جمعه , ۱۰ فروردین ۱۴۰۳
صفحه اول » اجتماعی و سیاسی » تیتر و خلاصه‌ای از مهم‌ترین اخبار

تیتر و خلاصه‌ای از مهم‌ترین اخبار

 روایت لاریجانی از چگونکی شروع گفت و گوهای حقوق بشری با اروپا

دبیر ستاد حقوق بشر قوه قضاییه گفت: اروپایی‌ها پیشنهاد مذاکره درباره حقوق بشر را داده‌اند اما آن‌ها می‌خواهند از یک موضع خاص مذاکره و نظرات خود را تحمیل کنند. محمدجواد لاریجانی دبیر ستاد حقوق بشر قوه قضاییه در برنامه گفت‌وگوی ویژه خبری شبکه دو سیما، با اشاره به اینکه انسان غربی سکولار و لیبرال و امنیت اساس تشکیل حکومت های غربی است، اظهار داشت: محصول رفتار غربی‌ها تمدن غرب است؛ اروپایی‌ها پیشنهاد مذاکره درباره حقوق بشر را داده‌اند اما آن‌ها می‌خواهند از یک موضع خاص مذاکره و نظرات خود را تحمیل کنند. اگر مذاکراتی انجام شود ستاد حقوق بشر قوه قضاییه بر آن نظارت جدی می‌کند و ما قائل نیستیم که منطق غربی درباره حقوق بشر تحمیل شود.

شباهت احمدی نژاد و عارف از دید یک اصلاح طلب

عبدالله ناصری، عضو شورای سیاست‌گذاری اصلاح‌طلبان در گفت و گویی گفت؛ با وجد آنکه آقای روحانی سخنران بسیار خوبی است اما در گفت‌وگویش با مردم انتظار مردم به عنوان شهروند را نتوانست برآورده کند، چون در این مدت زمانی که با مردم سخن می‌گفت صحبت‌های بسیار تکراری را بیان کرد و از این جهت انتظار دیگری از ایشان بود، بخصوص بعد از افشای فیش‌های حقوقی‌ نجومی که در جامعه انعکاس یافت لازم بود رئیس جمهور به زبان مردم سخن بگوید و توضیح دهد که منشا آنها از کجا آمده است یا در مباحث اقتصادی نیز ایشان کاملا به کلی‌گویی روی آورد و گفت که دستگاه‌هایی که حافظ تمامیت ارضی کشور هستند نباید فعالیت اقتصادی کنند، ایران این سخنان کاملا شعاری است و همیشه هم به آن اشاره شده است. آقای احمدی‌نژاد هم زیاد از این حرف‌ها می‌زند جامعه انتظار بیان مسائل جدید‌تری دارد.فارس این گفت و گو را منتشر کرده است.

