شنبه , ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳
صفحه اول » اجتماعی و سیاسی » مروری بر روزنامه‌های سه شنبه ۲۹ تیرماه

مروری بر روزنامه‌های سه شنبه ۲۹ تیرماه

resized_1753482_635

روزنامه‌های اصلاح طلب امروز به استقبال از دادگاه مت‌مان حمله به سفارت عربستان رفته‌اند. این در حالی است که روزنامه‌های اصولگرا کمتر به این موضوع پرداخته‌اند. همچنین موضوع فیش‌های حقوقی، برجام و گزارش‌بان کی مون از دیگر موضوعات مهم امروز بوده است.

به گزارش «تابناک»، روزنامه های اصلاح طلب از جمله شرق، اعتماد، وقایع اتفاقیه، ایران موضوع دادگاه متهمان حمله به سفارت عربستان را در کانون توجه قرار داده اند.

در همین زمینه روزنامه شرق در گزارشی با تیتر « علني‌هاي حمله به سفارت» نوشت: « اولین جلسه دادگاه متعرضان به سفارت عربستان صبح دیروز به صورت علنی در شعبه ١٠٦٠ دادگاه کیفری ٢ مجتمع قضائی ویژه رسیدگی به جرائم کارکنان دولت برگزار شد.

در ابتدای امر، قاضی دهقانی با اعلام آغاز اولین جلسه علنی رسیدگی به اتهامات متهمان حمله به سفارت عربستان، به قرائت و تفهیم مواد ٣٥٤ و ٣٥٨، ١٩٣، ١٩٤ و ١٩٥ قانون آیین دادرسی کیفری مصوب سال ٩٢ به حضار و متهمان پرداخت؛ سپس قاضی از نماینده دادستان خواست که مفاد کیفرخواست را قرائت کند. میرسلیم، نماینده دادستان، با قرائت اسامی متهمان، اتهامات ٢١ متهم این پرونده را «مشارکت در تخریب عمدی اموال سفارت عربستان» یا «اخلال در نظم عمومی از طریق جنجال و تجمع غیرقانونی» و یا هر دو اتهام ذکر کرد. نماینده مدعی‌العموم ادامه داد: «نظر به گزارش‌های اولیه و تحقیقات انجام‌شده از نیروی انتظامی و اطلاعاتی، محتویات پرونده و اظهارات متهمان، نامبردگان مجرم هستند و طبق مواد ٦١٧ و ٦٧٧ قانون مجازات اسلامی کیفر آنها تقاضا می‌شود و تاریخ وقوع جرم هم در سال ٩٤ در تهران بوده است».

متهم اول: پشیمانیم؛ چون دل آقا شکست

متهم دوم: در گروه طنز دکتر سلام عضوم

متهم سوم: حق بچه‌های حزب‌اللهی نیست این‌قدر اذیت شوند

متهم چهارم: ما دل نایب امام زمان(عج) ‌را رنجاندیم و از آن پشیمانیم

متهم پنجم: بازجو گفت چیزی بنویس تا پرونده را ببندیم

وکیل متهم ششم: موکلم اهل سوریه بوده و مدافع حرم است

متهم هفتم: ما در فتنه ٨٨ و کوی دانشگاه بودیم، کتک هم خوردیم

روزنامه کیهان نیز در ادامه مطالب خود در باب فیش های حقوقی در گزارشی با عنوان «حلقوم این چندصد نفر، ملاک راستی‌آزمایی مبارزه با فساد » با اشاره به اظهارت دولت مبنی بر اینکه مدیران نجومی چندصد نفرند نوشت:« اگر آن چنان که دولت می‌گوید، عزم جدی برای بیرون کشیدن پول مردم از حلقوم دزدان وجود دارد، بیرون کشیدن بیت المال ازحلقوم این چند صد نفر از صاحبان فیشهای نامشروع میتواند ملاک خوبی برای راستی آزمایی دولت در مبارزه با فساد باشد».

روزنامه جوان نیز در گزارش اختصاصي از برنامه دولت در جلوگیری از کاهش هزارتومانی بهای دلار رونمایی کرده است. این روزنامه در این گزارشی با تیتر «عمليات طیاره‌ها در نجات دلار از سقوط!» نوشت: «دولت از طريق خريدهاي خارجي مانع از افت بهاي دلار در بازار داخلي‌می شود زيرا به واسطه افزايش فروش نفت و فرآورده‌هاي آن در دولت روحاني و همچنين كاهش واردات، شرايط بازار ارز براي كاهش بها مهيا شده است.

