پنجشنبه , ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳
صفحه اول » اجتماعی و سیاسی » به بهانه بازپخش گفتگوی سرلشگر باقری

به بهانه بازپخش گفتگوی سرلشگر باقری

در حدود دو سالی که برنامه موسوم به”شناسنامه”  روی آنتن شبکه سه سیما بود با وجود اینکه کنداکتور ثابتی نداشت، توانست با حدود 85 شخصیت سیاسی و فرهنگی کشور گفتگوهای موثر و جذابی ضبط کند.

1726724_500
بعد ازاینکه دربهمن 91 نخستین برنامه “شناسنامه ” با گفتگوی دکترحسن روحانی نماینده وقت رهبرمعظم انقلاب در شورای عالی امنیت ملی شکل گرفت و رفته رفته با چهره هایی چون علی اکبرصالحی ،مصطفی پورمحمدی ، اسحاق جهانگیری ، احمد توکلی ، علی شمخانی ، مرحوم عسگراولادی و … به پای ثابت کنداکتور شبکه سه سیما در عصرجمعه ها و به نوعی به تنها برنامه ای تبدیل شد که به تاریخ شفاهی انقلاب و نظام اسلامی می پرداخت و شنبه‌ها در بیشتر موارد باید در صفحه اول روزنامه‌های مختلف با ذائقه‌های متفاوت مطلبی از این برنامه دیده می‌شد. کمتر کسی فکر می‌کرد که این برنامه به یکباره بعد از دو سال با مخاطبی که جذب کرده بود و تاثیری که برفضای رسانه‌ای می گذاشت، متوقف شود‌. مروری بر کارنامه «شناسنامه»؛ شناسنامه‌ای ارزشمند برای تاریخ شفاهی انقلاب

شناسنامه از اول فروردین 94 با سیاستگذاری مدیروقت شبکه سه متوقف شد. مدیران وقت شبکه تصمیم گرفتند برنامه را به گونه ای دیگر با همان تهیه کننده ادامه دهند و با نام “امضاء” بیشتر سراغ اهالی فرهنگ ، هنر ، علم و بعضا برخی سیاسیون بروند برای همین برنامه اجرایش به احسان کرمی سپرده شد و محمد صراف که فقط تهیه کنندگی شناسنامه را برعهده داشت علاوه بر تهیه کنندگی، مسئولیت محتوایی برنامه امضاء را هم برعهده گرفت.

مروری بر کارنامه «شناسنامه»؛ شناسنامه‌ای ارزشمند برای تاریخ شفاهی انقلاب

شناسنامه در حدود دو سالی که روی آنتن شبکه سه سیما بود و برغم اینکه بدلیل مسابقات مختلف ورزشی یا کنداکتور آن تغییر می کرد و ساعت ثابتی نداشت و یا کلا چند هفته پشت سرهم پخش نمی شد توانست با حدود 85 شخصیت سیاسی و فرهنگی کشور گفتگوهای موثر و جذابی ضبط کند که هنوز در آرشیو رسانه ملی می درخشد و چندین بار هم قابلیت بازپخش دارد. کما اینکه تا کنون گفتگوهای دکتر حسن روحانی بعد از انتخاب بعنوان رییس جمهور‌، گفتگو با حبیب الله عسگراولادی و آیت الله خزعلی بعد از رحلت ایشان و گفتگو با سردار سرلشگر محمد باقری بعد از انتصاب به عنوان رییس ستاد کل نیروهای مسلح بازپخش و بسیار مورد توجه واقع شده‌اند.

مروری بر کارنامه «شناسنامه»؛ شناسنامه‌ای ارزشمند برای تاریخ شفاهی انقلاب

جدول مسبوق الذکر شامل نام  افرادی است که برنامه “شناسنامه” توانسته است با آنها تاریخ شفاهی انقلاب و نظام اسلامی را ضبط کند

قطعا این آرشیو غنی به کمک تاریخ انقلاب خواهد آمد همان طور که تاکنون نیز دو جلد از کتاب مجموعه مصاحبه‌های “شناسنامه” به عنوان تاریخ شفاهی انقلاب و نظام اسلامی را انتشارات جام جم چاپ کرده است و متاسفانه باقی این مجموعه تا کنون متوقف شده است که تکمیل آن، مجموعه و آرشیوی بی‌نظیر برای نسل‌های آینده خواهد بود. جمعه گذشته که بار دیگر گفتگوی جذاب سردار سرلشگر محمد باقری با تدبیر به موقع مدیریت جدید رسانه ملی از شبکه سه پخش شد بسیاری از اهالی رسانه و سیاست دوباره امیدوار شدند که این برنامه موثر را بار دیگر از آنتن رسانه ملی مشاهده کنند؛ چرا که هنوز افراد بسیاری از مسئولان کشور باقی مانده‌اند که ناگفته‌های فراوانی برای نسل‌های مختلف کشور دارند و این ناگفته‌ها می‌تواند تجارب ارزشمندی باشد در مسیر پیش روی انقلاب؛ مسیری که قطعا آسان نخواهد بود و با بیان تجارب تلخ و شیرین و واقعیت‌هایی که با گذشت زمان قابل گفتن است، می‌توان این مسیر سخت را آسان‌تر طی کرد. امید است پس از دست رفتن یک سال طلایی و وقفه‌ای که به تصمیم مدیران وقت در روند اجرا و ضبط این برنامه ایجاد شد، بار دیگر صفحات «شناسنامه» تاریخ انقلاب اسلامی از قاب رسانه ملی ورق زده شود.