پنجشنبه , ۳۰ فروردین ۱۴۰۳
صفحه اول » اجتماعی و سیاسی » مهمترین موضوعاتی است که امروز مورد توجه مطبوعات و رسانه‌های بین‌المللی قرار گرفته است.

مهمترین موضوعاتی است که امروز مورد توجه مطبوعات و رسانه‌های بین‌المللی قرار گرفته است.

آماده‌باش پلیس در سراسر آمریکا در پی واقعه اخیر دالاس، واکنش دبیرکل سازمان ملل به واقعه دالاس تگزاس، واکنش آمریکا به ادعای نقض برجام از سوی ایران، آغاز روند انتخاب نخست‌وزیر جدید انگلیس، تصمیم انگلیس برای اعزام نیروی نظامی بیشتر به افغانستان و سوءاستفاده ریاض از انفجارهای تروریستی اخیر، از جمله مهمترین موضوعاتی است که امروز مورد توجه مطبوعات و رسانه‌های بین‌المللی قرار گرفته است.resized_1736031_714

واکنش آمریکا به ادعای نقض برجام از سوی ایران/ سوءاستفاده عربستان از انفجارهای تروریستی مدینه و قطیف
به گزارش «تابناک»، واقعه تیراندازی در دالاس آمریکا و حواشی و پیامدهای آن، مهمترین موضوعی است که از روز گذشته تاکنون مورد توجه مطبوعات و رسانه‌های بین‌المللی قرار گرفته است. به نوشته «یو اس ای تودی»، ادارات پلیس سراسر آمریکا بعد از تیراندازی‌های روز پنجشنبه به سمت افسران پلیس در دالاس، از شهرهای ایالت تگزاس، به حالت آماده‌باش درآمده است. این اتفاق پس از آن رخ داد که اعتراضات مردمی علیه نژادپرستی در شهر دالاس آمریکا به کشته شدن دست‌کم ۵ افسر پلیس و زخمی شدن ۶ نفر دیگر به ضرب گلوله منجر شد. دالاس یکی از چندین شهر در آمریکا بود که در آن در اعتراض به قتل نژادپرستانه دو سیاه‌پوست در روزهای گذشته تظاهرات اعتراضی برگزار می‌شد. پس از تیراندازی‌های دالاس، اداره پلیس نیویورک، تدابیر امنیتی را افزایش داده و از افسران پلیس خواسته از انجام مأموریت‌های گشت‌زنی تک‌نفره خودداری کنند.
واکنش آمریکا به ادعای نقض برجام از سوی ایران/ سوءاستفاده عربستان از انفجارهای تروریستی مدینه و قطیف
خبرگزاری «رویترز» واکنش بان کی مون، دبیرکل سازمان ملل را به واقعه اخیر دالاس بازتاب داده است. دبیر کل سازمان ملل متحد اعلام کرده، آمریکا باید به طور جامع، به مسأله تبعیض، از جمله تبعیض نژادی در اجرای قانون در این کشور بپردازد. فرحان حق، سخنگوی بان کی مون در بیانیه‌ای در این زمینه همچنین کشته شدن پنج افسر پلیس در دالاس آمریکا را محکوم کرد. در این بیانیه آمده است: «هیچ توجیهی برای وقوع چنین حوادث خشونت آمیزی وجود ندارد. کشته شدن دو مرد آمریکایی آفریقایی تبار در دو روز، باعث شد افرادی که مسئول هستند، درد و رنج بسیاری از مردم آمریکا را تشدید کنند». حق در این بیانیه نوشت، دبیر کل سازمان ملل متحد خواستار تحقیقات «کامل و بی‌طرفانه» در خصوص مرگ این دو مرد سیاه پوست شده است. وی افزود: «این موضوع بار دیگر توجهات را به لزوم پرداختن به مسأله تبعیض، از جمله اختلافات نژادی در اجرای قانون جلب می‌کند. به این موضوع باید به شکل جامع پرداخته شود».
واکنش آمریکا به ادعای نقض برجام از سوی ایران/ سوءاستفاده عربستان از انفجارهای تروریستی مدینه و قطیف