دستور تاریخی یاسر عرفات درباره رهبر انقلاب

عبدالباری عطوان، روزنامه‌نگار و تحلیلگر برجسته جهان عرب و سردبیر روزنامه رای الیوم در مقاله اخیر خود که تحت عنوان «روزی که یاسر عرفات از آیت‌الله خامنه‌ای دفاع کرده و یکی از وزرای متعرض خود را ساکت کرد؛ کاش جنبش فتح از میراث عرفات محافظت می‌کرد، از مواضع وی الگو می‌گرفت و وارد یک جنگ لفظی خارج از مرزهای دیپلماتیک با ایران نمی‌شد» در این روزنامه اینترنتی منتشر شده، آورده است:داستان از زمانی آغاز می‌شود که سیدعلی خامنه‌ای، رهبر انقلاب اسلامی ایران به شدت از پیمان اسلو انتقاد کرد و آن را افراط‌گرایی و خیانت برشمرد همان‌گونه که یاسر عرفات، رئیس وقت تشکیلات خودگردان فلسطین را نیز مورد حمله قرار داد؛ کسی که بر امضای پیمان مذکور نظارت داشت یا به عبارت بهتر هنگامی که این پیمان به امضای محمود عباس، طراح آن و شیمون پرز، وزیر امور خارجه وقت اسرائیل رسید، در فضای سبز کاخ سفید و در کنار اسحاق رابین، نخست وزیر پیشین اسرائیل و بیل کلینتون، رئیس جمهوری وقت آمریکا پشت میز امضا نشسته بود.صحنه اصلی این رویداد در دفتر عرفات و در شبی از شب‌ها روی داد، جایی که گروهی از مسئولان از روی تعصب و اکثراً برای ریاکاری، دفاع از رهبر خود در برابر آیت‌الله خامنه‌ای که به وی و پیمان اسلو حمله کرده بود را برعهده گرفتند، آن‌هم با روشی که در شأن آنها و رهبرشان نبود.یکی از این مسئولان که در حال حاضر از نزدیک‌ترین افراد به محمود عباس به شمار می‌آید، تمایل داشت در حمله به رهبر ایران از حد معمول فراتر رود و افراطی عمل کند و کار به جایی رسید که در بحبوحه هیجان خود، در توصیف وی واژه‌هایی به کار برد که شایسته نیست در اینجا ذکر شوند.در این لحظه عرفات واکنش تندی از خود نشان داد و با خشم و در حالی که از چشمان از کاسه بیرون زده‌اش شراره‌های آتش می‌بارید، با بلندترین صدای ممکن از آن مسئول خواست که «خفه‌خون بگیرد» و به وی گفت که رهبر ایران نماینده انقلاب عظیمی است که سفیر اسرائیل را از تهران بیرون رانده و سفارت آن را به انقلابیون فلسطین تحویل داده، پس از آن نیز دستور داد که هیچ‌کسی در رسانه‌های فلسطینی حق ندارد به اظهارات آیت‌الله خامنه‌ای واکنش نشان دهند.شفقنا این خبر را منتشر کرده است.

طرح نقشه ترور سردار سلیمانی

ضاحی خلفان، معاون رئیس پلیس دبی و از نزدیکان محمد بن زاید، ولیعهد ابوظبی در اظهاراتی بی شرمانه خواهان ترور سردار سلیمانی ، فرمانده سپاه قدس ایران هنگام حضور وی در نجف و کربلا برای نشست با سیاسیون شیعه و سران نیروهای بسیج مردمی در عراق شد.خلفان در سلسله توییت هایی بی شرمانه با حمله به ایران و به طور مشخص سردار سلیمانی نوشت: گامهای فارسی بر روی سرزمین قادسیه قدم می گذارد.وی در ادامه گزافه گویی های وقیحانه خود نوشت: سلیمانی امنیت کشورهای عربی را به خطر انداخته است. سلیمانی کسی است که اگر نام بغداد برده شود، از ترس به خود می لرزد. چه کسی پای سلیمانی را می شکند؟ و چه کسی او را در بغداد مدفون خواهد کرد؟ چه کسی فرمانده فارس را به اسارت خواهد گرفت؟ آیا قهرمانی هست؟ اگر مردان علیه سلیمانی نقشه بکشند، او را از بین خواهند برد.معاون رئیس پلیس دبی در ادامه اظهارات توهین آمیز خود نوشت: عراق اگر سلیمانی را به قتل نرساند، مردی به دنیا نیاورده است. ورود سلیمانی به خاک عراق لکه ننگی خواهد بود.وی در ادامه سلسله توییت های بی شرمانه خود علیه سردار سلیمانی نوشت: ای قهرمانان بغداد، صیادان سلیمانی باشید و او را به روی زمین بیندازید.باشگاه خبرنگاران این خبر را منتشر کرده است.

