پنجشنبه , ۹ فروردین ۱۴۰۳
صفحه اول » دانش و تکنولوژی » کشف ۱۰۰ قسمت ناشناخته و جدید در مغز

کشف ۱۰۰ قسمت ناشناخته و جدید در مغز

محققان دانشگاه واشنگتن طی یک پژوهش از نقشه جدید دقیقی از لایه بیرونی مغز انسان رونمایی کردند که دارای 100 ناحیه جدید و ناشناخته است که قبلا کشف نشده بود. به گزارش ایسنا به نقل از لایو ساینس، این نقشه جدید به جراحان برای برنامه‌ریزی در عمل‌های جراحی کمک کرده و همچنین به دانشمندان این امکان را خواهد داد تا درک بهتری از تفاوت بین مغز افراد معمولی و مغز افراد مبتلا به اختلالات مربوط به کارکرد مغز مانند اوتیسم، اسکیزوفرنی و زوال عقل داشته باشند.

محققان در این پژوهش تعداد 180 ناحیه از قشر مغز – خارجی‌ترین لایه از مغز  در هر نیمکره مغز – را شناسایی کردند. آنها می‌گویند که هر یک از این نواحی، به یک بخش از بدن اختصاص یافته است.

این محققان از اسکنرهای پیشرفته و رایانه‌های قدرتمند مبتنی بر هوش مصنوعی، برای کشف این ابعاد پنهان مغز استفاده کردند.

در این نقشه جدید، 83 ناحیه که قبلا شناسایی شده و 97 ناحیه جدید وجود دارد. این 97 ناحیه قشری جدید نشان می‌دهند که قشر مغز انسان پیچیده‌تر از آن چیزی است که ما تا کنون فکر می‌کردیم.

این نقشه، اطلاعات جدید را حتی در مورد نواحی که قبلا نیز نقشه‌برداری شده بود، ارائه می‌دهد. زیرا تاکنون نقشه برداری‌ها به این دقت و با این جزئیات انجام نشده بود.

برای مثال  دانشمندان قبلا ناحیه‌ای به نام “منطقه 31” را شناسایی کرده بودند که  در حال حاضر به سه بخش به نام‌های 31a ، 31pd و 31pv تقسیم شده است.

اولین نقشه که از قشر مغز ارائه شد، دارای 50 ناحیه شناخته شده مغز بود که در دهه اول قرن 20 توسط یک دانشمند آلمانی ایجاد شد.

محققان برای ایجاد این نقشه جدید، داده‌هایی را از اسکن مغزی  210 بزرگسال جوان و سالم جمع‌آوری کردند. برای مثال آنها ضخامت قشر مغز در هر یک از این افراد را اندازه گیری کردند. مغز شرکت کنندگان هم در زمانی‌که آنها در حال استراحت بوده و هیچ کاری انجام نمی‌دادند، بررسی شده و هم در زمانی‌که مشغول انجام کارهای ساده مانند مانند گوش دادن به یک داستان بودند.

محققان سپس با بررسی اسکن مغزی گروه دوم که شامل 210 نفر بودند، توانستند وجود 180 منطقه خاص در مغز را تایید کنند. آنها می‌گویند که این نقشه جدید در مقایسه با نقشه‌های قبلی دارای جزئیات دقیق‌تری است.

آنها همچنین بر این باورند که درک چگونگی عملکرد هر یک از این نواحی نیازمند چند دهه تحقیق و پژوهش است.

این پژوهش در مجله Nature به چاپ رسیده است.