يك منبع آگاه كه نخواست نامش ذكر شود، در گفت‌وگو با «جوان» با بيان اينكه در دولت روحاني به دليل افت جهاني بهاي كالا و همچنين تعميق ركود اقتصادي واردات كاهش يافته است، اظهارداشت: در مقابل كاهش هزينه واردات كه يكي از مهم‌ترين مصارف ارزي كشور است، ‌درآمدهاي ارزي كشور به دليل افزايش صادرات نفت و فرآورده‌هاي نفتي و همچنين آزاد‌سازي بخشي از دلار‌هاي بلوكه شده ايران در بانك‌هاي خارجي، به طور قابل ملاحظه‌اي افزايش يافته است، از اين رو انتظار براي تك‌نرخي كردن ارز آن‌هم با قيمت‌هايي به مراتب پايين‌تر از قيمت‌هاي كنوني انتظاري معقول است.

اين منبع آگاه گفت: اگر دولت به نظام عرضه و تقاضا در بازار داخلي ارز اعتقاد داشته باشد بايد اجازه دهد تا بازار از طريق مكانيسم‌هاي خود شرايط را براي كاهش بهاي ارز فراهم آورد.

وي با بيان اينكه واردات به عنوان مهم‌ترين مصارف ارزي كشور در سال‌هاي اخير 10 تا 15 ميليارد دلار كاهش يافته است، تصريح كرد: كاهش واردات از يكسو و افزايش صادرات نفت و فرآورده‌هاي آن نويد‌بخش كاهش بهاي ارز در بازار داخلي است.

وي در پاسخ به اينكه هم اكنون مانع اصلي براي كاهش بهاي ارز در بازار داخلي چيست، گفت: اگر دولت ارزهاي آزاد شده در جريان مذاكرات هسته‌اي و همچنين ارزهايي را که از طريق رشد صادرات نفت و فرآورده‌هاي آن به دست آمده است را صرف خريدهاي خارجي سنگيني چون هواپيما يا كالاهايي از اين دست كند، بالطبع بخشي از ارزي كه مي‌توانست موجب كاهش بهاي انواع ارز در بازار داخلي ايران شود، ‌از چرخه خارج شده و اين امر مانع افت بهاي ارز در بازار مي‌شود.

وي در واكنش به اين پرسش كه وزارت راه و شهرسازي معتقد است نحوه تأمين مالي خريد هواپيما به نوعي است كه فشار چنداني به كشور وارد نمي‌شود، آيا با نحوه تأمين مالي مد نظر اين وزارتخانه باز هم خريد هواپيما مانع از افت بهاي دلار مي‌شود، تصريح كرد: كارشناسان مالي لقمه را دور دهان مي‌پيچانند. از مسئولان وزارت راه سؤال مي‌كنم آيا شركت بوئينگ امريكايي يا ايرباس فرانسوي بابت اين هواپيما‌ها از ايران پول مي‌گيرند يا خير ؟ صد البته كه مي‌گيرند و ايران بايد بهاي اين كالاها را تمام و كمال پرداخت كند و الباقي قصه پيچيدگي‌هايي است كه مهندسان مالي ايجاد مي‌كنند.

وي ادامه داد: در اثر تحريم‌هاي ناعادلانه غربي طي سال‌هاي 89 و 90 از طرفي فروش نفت ايران محدود شد و از طرف ديگر دارايي‌هاي ايران در خارج از كشور مسدود شد، تحت اين شرايط دولت مجبور شد به يكباره بهاي ارز را افزايش دهد تا جايي كه همين اقدام موجب تحميل فشار هزينه‌اي قابل ملاحظه به مردم ايران به ويژه اقشار ضعيف شد، حال كه مصارف ارزي از ناحيه واردات كالا كاهش يافته و به ادعاي دولت تدبير و اميد روزانه دو و نيم ميليون بشكه نفت مي‌فروشيم و بخشي از ارزهاي بلوكه شده ايران نيز آزاد شده است، بهترين كار مهندسي معكوس بهاي ارز است تا فشاري كه در سال‌هاي تحريم از ناحيه رشد بهاي ارز به مردم وارد شد هم اكنون جبران شود. »

روزنامه آرمان در گفت و گو با داریوش قنبری، از فعالان اصلاح طلب به موضوع مشکلات فراکسیون امید پرداخته است. آرمان در این گفت و گو با عنوان « فراکسیون امید در شوک رای نیاوردن عارف است » به نقل از قنبری نوشت: « با مطرح شدن موضوعاتی مانند طرح استیضاح وزیر کار از سوی یکی از اعضای فراکسیون امید، عدم رأی آوری طرح دوفوریتی شفاف سازی دریافت‌های حقوقی مدیران و ابهام در مورد کاندیدای حقوقدان شورای نگهبان که مورد نظر فراکسیون باشد، در روزهای اخیر و در حالی که نمایندگان مجلس دهم، به تازگی در خانه ملت استقرار یافته‌اند، قضاوت در این‌باره اندکی عجولانه است. عده‌ای نوک تیز حمله شان را به سوی فراکسیون امید مجلس که ائتلافی است از نمایندگان اصلاح‌طلب، اصولگریان و اعتدال گرا، نشانه گرفته اند و این فراکسیون را محکوم به تعلل و کوتاهی در تصمیمات می‌کنند. باید بر این گزاره تاکید کرد که این فراکسیون بعد از عدم پیروزی محمد رضا عارف در انتخابات ریاست دائم مجلس، در شوک فرو رفت و حال نیاز به بازسازی دارد اما این بدین معنا نیست که اعضای این فراکسیون اصل حاکم بر آن که انسجام و تعهد به کار تشکیلاتی است را فراموش کرده اند. به ویژه آنکه دکتر عارف به عنوان رئیس این فراکسیون، فردی است با روحیه، بانشاط و غیرمنزوی و برخلاف نظر کسانی که به مدیریت ایشان انتقاداتی وارد می‌کنند، وی فردی است با ایمان و عزم راسخ که به کار ویژه‌های فراکسیون امید باور دارد و در راستای تحقق آن می‌کوشد.»

