چهارشنبه , ۵ اردیبهشت ۱۴۰۳
صفحه اول » اجتماعی و سیاسی » بحث استقلال و جدائی کامل اقلیم کردستان از عراق و موقعیت ژئوپولیتیک شهر کرکوک

بحث استقلال و جدائی کامل اقلیم کردستان از عراق و موقعیت ژئوپولیتیک شهر کرکوک

کرکوک یکی از استانهای عراق است که امروز اگر چه در زمره حاکمیت سیاسی بغداد می باشد اما عملا از سوی کردهای عراق مدیریت می شود. اکثریت کردنشین این استان این حق را به آنها داده است که مدیریت و رهبری این استان را برعهده بگیرند. در میان کردها نیز اتحادیه میهنی کردستان عراق حاکم بلامنازع این استان است.استاندار این استان دکترنجم الدین کریم می باشد که از سران اتحادیه میهنی کردستان عراق می باشد.

به گزارش بولتن نیوز،گروه بین الملل-این روزها ضمن اینکه در اقلیم کردستان عراق صدای رفراندوم و استقلال اقلیم شنیده می شود اما آنچه از کرکوک به رسانه ها درز کرده است اختلافات شدید دو حزب عمده کرد عراقی در خصوص این استان نفت خیز می باشد. یکی از رهبران اتحادیه میهنی کردستان عراق اخیرا حزب دمکرات کردستان عراق را متهم کرده بود که درصدد تخریب چهره اتحادیه میهنی کردستان عراق در این شهر است .وسف مام تیب مسئول اجرایی مرکز اتحادیه میهنی کردستان عراق در کرکوک به آژانس خبری سلیمانیه می گوید: حزب دمکرات کردستان عراق از توافق اتحادیه و جنبش تغییر و بعد از آن سفر نوری مالکی به سلیمانیه بشدت عصبانی است و می خواهند وضعیت عمومی را از بین ببرند.
وی اضافه می کند: اتحادیه میهنی کردستان عراق مسئول کرکوک است و اعضای حزب دمکرات کردستان عراق هم نمی توانند به ارگانهای اتحادیه در این شهر حمله کنند و از این رو در تلاش برای ایجاد مشکل و بحران در سطوح پایین جامعه می باشند.از سوی دیگر یک وب سایت مستقر در سلیمانیه به نام لفین پرس حزب دمکرات کردستان عراق را متهم به اعزام نیروی نظامی به این شهر به بهانه حفاظت از چاههای نفتی می کند و می نویسد: حزب دمکرات کردستان عراق با انتقال نیرو به این شهر قصد ندارد چاههای نفت را تحویل شرکت نفت شمال دهد که از سوی دولت مرکزی مدیریت می شود. این تنش ها در حالی گسترش یافته است که حزب دمکرات کردستان عراق اصرار دارد که رهبران کرد عراقی در خصوص برگزاری رفراندوم در اقلیم کردستان عراق به یک جمع بندی رسیده وبا بغداد نیز مذاکرات را در خصوص استقلال شروع بکنند.استان کرکوک به عنوان یکی از استانهای نفت خیز عراق اگرچه از بافت اکثریتی کردنشین برخوردار است اما سایر اقوام و مذاهب این شهر نیز نظر مخالفی با نظر گروههای کردی در خصوص الحاق این استان به اقلیم کردستان عراق دارند.
مقتدی صدر رهبر جریان صدریها اخیرا درپاسخ به سوال یکی از طرفداران خود در خصوص این شهر تاکید کرد آنها با الحاق این استان به اقلیم کردستان عراق رضایت نخواهند داد. همزمان اعراب سنی و ترکمانهای این شهر نیز سخنانی مخالف نظر کردها در خصوص الحاق به اقلیم دارند .فراتر از این اختلافات باید به چنددستگی گروههای کرد عراقی اشاره کرد که بشدت در تلاش برای حاکمیت بیشتر خود در استان هستند که به بخشی از این تنش ها اشاره گردید. در حالیکه جنگ با داعش به عنوان مسئله محوری عراقیها شناخته شده است دامن زدن به تنش ها در راستای تجزیه شهرهای عراق در حقیقت دامن زدن به بخشی از طرحهای عربستان سعودی است که برای تجزیه عراق به اقلیم های مختلف مطرح می کند و در این راستا بزودی نشستی را در عربستان برگزار خواهد کرد.تنش های قومی در استان بشدت در حال فوران است و اگر راهکاری مردمی برای این تنش ها پیدا نشود بعید است بتوان بعد از داعش جلوی جنگ های داخلی در عراق گرفته شود