شنبه , ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳
صفحه اول » اجتماعی و سیاسی » موضوعات مهم امروز

موضوعات مهم امروز

دوباره امروز با پایان یافتن تب و تاب کودتا در ترکیه و تحلیل‌ها پیرامون این رویداد، موضوع فیش‌های حقوقی در کانون توجه قرار گرفته است، حال آنکه سفر رئیس جمهور به کرمان و همچنین سالگرد پذیرش قطعنامه ۵۹۸ از دیگر موضوعات مهم امروز بوده است.

resized_1751837_129
به گزارش «تابناک»، تقریباً همه روزنامه ها سفر رئیس جمهور به کرمانشاه را پوشش داده اند.

از پاداش های نجومی در 9 شرکت سیمان تا تیغ دو دَم فیش ها برای اصولگرایان!

روزنامه ایران در گزارشی با عنوان «دزدی های گذشته با ماجرای فیش ها فراموش نمی شود » نوشت: «نباید تخلف چند صد نفر را به جمعیت بزرگ مدیران فعال، پاک و خدوم در کشور تعمیم داد دولت قول می‌دهد که مبارزه با فساد را به عنوان یک اصل اساسی و با جدیت دنبال کند».

اما روزنامه جوان به جنبه دیگری از سفر رئیس جمهور به کرمانشاه پرداخته است. این روزنامه در گزارشی با عنوان «پاسخ سياسي به مطالبات صنفي» با اشاره به اینکه رئيس‌جمهور در سفر به كرمانشاه با صبر لبريز شده مردم از حل مشكلات اقتصادي و صنفي روبه‌رو شد، نوشت: « رئيس‌جمهور ديروز در جمع مردم كرمانشاه كه بيشترين درصد بيكاري را در كشور دارد، براي نخستين بار با «شعارهاي صنفي» مردم مواجه شد و اگرچه سعي كرد با «پاسخ‌هاي سياسي» و گريز بي‌موقع به كودتاي نافرجام تركيه، صحبت را از مطالبات مردم دور كند…
رئيس‌جمهور ديروز در جمع مردم كرمانشاه كه بيشترين درصد بيكاري را در كشور دارد، براي نخستين بار با «شعارهاي صنفي» مردم مواجه شد و اگرچه سعي كرد با «پاسخ‌هاي سياسي» و گريز بي‌موقع به كودتاي نافرجام تركيه، صحبت را از مطالبات مردم دور كند ، اما مردم حرف دل خود را با همان شعارها به گوش رئيس دولت رساندند و فهماندند كه يك‌سالگي برجام و يك سال مانده به پايان عمر دولت يازدهم، هر دو آخرين حد انتظار آنان براي عمل به وعده‌هايي است كه در شعار‌هاي انتخاباتي روحاني موج مي‌زد و نمي‌توان منتظر ماند و در ماه‌ها يا هفته‌هاي پاياني عمر دولت اين مطالبات را مطرح كرد يا زماني كه برجام ديگر بسيار پيرتر از اين شده است. البته رئيس‌جمهور مجبور شد به مردمي كه شعار مي‌دادند بگويد «با شعار مشكلي حل نمي‌شود»، عبارتي كه معمولاً منتقدان عليه دولت به كار مي‌برند: «خب! گوش نمي‌كنيد و مدام شعار مي‌دهيد. با اين شعارها كه مشكلات حل نمي‌شود».

از پاداش های نجومی در 9 شرکت سیمان تا تیغ دو دَم فیش ها برای اصولگرایان!

