جمعه , ۱۰ فروردین ۱۴۰۳
صفحه اول » اجتماعی و سیاسی » انتقاد “وطن امروز” از وزیرامورخارجه: سکوت ظریف مقابل «برادران سعودی»!

انتقاد “وطن امروز” از وزیرامورخارجه: سکوت ظریف مقابل «برادران سعودی»!

حالا تنها چند روز پس از آنکه حسن روحانی خواستار مجازات سریع جوانان عامل حمله به سفارت سعودی در تهران شد، برادران سعودی محمدجواد ظریف با حضور برجسته در نشست منافقین، نشان دادند در مسیر دشمنی با ملت ایران هیچ حد و مرزی نمی‌شناسند.

resized_1740199_268

به گزارش مشرق، آنان که در روزهای عملیات‌های تروریستی داعش در پاریس، مقابل سفارت فرانسه در تهران نمایش‌های سوگواری برای «قدبلندهای چشم آبی» برگزار کردند، آیا خبر دارند امسال نیز به رسم چندین سال گذشته، پاریس میزبان تجمع تروریست‌های گروهک رجوی است؟ و آیا خبر دارند همین تروریست‌هایی که آنها «مجاهدین» خطاب‌شان می‌کنند؛ 17 هزار ایرانی از جمله رئیس‌جمهور و نخست‌وزیر ما را به شهادت رسانده‌اند؟! دنیا بی‌شرم شده است.

بالماسکه ترور برگزار می‌کنند! از گزینه معاون اولی دونالد ترامپ تا هیات‌های پارلمانی اروپا و برخی کشورهای عربی و سران آل‌سعود کثیف، نشست تروریست‌های منافق را به کمپین تروریسم دولتی علیه ایران تبدیل کردند! کمپینی که در آن اعانه‌های غرب و اعراب برای قدردانی از کشتار ایرانی‌ها و ادامه توطئه علیه مردم ایران در آن جمع شد تا هزینه‌های یک سال تروریست‌های رجوی برای ادامه خرابکاری علیه ایران تامین شود. اما نشست امسال تروریست‌ها در دامن مادر دموکراسی غرب، یک تفاوت ویژه با سال‌های قبل داشت.

تروریست‌ها که به لطف آمریکا و اتحادیه اروپایی چند سالی است از لیست گروه‌های ترور درآمده‌ و مورد حمایت‌های امنیتی- اطلاعاتی و مالی غرب هستند، امسال شاهد حضور پررنگ‌تر آل‌سعود و اعراب مرتجع منطقه در همایش خود بودند. گویا برنامه‌های جدید این کمپین ترور علیه ایران، باعث شده آل‌سعود و ارتجاع عرب، نقاب برداشته و حمایت خود از منافقین را علنی کنند. نشست امسال تفاوتی فاحش با سال‌های گذشته داشت و آن توجه ویژه عربستان به منافقین و حمایت مالی و رسانه‌ای آل‌سعود از آنان است.در نشست امسال، هیأت‌های متعددی از مجلس نمایندگان آمریکا، پارلمان اروپا، کشورهای عربی و برخی شخصیت‌های غیررسمی از آسیا مانند هند و شماری هم از آفریقا حاضر بودند با این حال اما حضور هیأت‌های عربی که در محور عربستان‌سعودی هستند، پررنگ بود.

هیأت عربستان شاهد حضور «ترکی الفیصل» رئیس سابق استخبارات عربستان بود. علاوه بر این «ادریانوس میلکرت» رئیس پیشین حزب کار هلند و فرستاده ویژه بانکی در عراق، جولیو ترزی وزیر سابق خارجه ایتالیا، هیأت‌هایی از کشورهای الجزایر (احمد غزالی نخست‌وزیر سابق) و اردن (صالح القلاب وزیر فرهنگ اسبق)، مصر (هیأت پارلمانی)، مغرب، بحرین (هیأت پارلمانی)، کویت، لبنان (جناح وابسته به عربستان)، یمن (جناح وابسته به عربستان)، تونس، امارات و عربستان در این نشست حضور داشتند.هیأت مصر یکی از رسمی‌ترین هیأت‌های عربی بود.

