوعلی نیز تخلیه شد. گویا فرماندار شهرستان ماهشهر وسعت آتش سوزی در پتروشمی بوعلی منطقه ویژه اقتصادی بندر امام خمینی(ره) را وسیع عنوان کرد و گفت: اگر این آتش مهار نشود، امکان سرایت آن به سایر واحدها وجود دارد.

اما در حالیکه پیش‌بینی شده بود آتش در مخزن ۲۰۰۱ پتروشیمی بوعلی سینا تا صبح پنجشنبه (۱۷ تیرماه) به طور کامل مهار شود و خبر از کنترل و مهار آتش‌سوزی و انفجار در مجتمع پتروشیمی بوعلی سینا منتشر می‌شد، موج دوم این بحران از سر گرفته شد، شعله‌های آتش در پتروشیمی بوعلی سینا بار دیگر زبانه کشید و شدت آتش در مخزن 2001، آژیرهای خطر در این واحد پتروشیمی را بار دیگر به صدا در آورد.

در این رابطه عبدالرسول دشتی رئیس روابط عمومی شرکت هلدینگ خلیج فارس گفت: عامل این انفجار و آتش‌سوزی مجدد، باقی ماندن مواد در مخزن، خاموش نشدن کامل آتش و گرمای هوا بود.

رئیس روابط عمومی شرکت هلدینگ خلیج فارس با بیان اینکه وقوع چنین آتش‌سوزی‌هایی در مجتمع‌های پتروشیمی غیر طبیعی نیست و عامل انسانی ندارد، تأکید کرد: این آتش‌سوزی به دلایلی مانند سهل‌انگاری صورت نگرفته اما بر اساس شواهد و برآوردهای اولیه نشتی واحد پارالیزر بوده که عوامل آن پس از حل این بحران مورد ارزیابی و بررسی دقیق قرار می‌گیرد.

در پی آتش‌سوزی پتروشیمی، جاده ماهشهر _ بندرامام مسدود شد. بعد از آن هم رییس سازمان مدیریت بحران کشور با رد هرگونه اقدام خرابکارانه در پی آتش‌سوزی در پتروشیمی ماهشهر جزییاتی بیشتر از این حادثه را تشریح کرد.

بعد از آن اسماعیل نجار درباره اینکه در فضای مجازی شایعاتی مبنی بر تروریستی بودن یا خرابکارانه بودن این حادثه مطرح شده، گفت: به طور کلی هرگونه خرابکاری و اقدام خرابکارانه در این حادثه را قویا تکذیب می‌کنم و همانطور که گفته شد این حادثه در حین عملیات تعمیرات رخ داده است.

رئیس سازمان مدیریت بحران کشور درباره شایعاتی که در مورد تخلیه ماهشهر و همچنین خطرات و تهدیدات دیگر در این منطقه بیان می‌شود، گفت: چنین مواردی را بنده هم شنیده‌ام، اما تاکید می‌کنم که هیچ خطری اهالی ماهشهر و حتی منطقه را تهدید نمی‌کند و این شهر امن است. حتی در پتروشیمی ماهشهر نیز دیگر مجتمع‌های پتروشیمی در حال فعالیت هستند و اخلالی در فعالیت‌شان پیش نیامده است.

هنوز شوک این خبر از بین نرفته بود که خبری دیگر منتشر شد: آتش‌سوزی گسترده در برج «سلمان» مشهد!

مدیرعامل سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی شهرداری مشهد در تشریح جزئیات این حادثه، عنوان کرد: طبق اعلام شاهدان این ماجرا، ابتدا صدای انفجار شنیده شده و دود از طبقه‌های سوم و چهارم این برج مشاهده و برج سلمان دچار آتش‌سوزی گسترده‌ای شد.

چند روز بعد هم خبری مخابره شد که شعله‌های آتش کوه طاقبستان کرمانشاه را فرا گرفت. این آتش‌سوزی در منطقه تحت مدیریت سازمان حفاظت محیط زیست رخ داد و به گفته مسئولان  به آثار باستانی منطقه خسارتی وارد نشده است.

در همین گیر و دار خبر از آتش سوزی یک ساختمان مسکونی در خیابان نیرو هوایی هم به گوش رسید. در این رابطه جلال ملکی سخنگوی سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی شهرداری تهران گفن: ساعت 12:12 دقیقه چهار شنبه (۳۰ تیرماه) حادثه آتش سوزی یک منزل مسکونی واقع در ۳۰ متری نیرو هوایی خیابان برادران حسنی به ستاد فرماندهی سازمان آتش‌نشانی اعلام شد.

ملکی گفت: حادثه بر اثر آتش سوزی سونا خشک در طبقه ۴ساختمانی ۶طبقه اتفاق افتاده و دود حاصل تمام ساختمان را فرا گرفته بود.

یک روز بعد هم خبر رسید، منحصربه فردترین میدان تاریخی ایران که ۶ خیابان به آن منتهی می‌شود، برای ساعاتی در آتش سوخت.

