چهارشنبه , ۵ اردیبهشت ۱۴۰۳
صفحه اول » اجتماعی و سیاسی » بیش از صد هزار توییت، طوفانی از پیام‌های توییتری برای آزادی نرگس محمدی به راه انداخت

بیش از صد هزار توییت، طوفانی از پیام‌های توییتری برای آزادی نرگس محمدی به راه انداخت

کاربران اینترنتی در داخل و خارج از ایران با ارسال بیش از صد هزار توییت در پانزدهمین روز از اعتصاب غذای نرگس محمدی، فعال حقوق بشر و نائب رئیس کانون مدافعان حقوق بشر، خواستار آزادی او شدند.

نرگس محمدی که با حکم دادگاه انقلاب بازداشت و زندانی شده است از هفتم تیر ماه 1395 در اعتراض به محروم شدن از تماس تلفنی با فرزندانش دست به اعتصاب غذا زده است. او در نامه اعلام اعتصاب غذای خود با اشاره به اینکه “یک سال پیش در همین ماه گرم تابستان دو کودک خردسال هشت و نیم ساله‌ام، ایران را به مقصد فرانسه و زندگی در پیش پدرشان ترک کردند. چرا که زندگی بدون مادر و پدر غیر ممکن شده بود”، نوشته است که از آن هنگام تاکنون مقام های زندان و قوه قضائیه فقط یک بار به او اجازه داده اند تا تحت تدابیر شدید امنیتی و حفاظتی به مدت ده دقیقه با فرزندانش تلفنی حرف بزند.
484348_255755791191855_1126035116_nنرگس محمدی با بیان اینکه “مدافع حقوق بشر بودنم را جرم تلقی کردند اما تلخ‌تر آنکه زن بودن و مادر بودنم را انکار نمودند”، نوشته است: “اکنون «من» در سرزمین و وطنم، چنانچه در کیفرنامه‌ام آمده به جرم فعال حقوق بشر، فمینیست و مخالف اعدام بودن محکوم و در حبس هستم، و از نیک حادثه و دست پرمهر تقدیر هم «زن» و هم مادرم.”

بیش از ۵۹ درصد شرکت کننده‌های در طوفان توییتری از داخل ایران بودند

توییتر در ایران رسما فیلتر است و کاربران تنها می توانند از طریق فیلترشکن به آن دسترسی پیدا کنند. علیرغم چنین محدودیتی، بررسی‌های کمپین بین المللی حقوق بشر در ایران نشان می‌دهد که در طوفان توییتری برای آزادی نرگس محمدی، بیش از ۵۹ درصد توییت‌ها توسط کاربران داخل کشور نوشته شده است. اگر چه هم اکنون این شبکه‌اجتماعی حتی توسط رسانه‌های نزدیک به اصولگرا و حتی‌ رسانه‌هایی که به نیروهای امنیتی و اطلاعاتی و نظامی متصل هستند فارس‌نیوز،‌ تسنیم و مشرق، نیز مورد استفاده قرار می‌گیرد.

درمیان فعالان اجتماعی و گروه گسترده‌ای از کاربرانی که به دعوت طوفان توییتری برای آزادی نرگس محمدی شرکت کردند، برخی از چهره‌های مشهور سینمای ایران همچون مهناز افشار و ترانه علیدوستی هم با انتشار پیام‌هایی به این حرکت پیوستند.