پنجشنبه , ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳
صفحه اول » اجتماعی و سیاسی » مهمترین موضوعاتی که امروز مورد توجه مطبوعات و رسانه های بین المللی قرار گرفته است.

مهمترین موضوعاتی که امروز مورد توجه مطبوعات و رسانه های بین المللی قرار گرفته است.

واکنش کاخ سفید به گزارش «وال استریت ژورنال» درباره ایران، دیدگاه نشریه صهیونیستی درباره سیاست های ایران، اوج گیری تنش و شکاف میان اعضای حزب جمهوری خواه، واکنش روسیه به حملات آمریکا در لیبی و درخواست اتریش برای عدم عضویت ترکیه در اتحادیه اروپا، از جمله مهمترین موضوعاتی است که امروز مورد توجه مطبوعات و رسانه های بین المللی قرار گرفته است.
کیوسک بین‌المللی «تابناک»؛به گزارش «تابناک»، ادامه بجث ها پیرامون گزارش روز گذشته یک روزنامه آمریکایی مبنی بر پرداخت 400 میلیون دلار از سوی آمریکا برای آزادی زندانیان خود در ایران، موضوعی است که امروز نیز در مطبوعات و رسانه های بین المللی مورد توجه قرار گرفته است. به نوشته «دیلی میل»، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا در واکنش به اینکه آیا واشنگتن برای آزادی زندانیان آمریکایی 400 میلیون دلار باج به تهران پرداخت کرده است، گفت پول پرداخت شده به ایران به خود ایران تعلق داشت و پرداخت آن سبب حل مناقشه ای شد که جلوی زیان های چند میلیاردی آمریکا را گرفت. جاش ارنست این ادعا را جنجال هایی از سوی جمهوری‌خواهان مخالف برجام دانست که به گفته او، از هیچ تلاشی برای اختلال در اجرای آن کوتاهی نمی کنند. وی افزوده: «مبلغ پرداخت شده به ایران، پولی بوده است که قبل از انقلاب، ایران برای خرید تجهیزات نظامی به بانک های آمریکا واریز کرده بود».

در مطلبی دیگر درباره ایران، روزنامه «تایمز اسرائیل» با انتشار تحلیلی از وقایع ماه های اخیر، نسبت به احتمال تغییر رفتار منطقه ای و بین المللی ایران ابراز ناامیدی کرده است. این روزنامه می نویسد در حالی‌که بی‌شک در ایران نیز مانند هر کشوری دیگر، مشاجراتی در زمینه جنگ قدرت وجود دارد، اما شواهد مستدلی که حسن روحانی رویکردی معتدل و جایگزین با رویکردهای رهبری ایران و سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در امور داخلی و خارجی  نشان دهد، موجود نیست. حتی اگر او می‌توانست چنین اقدامی را انجام دهد، شواهدی مستند مبنی بر این‌که رویکردهای روحانی به این زودی‌ها رویکردی غالب گردند، وجود ندارد. حتی انتخابات فوریه 2016 که هواداران توافق از آن به عنوان منادی تغییر در ایران یاد ‌کردند، خود موردی دیگر را نشان داد که در آن یک چهره اصولگرا به سمت رییس مجلس و فردی تندرو به سمت رییس مجلس خبرگان ایران انتخاب شدند.

اوج گیری تنش ها میان اعضای حزب جمهوری خواه بر سر حمایت از دونالد ترامپ، از جمله دیگر موضوعات مهم امروز به شمار می رود. بر اساس گزارش «فرانس 24»، گاف ها و اشتباهات جدید دونالد ترامپ، نامزد جمهوری‌خواهان در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا، شکاف را در این حزب عمیق تر کرده است. ترامپ هرگز فکر نمی کرد که با انتقاد از خانواده یک سرباز مسلمان که در نبردها جان خود را از دست داده است، این همه دردسر بیافریند. ترامپ با این اظهارات در واقع از خط قرمزی که در این زمینه در آمریکا وجود دارد، یعنی تعهد و فداکاری برای کشور نیز فراتر رفت. در نتیجه، علاوه بر باراک اوباما، هم‌حزبی ها و شخصیت های جمهوری‌خواهان نیز از وی انتقاد کردند. ریچارد هانا، نماینده جمهوری‌خواه در مجلس نمایندگان آمریکا، نخستین کسی بود که اعلام کرد از دونالد ترامپ حمایت نخواهد نکرد. پل رایان، رئیس مجلس نمایندگان نیز با انتقاد از ترامپ به خاطر اظهاراتش درباره ورود مسلمانان به خاک آمریکا، از او فاصله گرفت.

