جمعه , ۱۰ فروردین ۱۴۰۳
صفحه اول » اجتماعی و سیاسی » بیانیه اتحادیه اروپا دریکسالگی برجام: هنوز درانتظار جمع شرایط مناسب برای گشایش دفتر در ایران

بیانیه اتحادیه اروپا دریکسالگی برجام: هنوز درانتظار جمع شرایط مناسب برای گشایش دفتر در ایران

اتحادیه اروپا برای گشایش دفتر خود در تهران زمان را تلف نمی‌کند و قرار است به زودی دفتر این اتحادیه در ایران افتتاح شود. این خبر به تازگی در بیانیه‌ای به مناسبت یک سالگی برجام و توافق هسته‌ای میان ایران و شش قدرت جهانی انتشار یافته اعلام شده است.

613578_317

اتحادیه اروپا برای گشایش دفتر خود در تهران زمان را تلف نمی‌کند و قرار است به زودی دفتر این اتحادیه در ایران افتتاح شود. این خبر به تازگی در بیانیه‌ای به مناسبت یک سالگی برجام و توافق هسته‌ای میان ایران و شش قدرت جهانی انتشار یافته اعلام شده است.

به گزارش «تابناک»، در حالی که از چندی پیش اخبار مربوط به افتتاح دفتر نمایندگی اتحادیه اروپا در تهران منتشر شده بود، برخی مسائل رخ دادن این اتفاق را با چالش‌هایی مواجه کرده و امکان آن را زیر سؤال برده بود؛ اما اخیرا اتحادیه اروپا بیانیه‌ای را در یک سالگی توافق هسته‌ای منتشر کرده که طی آن اعلام نموده: «یک سال بعد از به نتیجه رسیدن توافق تاریخ ساز، اتحادیه اروپا مفتخر است که اعلام کند، برجام کامل تحقق یافته است. این امر نشان می‌دهد، با اراده سیاسی، پشتکار و دیپلماسی چند جانبه می‌توان راه حل‌های عملیاتی برای مشکلات اساسی پیدا کرد».

بیانیه اتحادیه اروپا در یکسالگی برجام: افتتاح دفتر نمایندگی اتحادیه اروپا در تهران

بیانیه اتحادیه اروپا همچنین واجد نکات مهمی در مورد روابط و مراودات اقتصادی این اتحادیه با ایران و از جمله موضوع برداشته شدن تحریم‌هاست و در آن آمده است: «با توجه به این موضوع که برداشته شدن تحریم‌ها برای ارتباط و مراوده مجدد بانک‌ها و شرکت‌های اروپایی با ایران لازم و اساسی است، برای آنکه ایران بتواند به شکل کامل از مزایای برداشته شدن تحریم‌ها بهرمند شود، لازم است که این کشور موانع مربوط به سیاست‌های مالی و اقتصادی، محیط کسب و کار و حاکمیت قانون را از میان بردارد».

این بیانیه ادامه داده است: «اتحادیه اروپا و اعضای آن آمادگی خود را برای همیاری با ایران در این مسائل و ارائه کردن کمک‌های فنی از جمله قبول الزامات FATF و همچنین استفاده از اعتبارات صادراتی برای تسهیل تجارت و سرمایه گذاری اعلام کند».

بیانیه اتحادیه اروپا در یک سالگی برجام اشاره می‌کند: «اتحادیه اروپا مجددا بر تعهدات خود برای ایجاد روابط سازنده بیشتر با ایران به ویژه در حوزه‌های تجارت، انرژی، حقوق بشر، همکاری‌های هسته‌ای صلح آمیز، مهاجرت، محیط زیست، مبارزه با تهدیدات فرامرزی نظیر مواد مخدر، همکاری‌های بشر دوستانه، حمل و نقل، تحقیقات، آموزش، فرهنگ و مسائل منطقه‌ای تأکید می‌کند. اتحادیه اروپا از استراتژی همکاری تدریجی و قدم به قدم که حیطه وسیعی را پوشش داده، در مسائل مشترک سازنده باشد، در موارد اختلاف نظر حیاتی بوده و در عمل مفید باشد، حمایت می‌کند.»

بیانیه اتحادیه اروپا همچنین اعلام می‌کند: «به عنوان بخشی از این استراتژی، اتحادیه اروپا قصد دارد اقدام به باز کردن دفتر نمایندگی در ایران کند. برجام برای کل منطقه سودمند است و فرصتهایی برای همکاری‌های منطقه‌ای فراهم می‌کند. اتحادیه اروپا از همه طرف‌ها می‌خواهد برای یک همکاری منطقه‌ای سازنده تلاش کنند و به کاهش تنش‌ها کمک رسانند. اتحادیه اروپا مجددا بر تعهد خود برای واقعی سازی وضعیت بهینه منطقه‌ای تأکید می‌کند.»

بنابراین، آنچه به نظر می‌رسد اینکه علیرغم کارشکنی‌های مداوم برخی گروه‌ها از جمله صهیونیست‌ها، به زودی دفتر نمایندگی اتحادیه اروپا در تهران افتتاح خواهد شد.