چهارشنبه , ۵ اردیبهشت ۱۴۰۳
صفحه اول » اجتماعی و سیاسی » اخبارویژه روزنامه‌های 13 تیرماه

اخبارویژه روزنامه‌های 13 تیرماه

روزنامه‌ها در لابه‌لای گزارش‌ها و سرمقاله‌ها، قسمتی از صفحات خود را به اخبار روزهای گذشته یا اخبار ویژه اختصاص می دهند که مشرق در ادامه به آنها اشاره می‌کند.

4779830_379

******

ابلاغیه جدید دولت درباره حقوق سربازان/ تحلیل رویترز از افشای فیش‌های حقوقی/ فتوای جدید مفتی ارشد سعودی درباره زنانکیهان

شما که لالایی دموکراسی بلدید چرا سال 88 خوابتان نبرد؟!

«چطور وقتی به انگلستان می‌رسد، روشنفکران فخر دموکراسی را می‌فروشند اما در کشور خودمان به زدن زیر میز می‌پردازند و شهر آشوبی می‌کنند؟».

داریوش سجادی همکار سابق نشریات اصلاح‌طلب در یادداشتی نوشت: صادق زیباکلام تئوریسین خودخوانده اصلاحات(!) اخیراً و پیرو رفراندوم برگزار شده در انگلستان که منجر به خروج بریتانیا از اتحادیه اروپا شد بر کرسی تدریس دموکراسی نشسته و در خلوت و جلوت و مصاحبه و مقاله و سخنرانی مبتهجانه نظام جمهوری اسلامی را اندرز می‌دهد که به تجربه رفراندوم انگلستان تأسی کرده و دموکراسی واقعی را از لندن بیآموزند! زیباکلام می‌فرمایند برخلاف دواعی آنان که می‌گفتند و می‌گویند دموکراسی غربی دروغی بیش نیست و مردم نقشی در انتخابات نداشته و محور بازی در دست محافل قدرت و نخبگان و الیت و الیگارشی حاکمه است که با لطائف الحیل و با فریب مردم آرای مطمح نظر خود را از صندوق بیرون می‌آورند؛ با رفراندوم انگلستان که در آن بدنه عوام جامعه برخلاف نظر جمیع پایوران و نخبگان و هیئت حاکمه رأی خود را به نظام دیکته کرد اینک ثابت شد دموکراسی در غرب واقعی است و عوام می‌توانند برخلاف خواست حکومت و خواص جامعه، رأی خود را به صندوق ریخته و حکومت و الیگارشی حاکم و نخبگان مملکت را مجاب به پیروی از خود کنند.

فرمایش جناب زیباکلام متین است اما ظاهراً فراموش کرده‌اند برخلاف مشق دموکراسی امروزشان، ایشان و همراهان و عقبه‌سیاسی ایشان در اردوی سبزها بودند که در 88 همین دموکراسی مورد اقبال خود را برنتابیده و با ادله‌هائی متفرعنانه برآیند انتخابات 88 را به بهانه کودتا و تقلب و تخلف و تدلیس، نفی کردند!

ظاهراً حافظه ایشان فراموش کرده چگونه در 88 با دواعی محیرالعقولی از قبیل رأی عوام دون رأی خواص است و آنها زشت‌اند و بی‌ریخت‌اند و بی‌کلاس‌اند و بی‌سوادند و دهاتی‌اند و ما با شعوریم و با کلاس‌ایم و با سوادیم و خوشگلیم و خوش‌لباس‌ایم و خوش بیانیم و موندمان بالا است و با انبوهی از مواضع متفرعنانه و پر تبختر، بر چهره نظام ناخن کشیدند و 8 ماه شهر را اسیر خیره سری و تفرعن خود کرده و برآیند انتخابات آن سال را قربانی خودشیفتگی و از خود متشکری‌شان کردند!

چطور مرغ همسایه غاز است و وقتی انگلستان به آرای طبقات عوام جامعه احترام می‌گذارد امثال زیباکلام احساس رسالت می‌کنند تا فخر چنین دموکراسی نابی را به زمین و زمان بفروشند اما وقتی همین تجربه درکشورشان تکرار می‌شود تمامی لوازم دموکراسی را فراموش کرده و با زدن به زیر میز و تحقیر آرای توده‌های عوام، شهر آشوبی می‌کنند.

