جمعه , ۳۱ فروردین ۱۴۰۳
صفحه اول » اجتماعی و سیاسی » چند نماینده جمهوری‌ خواه آمریکا: کنگره باید فشار بر روی ایران برای تغییر رفتارش را افزایش دهد

چند نماینده جمهوری‌ خواه آمریکا: کنگره باید فشار بر روی ایران برای تغییر رفتارش را افزایش دهد

با توجه به سابقه سوءاستفاده ایران از نظام مالی دنیا، آمریکا باید از صدور هر گونه مجوز برای موسسات مالی خواستار ورود به بازار ایران هستند، خودداری کند. قبل از اینکه اجازه پیشروی این توافق صادر شود، کنگره باید فشار بر روی ایران برای تغییر رفتارش را افزایش دهد و فروش هواپیما به این کشور را به تغییرات محسوس در رفتارهایی که وضع تحریم را در پی داشته، گره بزند.

index69.36.-30

پس از آنکه چند هفته قبل گزارش شد ایران برای خریداری هواپیما رسما با بوئینگ به توافق رسیده است، چندین نماینده جمهوری‌ خواه آمریکا از عملی شدن چنین معامله‌‌ای ابراز نگرانی کرده و آن را تهدیدی برای امنیت ملی آمریکا دانستند. اما یک مقام ارشد شرکت بوئینگ در پاسخ به این نگرانی‌ها با اشاره به سخنان رئیس‌جمهوری آمریکا گفت که دولت اوباما اجرایی شدن برجام را برای امنیت ملی آمریکا حیاتی دانسته است.

به گزارش «تابناک»؛ با این حال علی رغم تلاش دولت اوباما برای تسهیل معامله با ایران، امروز یک طرح پیشنهادی برای متوقف کردن فروش هواپیماهای بوئینگ به ایران در  «کمیته فرعی سیاست‌های پولی و تجاری خدمات مالی مجلس نمایندگان» آمریکا به بحث گذاشته شد.

براساس گزارش روز گذشته رویترز، نمایندگان کنگره آمریکا در این نشست در مورد سه مانع که در اصل برای جلوگیری از فروش هواپیماهای بوئینگ به ایران در نظر گرفته شده، مذاکره می کنند. یکی برای جلوگیری از صدور مجوز از وزارت خزانه‌ داری، یکی برای متوقف کردن صدور مجوز نقل و انتقال پول توسط وزارت خزانه‌ داری و همچنین مانعی برای بانک صادرات واردات آمریکا.

در نشست امروز قانونگذاران آمریکایی، «بیل هویزنگا»، رئیس جمهوری‌خواه این کمیته از معامله با ایران ابراز نگرانی کرد و گفت: «نگران است با اجازه معامله به ايران، تروريستها منتفع شوند».

بیل هویزنگا افزود: «ما بايد مطمئن شويم پول ماليات دهندگان آمريكايي صرف فراهم كردن تسهيلات مالي رهبران ايران نشود».

بیل هویزنگا گفت دولت اوباما ضعيف عمل ميكند كه به ایران اجازه معامله با بوئینگ را مي دهد.

رئيس کمیته فرعی سیاست‌های پولی مجلس نمایندگان ميگويد دولت اوباما در زمان توافق گفته بود که ایران به بازار مالي آمریکا دست نمي یابد.

«مارک دابوویتز»، مدیر اجرایی بنیاد دفاع از دموکراسی نیز به عنوان یکی از حاضران در این نشست گفت که برجام توافقی خوب برای ایران است و این توافق، زیرساخت‌های برنامه هسته‌ای را برای ایران پابرجا نگاه داشته است.

وی دولت اوباما را به تن دادن به خواسته های ایران متهم کرد و گفت که جان کری، وزیر خارجه آمریکا شتابزده از شرکت‌های بین‌المللی برای سرمایه‌گذاری در ایران دعوت به عمل آورده است.

مدیر بنیاد دفاع از دموکراسی، سپس به توافق 25 میلیارد دلاری شرکت ایران‌ایر و بوئینگ پرداخت و گفت: «این یکی از توافقات چند میلیارد دلاری است که اوباما با توجه به آنها شرط بسته که مزایای اقتصادی برجام، رفتار ایران را قبل از منقضی شدن محدودیت‌های علیه برنامه هسته‌ای ایران معتدل خواهد کرد.»

او سپس با اشاره به توافق ایران و بوئینگ گفت: «این توافق، غیرضروری است: شهروندان ایران و مسافران خارجی، راه‌های دیگری پیش رو دارند.»

