شنبه , ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳
صفحه اول » اجتماعی و سیاسی » با توجه به نفوذ سیاسی و امنیتی ایران در عراق و سوریه، همکاری آمریکا وایران برعلیه داعش لازم است

با توجه به نفوذ سیاسی و امنیتی ایران در عراق و سوریه، همکاری آمریکا وایران برعلیه داعش لازم است

حدود دو سال از شکل گیری ائتلاف ضد داعش به رهبری ایالات متحده می گذرد اما این ائتلاف هنوز نتوانسته به وعده های خود برای شکست و از بین بردن داعش در عراق و سوریه عمل کند.

به ادعای «تابناک»؛ در همین راستا، برخی از کارشناسان و مقامات غربی معتقدند با توجه به نفوذ سیاسی و امنیتی ایران در عراق و سوریه، همکاری ایالات متحده با این کشور برای شکست داعش اجتناب ناپذیر است.

resized_610391_841

چندی پیش بود که ژنرال «وسلی کلارک» از فرماندهان بازنشسته ارتش آمریکا و از فرماندهان سابق ناتو گفت: «داعش در منطقه همچنان فعال است. در این میان می توان به نقشی توجه کرد که ایران می تواند در این زمینه برای مقابله با این گروه ایفا کند. ایران حاضر است به آمریکا د رمقابله با داعش کمک کند و با این کار، درواقع به خودش کمک می کند. باید چارچوبی مناسب برای نقش آفرینی ایران در این زمینه بوجود آورد تا اینکه ایران هم به خودش کمک کند و هم به آمریکا در این روند کمک کند. نمی توان داعش را به راحتی و به تنهایی شکست داد».

در همین زمینه، پایگاه آمریکایی «نشنال اینترست» در مطلبی معتقد است اگر ایالات متحده می خواهد داعش را شکست دهد نیاز به متحدان جدیدی در مبارزه با این گروه تروریستی دارد.

این پایگاه آمریکایی معتقد است ترکیه و عربستان با توجه به رویکرد دوگانه ای که در مورد داعش دارند نمی توانند برای شکست داعش به آمریکا کمک کنند. عربستان سعودی مدعی مبارزه با داعش است در حالی که پول و سلاح خود را در اختیار گروه های افراطی  و سلفی قرار می دهد. ترکیه نیز بیش از هر چیز نگران دستاوردهای کردها در سوریه است و داعش برای آن ها اولویت مهمی نیست.

در حال حاضر گروه هایی همچون، ارتش سوریه با پشتیبانی زمینی ایران و حزب الله و حمایت هوایی روسیه، بعد از بازپسگیری پالمیرا، در حال پیشروی و در اختیار گرفتن حلب به عنوان بزرگترین شهر سوریه از جبهه النصره هستند. از طرف دیگر، واحدهای مدافع خلق کرد نیز در حال پیشروی به سمت پایتخت خودخوانده داعش در رقه با پشتیبانی هوایی آمریکا و روسیه هستند. همچنین، نیروهای بسیج مردمی عراق به پشتیبانی ایران و «حمایت هوایی آمریکا» توانستند شهر فلوجه را در استان الانبار را از تصرف داعش خارج کنند.

در رقه نیز ما شاهد آن هستیم که از غرب، شرق و شمال ده ها یا صدها هزار نیروی سوری، کرد و عراقی با پشتیبانی دو نیروی هوایی قدرتمند جهان در حال تلاش برای بازپسگیری شهر رقه و در نهایت از بین بردن 25 هزار نیروی داعش هستند. با این حال، مبارزان ضد داعش نیاز به کمک بیشتری دارند.

در همین راستا، سیاستگذاران آمریکایی می توانند تصمیم بگیرند که خلاص شدن از شر داعش ضروری است حتی اگر مجبور به همکاری مستقیم با روسیه، پذیرش بشاراسد و نقش ایران و حزب الله باشند؟ هنوز مشخص نیست که آن ها می توانند اما به نظر می رسد برای شکست داعش تصمیمی است که لازم است گرفته شود.

ایالات متحده در این زمینه محتاط است و بیش از تمرکز بر همکاری های جدید برای شکست داعش، هنوز به دنبال خنثی کردن نفوذ ایران و روسیه و سرنگونی اسد است. شاید به همین دلیل که می توان بار دیگر به گزارش آژانس اطلاعات دفاعی آمریکا که پیش از این تحت عنوان «سری» طبقه‌بندی شده بود و به تاریخ 12 آگوست 2012 بازمی‌گردد، رجوع کرد. این سند نشان می‌دهد سازمان اطلاعات آمریکا اوایل سال 2012 ظهور داعش در عراق را پیش‌بینی کرده اما به جای آنکه به‌عنوان یک تهدید منظور شود، در این گزارش این گروه تروریستی به‌عنوان یک دارایی راهبردی برای آمریکا متصور شده است.

در نهایت در این مطلب آمده است: «آمریکا باید سیاست مبارزه با برخی ترریست ها برای محافظت از تروریست های دیگر را رها کند و به جای آن با روسیه و ایران همکاری کند و اجازه دهد آن ها کار خود را انجام دهند»