پنجشنبه , ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳
صفحه اول » اجتماعی و سیاسی » ایران در آینه مطبوعات جهان

ایران در آینه مطبوعات جهان

تلاش برخی از قانونگذاران آمریکایی برای متوقف کردن معامله بوئینگ با ایران، چرایی حملات پی در پی داعش به ترکیه، نامه تونی بلر به جورج بوش در مورد حمله به ایران، قرار گرفتن رهبر کره شمالی در لیست تحریم های آمریکا برای اولین بار و معرفی مرگبارترین شهر جهان از نظر اقدامات تروریستی، از جمله مهم‌ترین موضوعاتی است که امروز مورد توجه مطبوعات و رسانه‌های بین‌المللی قرار گرفته است.
1734699_285

به گزارش «تابناک»؛ گروهی از قانونگذاران آمریکایی با برگزاری یک جلسه استماع امروز درباره متوقف کردن فروش هواپیماهای بوئینگ به ایران بحث و تبادل نظر خواهند کرد. «کمیته فرعی سیاست‌های پولی و تجاری خدمات مالی مجلس نمایندگان» امروز پنجشنبه این نشست استماع را برگزار خواهد کرد. «بیل هوزنگا»، رئیس این کمیته فرعی در گفت‌وگو با پایگاه خبری «هیل» گفته این نشست به بررسی توافق هسته‌ای بین ایران و گروه 1+5 و معامله احتمالی بوئینگ با ایران خواهد پرداخت. وی گفت: «من به شدت از این نگرانم که دولت اوباما با آسان کردن قوانین به شرکت‌های بین‌المللی برای همدستی در تسلیحاتی کردن ایران کمک کرده است.»  اعضای این کمیته فرعی قرار است یک طرح قانونی که خواستار ممانعت از انجام برخی معاملات مالی برای ایران توسط موسسات آمریکایی و همچنین جلوگیری از اقدام بانک صادرات – واردات آمریکا برای تأمین مالی پروژه‌های ایران است را بررسی کنند.

 

سوالی که ذهن بسیاری را به خود مشغول کرده این است که چرا حملات داعش به ترکیه در چند ماه اخیر افزایش پیدا کرده است. داعش اخیرا فعالیت های خود را به ویژه در سال گذشته در ترکیه افزایش داده که شامل 6 حمله بمب گذران انتحاری و یک ماه نبرد با پرتاب راکت بوده که سابقه نداشته است. در همین زمینه، روزنامه آمریکایی «واشنگتن پست» در مطلبی در مورد چرایی افزایش حملات داعش به ترکیه، نوشت:« ترکیه تا چندی پیش یک سری معاملات به ویژه در زمینه انتقال سلاح و سوخت با داعش انجام می داد و داعش هم در مقابل هیچ حمله ای به این کشور انجام نمی داد؛ اما وقتی ترکیه  دیگر به داعش بی نیاز شد، معاملات خود با داعش را قطع کرد و داعش هم در مقابل، حملات خود را علیه ترکیه آغاز کرد و به نظر می رسد این حملات همچنان ادامه خواهد یافت و می توان شاهد بدتر شدن وضعیت ترکیه باشیم».

گزارش کمیته مستقل انگلیسی به ریاست «سر جان چیلکات» که روز چهارشنبه منتشر شد، از رد و بدل شدن نامه‌هایی بین «جورج دبلیو بوش»، رئیس جمهور اسبق آمریکا و «تونی بلر»، نخست‌وزیر اسبق انگلیس پرده برداشت که عمق روابط دو کشور، در آستانه حمله به عراق را نشان می‌دهد. به گزارش «نیویورک تایمز»، یکی از نامه‌نگاری‌ها مربوط به تاریخ 4 دسامبر سال 2001 است که «بلر» آن را خطاب به بوش نوشته و به وی توصیه کرده که همزمان با عراق، ایران و سوریه را هدف حمله قرار ندهد. وی در این نامه می‌نویسد: «اگر ساقط کردن صدام، هدف اصلی است در صورتی که سوریه یا ایران طرفدار این اقدام باشند یا به آن تن بدهند، راحت‌تر می‌توان این کار را انجام داد تا اینکه به هر سه آنها حمله شود.» این سند به نوشته خبرنگار نیویورک‌تایمز، نشان می‌دهد که در آن زمان عده‌ای در آمریکا طرفدار حمله به هر سه کشور به صورت همزمان بوده‌اند.

آمریکا روز چهارشنبه برای نخستین بار «کیم جونگ اون» رهبر کره شمالی و برخی مقام های ارشد این کشور را به اتهام آنچه نقض گسترده حقوق بشر عنوان شده است، در لیست تحریم های خود قرار داد. به گزارش «خبرگزاری فرانسه»، جونگ اون و 10 مقام ارشد کره شمالی به اتهام آنچه دست داشتن در پشت پرده جنایاتی همچون قتل و شکنجه زندانیان سیاسی عنوان شده است، در لیست تحریم های آمریکا قرار گرفتند. «آدام زوبین» قائم مقام موقت وزارت خزانه داری آمریکا در امور اطلاعات مالی و تروریسم در این رابطه گفت: « کره شمالی تحت رهبری کیم جونگ اون به تحمیل ظلم و سختی طاقت فرسا بر میلیون ها نفر از مردم خود ادامه می دهد که از جمله این اقدام ها می توان به اعدام های فراقضایی، کار اجباری و شکنجه اشاره کرد».

 

روز یکشنبه یکی از مرگبارترین حملات تروریستی چندین سال اخیر در جهان در پایتخت عراق اتفاق افتاد که حدود 250 نفر در این حمله تررویستی جان خود را از دست دادند. در همین زمینه، مجله آمریکایی «آتلانتیک» در مطلبی با ارائه آمار گزارش داد که عراق پایتخت تروریسم در جهان است. تروریسمی که حاصل جنگ و بی ثباتی در این کشور بوده است. این گزارش اشاره می کند که عراق و نیجریه بالاترین میزان مرگ و میر ناشی از حملات تروریستی در سال 2014 را به خود اختصاص داده اند. بین سال های 2013 تا 2014 نیز 55 درصد به میزان مرگ و میر ناشی از حملات تروریستی در عراق افزوده شده است. در سال 2014، عراق به تنهایی یک سوم قربانیان حملات تروریستی در جهان را به خود اختصاص داده بود و بغداد نیز مرگبارترین شهر جهان از نظر حملات تروریستی است.