در مطلبی دیگر در همین زمینه، روزنامه «نیویورک تایمز» از رویگردانی یکی از حامیان مالی جمهوری خواهان از ترامپ خبر داده است. به نوشته این روزنامه، یکی دیگراز ثروتمندان مطرح آمریکا وحامی حزب جمهوری‌خواه، حمایت از ترامپ را خطرناک و بی سرانجام خواند و با متهم کردن او به عوام فریبی، اعلام کرد که با تمام قدرت از هیلاری کلینتون نامزد حزب رقیب او حمایت خواهد کرد. مگ ویتمن، میلیاردر آمریکایی و مدیر اجرایی کمپانی تولیدات کامپیوتری هیولت پیکارد و کسی که تاکنون با جمع آوری کمک های مردمی در جهت منافع حزب جمهوری‌خواه آمریکا فعالیت می کرد، گفته از این پس همه نیروی خود را صرف حمایت از هیلاری کلینتون، نامزد دموکرات ها خواهد کرد. وی در توجیه این تصمیم خود گفت: «تاریخ بارها نشان داده که وقتی یک عوام فریب به قدرت برسد و یا حتی به قدرت نزدیک شود، سرانجام خوبی نخواهد داشت».
واکنش روسیه به حملات آمریکا علیه داعش در لیبی، موضوعی است که «ایتارتاس» به آن پرداخته است. بر اساس این گزارش، دفتر مطبوعاتی وزارت امور خارجه روسیه در بیانیه ای درباره حمله هوایی جنگنده های آمریکا به مواضع داعش در لیبی، خواستار هماهنگی آمریکا با روسیه در مبارزه با تروریسم شد. دفتر مطبوعاتی وزارت خارجه روسیه در بیانیه ای در این زمینه نوشت: «معتقدیم این مسئله بسیار حیاتی است که همه کشورهایی که با تروریسم مبارزه می کنند، باید هماهنگی نزدیکی با یکدیگر داشته باشند». گفتنی است در بعدازظهر روز یکم آگوست، نیروی هوایی آمریکا مجموعه ای از حملات هوایی به مواضع داعش در شهر سرت لیبی انجام داد. بر اساس خبرهای تکمیلی، این عملیات به درخواست «شورای ریاست جمهوری لیبی» به ریاست فائز السراج، نخست وزیر این کشور انجام شد.
در نهایت، خبرگزاری فرانسه به افزایش مخالفت ها در اروپا با اقدامات دولت ترکیه پس از کودتای نافرجام اخیر در این کشور پرداخته است. به نوشته این خبرگزاری، کریستیان کرن، صدر اعظم اتریش، روز چهارشنبه توقف مذاکرات را برای پیوستن ترکیه به اتحادیه اروپا خواستار شد. این درحالی است که در پی کودتای نافرجام نظامی 15 ژوئیه، پاکسازی ها در ترکیه ادامه دارد. از زمانی که رجب طیب اردوغان رییس جمهور ترکیه از سرگیری مجازات اعدام را مطرح کرد، موضوع پیوستن ترکیه به اتحادیه اروپا با چالش هایی مواجه شد. صدراعظم اتریش به رسانه های این کشور گفت: «ما باید با واقعیت مواجه شویم. مذاکرات الحاق چیزی جز داستان نیستند. معیارهای دموکراتیک ترکیه از آنچه که پیوستن آن را به اتحادیه اروپا توجیه کند، بسیار فاصله دارد»