به نام کارگران و به کام مدیران اشرافی /مدیران مستعفی فداکاری کردند!

خبرگزاری مدعی عنوان کار و کارگر، استعفای مدیران متخلف و دریافت‌کننده حقوق‌های نامشروع نجومی را «استعفای مردانه و از سر فداکاری» توصیف کرد!

به دنبال اوج‌گیری اعتراض عمومی نسبت به حقوق‌های نجومی برخی مدیران،‌ رؤسای بیمه مرکزی و ایران و 4 بانک رفاه کارگران، صادرات، ملت و مهر ایران اعلام استعفا کردند و دیروز هم اعلام شد در جلسه هیئت عامل صندوق توسعه ملی در حضور رئیس جمهور، با استعفای رئیس (صفدر حسینی) و اعضای هیئت عامل این صندوق موافقت شده است.

هر چند معلوم نیست که چرا دولت حاضر نیست رسماً مدیران متخلف را عزل کند و ترجیح می‌دهد این کار تحت عنوان استعفا انجام شود، اما نکته مضحک تحلیل خبرگزاری اصلاح‌طلب کار (ایلنا) می‌باشد که در یادداشتی تحت عنوان «استعفای مردانه برای تداوم تدبیر» می‌نویسد: این روزها مسئله فیش‌های حقوقی حربه جدید اتاق‌های فکر مخالفان دولت برای ضربه زدن به روحانی شده است. می‌گویند «باز هم این فیش‌ها در راه است.» می‌گویند «اتاق فکر شنبه‌ها برنامه‌های مفصلی دارد تا در این یک سال دولت روحانی را به زمین بزند.» ماجرا هر چه باشد به اعتبار دولت روحانی آسیب زده است. دولت روحانی که در سال‌های اول حضور پرونده‌های متعدد فساد مالی از دولت گذشته را افشا کرده بود و افکار عمومی را علیه تداوم حضور یاران احمدی‌نژاد در دولت منسجم کرده بود. حالا همین افکار عمومی از دولت روحانی می‌پرسند چرا در کشوری که حقوق کارگران نزدیک یک میلیون تومان است و بسیاری از مردم از همین حقوق اولیه بهره‌مند نیستند، باید بعضی مدیران حقوق چند ده میلیونی دریافت کنند؟

این خبرگزاری می‌افزاید: مدیران دولتی البته نسبت به این انتقادها پاسخ روشنی دارند. آنها به اهمیت برخی مشاغل خاص اشاره می‌کنند و به اینکه این حقوق با نظارت و آگاهی دستگاه‌های قانونگذاری و نظارتی کشور بوده است. با این حال افکار عمومی تا امروز این پاسخ‌ها را بیشتر شبیه توجیه می‌داند تا جوابی قانع کننده.

ایلنا سرانجام ادعا می‌کند: در انتخابات مجلس دهم، بسیاری از نامزدهای جریان اصلی اصلاح‌طلبان در انتخابات رد صلاحیت شدند. بعد از این رد صلاحیت‌ها این افراد قهر نکردند. در صحنه باقی ماندند و کمک کردند نیروهای گمنام و شاید با توانایی کمتر وارد مجلس شوند. البته این استراتژی جواب داد و لیست اصلاح‌طلبان نامزد خود را به خانه ملت فرستاد. شاید حالا مدیران روحانی که حقوق نامتعارف می‌گیرند همین رویه را در پیش بگیرند. استعفا کنند و از مدیریت بگذرند و جا را به چهره‌های جوان‌تر و گمنام‌تر، ولو با تجربه کمتر بدهند و سعی کنند مشاوران خوبی برای مدیران جدید باشند. توسعه کشور نیاز به فداکاری]![ دارد و این مدیران تا اینجا نشان داده‌اند که برای اعتلای ایران حاضر به فداکاری هستند.]!![

کشف رمز سرکاری به جای پاسخگویی درباره کوتاهی مدیریتی

با وجود برکناری مدیرعامل بانک رفاه کارگران، مدیرعامل سازمان تأمین اجتماعی به توجیه تخلف‌ وی پرداخت.

