جمعه , ۱۰ فروردین ۱۴۰۳
صفحه اول » اجتماعی و سیاسی » مراسم رونمایی مستند «بازی» و قضیه حقوق بشر به اصطلاح آمریکایی

مراسم رونمایی مستند «بازی» و قضیه حقوق بشر به اصطلاح آمریکایی

مستند «بازی» به كارگردانی مهدی نقویان، در چند اپیزود، با نمایش بازی فوتبال ایران و آمریكا در جام جهانی 1998 ، رابطه این دو كشور را پس از پیروزی انقلاب اسلامی ایران بررسی می‌كند.

1736537_463

سرویس فرهنگ و هنر مشرق- هفته ای که در آن قرار داریم هفته “حقوق بشر آمریکایی” نام گرفته است. در این هفته هنرمندان از طریق کاریکاتور، نقاشی، پوستر ،فیلم و…   در  رسانه های مختلف به افشای حقوق بشرساختگی از نوع آمریکایی دست زدند تا به مخاطبان شان بگویند  دعوی حمایت از حقوق بشر که توسط دولت آمریکا مرتب در بوق و کرنا میشود تنها یک حربه و ژست سیاسی  برای تسلط هرچه بیشتر بر دولت ها و کشورهاست. در همین راستا ،رونمایی از فیلم مهدی نقویان با محوریت تحریم های ظالمانه علیه ایران در روز 14 تیر ماه در سالن اوستا صورت گرفت.

مستند «بازی» به كارگردانی مهدی نقویان، در چند اپیزود، با نمایش بازی فوتبال ایران و آمریكا در جام جهانی 1998 ، رابطه این دو كشور را پس از پیروزی انقلاب اسلامی ایران بررسی می‌كند. نقش تحریم ها در رابطه ایران و آمریكا و همچنین اهمیت وقایع سال 88 در تشدید تحریم‌های آمریكا علیه ایران از ویژگی‌های این مستند است. در ابتدای این مستند سیر روابط ایران و آمریکا در روزهای نخست پیروزی انقلاب اسلامی که روزهای پر تنش اش را می گذراند برسی می شود و پس از آن مستند ساز این سیر و تحولات را در سایر برهه های زمانی از جمله دوران جنگ تحمیلی، دولت اصلاحات، دولت نهم و سال های اخیر دنبال می کند.

مستند «بازی» ششمین فیلم نقویان پس از فیلم های موفق «رمز و راز ملکه»،« گرم‌ ترین روز زمستان»، «برادران» و«گاو خشمگین» است. این فیلم روز گذشته 14 تیر ماه در سالن اوستای حوزه هنری رونمایی شد. در این مراسم مهدی نقویان کارگردان اثر و سعید مستغاثی منتقد فیلم حضور داشتند و پس از اکران فیلم به گفتگو درباره این مستند پرداختند.

برسی دلیل تحریم های سنگین علیه ایران در یک مستند سیاسی

نقویان درباره مراحل ساخت این فیلم می گوید : سال گذشته مرکز مستند سوره پیشنهاد ساخت فیلم «بازی» را به من داد و چون این موضوع دغدغه شخصی خودم هم بود تصمیم به ساخت فیلم گرفتم. معمولا سعی می کنم در سال یکی دو مستند کار کنم که همگی از دغدغه های شخصی ام هستند و برخی از آنها را خودم به نهادهای فرهنگی و دولتی پیشنهاد می دهم . حتی پیش آمده فیلم هایی را با دغدغه شخصی ساخته ام و پس از اتمام کار آنها را به نهادها ارسال کرده ام . گاهی به شوخی به دوستانم می گویم من فیلمساز سفارشی هستم اما این خودم هستم که به نهادها و مدیران موضوع سفارش می دهم و درخواست می کنم تا در مورد این موضوعات فیلم بسازم. پژوهش این کار بر عهده خودم نبود و وقتی مرکز سوره ساخت این اثر را به من سپرد حدود 600صفحه تحقیق آماده وجود داشت.

