چهارشنبه , ۵ اردیبهشت ۱۴۰۳
صفحه اول » اجتماعی و سیاسی » حمله انتحاری به محله شیعه‌نشین کاظمین در بغداد

حمله انتحاری به محله شیعه‌نشین کاظمین در بغداد

روز یک‌شنبه سوم مرداد انفجار بمبی انتحاری در یک محل ایست‌بازرسی در ورودی محله کاظمین بغداد دست‌کم ۱۲ کشته و ۲۲ زخمی برجای گذاشت.

محله کاظمین واقع در شمال بغداد محله‌ای شیعه‌نشین است که آرامگاه دو تن از امامان شیعه، موسی بن جعفر (کاظم) و محمد تقی (جواد)، در آن قرار دارد.

به گزارش رادیو فردا به نقل از خبرگزاری فرانسه، مسئولان بیمارستان کاظمین می‌گویند که حال شماری از مجروحان این بمب‌گذاری وخیم است و تعداد کشته‌شده‌های این انفجار ممکن است افزایش پیدا کند.

هنوز هیچ گروهی مسئولیت این انفجار را برعهده نگرفته است اما پیش از این، گروه حکومت اسلامی (داعش) حملات انتحاری مشابهی را علیه شیعیان بغداد و دیگر نقاط عراق انجام داده است.

در هفته‌های اخیر حملات علیه شیعیان عراق تشدید شده به‌طوری‌که روز ۲۳ تیرماه یک بمب‌گذار انتحاری با خودروی حاوی مواد منفجره خود، یک ایست‌بازرسی پلیس را در محله شیعه‌نشین رشیدیه بغداد هدف قرار داد که در نتیجه ۸ تن کشته و دست‌کم ۲۰ نفر زخمی شدند.

محله رشیدیه یک روز پیش از آن نیز محل انفجار یک خودروی بمب‌گذاری شده بود که دست‌کم ۱۲ کشته بر جای گذاشت.

روز هیجدهم تیرماه نیز دست‌کم ۳۵ نفر در جریان حملات انتحاری و تیراندازی شبه‌نظامیان حکومت اسلامی (داعش) در حرم «سید محمد» در شهر بلد در سامراء کشته شد و دست‌کم ۶۰ نفر نیز در این حمله زخمی شدند.

پیش از آن، روز یک‌شنبه ۱۳ تیر، بر اثر چند انفجار انتحاری در بغداد، حدود ۳۰۰ نفر کشته و ده‌ها نفر دیگر زخمی شدند.

حملات ۱۳ تیر مرگ‌بارترین حملات انتحاری در پایتخت عراق پس از سقوط صدام حسین در سال ۲۰۰۳ محسوب می‌شود.

حکومت اسلامی (داعش) مسئولیت این انفجارها را بر عهده گرفت.

پس از حملات ۱۳ تیر بغداد، حیدر العبادی، نخست وزیر عراق، سه مقام امنیتی ارشد بغداد را از کار برکنار کرد.