روزنامه سعودی «الشرق‌الاوسط»، گزارش داد سلیمان وهدان قائم مقام پارلمان مصر در رأس یک هیأت بلندپایه مصری در این نشست شرکت کرده و پیام مخالفت قاهره با آنچه سیاست‌های مداخله‌جویانه ایران در منطقه نامیده شده را اعلام کرده است.وهدان در سخنرانی کوتاهی که در این نشست داشت از مردم ایران خواسته به دنبال آزادی باشند و مدعی شده با توجه به تجمعی که از «منافقان» دیده، صبر مردم ایران بزودی به نتیجه می‌رسد. «نیوت گینگریچ» رئیس سابق مجلس نمایندگان آمریکا که حالا از وی به عنوان یکی از گزینه‌های جدی معاونت دونالد ترامپ نامزد جمهوری‌خواه انتخابات ریاست‌جمهوری یاد می‌شود نیز در نشست منافقین حضور داشت.

از آغوش صدام به آغوش سلمان!

آل‌سعود که طی سال‌های اخیر همکاری‌های پنهان با منافقین را آغاز کرد و برخی منابع از حضور سرکرده منافقین در عربستان نیز خبر داده‌اند؛ امسال سطح حضور خود در نشست منافقین را ارتقا داد و ترکی فیصل، رئیس پیشین دستگاه اطلاعاتی خود را به نشست تروریست‌های منافق فرستاد.

برخی کارشناسان معتقدند این اقدام سعودی‌ها نشان می‌دهد آنها تلاش می‌کنند با اعلام حمایت از گروهک رجوی، یک شبکه گسترده تروریستی علیه ایران را در منطقه عملیاتی کنند. نکته قابل تامل اینکه ترکی فیصل در سخنرانی خود در میان منافقین، 2 بار از مسعود رجوی به عنوان «درگذشته» یاد کرد.  به گزارش فارس، درحالی‌ که رسانه‌های سعودی چون «العربیه»، «الاخباریه» و «سعودی گزت» در اقدامی هماهنگ به پوشش خبری این مراسم پرداخته‌اند، ترکی الفیصل در این نشست سخنرانی تندی علیه ایران کرد و ضمن نسبت دادن تهمت‌های متعدد به ایران اعلام کرد او نیز مانند منافقین خواستار ساقط شدن نظام اسلامی ایران است.

الفیصل در سخنان خود مدعی شد هنرمندان ایران در سفر به خارج از کشور با مشکلات عدیده‌ای رو‌به‌رو هستند! وی در بخشی دیگر از لفاظی‌های خود مدعی شد با گذشت 30 سال، واقعیت وجودی ایران متفاوت از آنچه است که قرار بوده باشد. وی در بخشی دیگر از سخنان خود گفت، اجازه نمی‌دهیم ایران در امور داخلی اعراب دخالت کند.

الفیصل ایران را متهم به حمایت از گروه‌های افراطی جهت جنگ‌های فرقه‌ای در منطقه کرد و گفت: «اصل صدور انقلاب ایران موجب درگیری‌های گسترده در منطقه شده است». سفیر پیشین عربستان در انگلیس و آمریکا در جایی دیگر خطاب به مریم رجوی اظهار داشت: «خواسته مخالفان نظام ایران و من که سرنگونی این حکومت است، بزودی محقق می‌شود».

«جان بولتون» سفیر سابق آمریکا در سازمان ملل متحد که سابقه ضد ایرانی طولانی دارد نیز در این مراسم حضور داشت. ترکی الفیصل در بخشی از سخنان خود خطاب به مریم رجوی، سرکرده‌ فعلی گروهک منافقین از «مسعود رجوی» به‌عنوان «درگذشته» یاد کرد.رئیس پیشین استخبارات عربستان از سرکرده منافقین به‌عنوان «المرحوم» یاد کرد. این در حالی است که پیش از این گفته می‌شد پس از ناامن شدن عراق برای منافقین، رجوی به آل‌سعود پناه برده است.

البته با توجه به تکذیبیه‌ای که منافقین پس از صحبت‌های فیصل درباره مرگ رجوی منتشر کرده‌اند، این گمان می‌رود که آنها درباره سرکرده خود برنامه‌هایی دارند که تا حدود زیادی می‌تواند با توافقات آنها با آل‌سعود برای تحرکات جدید علیه ایران ارتباط داشته باشد. البته تمرکز ویژه آل‌سعود بر منافقین در حالی است که آنها پیش‌تر بر نفرت عمومی مردم ایران از منافقین و ناکارآمدی آنان علیه ایران اذعان کرده بودند.