در پاتوق دوجنسیتی‌ها چه می‌گذرد؟

از وقتی دانشگاه قبول شدیم و در مسیر، پیاده راه می‌افتادیم، همیشه محدوده پارک … محدوده ممنوعه بود.آنجا نه می‌شد قرار گذاشت، نه توقفی داشت و نه از پارک استفاده کرد؛ ما همیشه از کنار این پارک می‌گذشتیم و همیشه این تابو به علتی که بعدها برایمان روشن شد، وجود داشت و هنوز هم انگار این شرایط برای دیگرانی که این روزها از این محدوده و پارک می‌گذرند وجود دارد و هنوز هم پارک … به واسطه حضور افرادی که اختلال هویت جنسی یا گرایشات جنسی متفاوتی دارند، شهرت خاصی دارد.در چند دهه گذشته بارها درباره این افراد که گاهی بیمار، گاهی مجرم و گاهی حتی اخلالگر و… خوانده می‌شوند، روش‌های حذفی اجرا شده، اما پنهان‌کردن این مشکل و مسائل این افراد تنها مشکل را بزرگ‌تر کرده و حالا با وجود چند دهه، این افراد نه حذف شده‌‌اند نه حل شده‌‌اند، نه دیده شده‌‌اند و نه پنهان مانده‌اند.چند وقتی است که شهرداری منطقه ١١ تهران به واسطه اعتراضات مردم محلی، اقداماتی را در جهت ساماندهی در این محله و به‌‌ویژه پارک … درباره معتادان و کارتن‌خواب‌ها و افراد دارای اختلال هویت جنسی آغاز کرده است. فارغ از اینکه این اقدامات با هماهنگی چه ارگان‌هایی است و در نهایت قرار است چه هدفی را دنبال کند، باید پرسید آیا قرار است در این روند، مشکلات این افراد را حل کنند یا به دنبال حذف مجدد آنها برای مدتی از این محل هستند؟همان اتفاقی که درباره معتادان و کارتن‌خواب‌ها در نقاط مرکزی شهر رخ داد و آنها را در همه شهر پخش کردند. شرق این خبر را منتشر کرده است.

آمار لاریجانی از وضعیت آسیب های اجتماعی

علی لاریجانی پیش از ظهر امروز در دیدار اصحاب رسانه استان قم با اشاره به وضعیت آسیب‌های اجتماعی در کشور اظهار داشت: ساختار اقتصادی کشور و رکود تا زمانی که حل نشود، سرانه درآمدی خانواده‌ها تغییری نخواهد کرد چراکه حدود 18 میلیون نفر در کشور درگیر مسائل آسیب‌های اجتماعی مانند حاشیه‌نشینی، طلاق و غیره هستند. فقط با بخشنامه و قانون نمی‌توان همه مشکلات را حل کرد و این موضوع بدون فهم مشترک امکان‌پذیر نیست.رئیس مجلس شورای اسلامی آبادانی قم را مهم دانست و افزود: چرخه حرکت و آبادانی قم باید بهتر شود و اگر دستگاهی تعلل دارد باید به آن یادآوری شود که حق‌الناس است و دستگاه‌ها وظیفه اصلی را حرکت روبه‌جلوی قم دارند.تسنیم این خبر را منتشر کرده است.

نظر باهنر درباره رای عارف

محمدرضا باهنر دبیرکل جامعه اسلامی مهندسین در پیش‌کنگره تشکل متبوعش که صبح امروز در دفتر جامعه مهندسین برگزار شد، با اشاره به تشکیل مجلس دهم و حضور اصولگرایان در این مجلس اظهار داشت: 103 رای آقای عارف ظرفیت نهایی اصلاح طلبان را در مجلس دهم نشان داد.باهنر با تاکید براینکه مجلس دهم شبیه مجلس ششم نمی‌شود، گفت: مجلس دهم استعداد یک مجلس کارآمد را داراست و امیدواریم این مساله مهم در عمل محقق شد.دبیرکل جامعه مهندسین افزود: شاید در تهران اصولگرایان برای ورود به مجلس موفق نبودند، اما اینگونه رای دادن مردم سرمایه اجتماعی خوبی برای سایر انتخابات است از این رو از این سرمایه اجتماعی باید به خوبی استفاده کرد.فارس این خبر را منتشر کرده است.