این فیلمساز جوان در ادامه اظهار داشت: . تحقیق و پژوهش برایم خیلی مهم است و در فیلم های قبلی ام هم بر این نکته بسیار تاکید داشتم. پس از مرحله تحقیق کار تیمی تمام نمی شود بلکه مرحله بعدی این است که به این تحقیق سروشکلی روایتی ،جذاب و داستانگو ببخشیم  چون سینما به غیر از این نیست و قلاب فیلم شما زمانی می تواند مخاطب رادرگیر کند که بتوانید خوب قصه بگویید. حتی سینمای داستانی ما هم در این زمینه ضعیف است و داستانگویی در آن حرف اول را نمی زند.ممکن است در زمینه تکنیکی به پیشرفت هایی در فیلم های داستانی رسیده باشیم اما در زمینه فیلمنامه ،روایت و قصه پیشرفتی نداشته ایم.

نقویان درباره موضوع تحریم ها در فیلم «بازی» گفت: در این فیلم به مساله تحریم می پردازیم ، موضوع تحریم یک موضوع بسیار اجتماعی است و همه ما با آن آشناییم چراکه بر روی زندگی مان کاملا اثر گذار بوده است. همه مان در مورد تحریم ها اخباری را شنیده ایم و می دانیم و در رسانه ها دنبال کرده ایم. من سعی می کنم در مورد هر موضوعی به لایه های پنهان آن بپردازم ،مسایلی که شاید از نظرمخاطب دور مانده باشد و شنیدن و دانستن اش می تواند برایش جذاب باشد. من اصولا همیشه برای مخاطب عام فیلم می سازم و تفکیک بندی نمی کنم مگر اینکه در مورد موضوعی خاص فیلم بسازم. موضوع این فیلم نیز تحریم است و همه مان درگیر آن بوده و هستیم . در ساختار فیلم هم سعی کردم این موضوع را به صورت شفاف برای مخاطب شرح دهم طوری که بفهمد قضیه این تحریم ها از چه قرار است و اصلا از کجا شکل گرفته است و چه روندی را تابحال و تا به امروز طی کرده است.
ممکن است در کارهایم از جمله  همین فیلم ضعف های فرمی و تکنیکی داشته باشم اماهمواره سعی ام بر این بوده به صورتی سهل و اقناعی در موضوع مورد بحث در فیلم هایم صحبت شود و مخاطب بخوبی آنرا درک کرده و با فضای فیلم همراه شود.

کارگردان فیلم «رمز و راز ملکه» درباره لزوم توجیهی و اقناعی بودن مستند های سیاسی برای مخاطب اظهار داشت: در حال حاضر موضوع مدافعان حرم بسیار داغ است و مرتب با این محوریت برنامه و فیلم و … تولید می شود و در همه شبکه های تلویزیونی می توانیم این برنامه ها را ببینیم. اما همه این آثار فرم و حال و هوایی هیجانی دارند و در هیچکدام مخاطب توجیه نمی شود که اصلا چرا ما در سوریه حضور نظامی داریم و چرا این مساله ضروری است . یا اینکه ما در زمان انتخابات مرتب به مردم می گوییم باید پای صندوق های رای بیایند و حضوری گسترده داشته باشند اما به آنها دلیل این درخواست را نمی گوییم . در مقابل شبکه های معاند دلیل اینکه مردم باید سرصندوق ها بیایند به حتی چه لیستی رای بدهند را خیلی شفاف به می گویند و آنها را توجیه می کنند .در این زمینه و کلا در زمینه آثار مستند سیاسی کارهای اقتاعی کم تولید می شود و ساخت این گونه فیلم ها همواره مد نظر من و گروهم بوده است.

نقویان در پایان از عدم حمایت برخی نهادهای فرهنگی از جوانان فیلمساز انقلابی انتقاد کرد و گفت: یکی از دلایلی که من در کارهایم از تصاویر آرشیوی استفاده می کنم عدم حمایت است. درواقع با این ترفند با کمترین هزینه فیلم هایم را تولید می کنم. در همه جای دنیا سینمای مستند در مدیوم تلویزیون جای دارد ولی در کشور ما چنین نیست. همینطور توجه جشنواره های داخلی روی فیلم های مستند انقلابی نیست . برای مثال ما فیلم «رمز و راز ملکه» را به جشنواره سینما حقیقت ارسال کردیم اما به این جشنواره  راه پیدا نکرد. ما انتظار جایزه نداشتیم ولی فیلم حتی با وجود رعایت استاندارها و تایید منتقدان مختلف  به بخش مسابقه هم راه پیدا نکرد.