پنجشنبه , ۳۰ فروردین ۱۴۰۳
صفحه اول » اجتماعی و سیاسی » مروری بر روزنامه های پنج شنبه هفتم مرداد ماه

مروری بر روزنامه های پنج شنبه هفتم مرداد ماه

روزنامه های امروز موضوع انتخابات ریاست جمهوری امریکا و رقابت میان کلینتون و ترامپ و همچنین گرایش رییس جمهور روسیه به این انتخابات از مهمترین موضوعات امروز است. همچنین موضوع قراردادهای بانکی و موضوع فیش های حقوقی و توضیح رئیس دولت در این باره از مهمترین موضوعات امروز بوده است.

روزنامه شرق در گزارشی به انتخابات در امریکا پرداخته است. این روزنامه در این گزارش با عنوان«دسيسه پوتين براي پيروزي ترامپ» به این سئوال پاسخ داد که چرا رئيس‌جمهور روسيه از هيلاري كلينتون متنفر است و نوشت:« «مادلین آلبرایت»، اولین وزیر خارجه زن آمریکا در دوران ریاست‌جمهوری «بیل کلینتون»، نیز ضمن اشاره به اظهارات ستایش‌آمیز ترامپ در قبال رئیس‌جمهور روسیه که او را رهبری قوی خطاب کرده، پیروزی نامزد جمهوری‌خواهان در انتخابات را هدیه‌ای به ولادیمیر پوتین دانسته و با نگرانی هشدار داده آنچه ما از اقدامات اخیر روسیه فهمیده‌ایم، آن است که پوتین مایل به پیروزی ترامپ در انتخابات است.

او که در روز دوم کنوانسیون ملی دموکرات‌ها در فیلادلفیا سخن می‌گفت، در اشاره به ماجرای افشای ایمیل‌های کمیته ملی دموکراتیک آمریکا، اظهار کرده احتمالا پای هکرهای روس وابسته به کرملین در میان است. وزیر خارجه سابق ایالات متحده همچنین در شرایطی ابراز نگرانی کرده که بنا بر تجربیات تاریخی، نشان‌دادن چراغ سبز به روس‌ها کشور را در آستانه فاجعه‌ای بزرگ قرار خواهد داد که ترامپ به‌تازگی مدعی شده به محض آنکه بر کرسی ریاست‌جمهوری آمریکا تکیه بزند، کشورهای حوزه بالتیک را که زمانی بخشی از اتحاد جماهیر شوروی محسوب می‌شدند، از محدوده دفاع خودکار ناتو بیرون خواهد آورد.»

 