مدیرعامل بانک رفاه در پی افشای حقوق و مزایای وی که بعضا تا 734 میلیون تومان را هم شامل می‌شود، برکنار شد اما تقی نوربخش رئیس سازمان تأمین اجتماعی که بانک رفاه در زیرمجموعه وی قرار دارد در مصاحبه با روزنامه شرق گفت: مجمع بانک در سال 92 مصوبه‌ای داد که بر اساس حقوق و دستمزد میانگین بانک ملت و تجارت، حقوق و دستمزد هیئت مدیره و مدیرعامل بانک رفاه هم تعیین شود که تقریبا مقدار کمی بالاتر از بانک صنعت و معدن بود.

وی می‌افزاید: آقای صدقی که در ابتدای خرداد سال 94 منصوب شد، به دلیل اینکه مصوبه مجمع هنوز صادر نشده بود تا پایان سال 94 حقوقی دریافت نکرد. مصوبه این بود که برابر بانک تجارت حقوق و دستمزد دریافت کند. بر اساس سند مالی که در اسفند 94 برای ایشان زده شد، ایشان حقوق و دستمزدش را دریافت کرد که مربوط به حقوق 10 ماه بود.

نوربخش توضیح نداده که اگر مبلغ دریافتی صدقی برای 10 ماه بوده – که نبوده و صرفا برای اسفند 94 بوده- پس چرا اقدام به برکناری نامبرده از بانک رفاه کرده‌اند؟

وی البته در مصاحبه با شرق فصل مشبعی علیه مرتضوی مدیر سابق تأمین اجتماعی سخن گفته که شرق تحت عنوان «کدهای کشف رمز نشده مرتضوی» منتشر کرده است؛ و این در حالی است که منطقا آقای نوربخش باید از کدهای کشف رمز نشده جدید از جمله بانک رفاه رمزگشایی کند و پاسخگوی عملکرد بانک رفاهی باشد که عمده سهام آن متعلق به تأمین اجتماعی است.

ارگان کارگزاران: وضع ناامید کننده است /ژنرال‌ها نمایندگان اصلاح‌طلب را مدیریت کنند

ارگان کارگزاران از زنجیره اتفاقات سرخورده کننده برای اصلاح‌طلبان در هفته‌های اخیر خبر داد.

هفته‌نامه صدا ذیل تیتر «نا امید از امید» نوشت: در هفته گذشته، سه اتفاق در فضای سیاسی- رسانه‌ای رخ داد که هر کدام برای انتقاد و حتی ناامیدی و سرخوردگی نسبت به حاملان جریان اصلاحات و تغییرخواهی در جامعه ایران کفایت می‌کرد.

اتفاق نخست، ماجرای فیش‌های حقوقی و اذعان و اعتراف دولت روحانی بود.

اتفاق دوم، میزگردی بود که در سالروز درگذشت دکتر علی شریعتی با حضور شاخص‌ترین چهره‌های سیاسی، فکری و دانشگاهی اصلاح‌طلب برگزار شد. میزگردی که با حملات تند دو طرف به یکدیگر ناتمام ماند و هر یک دیگری را به «ارعاب» و «داعشی‌گری» متهم کرد و در این میان، عملاً شریعتی به عنوان یکی از پشتوانه‌ها و زمینه‌های ظهور جریان‌های منتقد فکری و سیاسی در جامعه ایران، همچنان موضوع تنش و صف‌بندی درون نیروهای فکری همسو با اصلاحات شد و نه ذخیره‌ای برای بهره‌بردن. مهمتر از مواضع طرفین له و علیه شریعتی، تداوم راه و رویه انسداد گفت‌وگو میان دو طرف بود. این ماجرا نشان داد دو طرف، فرار از گفت‌وگوهای جدی درون جبهه‌ای را ترجیح می‌دهند و دوست‌تر دارند همراهی و همسویی آنها در حد ائتلاف‌های انتخاباتی بماند.

اتفاق سوم که مهمترین اتفاق نیز بود، در انتخابات اعضای هیئت رئیسه کمیسیون‌های مجلس رخ داد. در حالی که رأی محمدرضا عارف برای ریاست مجلس دهم به عنوان کف آرای فراکسیون امید، 103 رأی و آرای مسعود پزشکیان برای نایب رئیس اول مجلس به عنوان سقف آرای فراکسیون امید، بیش از 150 رأی بود؛ انتظار می‌رفت اصلاح‌طلبان ریاست حداقل یک سوم و در حالت طبیعی نیمی از کمیسیون‌های 13 گانه را کسب کنند. اما سهم این فراکسیون به دو کمیسیون برنامه و بودجه و بهداشت محدود ماند.