موضوع فیش های حقوقی همچنان داغ است.
روزنامه جوان گزارش یک امروز خود را به موضوع فیش های نجومی در شرکت شستا وابسته به تأمین اجتماعی اختصاص داده است. جوان در این گزارش با عنوان « سلسله‌ پاداش‌های نجومي در شستا » با اشاره به پاداش پرداختی در 9 شرکت سیمانی متعلق به سازمان تأمین اجتماعی نوشت:« در شرايطي كه شركت سرمايه‌گذاري سازمان تأمين اجتماعي معروف به شستا يك مجموعه دولتي زير نظر وزارت كار به شمار مي‌آيد اما این مجموعه در مجامع شركت‌هاي بورسي‌اش اين روزها در حال پرداخت پاداش‌هاي نجومي به اعضاي هيئت مديره است، به طوري كه تنها در9 شركت سيماني‌اش كه 45 نفر عضو هيئت مديره موظف دارد، در حدود يك ميليارد و 300ميليون تومان پاداش پرداخت كرده است.
سازمان تأمين اجتماعي وظايف خطيري را در حوزه درمان و تأمين اجتماعي پايه يا عمومي كشور بر عهده دارد و همین الان هم برای پرداخت حقوق بازنشستگی با مشکل مواجه است از اين رو از طريق حق بيمه‌هايي كه طي ساليان متمادي دريافت كرده است سرمايه‌گذاري‌هاي قابل ملاحظه‌اي را در تمامي گروه‌هاي اقتصادي اعم از سيمان، دارو، پتروشيمي، حمل و نقل و… انجام داده است تا به بدين واسطه بتواند با ازدياد دارايي‌هايش بر فقر و نابرابري‌ها در جامعه فائق‌ آيد.
در حالي كه اذهان عمومي اين روزها روي مقوله فيش‌هاي نجومي مديران دولتي معطوف است اين روزها اعضاي هيئت مديره شركت‌هاي بورسي دولتي در رهگذر برگزاري مجامع شركت‌ها در حال دريافت «پاداش‌هاي نجومي» هستند.
در حالي افكار عمومي و بزرگان نظام از پرداخت «حقوق‌هاي نجومي» به برخي از مديران دولتي خشمگين هستند كه برخي از مديران دولتي، همچون مجموعه سرمايه‌گذاري سازمان تأمين اجتماعي (‌شستا) اين روزها علاوه بر دريافت دستمزد معمولشان در رهگذر برگزاري مجامع شركت‌هاي بورسي كه همه ساله در تيرماه برگزار مي‌شود، در حال دريافت پاداش‌هاي نجومي با عنوان پاداش اعضاي هيئت مديره شركت‌هاي دولتي بورسي هستند.
در شرايطي كه اين روزها كارگران حداقل دستمزد‌بگير سعي مي‌كنند با دستمزد 812 هزار توماني خود حداقل هزينه‌هاي بيش از 2 ميليون توماني را مديريت كنند، در مجامع شركت‌هاي زيرمجموعه تأمين اجتماعي مديران براي عملكردي كه به مراتب از سال‌هاي گذشته ضعيف‌تر بوده است، پاداش‌هاي نجومي مي‌گيرند.
*پاداش 170 ميليوني شركت سيمان فارس‌نو
به طور نمونه پاداش هيئت مديره شركت سيماني فارس‌نو (فيروزآباد) كه زيرمجموعه هلدينگ سيماني فارس و خوزستان است و اين هلدينگ نيز زيرمجموعه سازمان تأمين اجتماعي است، در مجموع سال 95 بالغ بر 170ميليون بوده است كه اگر بين پنج عضو هيئت مديره تقسيم كنيم به هر يك از اعضا 34 ميليون پاداش مي‌رسد كه تقريباً معادل 43 برابر حقوق يك كارگر حداقل‌بگير در جامعه است.
* پاداش 230 ميليوني شركت سيمان قائن
از سوي ديگر سيمان قائن وابسته به سيمان تأمين است كه سيمان تأمين نيز وابسته به سازمان تأمين اجتماعي است.شركت سيمان قائن در مجمع ارديبهشت ماه سال 95 خود به رغم كاهش سود و كاهش قيمت سهام روي تابلوي بورس مبلغ 230 ميليون تومان پاداش بين اعضاي هيئت مديره تقسيم كرد، اين در حالي است كه سيمان قائن يكي از شركت‌هاي كوچك سيماني كشور به شمار مي‌آيد و تصويب چنين پاداش بالايي حيرت‌انگيز است.در واقع شركت سيمان قائن كه يكي از زيرمجموعه‌هاي سازمان تأمين اجتماعي است به هر عضو هيئت مديره خود به طور ميانگين 46ميليون تومان پاداش پرداخت كرده كه تقريباً معادل 57 برابر حقوق ماهانه يك كارگر است.
* پاداش 144ميليون تومانی شركت سيمان صوفيان
همچنين شركت سيمان صوفيان يكي ديگر از شركت‌هاي متعلق به سازمان تأمين اجتماعي است. بدين ترتيب اين شركت را بايد دولتي به شمار آورد و به ياد داشت كه سرمايه اين شركت از محل حق بيمه ده‌ها ميليون كارگر تأمين شده است. پاداش هيئت مديره شركت سيمان صوفيان در تاريخ برگزاري مجمع، در سال 94 حدود 144ميليون تومان مصوب شد، اين در حالي است كه اين پاداش هيچ تناسبي با عملكرد شركت نداشته است.
*پاداش 150 میلیون تومانی سیمان بهبهان
سيمان بهبهان نيز از ديگر شركت‌هاي مجموعه شركت سرمايه‌گذاري تأمين اجتماعي است، اين شركت نيز در مجمع سال 95 خود پاداش 150 ميليون توماني را براي اعضاي هيئت مديره خود در نظر گرفت.
همچنين سيمان خوزستان از ديگر شركت‌هاي سيماني متعلق به سازمان تأمين اجتماعي است، اين در حالي است كه اين شركت نيز در مجمع سال 95 خود پاداش 160 ميليون توماني را براي اعضاي هيئت مديره خود در نظر گرفت.
*سایر شرکت های سیمان
شركت سيمان شاهرود نيز در مجمع سال 95 خود كه در خرداد ماه سال جاري برگزار شد پاداش 50 ميليون توماني را براي اعضاي موظف هيئت مديره خود در نظر گرفت.
همچنين شركت صنايع سيمان غرب نيز سهامدار عمده‌اش شركت سهامي عام سيمان فارس و خوزستان است. همانطور كه مي‌دانيم هلدينگ سيماني فارس و خوزستان نيز در كنار سيمان تأمين از هلدينگ‌هاي بزرگ سيماني زير نظر شستا به شمار مي‌رود.
شركت صنايع سيمان غرب نيز در مجمع سال جاري خود كه در 26- 2- 95 برگزار شد پاداش 140 ميليون توماني را براي اعضاي هيئت مديره در نظر گرفت. سيمان ني ريز نيز از ديگر شركت‌هاي شركت سهامي عام سيمان فارس و خوزستان به شمار مي‌رود، اين در حالي است كه اين شركت نيز در مجمع عمومي عادي ساليانه صاحبان سهام براي سال مالي منتهي به 29- 12- 94 كه در تاريخ 20- 2- 95 در ساختمان شركت بين‌المللي بازرسي كالاي تجاري برگزار شد، پاداش 160 ميليون توماني را براي اعضاي هيئت مديره لحاظ كرد. سيمان بجنورد نيز از ديگر شركت‌هايي است كه سهامدار عمده‌اش سازمان تأمين اجتماعي است و در مجمع سال 95 خود پاداش 140 ميليون توماني را براي اعضاي موظف هيئت مديره لحاظ كرد.

