جمعه , ۱۰ فروردین ۱۴۰۳
صفحه اول » اجتماعی و سیاسی » مهمترین موضوعاتی که امروز مورد توجه مطبوعات و رسانه های بین المللی قرار گرفته است.

مهمترین موضوعاتی که امروز مورد توجه مطبوعات و رسانه های بین المللی قرار گرفته است.

اظهارات رئیس جمهور آمریکا درباره پرداخت 400 میلیون دلار به ایران و ادعاهای دونالد ترامپ، تلاش یک شرکت لابی گر آمریکایی برای جلوگیری از تعامل شرکت های غربی با ایران، اظهارات جدید اردوغان درباره گولن و برنامه ریزی داعش برای حملات بیشتر در اروپا، از جمله مهمترین موضوعاتی است که امروز مورد توجه مطبوعات و رسانه های بین المللی قرار گرفته است.
به گزارش «تابناک»، اظهارات شب گذشته رئیس جمهور آمریکا در یک کنفرانس مطبوعاتی، از جمله موضوعات مهمی است که امروز مورد توجه مطبوعات و رسانه های بین المللی قرار گرفته است. به نوشته «رویترز»، اوباما در بخشی از اظهارات خود در واکنش به گزارش روزنامه وال‌استریت ژورنال اعلام کرد که واشنگتن برای آزادی اتباع آمریکایی، هیچ باجی به ایران پرداخت نکرده است. وی اظهار داشت که حتی اسرائیل و دستگاه‌های اطلاعاتی آن نیز اهمیت توافق هسته‌ای با ایران را درک کرده‌اند. از سوی دیگر، جان کری، وزیر خارجه آمریکا نیز روز پنجشنبه پرداخت 400 میلیون دلار پول نقد به دولت ایران همزمان با توافق اتمی و آزادی 4 آمریکایی را غیرمرتبط خواند و گفت این پول باج نبوده است. وی اظهار داشت: «آمریکا به کسی باج نمی‌دهد و بر سر باج مذاکره نمی‌کند».
خبرگزاری فرانسه آن بخش از اظهارت اوباما را بازتاب داده که به انتقاد از دونالد ترامپ، نامزد جمهوری خواهان در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا اختصاص داشته است. اوباما گفته: «اظهارات آقای ترامپ که اذعان می کند یک تئوری توطئه در سراسر کشور تبلیغ می شود، از جمله در نقاطی مانند تگزاس که در اصل، صندوق های رأی گیری در کنترل دموکرات ها قرار ندارد، در واقع یک ادعای مضحک است». رئیس جمهور آمریکا با اشاره به برد و باخت های رقابت های ورزشی در حیاط مدارس یا میدان ها خاطر نشان کرد که «همواره شاهد آن بوده ایم که پس از باخت یکی از رقیبان، دیگری به تقلب متهم می شود؛ اما هرگز ندیدیم پیش از مشخص شدن نتیجه، دیگری متهم شود که تقلب کرده است». برخی از کارشناسان می گویند اظهارات ترامپ، اصل اساسی انتخابات ریاست جمهوری امریکا را مبنی بر یک رقابت مسالمت آمیز و دور از آشوب سیاسی، تهدید می کند.
تلاش یک گروه لابی گر آمریکایی برای جلوگیری از تجارت شرکت های اروپایی با ایران، موضوعی است که روزنامه فرانسوی «لوپاریزین» به آن پرداخته است. گروه «اتحاد علیه ایران هسته‌ای» در بیانیه‌ای که پنجشنبه صادر کرده از مدیر شرکت لاکهیلد مارتین بابت اینکه به دنبال فرصت‌های تجاری در ایران نیست، تقدیر کرده است. این گروه همچنین در حساب کاربری‌اش از شرکت‌های بین‌الملی خواسته که خطرات تجارت با ایران را در نظر بگیرند. گروه اتحاد علیه هسته‌ای ادعا می‌کند غیردولتی است؛ اما هنگامی که دولت باراک اوباما، رئیس‌جمهوری آمریکا دو سال قبل با استناد به یک قانون بسیار قدرتمند امنیت ملی برای لغو شکایت از این گروه در یک پرونده قضایی خصوصی وارد عمل شد، صحت این ادعا تا اندازه زیادی زیر سوال رفت. این گروه در گذشته توانسته با ایجاد لابی در کنگره به تصویب تحریم‌های ضدایرانی کمک کند.