۹۸۰هزار دختر در آستانه تجرد قطعی

براساس آمار سازمان ثبت احوال کشور و آخرین سرشماری‌های پایگاه اطلاعات جمعیتی کشور، در حال حاضر ۱۱ میلیون و ۲۴۰ هزار نفر در سنین بالا هنوز ازدواج نکرده‌اند؛ یعنی این افراد در سن متعارف ازدواج قرار دارند، اما هرگز ازدواج نکرده‌اند. از این بین ۵ میلیون و ۵۷۰ هزار مرد و ۵ میلیون و ۶۷۰ هزار زن هستند.علی‌اکبر محزون، مدیرکل دفتر آمار و اطلاعات جمعیتی سازمان ثبت احوال با بیان اینکه یک میلیون و ۳۰۰ هزار نفر در سن تجرد قطعی هستند افزود: از این تعداد ۳۲۰ هزار مرد و ۹۸۰ هزار زن هستند؛ یعنی زنان هرگز ازدواج‌نکرده بالای سن متعارف و قبل از تجرد قطعی، سه برابر مردان با این شرایط است.وی در مورد سن متعارف ازدواج گفت: این سن برای مردان ۲۰ تا ۳۴ سال و برای زنان ۱۵ تا ۲۹ سال است. با این حساب در حال حاضر ۱۵۲ هزار نفر مجرد قطعی بالای ۵۰ سال سن در کشور زندگی می کنند که از این تعداد ۶۲ هزار نفر مرد و ۹۰ هزار نفر زن هستند که هرگز ازدواج نکرده اند.مهر این خبر را منتشر کرده است.

اگر کسی دم از مذاکره با آمریکا بزند، ضد ولایت فقیه است

آیت‌الله سیداحمد خاتمی چهارشنبه شب در چهاردهمین یادواره 175 شهید شهرستان کوهبنان اظهار داشت: شهدا عزیزترین نزد خدایند و مایهٔ افتخار مکتب و محور وحدت ملت‌ها هستند و همین مجلس گویای این محوریت است. نماینده مردم استان کرمان در مجلس خبرگان رهبری گفت: چندین ماه از برجام گذشته و ذره‌ای وضعیت مردم تغییر نکرده است، قرار بود، تحریم‌ها یک جا لغو شود در حالی که چنین اتفاقی نیفتاد، مقام معظم رهبری فرمودند «مذاکره با آمریکا راه حل نیست»، معنی این است که برخی‌ها آدرس غلط ندهند چرا که امریکا در پی سلطه است. وی عنوان کرد: اگر کسی پس از این صحبت رهبری دم از مذاکره با آمریکا بزند، ضد ولایت فقیه است و ولایتمداری یعنی باور این واقعیت که همه بدانند پروندهٔ آمریکا منحصرا فقط و فقط در دست مقام معظم رهبری است و کسی دیگر نمی‌تواند دخالت کند و متن قانون اساسی تصمیم ولایت است، یعنی همان طور که مردم ولایتمدار هستند، مسوولان هم عملا باشند که این همراهی را در بسیاری از موارد می‌بینیم.

سالانه 50 هزار انگلیسی مسلمان می‌شوند!

سردار حسین سلامی ظهر امروز در همایش پرچمداران بصیرت در کرمانشاه اظهار کرد: بیداری جهان اسلام با پیروزی انقلاب اسلامی رقم خورد که بر اساس آن حقایق قرآن روی زمین پیاده شد. وی ادامه داد: سالانه 50 هزار انگلیسی مسلمان می‌شوند و هزاران مسجد در اروپا ساخته شده است و با این دگرگونی تا سال 2050 تعداد مسلمانان و مسیحیان برابر می‌شود.فارس این اظهارات را منتشر کرده است.

