شنبه , ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳
صفحه اول » اجتماعی و سیاسی » کیوسک بین‌المللی

کیوسک بین‌المللی

resized_1753486_230

گزارش معاون دبیرکل سازمان ملل درباره پایبندی ایران به اجرای برجام و مواضع آمریکا و چین در این زمینه، تلاش سناتورهای آمریکایی برای تمدید تحریم‌ها علیه ایران، موضع‌گیری اتحادیه اروپا درباره وقایع پس از کودتا در ترکیه و تأکید وزیر خارجه عربستان بر حمایت از معارضین سوری، از جمله مهمترین موضوعاتی است که امروز مورد توجه مطبوعات و رسانه‌های بین‌المللی قرار گرفته است.

مواضع مطرح شده در جلسه شورای امنیت درباره ایران/ تلاش جدید سناتورهای آمریکایی برای تحریم ایران

به گزارش «تابناک»، بخش مهمی از مطالب امروز مطبوعات و رسانه‌های بین‌المللی به موضوعات مربوط به ایران اختصاص دارد. نشست مربوط به بررسی برجام در شورای امنیت سازمان ملل، مهمترین محور این مطالب را تشکیل می‌دهد. به نوشته خبرگزاری کویت، سازمان ملل در جلسه دوشنبه خود برای بررسی اجرای «برجام» در شورای امنیت، با تأیید پایبندی ایران به بخش مربوط به موشک‌های بالستیک در قطعنامه ۲۲۳۱، از تهران خواست از پرتاب این موشک‌ها به عنوان اقدامی که می‌تواند بالقوه تنش را در منطقه افزایش دهد، خودداری کند. «جفری فلتمن» معاون «بان کی مون» دبیر کل سازمان ملل، اعلام کرد دبیرخانه این سازمان تاکنون هیچ اطلاعاتی دال بر دریافت، خرید یا صادرات مواد یا تجهیزات مربوط به موشک‌های بالستیک از سوی ایران که با قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت مغایرت داشته باشد، دریافت نکرده است.

مواضع مطرح شده در جلسه شورای امنیت درباره ایران/ تلاش جدید سناتورهای آمریکایی برای تحریم ایران

خبرگزاری «رویترز» نیز اظهارات نماینده آمریکا در سازمان ملل را در جلسه مذکور بازتاب داده که بر پایبندی ایران به تعهدات خود تأکید کرده است. نماینده دائم آمریکا در سازمان ملل گفته با گذشت یک سال از حصول توافق هسته‌ای میان ایران و کشورهای ۱+۵ (برجام)، تهران آشکار به همه تعهدات خود در قبال این توافقنامه عمل کرده است. پاور اجرای این تعهدات از سوی ایران را مایه پیشرفت صلح و امنیت جهانی و سبب خرسندی کشورش ذکر کرد. وی، خروج بیش از ۹۸ درصد از اورانیوم غنی شده ایران به خارج، تعطیلی راکتور‌های اراک و از کار افتادن دو سوم از سانتریفیوژ‌های ایران را نشانه‌های بارزی از پایبندی ایران به مفاد این توافقنامه دانست و افزود، در سایه نظارت‌های آژانس بین المللی هسته‌ای بر فعالیت‌های هسته‌ای ایران، کشورش مستمر در جریان این برنامه‌ها بوده و تاکنون شاهد هیچ گونه عدولی از سوی ایران نبوده است.

مواضع مطرح شده در جلسه شورای امنیت درباره ایران/ تلاش جدید سناتورهای آمریکایی برای تحریم ایران

خبرگزاری چینی «شین هوا» نیز موضع چین را در جلسه شب گذشته شورای امنیت بازتاب داده بر ضرورت بی‌طرفانه بودن گزارش‌های سازمان ملل درباره اجرای برجام تأکید کرده است. معاون نماینده دائم چین در سازمان ملل متحد روز دوشنبه گفت، اجرای موافقتنامه هسته‌ای بین ایران و قدرت‌های جهان معروف به برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) نیازمند تلاش‌های مشترک و مداوم همه طرف هاست. وو هایتائو در نشست شورای امنیت سازمان ملل متحد افزود، اجرای برجام یک روند طولانی است و بدون شک با سختی‌ها و چالش‌هایی همراه خواهد بود. وی تصریح کرد، همه طرف‌ها باید به برجام و اصل گام به گام، اقدام متقابل و اجرای کامل پایبند باشند. وو همچنین بر اهمیت تقویت اعتماد دوجانبه و تلاش برای توافق درمورد روند اجرا تأکید کرد.

