جمعه , ۱۰ فروردین ۱۴۰۳
صفحه اول » اجتماعی و سیاسی » نقش فرانسه در جلوگیری از موفقیت کودتای ترکیه

نقش فرانسه در جلوگیری از موفقیت کودتای ترکیه

خبرگزاری «آکی پرس» ایتالیا از کمک دستگاه اطلاعاتی فرانسه به ترکیه برای آگاهی از روند شکل گیری کودتا، پیش از آغاز آن خبر داده است.

به نوشته این خبرگزاری، منابع دیپلماتیک می‌گویند دستگاه اطلاعات ترکیه چند روز قبل از وقوع کودتا «هشدارها و اطلاعات مفیدی» را از فرانسه در این زمینه دریافت کرده بود و همین امر به ناکام گذاشتن کودتا کمک کرد.

این اطلاعات دست کم دو روز قبل از ساعت صفر کودتا به دست دولت ترکیه رسیده بود.

این اطلاعات ساعت وقوع کودتا را مشخص نکرده بود، اما چارچوب کلی آن را مشخص کرده بود؛ در نتیجه مقامات ترکیه اقداماتی را محرمانه انجام داده و کودتا را ناکام گذاشتند؛ هرچند اطلاعات فرانسه برای مقامات ترکیه غافلگیرکننده بود، آغاز کودتا برای آن‌ها غافلگیرکننده نبود.

615146_507

رویکرد جدید گروه تروریستی داعش برای انجام حملات تروریستی در کشورهای غربی، موضوعی است که خبرگزاری فرانسه به آن پرداخته است.

به نوشته این خبرگزاری، پلیس اتحادیه اروپا اعلام کرد، گروه داعش برای عملیات تروریستی در اروپا به شگرد جدید استفاده از عناصر تکرو  روی آورده است.

عناصر تکرو برای اشاره به فرد یا افرادی به کار برده می شود که به تنهایی و بدون اینکه با گروهی تروریستی خاصی ارتباط سازمانی داشته باشند، در حمایت از آن، دست به عملیات تروریستی می‌زنند و به همین علت، شناسایی آنها برای نیروهای امنیتی دشوار است.

بنا بر اعلام یوروپل، گروه های تروریستی داعش و القاعده برای اقدامات تروریستی خود در خاک کشورهای اروپایی به این شگرد روی آورده اند.

این دو گروه بارها و آشکار از مسلمانانی که در کشورهای اروپایی و غربی زندگی می کنند، خواسته اند برای ضربه زدن به این کشورها به تنهایی حمله کنند و عملیات تروریستی انجام دهند.