روزنامه آرمان در گزارشی  نوشت:« «كميته x» نام پرونده جديد دلواپسان است و مشخص است با طرح آن درصدد هستند تصميمات اتاق فكر تخريب دولت را كمرنگ كنند. پروژه‌اي كه از نظر دلواپسان متشكل از اصلاح‌طلبان است و در راستاي اختلاف افكني برنامه‌ريزي مي‌كند! نكته قابل تامل در اينجاست كه مدعيان فعاليت«كميته x» خود به خوبي به كذب بودن اين ساز و كار آگاه هستند و تنها به كلي گويي درباره آن مشغول هستند؛ چرا كه اگر چنين كميته‌اي وجود داشت تاكنون بارها در سخنراني‌ها و نوشته‌هايشان هياهوهاي زيادي راه انداخته بودند. ساخته و پرداخته كردن «كميته x » درذهن دلواپسان نشانه‌هاي زيادي دارد كه از جمله آنها اظهارات آقا محمدي عضو كميسيون امنيت ملي و سياست خارجي مجلس نهم است كه گفته بود:«كميته x همان كميته‌ای است كه در زمان اصلاحات وجود داشته اما بحث اصلي اين است كه اين جريان در حقيقت اتاق فكر براي طراحي توطئه‌هاي جديد است.» يا در مورد ديگري در سال ۸۸ بود كه روزنامه ايران كه آن زمان در اختيار دلواپسان بود، چنين نوشت كه «كميته موسوم به ايكس «X» تصميم به سازماندهي اراذل و اوباش تهران جهت ايجاد آشوب و اغتشاش در روزهاي پاياني تبليغات را دارند.» اين روزنامه دولتي افزوده بود: «در كميته موسوم به x كه كليه فعاليت‌هاي ستاد موسوي را طراحي و عملياتي مي‌كند، (م. هـ) عضو كميته و (الف. خ) عنصر عملياتي كميته x اخيرا ديدارهايي با برخي اراذل و اوباش تهران در مناطق مختلف داشته‌اند و با دادن وجوه نقد و تطميع آنها برنامه‌ريزي عملياتي خود و شرح وظايف آنها را ابلاغ كرده‌اند.» نكته قابل تامل در اينجاست كه مكان و فعاليت اين «كميته X» در ذهن دلواپسان مشخص نيست و هر كجا كه درصدد هستند انتقاداتي را روانه دولت يا مخالفان كنند به نام اين كميته منويات خود را منتشر مي‌كنند مثلا در آذر ۹۲ كه بحث استانداران داغ بود برخي سايت‌هاي دلواپسان نوشتند:«فعال شدن مجدد كميته x براي تاثير‌گذاري بر روي انتصابات استاندار؛ كميته x وابسته به محافل تندرو استان سیستان و بلوچستان كه پيش از اين تحركات زيادي درباره ايحاد اختلاف بين مردم استان داشت و در اين اواخر نيز تلاش كرد از استانداري علي اوسط هاشمي جلوگيري كند، مجددا فعال شده و اين‌بار سعي مي‌كند با فضا‌سازي و غبارآلود كردن شرايط سياسي استان بر روي انتصابات استاندار تاثيرگذاري كند.»

روزنامه اعتماد در گفت و گو با محمد هاشمی برادر رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام با عنوان«روحاني به مردم توضيح دهد» به نقل از وی نوشت:« حملاتي كه به دولت مي‌شود منشأ «رقابت در انتخابات» دارد. متاسفانه در زمان‌هاي نزديك به انتخابات، اين نوع رفتارها به مراتب ظهور و بروز پيدا مي‌كند. اما جداي از اينكه اين قضيه از يك رقابت سياسي نشات مي‌گيرد، كاري نيست كه در فرهنگ اسلامي مورد پسند باشد. در يك نظام اسلامي بايد رفتارها مبتني بر اخلاق شكل بگيرد. رقابت خوب است اما رقابت سالمي كه در آن، چه جريان سياسي و چه افراد حقيقي بايد برنامه‌هاي خود را معرفي كرده و شيوه‌هاي تخريب را در پيش نگيرند، تا مردم در فضايي آرام و مملو از اطلاعات از برنامه‌هاي كانديداها، تصميم‌گيري كنند. ولي متاسفانه در كشور ما با وجود اينكه زير سايه يك نظام اسلامي هستيم، هنوز اينگونه رفتار نمي‌شود و رقباي سياسي به هر روشي سعي دارند تا رقيب را از گردونه رقابت خارج كنند يا از نظرها بيندازند. اين است كه ما به مراتب شاهد انجام يك سري از حملات به‌خصوص در سال پاياني عمر دولت هستيم. هرچند ممكن است كه در مسائل مختلف، دولتي كه نقد مي‌شود يك سري مسائل و مشكلات كوچك و بزرگ را داشته باشد. اين امر در خصوص دولت يازدهم صدق مي‌كند. من نمي‌گويم كه دولت هم سوژه‌اي دست مخالفان يا رقبا نداده، اما شيوه برخورد، به‌كارگيري اين روش‌ها نيست. معتقدم بهترين راه صحبت‌ كردن با مردم است. مانند شفاف‌سازي در مواردي كه باعث ايجاد ابهام براي مردم شده است. منتهاي مراتب، طبق آنچه كه ما تاكنون شاهد آن هستيم، دولت كمتر به پاسخگويي و شفاف‌سازي مي‌پردازد. هرازگاهي يك موضعي از سوي رييس‌جمهور گرفته مي‌شود اما كافي نيست. اگر مشكلي وجود دارد بايد تلاش لازم براي برطرف كردن آن انجام شود و به مردم توضيحات كافي داده شود. اين بهترين شيوه براي برخورد با جريان تخريب منتقدان است.»