سندی که در جریان افشای هزاران فایل وزارت خارجه عربستان از سوی سایت ویکی‌لیکس در دسترس عموم قرار گرفت، نشان می‌دهد ریاض به نفرت مردم ایران از این گروه و ناکارآمدی آنها اذعان دارد.  در این سند که سال 2012 نوشته شده است، استخبارات عربستان- که ریاست وقت آن برعهده ترکی فیصل بوده است- از منافقین با عنوان گروهی که هیچ‌کس در ایران آن را قبول ندارد، یاد شده است. سرویس اطلاعاتی عربستان تأکید کرده است عدم مقبولیت این گروهک در ایران موجب شده منافقین، نفوذی در ایران نداشته باشند. در این سند همچنین عنوان شده است تهران بر فعالیت‌های این گروهک اشراف کامل اطلاعاتی دارد.

سکوت ظریف مقابل «برادران سعودی»!

در ایران شاید افکار عمومی دیگر امیدشان را نسبت به دولت روحانی از دست داده‌اند! طی 3 سال گذشته مردم ایران شاهد انفعال غیرعادی دولت روحانی و وزارت امور خارجه محمدجواد ظریف در مقابل آل‌سعود بوده‌اند؛ در فرودگاه جده به نوجوانان ایرانی تعرض کردند، از دولت روحانی و وزارت امور خارجه ظریف چه واکنشی مشاهده شد؟ به سفارت ایران در بیروت توسط افسر اطلاعاتی آل‌سعود سوء قصد شد؛ جواد ظریف بلافاصله در فرودگاه بیروت خواستار عالی‌ترین سطح روابط با آل‌سعود شد!

از همه این رفتارها تاسف‌آورتر، ماجرای فاجعه مناست که آنچه از سوی وزیر امور خارجه ایران مشاهده نشد، همدردی واقعی با خانواده‌های قربانیان ایرانی و ملت عزادار ایران بود! او کمی بعد از فاجعه منا، آل‌سعود را «برادران سعودی» خود نامید تا خشم خانواده‌های قربانی فاجعه منا را برانگیزند.

حالا تنها چند روز پس از آنکه حسن روحانی خواستار مجازات سریع جوانان عامل حمله به سفارت سعودی در تهران شد، برادران سعودی محمدجواد ظریف با حضور برجسته در نشست منافقین، نشان دادند در مسیر دشمنی با ملت ایران هیچ حد و مرزی نمی‌شناسند. آنها نشان دادند حتی اگر ظریف، حسین امیرعبداللهیان را نیز برکنار کند، این موضوع مانع تشدید دشمنی آنها با ایران نخواهد شد!  ماجرای سکوت و انفعال دولت و وزارت امور خارجه ایران در مقابل آل‌سعود به یک معما برای مردم ایران تبدیل شده است! در همین ماجرای نشست منافقین و حضور آل‌سعود در این نشست نیز انفعال وزارت خارجه بسیار محسوس بوده است! چرا سر جواد ظریف در مقابل آل‌سعود پایین است؟ آنها درباره قضاوت تاریخی مردم ایران درباره عملکرد خود نگرانی ندارند؟

واکنش امیرعبداللهیان به ترکی فیصل

معاون سابق عربی و آفریقای وزارت امور خارجه کشورمان با اشاره به اظهارات رئیس سابق دستگاه اطلاعات عربستان گفت: نباید در روابط گسترده دستگاه امنیتی سعودی با منافقین بویژه در سال‌های اخیر تردیدی به خود راه داد. حسین امیرعبداللهیان گفت: اظهارات فیصل تایید می‌کند حمایت‌های گسترده مالی و امنیتی عربستان‌سعودی از تروریسم در همه اشکال آن همواره در دستور کار ریاض بوده است.

وی ادامه داد: من موضوع تروریسم را در آخرین دیدارم با سعود الفیصل، وزیر خارجه عربستان قبل از مرگ وی و در نخستین دیدارم با عادل الجبیر، وزیر خارجه سعودی در حاشیه نشست وزرای خارجه سازمان همکاری اسلامی در جده با زبانی دیپلماتیک بیان و اضافه کردم که امنیت مقوله‌ای بهم پیوسته و متعلق به کل منطقه است و نمی‌توان با استفاده ابزاری از تروریست‌ها کشورهای منطقه را ناامن کرد و عربستان را امن نگه‌داشت.

کارشناس مسائل منطقه تاکید کرد: خطای راهبردی ریاض مبنی بر کاربرد تروریسم در تحولات منطقه، ریاض و همه ما را در منطقه با خسارات جبران‌ناپذیری مواجه می‌کند. وی افزود: عربستان باید رویکرد نظامی و امنیتی خود را در منطقه تغییر دهد و با تمرکز بر راهکار سیاسی و توقف حمایت آشکار و پنهان از تروریسم نقش سازنده در منطقه ایفا کند.

منبع: وطن امروز