روزنامه اعتماد نیز در گزارشی با تیتر «خوش‌رقصي سياسي دبير كل» نوشت: «گزارش شش‌ماهه دبيركل سازمان ملل درباره اجراي قطعنامه ٢٢٣١ شوراي امنيت اين سازمان سرانجام منتشر شد. گزارش شماره ٥٨٩ سازمان ملل يك سال پس از روزهايي منتشر شده است كه شوراي امنيت خود را براي گشودن فصل جديدي در رابطه ميان ايران با اين نهاد مهيا مي‌كرد. سابقه همكاري‌هاي ايران و شوراي امنيت در سال‌هاي تحريم چندان خوشايند نبوده است. شش قطعنامه شوراي امنيت در سال‌هايي كه ايران تلاش مي‌كرد صلح آميز بودن برنامه هسته‌اي خود را اثبات كند، خاطره چندان مثبتي از اين شورا و عملكرد آن در اذهان ايراني‌ها نگذاشته است. بان‌كي‌مون روزهاي آخر عمر خود در جامه دبيركل سازمان ملل را مي‌گذراند و به نظر مي‌رسد تلاش مي‌كند با خوش خدمتي‌هاي فراگير در ماه‌هاي پاياني آينده شغلي خود در خارج از سازمان ملل را هم به گونه‌اي تضمين كند. گزارش بان‌كي‌مون در خصوص اجراي قطعنامه ٢٢٣١ بايد بر اساس برنامه‌ريزي‌هاي اعلام شده روز ١٨ جولاي (ديروز) منتشر مي‌شد اما قريب به يك هفته پيش بود كه خبرگزاري رويترز در گزارشي اعلام كرد كه به بخش‌هايي از اين گزارش كه در آن مقطع زماني محرمانه بوده دسترسي پيدا كرده است.

اظهارات جالب هفت متهم حمله به سفارت عربستان/ روش دولت برای نجات دلار از سقوط!

به ادعاي رويترز، بان‌كي‌مون در گزارش شش ماهه دبيركل ايران را به دليل ادامه فعاليت‌هاي موشكي‌اش به نقض روح برجام متهم كرده بود؛ اتهامي كه با واكنش منبع آگاه در وزارت امور خارجه روبه‌رو شد. با توجه به اينكه بان‌كي‌مون و همكارانش در مذاكرات حضور نداشته و از سوابق توافق‌ها بي‌خبرند، توصيه مي‌شود كه وي در گزارش شش ماهه خود به شوراي امنيت به تفاسيري كه با نص برجام متناقض بوده و صرفا نمايانگر فشارهاي سياسي داخلي يك يا چند عضو دايم شوراي امنيت است، نپردازد و با رعايت حيطه صلاحيت و اختيارات خود، يك گزارش منصفانه و واقع‌بينانه در مورد كوتاهي امريكا در عمل به تعهدات برجامي خود كه مورد گواهي همه كشورهايي كه با ايران همكاري اقتصادي خود را از سر گرفته‌اند است، ارايه كند. در گزارش رويترز قيد شده بود كه دبيركل سازمان ملل مدعي شده است كه آزمايش‌هاي موشكي ايران با روح سازنده توافق هسته‌اي ميان ايران و قدرت‌هاي جهاني سازگاري ندارد اما تصميم اينكه آيا اين آزمايش‌ها نقض برجام محسوب مي‌شود بر عهده شوراي امنيت سازمان ملل است.

واكنش ايران به اين اقدام مخرب دبيركل سازمان ملل در درز بخشي از گزارش در يك رسانه امريكايي تنها به بيانيه‌اي با امضاي مقام آگاه محدود نشد و به گفته سيدعباس عراقچي، معاون امور حقوقي و بين‌الملل وزارت امور خارجه، وزير امور خارجه ايران در روز عيدفطر يا يك روز پس از آن تماس توفاني با آقاي دبيركل داشت؛ تماسي كه در آن ظريف مراتب اعتراض ايران به اقدام‌هاي مخرب بان‌كي‌مون را به اطلاع وي رسانده بود.»