از دست رفتن کمیسیون‌های آموزش و تحقیقات و فرهنگی که تغییر در آنها و خروج آن از گفتمان تندروها، یکی از محورهای تبلیغات اصلاح‌طلبان در انتخابات پارلمانی بود؛ عملاً حاصلی جز ناامیدی و سرخوردگی برای حامیان اصلاحات دربرنخواهد داشت. ریاست این دو کمیسیون در حالی در اختیار اعضای جبهه پایداری قرار گرفت که انتظار می‌رفت فراکسیون امید با برنامه‌ریزی منسجم، کسب اکثریت و در نتیجه مسئولیت‌های این دو کمیسیون را جزء اولویت‌های خود قرار دهد. اما برخلاف انتظار، حتی چهره‌های فرهنگی راه یافته به مجلس از جمله مدیران مسئولان روزنامه‌های اصلاح‌طلب اقبال چندانی به کمیسیون فرهنگی نشان ندادند.

قبل از آنکه مجلس دهم آغاز به کار کند، از سوی فعالان سیاسی و تحلیل‌گران اصلاح طلب گفته می‌شد نمایندگان مجلس دهم فاقد تجربه پارلمانتاریستی هستند و باید توسط اتاق فکری بیرون از پارلمان و ژنرال‌های پارلمانتاریستی که به علت نظارت استصوابی از راهیابی به پارلمان محروم مانده‌اند، هدایت و مدیریت شوند.

فراکسیون امید صلاح نمی‌داند از حقوق‌های نجومی سؤال کند؟!

سخنگوی فراکسیون امید با چند هفته تأخیر می‌گوید این فراکسیون به موضوع فیش‌های نجومی ورود می‌کند.

محمدعلی وکیلی با اشاره به جلسه اخیر هیئت رئیسه این فراکسیون از آمادگی اعضا برای استفاده از ابزار سؤال، تذکر و تحقیق و تفحص درباره فیش‌های حقوقی خبر داد و گفت: در جلسه امروز هیئت رئیسه فراکسیون امید مقرر شد جلسه مشورتی مجمع عمومی دوشنبه هفته آینده در محل کمیسیون تلفیق مجلس برگزار شود و آسیب‌شناسی کلی درباره نقش فراکسیون در مجلس به ویژه در انتخابات هیئت رئیسه کمیسیون‌ها صورت گیرد.

سخنگوی فراکسیون امید با اشاره به موضوع این فراکسیون در مورد بحران فیش‌های حقوقی نیز گفت: ما معتقدیم باید بدون رودربایستی با متخلفین قانونی و متخلفین متعارف برخورد شود و مهم این است که دامنه برخورد محدود به دریافت کنندگان نشود.

سخنگوی فراکسیون امید خاطرنشان کرد: فراکسیون آمادگی دارد از ابزار سؤال، تذکر و تحقیق و تفحص برای عادلانه کردن برخوردها و اصلاح این رویه و همچنین احقاق حقوق مردم و جلوگیری از تکرار این موارد استفاده کند.

یادآور می‌شود یکی از متهمان اصلی پرونده حقوق‌های نجومی صفدر حسینی رئیس صندوق توسعه ملی با دریافتی ماهانه 57 میلیون تومانی است. دختر وی عضو فراکسیون امید در مجلس است که در آستانه انتخابات هزینه گسترده‌ای را به واسطه انتشار مقاله و مصاحبه در نشریات زنجیره‌ای مختلف کرد. حمایت‌های گسترده حسن فریدون و اسحاق جهانگیری از علی صدقی (مدیر بانک رفاه کارگران) و صفدر حسینی، پرسش‌های بسیاری را پدید آورده که فراکسیون امید در صورت داشتن اراده و استقلال و انگیزه باید پاسخ آنها را از دستیار ارشد و معاون اول رئیس جمهور مطالبه کند؛ اما این اتفاق تاکنون نیفتاده و آقای رئیس فراکسیون صرفاً می‌گوید از ابزارهای سؤال و تذکر و تحقیق و تفحص می‌توانیم استفاده کنیم.

به قول کلاه‌قرمزی؛ آقای مجری نه اینکه ادب نداشته باشیم، داریم اما صلاح نمی‌دانیم که استفاده کنیم!

تعویض تاکتیکی مدیران متخلف بانکی!

