شنبه , ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳
صفحه اول » اجتماعی و سیاسی » محسن پهلوان، مدیرعامل شرکت پدیده شاندیز بازداشت و روانه زندان شد

محسن پهلوان، مدیرعامل شرکت پدیده شاندیز بازداشت و روانه زندان شد

دادستان خراسان رضوی: محسن پهلوان (یکی از مهره های “گردن کلفت” باند محمود احمدی نژاد)  پس از احضار به دادسرای عمومی و انقلاب مشهد بازداشت و روانه زندان شد.

رئیس شرکت “پدیده شاندیز” یکی از پدیده های بعد ازانقلاب در ایران بود که با “گردن کلفتی” و “بیسوادی” مولتی میلیاردر شد.

بنا به گفته دادستان خراسان رضوی غلامعلی صادقی- روز چهارشنبه ششم مردادماه – محسن پهلوان، مدیرعامل شرکت پدیده شاندیز پس از احضار به دادسرای عمومی و انقلاب مشهد بازداشت و روانه زندان شده است.

به نوشته سایت رادیوفردا به نقل از  گزارش سایت موسوم به تسنیم- اطلاعات سپاه پاسداران-  غلامعلی صادقی تاکید کرده است: پس از آن که گزارش‌هایی از جرایم و تخلفات در شرکت پدیده شاندیز به دادسرای مشهد رسید، اقدامات قضایی در این باره صورت گرفت.

شرکت پدیده شاندیز که در بهمن ماه سال ۱۳۸۳به ثبت رسیده است که در توسعه پروژه های ساختمانی در شاندیز، در نزدیکی مشهد، فعالیت می کرد. این شرکت بعدا راسا اقدام به فروش سهام خود کرد که ارزش سهام آن به سرعت چند برابر شد.

اما در دی ماه سال ۱۳۹۳مقام های قضایی در مشهد اعلام کردند که فروش سهام پدیده شاندیز ممنوع و دفاتر فروش سهام پلمپ شده اند. غلامعلی صادقی،قاضی این پرونده در آن زمان گفته بود:«به خاطر افزایش های به اصطلاح بادکنکی و غیرقانونی سهام، مبالغ میلیاردی جابه جا شده است که این امر حتما نیازمند شفاف سازی است تا هر کسی یک شبه میلیاردر نشود.»

به دنبال طرح اتهاماتی در خصوص تغییر کاربری اراضی ونحوه معاملات سهام این شرکت،تعداد زیادی از سهامداران شرکت پدیده شاندیز کوشیدند تاسهام خودرا بفروشند. گفته می شود، این شرکت به شماری از سهامداران حوله هایی داد اما با توجه به حجم بالای درخواست های سهامداران، این شرکت نتوانست تعهدات خود را انجام دهد.

علیرضا رشیدیان، استاندار وقت خراسان‌رضوی سال گذشته گفته بود: بر اساس حسابرسی‌های انجام‌شده مجموع بدهی شرکت پدیده ٨٤‌ هزار ‌میلیارد ریال است.

به گزارش ایرنا، وی اضافه کرده بود این بدهی شامل حقوق سهام‌داران، حقوق دولتی، هزینه‌های صدور پروانه، مجوزها و جرائم کمیسیون ماده ١٠٠ و تغییر کاربری، بدهی به تعاونی منحله میزان و پیمانکاران است.

طبق این گزارش تعداد سهام‌داران شرکت پدیده بیش از ١١٤‌ هزار نفر است.

علیرضا رشیدیان گفته بود که ٥٦‌هزار و ٣١٣ نفر حواله و برگه‌های تعهد دریافت کردند، اما این امر محقق نشد.

ناتوانی این شرکت در پرداخت تعهدات خود باعث تجمع های طلب‌کاران و مالباختگان شرکت «پدیده شاندیز» در تهران و مشهد شد.

نصرالله پژمان‌فر٬ نماینده مشهد سال گذشته در صحن علنی مجلس هشدار داده بود که «موضوع پدیده شاندیز تبدیل به یک بحران اجتماعی شدید در مشهد و شهرهای اطراف آن شده است.»

محسن پهلوان مقدم، در تیرماه سال ۱۳۹۲ در گفت و گو با نشریه زندگی ایده آل درباره زندگی خود گفته بود: «بچه خیابان تهران، مشهد هستم. نسل در نسل، ما در کارهای ساختمانی بودیم. کاشی‌کاری‌های حرم امام رضا و بقعه خواجه‌ ربیع، کار پدربزرگ من بوده. برای همین ما هم درکار ساخت و ساز افتادیم . در تمام مدتی که در کار ساخت و ساز بودم، هرچند روز یک مرتبه به رستوران شاندیز سر می‌زدم. چون بهترین جایی بود که می‌توانستیم در مشهد غذا بخوریم. این رفت‌ و آمدها سبب شد ما یک کار مشارکتی را آغاز کنیم؛ سال ۱۳۷۶ بود که با همکاری یکی از رستوران‌های زنجیره‌ای شاندیز، رستوران شاندیز خیابان جردن تهران را برپا کردیم.»

خبرگزاری ایرنا پیش از این از ارتباط مدیران این شرکت با مسئولان ارشد دولت محمود احمدی‌نژاد از جمله اسفندیار رحیم مشایی و حمید بقایی خبر داده بود.