بقایی از شکایت علیه عطریانفر انصراف داد

وکیل بقایی گفت: به دلیل عذرخواهی رسمی عطریانفر از موکلم، از وی قدردانی کرده و از طرح شکایت انصراف می‌دهیم.سید علی اصغرحسینی درباره ماجرای شکایت موکلش علیه محمد عطریانفر گفت: آقای عطریانفر سال گذشته مطالبی علیه موکل بنده مطرح کردند که نادرست و برآمده از فضای مسموم شایعات و اکاذیب مطروحه علیه آقای بقایی در آن زمان بود.

طعنه پیامکی حسین شریعتمداری به روحانی

حسین شریعتمداری مدیرمسئول روزنامه کیهان در اظهارنظر پیامکی به سخنان رئیس‌‌جمهور واکنش نشان داد.حسین شریعتمداری در این پیامک نوشته است: «آقای رئیس‌جمهور در گفت‌وگوی تلویزیونی تقریباً هیچ دستاوردی از برجام ارائه نکردند و فاصله میان آنچه قرار بود بشود و نشده است را با وعده پر کردند! و حال آنکه شایسته‌تر آن بود، به جای ان‌شاءالله خواهد شد، می‌فرمود نستجیربالله نشده است

چرا فرد ۸۰ کیلویی با ۸۰ هزار کیلو فشار از صندلی جدا نمی شود؟!

عباسعلی منصوری آرانی ایجاد شرایط برابر را لازمه ی شفاف سازی می داند و می گوید: پسر وزیر یا پسر نماینده باید با پسر یک کارگر از شرایط برابر برخوردار باشد. در این صورت است که ما می توانیم به شفاف سازی برسیم. حریم یک وزیر و یک کارگر باید یکسان باشد. اگر این اتفاق ها بیفتد سیستم درست می شود و الا اگر امروز فیش حقوقی را در بوق کنیم و بعد از آن اتومبیل را حساب کنیم و بعد خانه را باید عمر نوح داشته باشیم.او معتقد است که پس از شفاف سازی در فعالیت های سیاسی، اقتصادی و اجتماعی دیگر پست ها و سمت ها در کشور ایران جذابیت چندانی نخواهد داشت. منصوری با طرح این پرسش که «شما در ۳۷ سال گذشته می توانید ۳۷ مسوول را نام ببرید که استعفا داده باشند؟» و ادامه می دهد: وقتی به صندلی می چسبند کندن آنها غیرممکن می شود. فرد ۸۰ کیلویی را با ۸۰ هزار کیلو فشار هم از صندلی اش جدا نمی شود. اگر شفافیت باشد چسبندگی به پست و مقام به شدت کاهش پیدا می کند.این مطلب در انصاف نیوز منتشر شده است.

