جمعه , ۱۰ فروردین ۱۴۰۳
صفحه اول » اجتماعی و سیاسی » واکنش معاون فرهنگی قوه به اصطلاح قضائیه به موضعگیری فائزه رفسنجانی علیه حکومت دینی

واکنش معاون فرهنگی قوه به اصطلاح قضائیه به موضعگیری فائزه رفسنجانی علیه حکومت دینی

معاون فرهنگي قوه قضائيه در واکنش به اظهارات اخير فائزه هاشمي‌رفسنجاني گفت: اميدواريم بزرگاني که منتسب به اينها هستند و خودشان در مسير برپايي حکومت ديني زحمات زيادي کشيده‌اند از اينگونه اظهارات تبري بجويند.
حجت‌الاسلام والمسلمين هادي صادقي در مصاحبه با خبرگزاري صداوسيما در پاسخ به سؤالي مبني بر اينکه آيا اظهارات اخير فائزه هاشمي مبني بر اينکه حکومت ديني را قبول ندارد نشانه‌اي از ترويج سکولاريسم محسوب مي‌شود يا نه، افزود: درباره اينگونه اظهارات بايد عميق‌تر نگاه کرد و قبل از اينکه به فکر برخورد قضايي باشيم بايد به فکر روشنگري فرهنگي باشيم. وي گفت:  اين اظهارات بي‌سابقه نيست و امثال آن از جانب افرادي ديگر هم در جاهاي مختلف و در سال‌هاي گذشته مطرح شده است و چيز تازه‌اي نيست. صادقي افزود: ايشان فرموده‌اند که حکومت ديني باعث شده است مردم از دين فاصله بگيرند در حالي‌که اظهاراتي بي‌پايه و اساس است و هيچ استدلال قوي در اثبات آن وجود ندارد و نه ايشان و نه ديگران که عمق بيشتري دارند استدلالي در اين‌باره به‌کار نبرده‌اند.
معاون فرهنگي قوه قضائيه گفت: اين افراد گاهي مباحثي با عنوان روشنفکري ديني نوشته‌اند که نوعي تفکيک ميان حکومت و مباني و احکام ديني را قائل هستند، يعني اينکه دين سکولار را ترويج مي‌کنند. وي افزود: اولاً در عرصه عمل بايد عمل حاکمان را از آنچه دين انتظار دارد و بيان مي‌کند جدا کنيم و هميشه اينطور نيست که وزرا، وکلا، رؤسا و ديگر کساني که بر مسند حکومت تکيه زده‌اند اعمالشان را بتوان به پاي حکومت ديني نوشت. صادقي بر همين اساس اظهارات اخير فائزه هاشمي را بي‌پايه و بدون استدلال خواند و گفت: استدلال‌هاي فراواني عليه اين اظهارات وجود دارد و اميدواريم بزرگاني که منتسب به اينها هستند و خودشان در مسير برپايي حکومت ديني زحمات زيادي کشيده‌اند از اينگونه اظهارات تبري بجويند. صادقي گفت: اين اظهارات ارزش آن را ندارد که وقت‌مان را صرفش کنيم اما به خاطر انتساب به اين بزرگان جا دارد هم موضع‌گيري کنند و هم تبري بجويند و کساني هم که در عرصه فرهنگ هستند بايد پاسخ اينها را بدهند. وي افزود: من برخورد قضايي را با اينگونه افراد نياز نمي‌بينم. فائزه هاشمي‌رفسنجاني اواخر تيرماه گذشته در محفل سراي قلم گفت‌: من با حکومت ديني موافق نيستم چراکه مردم هر اشکالي در حکومت را به نام دين مي‌گذارند و در ادامه سخنانش رواج بي‌حجابي و روزه‌خواري را ناشي از بدبيني مردم به دين خواند.