صادق زیباکلام نیز در یادداشتی در روزنامه شرق با عنوان « اصولگرایان و تیغ دو دَم حقوق‌ها » به موضوع فیش های حقوقی پرداخته و نوشته است: «چرا اصولگرایان مسأله حقوق‌ها را صرفا در یک محدوده کوچک مطرح می‌کنند؟ چرا اصرار دارند که موضوع را صرفا محدود و خلاصه کنند در اینکه تعدادی از مدیران ارشد دولت روحانی، حقوق‌های گزاف دریافت می‌کرده‌اند؟ چرا حاضر نیستند مسئله را مقداری عمیق‌تر و ریشه‌دارتر ببینند؟ چرا حاضر نیستند بپرسند اساسا این پرداخت‌ها از چه زمانی، چرا و چگونه شروع شده است؟ چرا حاضر نیستند و نمی‌خواهند به پیامدها و تبعات عمیق‌تر موضوع ورود کنند؟ در پاسخ می‌بایستی گفت مسئله حقوق‌ها در حقیقت همانند یک تیغ یا شمشیر دو دَم است. از یک طرف می‌توان آن را علیه دولت روحانی به کار گرفت؛ یعنی دقیقا روندی که اصولگرایان از ابتدای مطرح‌شدن موضوع پیش گرفتند؛ یعنی رویکردی آکنده از حداکثر بهره‌برداری سیاسی علیه دولت یازدهم، اما «تیغ حقوق‌ها» شمشیری دو دم است.
بنابراین اصولگرایان خیلی دقت می‌کنند و مراقب‌ هستند به لبه دیگر تیغ نزدیک نشوند. به عنوان مثال همان‌طور که پیش‌تر گفتیم، کلامی پیرامون اینکه اساسا این حقوق‌ها از چه زمانی شروع شده، در حجم انبوه ادبیات آنها به چشم نمی‌خورد. برخی از اصولگرایان اصرار دارند که دریافت این حقوق‌ها را تجاوز به بیت‌المال و دزدی از آن قلمداد کنند.
آنچه اصولگرایان نمی‌خواهند به آن بپردازند، این واقعیت است که چگونه می‌توان گفت پرداخت‌ها دزدی بوده؛ درحالی‌که تمام آنها حسب ضوابط، آیین‌نامه‌ها و مقررات دستگاه‌های اجرائی بوده است. در واقع دریافت‌کنندگان این حقوق‌ها از بابت دریافت آنها مالیات، بیمه، بازنشستگی و کسورات دیگر را هم می‌پرداخته‌اند. آنچه اصولگرایان نمی‌خواهند به آن ورود کنند، آن است که ما چگونه نظام مدیریتی‌ای در کشورمان ایجاد کرده‌ایم که در پرتو آن یا درست‌تر گفته باشیم، زیر سایه آن چنین قوانین و مقرراتی وجود داشته و دارند؟ آنچه اصولگرایان نمی‌خواهند به آن بپردازند، آن است که چگونه با وجود این سلسله مراتب گزینشی، حراست، کنترل و بازرسی، صدها مدیر ارشد کشور حاضر بوده‌‌اند چنین حقوق‌هایی را دریافت کنند؟»