در مطلبی درباره ایران، خبرگزاری «آسوشیتدپرس» موضع دولت آمریکا درباره ادعاهای اخیر مبنی بر تلاش ایران برای دستیابی به فناوری‌های ممنوعه هسته‌ای را بازتاب داده است. جان کربی، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا در کنفرانس خبری روز گذشته خود درباره ادعای ضدایرانی اخیر سرویس اطلاعات آلمان با خبرنگاران سخن گفت. کربی در واکنش به این گزارش گفت: «هیچ نشانه‌ای دال بر خرید مواد ناقض برجام از سوی ایران در دست نیست». وی در ادامه توضیح داد که مسئول بررسی پایبندی ایران به مفاد برجام، آژانس بین‌المللی انرژی اتمی است و این نهاد تاکنون هیچ موردی از نقض برجام را گزارش نکرده است. جان کربی از خبرنگاران خواست درباره اینکه خرید این مواد ممنوعه پیش یا پس از انعقاد توافق هسته‌ای بوده یا نه، با مقامات آلمانی گفت‌وگو کنند.
واکنش آمریکا به ادعای نقض برجام از سوی ایران/ سوءاستفاده عربستان از انفجارهای تروریستی مدینه و قطیف
در میان دیگر موضوعات، آغاز روند انتخاب نخست‌وزیر جدید انگلیس مورد توجه شماری از مطبوعات و رسانه‌ها قرار گرفته است. به نوشته «دویچه وله»، محافظه‌کاران انگلیس دو زن را به عنوان کاندیداهای رقابت برای جانشینی پست دیوید کامرون انتخاب کردند و انگلیس برای دومین بار در تاریخ خود پس از مارگارت تاچر قرار است یک نخست وزیر زن داشته باشد. در رأی‌گیری روز پنجشنبه ترزا می‌ ۱۹۹ رأی، آندره‌آ لدسام ۸۴ رأی و مایکل گوو تنها ۴۶ رأی آورد. حالا ۱۵۰ هزار عضو این حزب میان ترزا می‌، وزیر کشور و آندره‌آ لدسام، وزیر مشاور انرژی، رهبر آینده حزب و نخست‌وزیر آتی انگلیس را انتخاب خواهند کرد. یکی از این دو زن باید امر دشوار خروج انگلیس از اتحادیه اروپا را در مقام نخست وزیر آینده بر عهده گیرد. روز نهم سپتامبر روشن می‌شود که این وظیفه بر دوش کدام یک خواهد افتاد.
واکنش آمریکا به ادعای نقض برجام از سوی ایران/ سوءاستفاده عربستان از انفجارهای تروریستی مدینه و قطیف
در مطلبی دیگر درباره انگلیس، «اسکای نیوز» از تصمیم این کشور برای اعزام نیروی نظامی بیشتر به افغانستان خبر داده است. منابع انگلیسی بامداد روز شنبه گزارش دادند، دولت دیوید کامرون قصد دارد نیروهای نظامی بیشتری را به کشور بحران زده افغانستان اعزام کند. این منابع عنوان کردند که دیوید کامرون نخست‌وزیر انگلیس قرار است در جریان نشست سران ناتو در ورشو رسما این موضوع را اعلام کند. به گفته این منابع، انتظار می‌رود که بیش از ۵۰ نیروی اضافی به نیروهای کنونی انگلیس که هم‌اینک در افغانستان مستقر هستند، بپیوندند. برخی از این نیروهای نظامی انگلیس به نیروی ضد تروریسم خواهند پیوست و شماری دیگری از آن‌ها قرار است به آموزش نیروهای امنیتی افغانستان بپردازند. فرماندهان آمریکایی پیش ‌از این از متحدان این کشور از جمله انگلیس خواسته بودند نیروهای بیشتری به افغانستان اعزام کنند.
واکنش آمریکا به ادعای نقض برجام از سوی ایران/ سوءاستفاده عربستان از انفجارهای تروریستی مدینه و قطیف
در نهایت، روزنامه «رای الیوم» در مطلبی به انفجارهای اخیر در عربستان سعودی پرداخته و از تلاش آل سعود برای سوءاستفاده از این موضوع سخن گفته است. به نوشته این روزنامه، عربستان تلاش می‌کند، با بهره گیری ازانفجارهای حرم مقدس مسجد نبوی در کسوت قربانی تروریسم داعش ظاهر شده و از این حوادث در جهت بهبود وجهه خود بهره برداری کند. عربستان با بهره گیری از این انفجار‌ها تلاش می‌کند خود را از اتهام حمایت از داعش تبرئه کرده و مدعی ورود به جنگ با آن شود. نخستین نشانه این رویکرد هم سفر سراسیمه و شتاب زده الجبیر به امریکا و پیشنهاد اعزام نیروی زمینی به سوریه برای جنگ با داعش است. جبیر پیشنهاد داده تعدادی نیرو برای حمله به داعش به سوریه اعزام کند و با کری حول ضرورت انجام انتقال قدرت سیاسی در دمشق صحبت کرد.