واکنش آمریکایی ها درباره باج به ایران!
آمریکا در واکنش به گزارش جزئیات ارسال وجه نقدی معادل ۴۰۰ میلیون دلار به ایران همزمان با آزادی پنج زندانی آمریکایی ایرانی‌تبار در تهران،گفته ارسال این وجوه بخشی از اختلاف مالی قدیمی میان دو کشور بر سر دارایی‌های بلوکه شده ایران در سال ۱۹۷۹ بوده است و نباید آن را ‘باج دادن’ کاخ‌سفید برای آزادی زندانیان تفسیر کرد. روزنامه وال استریت ژورنال روز گذشته (سه‌شنبه) به نقل از مقام‌هایی که نامشان فاش نشده گزارش داد آمریکا در ماه ژانویه همزمان با آزادی آمریکایی‌های زندانی در ایران معادل ۴۰۰ میلیون دلار پول نقد را به صورت محرمانه با هواپیما به این کشور فرستاده است. خبرگزاری دانشجو این خبر را به نقل از بی بی سی منتشر کرد.
روحانی گرفتار دوستان بی‌وفا شده است
 محمد غرضی گفت: شرايط انتخابات رياست‌جمهوري سال۹۶ به شكلي است كه اگر كانديداهاي تندرو جريان‌هاي چپ و راست وارد رقابت‌های انتخاباتی شوند به سود آقای روحانی است. بعيد به نظر می‌رسد قالیباف و جلیلی پتانسيل رقابت با آقای روحانی را داشته باشند. مهم‌ترين مانع پيش روی اين دو نفر عدم توانايی ايجاد موج فكری و سياسی در جامعه در رقابت با موج فكری و سياسی آقاي روحانی است. آقای روحانی موفق نشد بدنه دولت را با خود همراه كند و گرفتار دوستانی شد كه بی‌وفا بودند و با وی همكاری و همراهی صددرصد نداشتند. آقای روحانی از چند جنبه در كابينه خود دچار آسيب‌های جدی شده است. متاسفانه برخی افراد تلاش ميیكنند آيت‌ا… سيد حسن خمينی را به عنوان كسی معرفی كنند كه به دنبال اختلاف افكنی و تفرقه است و بيت حضرت امام (ره) را منشأ اختلاف افكنی در جامعه معرفی كنند. ايشان ارتباط بسيار نزديكی با رهبر معظم انقلاب دارند و يكی از ياران نزديك رهبر معظم انقلاب هستند. انتخاب این خبر را منتشر کرد.
 روحانی زرد پوش با خودرو بی ام دبلیو زر!
 روحانی زرد پوش با خودرو بی ام دبلیو زرد رنگ که تصاویر او این روزها سر و صدای زیادی در فضای مجازی به پا کرده است. کانال قیچی این خبر را منتشر کرد.
 پیام تسلیت داعش به اعدامی های کردستان
‏⁧ داعش ،اعدام چند عضو گروه توحید و جهاد را در  ایران تسلیت گفت، در این پیام آماده است: “با دلی اندوهگین وچشمانی گریان خبر اعدام مجاهد معروف به دکتر سیروان راشنیدیم.
 نوبخت به موزه سپرده شود!
سید رضا اکرمی، با اشاره به فرمایشات مقام معظم رهبری مبنی بر اینکه مسئولان در رفتار و گفتار به ضدیت و مقابله با اشرافی‌گری بپردازند، اظهار داشت: فرمایشات رهبری کاملاً شفاف و گویا است؛ هر کسی می‌داند ناهار چه می‌خورد و چه ماشینی سوار می‌شود و با چه کسانی نشست و برخاست می‌کند و معلوم می‌شود که این شخص اشرافی است یا مردمی. اکرمی در واکنش به اظهارات سخنگوی دولت مبنی بر اینکه صفدر حسینی یکی از ذخایر نظام و امانتدار بزرگ کشور است، گفت: ان‌شاءالله خداوند آقای نوبخت و صفدر حسینی را به موزه بسپارد؛ این دو نفر برای آثار باستانی به درد می‌خورند. وی افزود: به من چه که آقای نوبخت درباره صفدر حسینی چه چیزی گفته است؛ باید از آقای نوبخت بپرسید «مرد حسابی!» اگر صفدر حسینی ذخیره و امانتدار کشور بود پس چرا او را از ریاست صندوق توسعه ملی برداشتید؟ خداوند به همه عقل بدهد. خبرگزاری بسیج این خبر را منتشر کرد.
واگذاری زمین در قشم متری 1000 تومان!
توییتر خبرگزاری فارس مدعی شد ۲۵۰۰ هکتار زمین از سوی سازمان مناطق آزاد در قشم به قیمت هر متر مربع ۱۰۰۰ تومان واگذار شده است اما در ادامه خبر نیامده است به چه کسی و یا به چه نهادی؟