«دابوویتز» گفت که نیازی نیست شهروندان ایران تنها برای انجام سفر به «ایران‌ایر»یا «ماهان‌ایر» وابسته باشند؛ وی گفت آنها می‌توانند روی «شرکت‌های خارجی معتبرتر» برای برطرف کردن نیازهای مسافرتی‌شان تکیه کنند.

وی سپس مطابق روال معمول ایران را به انجام اقدامات مخرب در منطقه، حمایت از تروریسم و نقض حقوق بشر متهم کرد.

دابوویتز گفت: «قبل از اینکه اجازه پیشروی این توافق صادر شود، کنگره باید فشار بر روی ایران برای تغییر رفتارش را افزایش دهد و فروش هواپیما به این کشور را به تغییرات محسوس در رفتارهایی که وضع تحریم را در پی داشته، گره بزند.»

وی علاوه بر این، از نمایندگان کنگره خواست «قانون تحریم‌های ایران» که به گفته او زیربنای معماری تحریم‌ها را فراهم می‌کنند را تمدید کنند.

در مقابل، يكي از نمايندگان دموكرات در كميته مالي سنا گفت از نظر قانوني، معامله ايران با بوئينگ منافاتي با توافق هسته اي ايران و غرب ندارد.

در ادامه، «اریک لوربر»، عضو ارشد «شبکه صداقت مالی» کارشناس دیگری بود که به این جلسه دعوت شده بود. شبکه صداقت مالی، یک شرکت مشاوره است که به مشتریان در زمینه پولشویی و تأمین مالی تروریسم، مشورت ارائه می‌دهد.

وی در آغاز اظهاراتش گفت که مایل است بحثش را با «تهدیداتی که ایران متوجه منطقه و نظام مالی جهان می‌کند» آغاز کند. او بر همین اساس فروش هواپیمای تجاری به ایران را اقدامی مخاطره‌آمیز خواند.

«لوربر» ضمن استقبال از طرح‌های قانونگذاران آمریکایی برای متوقف کردن فروش هواپیما به ایران به آنها پیشنهاد کرد: «با توجه به سابقه سوءاستفاده ایران از نظام مالی دنیا، آمریکا باید از صدور هر گونه مجوز برای موسسات مالی خواستار ورود به بازار ایران هستند، خودداری کند». «لوربر» در ادامه گفت: «علی‌رغم مخالفت دولت (اوباما) با اقداماتی که وضع مجدد تحریم‌های رفع‌شده را برمی‌گرداند، هم مجلس نمایندگان و هم سنا به پیگیری قانون‌هایی که مستقیم یا غیرمستقیم ایران را تحت تأثیر قرار می‌دهند، علاقه‌مند هستند که نمونه آن قانون اخیر برای وضع تحریم علیه حزب‌الله لبنان است.» «زکری گلدمن»، مدیر مرکز حقوق و امنیت در دانشکده حقوق دانشگاه نیویورک، دیگر کارشناس حاضر در این نشست بود.

وی که به عنوان کارشناس موافق «برجام» در این نشست حاضر شده بود خاطر نشان کرد که این توافق هسته‌ای قرار نیست تمامی نگرانی‌های آمریکا یا جامعه بین‌المللی از رفتارهای ایران را حل و فصل کند.

«گلدمن» گفت با آنکه تحت برجام بسیاری از تحریم‌های ثانویه علیه ایران رفع شده‌اند، اکثر تحریم‌های اولیه با قابلیت اثرگذاری زیاد، کماکان پابرجا هستند.
اعضای این کمیته فرعی قرار است یک طرح قانونی که خواستار ممانعت از انجام برخی معاملات مالی برای ایران توسط موسسات آمریکایی و همچنین جلوگیری از اقدام بانک صادرات – واردات آمریکا برای تأمین مالی پروژه‌های ایران است را بررسی کنند.

چنانچه طرح پیشنهادی این هیأت تبدیل به قانون شود، این قانون می‌تواند معاملات شرکت‌های دیگر با ایران را نیز تحت تأثیر قرار دهد، زیرا تقریبا تمامی جت‌های مدرن دارای بیش از ۱۰ درصد قطعات آمریکایی هستند و به این ترتیب برای فروش آنان نیاز به مجوز صادرات وجود دارد. شرکت بوئینگ حدود دو هفته پیش اعلام کرد که با اتکاء به مجوز دولت آمریکا تفاهم‌نامه فروش هواپیما با ایران را امضا کرده و معامله دو طرف “قطعی و نهایی” شده است.

براساس تفاهمی که میان ایران و بوئینگ امضا شده قرار است ایران ۸۰ هواپیما را بخرد و ۲۹ هواپیمای دیگر را با حمایت بوئینگ اجاره (لیسینگ) کند و تحویل آنها قرار است از ۲۰۱۷ شروع شود و تا ۲۰۲۵ ادامه یابد