روزنامه کیهان نیز امروز در ستون خبر ویژه خود در خبری به انتخاب عادل آذر جهت تصدی پست ریاست دیوان محاسبات اعتراض کرد. این روزنامه در این خبر با عنوان « دیوان محاسبات را چرا دولتی می‌کنید /تعطیل کنید و خلاص!» نوشت: «در اقدامی عجیب و سؤال‌برانگیز، یک مقام دولتی از سوی کمیسیون برنامه و بودجه مجلس نامزد ریاست دیوان محاسبات شد!!
محسن بیگلری عضو هیأت رئیسه کمیسیون برنامه و بودجه مجلس به ایسنا گفت: پیش از این 30 نفر برای ریاست دیوان محاسبات ثبت‌نام کرده بودند که در جلسه یکشنبه کمیسیون در مورد سه نفر به جمع‌بندی رسیدیم و در نهایت از بین الیاس نادران و علیرضا منادی سفیدان و عادل آذر، عادل آذر (رئیس مرکز آمار) با رأی اعضای کمیسیون برنامه و بودجه به عنوان گزینه پیشنهادی کمیسیون برای ریاست دیوان محاسبات انتخاب شد.
طبق قانون رئیس و دادستان دیوان محاسبات به پیشنهاد کمیسیون برنامه و بودجه و با رأی نمایندگان در صحن علنی مجلس انتخاب می‌شوند.»