سه شنبه , ۲۸ فروردین ۱۴۰۳
صفحه اول » اجتماعی و سیاسی » ولادیمیر پوتین: درجهت گسترش هرچه بیشتر مناسبات راهبردی ایران- روسیه تلاش میکنیم

ولادیمیر پوتین: درجهت گسترش هرچه بیشتر مناسبات راهبردی ایران- روسیه تلاش میکنیم

 

ولادیمیر پوتین در مصاحبه با خبرگزاری دولتی آذربایجان، ضمن تحسین همکاری موفق میان مسکو و تهران، اظهار امیدواری کرد که یک منطقه تجاری آزاد میان ایران و اتحادیه اقتصادی اوراسیا به رهبری روسیه ایجاد شود.

سرویس جهان مشرق – به گزارش «راشاتودی»، ولادیمیر پوتین ضمن تحسین همکاری موفق میان مسکو و تهران، اظهار امیدواری کرد که یک منطقه تجاری آزاد میان ایران و اتحادیه اقتصادی اوراسیا به رهبری روسیه ایجاد شود:

” ایران شریک بلندمدت روسیه است. ما باور داریم که با کاهش تنش های حول ایران در پی برنامه جامع اقدام مشترک، روابط دوجانبه ما منتفع خواهد شد.”

پوتین در مصاحبه با خبرگزاری دولتی آذربایجان، «آذرتاک»، گه روز جمعه منتشر شد، این سخنان را بیان کرد. او اضافه کرد که رهبران ایران هم در این دیگاه با او اشتراک دارند.

به گفته پوتین، برخی شاخه های همکاری اقتصادی با ایران حالت راهبردی پیدا کرده اند. این در وهله نخست، مربوط به حوزه انرژی هسته ای می شود که روسیه در حال تکمیل و خدمات رسانی به نیروگاه هسته ای بوشهر است. در عین حال، توافقات برای ساخت 8 واحد نیروگاه هسته ای دیگر هم حاصل شده است.

در مجموع، دو کشور هسته ای سطح مبادلات تجاری را تا 70 درصد افزایش داده اند که در 5 ماه اول 2016 به 855 میلیون دلار رسیده است.

رهبر روسیه همچنین از تاسیس احتمالی یک منطقه آزاد تجاری میان ایران و اتحادیه اقتصادی اوراسیا استقبال کرد- بلوکی که هم اکنون روسیه، ارمنستان، بلاروس، قزاقستان و قرقیزستان را در برمی گیرد. او گفت که کارها برای رسیدن به این هدف آغاز شده است. او اضافه کرد که روسیه همچنان پشتیبان عضویت کامل ایران در سازمان همکاری های شانگهای است- که در واقع بلوک نظامی-سیاسی اوراسیا است و شامل روسیه، چین، قزاقستان، قرقیزستان، تاجیکستان و ازبکستان می شود.

قرار است در 8 آگوست، ولادیمیر پوتین به باکو سفر کند تا در اولین اجلاس سه جانبه روسای کشورهای ایران، روسیه و آذربایجان حاضر باشد.

در نوامبر گذشته، روسیه و ایران توافق کردند که روابط اقتصادی خود را توسعه دهند و مسکو متعهد شد که 5 میلیارد دلار وام دولتی در اختیار تهران بگذارد تا به ارتقاء همکاری صنعتی میان دو کشور کمک کند. انتظار می رود که این وام، تجارت میان دو کشور را رونق دهد. هدف این است که از سطح 1.6 میلیارد دلار فعلی به حدود 10 میلیارد برسد. دو کشور 35 پروژه اولویت دار را در حوزه های انرژی، تاسیسات بنادر و برقی کردن خطوط آهن انتخاب کرده اند.

در مارچ گذشته، معاون وزارت کشاورزی روسیه، «سرگی لِوین»، قول داد که مسکو روندهای گمرک را برای محصولات کشاورزی تسهیل کند تا در تحویل این محصولات به بازار روسیه سرعت بیشتری ایجاد شود.