ادامه موضع گیری های رئیس جمهور ترکیه علیه فتح الله گولن، موضوعی است که «الجزیره» به آن پرداخته است. رجب طیب اردوغان روز گذشته در اظهاراتی گفته: «از هیچ کسی نمی ترسیم. سازمان تروریستی گولن، برای تأمین منافع خود اسلام را تحریف می کند. این سازمان تروریستی، رئیسی بالاتر از فتح الله گولن دارد. ما مدارس و موسسات وابسته به سازمان خائن گولن را مخفیگاهی برای دسیسه چینی می دانیم و هر کسی از آنان حمایت کند، خائن است». وی افزوده: «اگر از این جماعت تروریستی انتقام نگیریم، ملت و تاریخ ما را نخواهد بخشید. همه کسانی را که در کودتای نافرجام دستور تیراندازی دادند یا تیراندازی کردند، محاکمه خواهیم کرد. در ارزیابی خطر این سازمان تروریستی اشتباه کردیم و نسبت به آن حسن نیت داشتیم؛ اما این سازمان متاسفانه خیانت کرد. سازمان گولن از نظر اعتقادی و قومیتی منحرف است و به دنبال تسلط بر کشورهایی است که در آن‌ها فعالیت دارد».
در مقابل، فتح الله گولن در مصاحبه ای با شبکه «الغد العربی» گفته آنچه در حال حاضر در ترکیه روی می‌دهد، شبیه حوادث دوران جنگ‌های صلیبی است. وی اظهار داشته: «من اتهامات وارد شده علیه خود و جنبشم از سوی رئیس جمهور ترکیه را رد می‌کنم… رئیس جمهور ترکیه من را متهم به دست داشتن در کودتای اخیر این کشور کرده است؛ اما این اتهامات، تنها بهانه‌ای برای از بین بردن روند خدمت رسانی است که من آن را رهبری می‌کنم». گولن همچنین گفته: «آنچه که ما امروز در معرض آن قرار گرفته‌ایم، هیچ ربطی به تلاش برای کودتا ندارد و اردوغان از این اتهامات برای تکمیل کردن اقدامات خود در راستای از بین بردن روند خدمت رسانی استفاده می‌کند… ما هیچ ارتباطی با این موضوع نداریم. قبل از آنکه این ادعاها در دادگاه‌ها اثبات شود، آن‌ها اتهامات زیادی را متوجه ما کردند».
در نهایت، در میان دیگر موضوعات، روزنامه «ایندیپندنت» از برنامه ریزی گروه تروریستی داعش برای انجام حملات تروریستی متعدد در اروپا خبر داده است. به نوشته این روزنامه، یکی از اعضای سابق داعش که به افشاگر مسائل این گروه تروریستی تبدیل شده، هشدار داده این گروه تروریستی قصد دارد حملات همزمانی در انگلیس، فرانسه و آلمان انجام دهد. هری سارفو، متولد آلمان، بزرگ شده در انگلیس و یکی از اعضای سابق داعش است که می‌گوید، فرماندهان این گروه تروریستی قصد دارند حملات چندگانه‌ای را در اروپا انجام دهند. سارفو توضیح داده زمانی که در سال 2015 به سوریه رفته بود، به او گفته شده به وطنت آلمان بازگرد تا یک حمله تروریستی را طراحی و اجرا کنی. وی اظهار داشته: «آن‌ها همواره می‌گفتند به دنبال آن هستند که حمله‌ای همزمان را در چند کشور عملی کنند. آن‌ها می‌خواهند همزمان حملات متعددی را در انگلیس، آلمان و فرانسه ترتیب دهند».