در این آتش‌سوزی که پیش از ظهر پنج‌شنبه (۳۱ تیرماه) در میدان تاریخی امام (ره) در همدان در مجاورت خیابان بوعلی و سرپل یخچال رخ داد و خاموش کردن آن ساعت‌ها طول کشید، بخش زیادی از دو طبقه تاریخی این میدان در آتش سوخت و حتی بخشی از سقف‌های تاریخی مغازه‌های قرار گرفته در اطراف میدان، فرو ریختند.

چند روز بعد سخنگوی سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی شهر تهران از آتش‌سوزی ساختمان بلندمرتبه در پایتخت و نجات 45 تن از ساکنان از میان دود و شعله‌های آتش خبر داد.

سخنگوی سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی شهر تهران گفت: محل حادثه یک مجتمع مسکونی 10 طبقه بود که 8 طبقه از آن بالای زمین و دو طبقه زیر زمین قرار داشت. پس از حضور عوامل آتش‌نشانی، مشاهده شد که حریق در پارکینگ این ساختمان رخ داده و در جریان آن 5 دستگاه خودروی سواری همچون پژو 206، پراید، پژو 405 و… کاملا شعله‌ور شده است و شعله‌های آتش در حال سرایت به خودروهای دیگر بود به طوری که 15 دستگاه خودروی دیگر نیز خساراتی وارد شد.

اما اخبار آتش‌سوزی در نقاط مختلف همچنان ادامه داشت، این بار سخنگوی سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی شهرداری تهران از وقوع حریق گسترده در شهرک صنعتی پرند خبر داد.

گویا محل حادثه یک سوله به مساحت بیش از ۲ هزار متر مربع بود. این سوله کارخانه تولید ظروف پلاستیکی و یک بار مصرف بود و به دلیل وجود مواد قابل اشتعال اطفای حریق با سختی هایی روبرو بود و همچنین شدت حرارت سبب تخریب سقف سوله شد.

بعد از آن حریق انبار غلات و حبوبات را طعمه خود قرار داد. سخنگوی سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی شهر تهران از وقوع حریقی در یک انبار نگهداری از غلات و حبوبات در محدوده بازار خبر داد.

شدت حریق به حدی بود که سقف طبقه سوم این ساختمان تخریب شده و آتش به طبقات پایینی نیز سرایت کرده بود، همچنین در مجاورت این انبار نیز انبارهای دیگر قرار گرفته بود که امکان سرایت شعله‌های آتش به آنها نیز وجود داشت.

این بار سهل‌انگاری برخی باعث آتش‌سوزی در سیتی‌سنتر اصفهان شد. سهل انگاری یکی از کارگران موجب بروز حادثه و آتش گرفتن نمای یکی از ساختمان‌های نیمه‌تمام فاز دوم مجموعه شد.

گویا آتش‌سوزی موجب نفوذ دود در مجموعه فروشگاهای سیتی سنتر شد و به همین منظور فروشگاه ساعاتی تعطیل شد اما بعد از ساعاتی با خروج کامل دود فعالیت خود را از سر گرفت.

بعد از آن نوبت به آتس‌سوزی در ساختمان اداری که انبار دارو و تجهیزات پزشکی شده بود، رسید. سخنگوی سازمان آتش نشانی و خدمات ایمنی شهر تهران از وقوع حریق گسترده در یک انبار نگهداری از دارو و تجهیزات پزشکی خبر داد.

بعد از آن هم حریق یک ساختمان اداری سه طبقه را فرا گرفت که در پشت بام آن نیز انباری به مساحت حدود 240 متر مربع ساخته شده بود و آتش‌ از طبقه سوم آغاز شد و به انبار نیز سرایت کرده بود.

اما هفته پیش اخباری مربوط به آتش سوزی دوباره پتروشیمی ماهشهر و ایست قلبی مدیرعامل آن آمد ولی فرماندار ماهشهر به سرعت این خبر را رد کرد. و البته دیروز هم خبر رسید که یک پتروشیمی دیگر در بندر امام طعمه حریق شده است.

هرچند که رییس مرکز تحقیقات راه، مسکن وشهرسازی با اشاره به حادثه آتش سوزی برج سلمان مشهد، ریزش ساختمان چهار طبقه در یزد و آتش سوزی در هتل انزلی گفته است که عامل اصلی این حوادث شناسایی شده، با این حال مرور حوادث و آتش‌سوزی هایی که از ابتدای تابستان امسال در کشور رخ داده زنگ خطری را به صدا درآورده که خبر از یک خلاء جدی در ایران دارد و آن نبود مدیریت یکپارچه در مهندسی ایمنی یا مدیریت HSE است. اما چرا به سادگی طعمه حریق می شویم؟ و چه کنیم که کمتر آسیب پذیر باشیم؟

منبع : خبرآنلاين