پنجشنبه , ۹ فروردین ۱۴۰۳
صفحه اول » اجتماعی و سیاسی » ابلاغیه معاون ستاد کل نیروهای مسلح پس از مصوبه هیأت وزیران

ابلاغیه معاون ستاد کل نیروهای مسلح پس از مصوبه هیأت وزیران

کنسرت‌های موسیقی چه سرنوشتی می‌یابند؟

پس از آنکه در روزهای اخیر هیأت وزیران در مصوبه‌ای با اصلاح ماده 20 آیین‌نامه اماکن عمومی، اختیارات نیروی انتظامی در ورود به کیفیت و نحوه برگزاری کنسرت‌های موسیقی را محدود به امور ترافیکی و انتظامی نمود، امروز معاون ستادکل نیروهای مسلح در ابلاغیه‌ای به فرمانده نیروی انتظامی، عملاً بر ادامه همان سبک فعالیت‌های پیشین اماکن در حوزه برگزاری کنسرت‌ها تأکید کرد.

به گزارش «تابناک»، هیأت‌وزیران دولت یازدهم در جلسه ۱۳ تیر ۱۳۹۵، به پیشنهاد وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و به استناد اصل یکصد و سی و هشتم قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران ماده (۲۰) آیین‌نامه اماکن عمومی موضوع تصویب‌نامه شماره ۱۵۸۱۸ مصوب ۱۳۶۵/۱۰/۱۰ را اصلاح کرد و عملاً پای اماکن نیروی انتظامی را از پروسه صدور مجوز کنسرت برید.

بر اساس متن تازه ماده ۲۰، صدور مجوز اجرای برنامه‌های فرهنگی، هنری از جمله اجرای صحنه‌ای موسیقی و تئا‌تر به عهده وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی است و از جهت بررسی انتظامی و ترافیکی، نیروی انتظامی جمهوری اسلامی اعلام و نیروی انتظامی موظف است، تا ده روز نظر خود را ارایه و نظم و امنیت محل و مراسم را بدون دخالت در مجوز و محتوای برنامه و ویژگی مجریان تأمین کند.

بنا بر این ماده قانونی، متقاضیان برگزاری برنامه‌های مزبور موظف اند دست کم ۴۸ ساعت قبل از اجرای برنامه، ساعت و روز تشکیل مراسم و صرفاً مشخصات پیشنهادکننده مراسم را با ارایه دو عدد کارت ورود به محل برگزاری به مسئولان ذیربط نیروی انتظامی اعلام نمایند.

مطابق با تبصره ۱ این مصوبه، صدور مجوز برگزاری جشنواره‌های فرهنگی، سنتی و هنری که بر اساس قوانین مربوط بر عهده سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری می‌باشد، مشمول این ماده خواهد بود و بر اساس تبصره ۳ این ماده، از این پس حتی اماکنی همچون تالارهای عروسی و رستوران‌ها که مجوز کلی میزبانی مراسم‌ را دارند، نیاز به اخذ مجوز مورد به مورد برای برگزاری مجالس جشن، عروسی، مهمانی و شب‌نشینی ندارند.

در این مصوبه هیأت وزیران حتی برگزاری کنسرت به صدور مجوز انتظامی و ترافیکی اماکن نیز موکول نشده بود و مطابق با تبصره دو همین مصوبه، عدم ارایه پاسخ در مهلت ده روز مقرر توسط نیروی انتظامی به منزله فقدان مشکل ترافیکی و انتظامی است و کنسرت موسیقی برگزار می‌شود.

این مصوبه یکی از دقیق‌ترین قوانین مربوط به برگزاری برنامه‌های فرهنگی به ویژه کنسرت‌های موسیقی است و اشاره دقیق به «دو کارت ورود برای اماکن»، «عدم دخالت اماکن در مجوز و محتوای برنامه و ویژگی مجریان» و «عدم موکول شدن کنسرت‌ها به صدور مجوز اماکن» به واسطه حواشی است که در سال‌های اخیر شاهدش بوده‌ایم و پای هیأت‌وزیران را به این قائله باز کرده است.

پس از رسانه‌ای شدن این مصوبه هیأت دولت یازدهم، سردار سعید منتظرالمهدی سخنگوی نیروی انتظامی در خصوص مصوبه جدید دولت در مورد عدم دخالت نیروی انتظامی در صدور مجوز کنسرت ها، گفت: هیچ مصوبه جدیدی در رابطه با تغییر مسئولیت صدور مجوز کنسرت های موسیقی تاکنون ابلاغ نشده است. براساس مصوبه قبلی، همچنان نیروی انتظامی عمل می کند و قانونی مبنی بر حذف این نیرو در فرآیند اعطای مجوز برگزاری کنسرت، ابلاغ نشده است.

اکنون سردار سید مسعود جزایری، معاون ستاد کل نیروهای مسلح ابلاغیه‌ای خطاب به سردار حسین اشتری فرمانده نیروی انتظامی پیرامون مسائل برخورد با ناهنجاری‌های عمومی صادر کرد. سردار جزایری، در این ابلاغیه تأکید کرده است که مأموریت ناجا در برخورد با ناهنجاری های اخلاقی و رفتاری در برخی اماکن از جمله محل برگزاری کنسرت‌ها باید با جدیت انجام شود.

برگزاری برخی برنامه‌های فرهنگی به ویژه کنسرت‌های موسیقی در طول دولت یازدهم به موضوعی مناقشه برانگیز تبدیل شده و با این اوصاف باید دید چه اتفاقی در جریان برگزاری کنسرت‌ها و سایر برنامه‌های مشابه رخ خواهد داد و نیروی انتظامی چگونه در این زمینه عمل خواهد کرد.