 

روزنامه شهروند در کاریکاتور زیر به موضوع انتخاب رشته اجباری دانش آموزان پرداخته است.

دسيسه پوتين براي پيروزي ترامپ!/ راهکار برادر هاشمی برای حل معزل فیش های نجومی!

 

روزنامه جوان نیز در گزارشی با عنوان«دستور بازنگري در توافق با FATF» نوشت:« كارشناسان اقتصادي توافق با کارگروه اقدام مالی برای مبارزه با پولشویی و تروریسم «FATF» را فاجعه‌آميزتر از مسئله حقوق‌هاي نجومي و مخرب براي اجراي اقتصاد مقاومتي در كشور عنوان مي‌كردند، از اين رو در پي تشريح پيامدهاي منفي توافق ايران با FATF گويا دستور بازنگري در اين توافق براي حصول منافع ملي صادر شده است.

به گزارش «جوان»، مسئله نفوذ بيگانگان يكي از مواردي است كه مورد نقد جدي منتقدان دولت به ويژه پس از اجراي برجام قرار گرفته است كه به نظر مي‌رسد نفوذ اقتصادي يكي از دريچه‌هايي است كه دشمنان تلاش دارند ايران را از اين طريق در تسخير خود درآورند.

استعمارگران براي اجرايي كردن «طرح نفوذ» در كشورها امروزه از راهكارهاي نرم استفاده مي‌كنند كه بستن قراردادهاي بين‌المللي و استفاده از ظرفيت‌هاي حقوق بين‌الملل از جمله آنهاست. در اين بين بسياري از كارشناسان معتقدند قرارداد «FATF»يكي از مصاديق در اين زمينه است كه مسئولان دولتي بايد روي اين موضوع بسيار دقت نظر داشته باشند.

يكي از خطرات مهم توافق «FATF»براي ايران خطر نفوذ اطلاعاتي و دسترسي به اطلاعات تراكنش‌هاي مالي نظام بانكي ايران و همچنين خطر همكاري اطلاعاتي و قضايي نظام بانكي ايران با اين گروه در جهت تحديد فعاليت‌هاي نيروهاي مقاومت در منطقه است، اين در حالي است كه كارشناسان اقتصاد مالي بين‌المللي از توافق FATF به مثابه ارائه رمز عبور كاربري يك يارانه به دشمن ياد مي‌كنند.

بعد از طرح خطرات و ضررهاي توافق ايران با FATF، كسب اطلاع تسنيم از منابع مطلع حكايت از توقف موقت اين توافق دارد. براساس اطلاعات دريافتي مقرر شده ايران مجدداً اين توافق را مورد بررسي بيشتر قرار دهد تا از آسيب‌هاي احتمالي به كشور در جريان اين توافق جلوگيري شود. برهمين اساس، مقرر شده مذاكراتي با طرف‌هاي خارجي براي اصلاح اين توافق در جهت منافع ملي صورت گيرد. ضمن آنكه برخي نهادهاي نظارتي هم بر ‌اجرايي‌نشدن اين توافق تا اعلام نتايج بررسي‌هاي مجدد تأكيد دارند.

كارگروه اقدام مالي موسوم به نهاد بين‌المللي مبارزه با پولشويي، 24 ژوئن 2016 اطلاعيه‌اي صادر كرد كه در آن اعلام شده بود محدوديت‌هاي نظام پولي و مالي ايران از سوي اين كارگروه به‌مدت 12 ماه براي بررسي پيشرفت‌هاي ايران در عملياتي كردن يك «برنامه اقدام» توافق‌شده بين ايران و اين نهاد به حالت تعليق درآمده است. »