شنبه , ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳
صفحه اول » اجتماعی و سیاسی » آیا مرتضوی یک نسخه از مدارک کارهایش را از کشور خارج کرده است؟

آیا مرتضوی یک نسخه از مدارک کارهایش را از کشور خارج کرده است؟

عباس پالیزدار که نامش از اردیبهشت سال ۸۷ به دنبال افشاگری درباره پرونده‌های فساد مالی مقام‌های عالی و قضایی جمهوری اسلامی و بستگان‌شان رسانه‌ای شد، گفته است که در جریان رسیدگی به شکایت او از سعید مرتضوی، دادستان سابق تهران، مرتضوی از خارج کردن یک نسخه از تمام کارهای کرده‌اش به خارج از کشور خبر داده است.

پالیزدار روز یک‌شنبه سوم مرداد به خبرگزاری کار ایران (ایلنا) گفته است که مرتضوی موقع ترک اتاق خطاب به قاضی گفته است من عباس پالیزدار نیستم که با من با این لحن حرف می‌زنید: «من یک نسخه از تمام اسناد و مدارک کارهایی که انجام داده ام را از کشور خارج کرده‌ام و شما نمی‌توانید هیچ کاری انجام دهید.»

شکایت عباس پالیزدار از مرتضوی بر مبنای ایراد افترا و اعتراض به بازرسی از منزلش در زمان ریاست مرتضوی بر دادستانی تهران مطرح شده است که مرتضوی پس از تفهیم اتهام، از خود دفاع کرده است.

شکایت دادستانی تهران به عنوان مدعی‌العموم از عباس پالیزدار به دنبال یک سخنرانی جنجالی در همدان صورت گرفت. پالیزدار در آن سخنرانی تعداد پرونده‌های مربوط به مفاسد اقتصادی در کمیته تحقیق و تفحص مجلس را ۱۳۰ مورد عنوان کرد و گفت که آن‌چه می‌گوید، نتیجه تحقیقات کمیته تحقیق و تفحص مجلس از قوه قضاییه است،

پالیزدار حالا در اظهارات تازه‌اش گفته است که در جریان رسیدگی به پرونده‌اش، مرتضوی به همسر او گفته است که معطل عباس پالیزدار نشود و برای بچه‌هایش یک پدر {دیگر} پیدا کند.

او همچنین گفته است که از طرف مرتضوی تهدید به اعدام شده و دادستان سابق تهران به او گفته شده است که اگر نگوید هرچه درباره مقام‌های قضایی گفته‌ است دروغ بوده، خودش چهارپایه را از زیر پای پالیزدار می‌کشد و اعدامش می‌کند: «در آن لحظه شاهدی نداشتم که بعدها این اظهارات را تایید کند اما از شانس خوبی که داشتم مرتضوی به همسرم در حضور پدر و برادر و کسانی که در اتاقش بودند نیز همین جمله‌ها را گفته است، به این شکل که مرتضوی از همسرم می‌پرسد چند فرزند داری؟ همسرم در پاسخ می‌گوید چهار فرزند که {مرتضوی} در جواب همسرم می‌گوید معطل پالیزدار نباش، برو یک پدر برای بچه‌هایت پیدا کن.»

دادستان سابق تهران طرح چنین اظهاراتی را تکذیب کرده، اما پالیزدار به ایلنا گفته است که خانواده‌اش در این مورد شهادت می‌دهند: «البته قبل از این‌که تعلیق قضایی برای مرتضوی صادر شود در یک مقطع این بحث مطرح شد و مرتضوی گفت که پالیزدار دچار توهمات “انفرادی” شده است و من این حرف را به او نگفته‌ام.»

سعید مرتضوی که در زمان اعتراض‌های پس از اعلام نتایج انتخابات ریاست جمهوری سال ۸۸ دادستان تهران بود، وقایع بازداشتگاه کهریزک را هم تکذیب کرده بود.

پالیزدار در همین باره گفته است که یک مقام قضایی در واکنش به صحبت‌های مرتضوی در جریان رسیدگی به پرونده‌اش گفته است که او (مرتضوی) همه چیز را کتمان می‌کند: «{ضیایی} عکس‌هایی از کهریزک را روی میز گذاشت و گفت که شما این را هم کتمان کردید. شما همه چیز را کتمان می‌کنید. در آن لحظه مرتضوی از جای خود بلند شد و موقع ترک اتاق به قاضی گفت که من عباس پالیزدار نیستم که با من با این لحن حرف می‌زنید. من یک نسخه از تمام اسناد و مدارک کارهایی که انجام  داده‌ام را از کشور خارج کرده‌ام. شما هیچ کاری نمی‌توانید انجام دهید.»

پالیزدار درباره پیگیری پرونده شکایتش از سعید مرتضوی هم گفته است که می‌خواهد در تاریخ ثبت شود که او تا آخر این مساله ایستاد: «باید با مرتضوی برخورد شود. او کسی است که در دادگاه به من گفت بیا با من رفاقت کن که به تو بگویم چه کسی دستور کارهای من را صادر کرد.»

پرونده رسیدگی به شکایت عباس پالیزدار از سعید مرتضوی همچنان در جریان است و به صدور حکم نرسیده است.

پالیزدار گفته است: «پرونده ما علیه او به صدور حکم نرسیده است، اما در جلسه آخر دادگاه قاضی از مرتضوی خواست آخرین دفاعیه را انجام دهد و مرتضوی در پاسخ گفت که من همکار قضایی شما بودم و وقتی قاضی این حرف را می‌زند یعنی می‌خواهد حکم را صادر کند. قاضی حیدری در واکنش به اظهارات مرتضوی گفت که تو هنوز فکر می‌کنی دادستانی که این حرف‌ها را می‌زنی؟ تو دفاع کن و بعد سر جای خودت بنشین.»