مواضع مطرح شده در جلسه شورای امنیت درباره ایران/ تلاش جدید سناتورهای آمریکایی برای تحریم ایران

با وجود این، سناتورهای تندرو آمریکایی به تلاش‌های خود برای اعمال فشار بر ایران ادامه می‌دهند. به نوشته «تایمز اسرائیل»، سناتور بن کاردین از ایالت مریلند و چارلز شومر از نیویورک و دوازده نفر دیگر، قانون تحریم‌های ایران مربوط به سال ۱۹۹۶ را که در پایان امسال منقضی می‌شود ارائه دادند. کاردین عضو ارشد کمیته روابط خارجی مجلس سنا و شومر رئیس کمیته سیاستگذاری حزب دموکرات در سناست. اعضای کنگره به اتفاق آرا در سال ۱۹۹۶ قانون جلوگیری از سرمایه گذاری بزرگ خارجی در بخش انرژی ایران را با هدف مانع شدن از توانایی رژیم ایران برای حمایت مالی از تروریسم بین المللی، گسترش هسته‌ای و گسترش موشکی تصویب کردند. از آن زمان، کنگره چندین بار این لایحه را تمدید کرده است. کاردین از سناتورهای جمهوری‌خواه خواست به تمدید این قانون ملحق شوند.

مواضع مطرح شده در جلسه شورای امنیت درباره ایران/ تلاش جدید سناتورهای آمریکایی برای تحریم ایران

بروز نشانه‌هایی تنش میان ترکیه و اتحادیه اروپا در پی وقوع کودتای نافرجام در ترکیه، موضوعی است که خبرگزاری «آسوشیتدپرس» به جنبه‌هایی جدید از آن پرداخته است. در بیانیه وزرای خارجه اتحادیه اروپا که پس از نشست فوق العاده وزرا در بروکسل پایتخت بلژیک صادر شد، آمده است: «همه نوع اقدامی در جهت جلوگیری از خشونت‌های بیشتر، محافظت از جان مردم و برقراری آرامش باید به کار گرفته شود». وزرای خارجه اتحادیه اروپا در بیانیه خود یادآور شدند، این نهاد خواستار رعایت تمام و کمال نظم قانون اساسی در ترکیه است و بر اهمیت رواج حاکمیت قانون در این کشور تأکید دارد. این بیانیه در ادامه حاکی است: «تضمین احترام کامل به همه نهادهای دمکراتیک در ترکیه شامل دولت منتخب و مجمع ملی بزرگ این کشور، مسأله‌ای حائز اهمیت است». وزرای خارجه اتحادیه اروپا همچنین رد صریح مجازات اعدام را مبنای اصولی از شروط عضویت در این اتحادیه دانستند.

مواضع مطرح شده در جلسه شورای امنیت درباره ایران/ تلاش جدید سناتورهای آمریکایی برای تحریم ایران

در نهایت، در میان دیگر موضوعات، پایگاه اینترنتی «النشره» اظهارات وزیر خارجه عربستان را بازتاب داده که بر ادامه سیاست فعلی این کشور در سوریه تأکید کرده است. به نوشته این سایت، عادل الجبیر، وزیر خارجه عربستان سعودی، بر حمایت کشورش از معارضان سوری به اصطلاح «میانه‌رو» تأکید کرد. الجبیر مدعی شد، روسیه تضمین‌هایی برای حل بحران سوریه داده ولی «بشار اسد» رئیس‌جمهوری سوریه به آن‌ها پایبند نبوده است. وزیر خارجه سعودی طی کنفرانس خبری مشترک با فدریکا موگرینی، مسئول سیاست خارجه اتحادیه اروپا در بروکسل، بر ادامه همکاری کشورش با اتحادیه اروپا برای مقابله با چالش‌های بین‌المللی و منطقه‌ای تأکید کرد. الجبیر بر عزم عربستان سعودی بر حمایت مستمر از معارضان سوری و نیز جنگ علیه داعش تأکید کرد.