«مدیران بانکی، ثابت هستند و برخی برکناری‌های اخیر به خاطر فیش‌های نجومی، تعویض تاکتیکی است»!

روزنامه اصلاح‌طلب هفت صبح با درج این مطلب نوشت: مدیران 4 بانک تغییر کردند و تغییر مدیران دیگر بانک‌‌ها هم محتمل است. ممکن است برخی بگویند که این یک انقلاب بانکی است. اینکه در ادامه تاثیرات مخرب یا به تعبیر بهتر، سازنده ماجرای فیش‌های حقوقی، ظرف چهار، پنج روز، مدیران عامل چهار بانک تغییر کنند. با این حال، نگاهی به سوابق مدیران عاملی که جایگزین بازندگان ماجرای فیش‌های حقوقی شدند، نشان می‌دهد نباید امید زیادی به تغییر روند کلی نظام بانکی داشت. در چارچوب نیاز به تخصص و البته تجربه، بانک‌ها مدیران عامل جدید خود را از مدیران یا اعضای هیئت مدیره برادرهای خود در نظام بانکی قرض می‌گیرند و این موضوع می‌تواند نشان دهنده این باشد که ممکن است ماجراهایی از این دست در نظام بانکی باز هم تکرار شود.

نخست‌وزیران بانک‌ها در حال تغییرند در حالی که مردم خواهان تغییر تفکر شاهانه‌ای هستند که بر نظام بانکی یا به طور کلی بر سیستم اداری حاکم است.

ابلاغیه جدید دولت درباره حقوق سربازان/ تحلیل رویترز از افشای فیش‌های حقوقی/ فتوای جدید مفتی ارشد سعودی درباره زنانخراسان

هشدار به مدیران دولتی درباره کسری حقوق سربازان

بر  اساس ابلاغیه یک نهاد نظارتی به تعدادی از مدیران دستگاه های اجرایی، تاکید شده است که با توجه به الزامات و ممنوعیت های اعلام شده در ماده 38 قانون اصلاح موادی از قانون خدمت وظیفه عمومی مصوب سال 90، کسر مواردی چون حق بازنشستگی از حقوق ماهانه کارکنان و پرسنل وظیفه ای که در ادارات مختلف وابسته به دولت خدمت می کنند، ممنوع بوده و در صورت مشاهده، مسئول مربوطه با تبعات مالی و اداری این تخطی از قانون مواجه خواهد شد.

دستور دولت برای فرهنگ سازی مصرف شیر

بر  اساس ابلاغیه روز های اخیر یک مسئول ارشد اجرایی به تعدادی از اعضای کابینه، از آن ها خواسته شده است با همکاری وزارت جهادکشاورزی و تشکل های غیردولتی، نسبت به فرهنگ سازی و افزایش تقاضا برای مصرف شیر از طریق تبلیغ و ترویج مصرف این محصول با استفاده از ظرفیت رسانه های عمومی و اجرای طرح هایی مانند توزیع شیر رایگان و… برای اطلاع رسانی به گروه های هدف اقدام کنند.

ابلاغیه جدید دولت درباره حقوق سربازان/ تحلیل رویترز از افشای فیش‌های حقوقی/ فتوای جدید مفتی ارشد سعودی درباره زنانجمهوری‌اسلامی

افزایش آمار طلاق در عربستان

* سازمان کل آمار عربستان سعودی روز شنبه اعلام کرد: روزانه 127 مورد و در هر ساعت پنج مورد طلاق در این کشور رخ می‌دهد.

به گزارش شفقنا به نقل از روزنامه الوطن عربستان سعودی، «عیسی الغیث» عضو مجلس شورای عربستان در این باره گفت: جنبه اقتصادی دلیل اول کناره‌گیری از ازدواج، ترشیدگی، تجرد و افزایش نسبت طلاق و مشکلات بین زوجین در عربستان است.

وی افزود: دلیل فکری، تربیتی و اجتماعی نیز وجود دارد که بر افزایش میزان طلاق تاثیر گذار هستند. مجلس شورای عربستان می‌تواند تاثیر بسزایی در این خصوص و ارائه توصیه به زوجین داشته باشد.

فتاوای جدید مفتی ارشد سعودی درباره زنان

* یک مفتی سعودی عضو هیات علمای ارشد این کشور اعلام کرد زنان در صورت عدم اختلاط با مردان، می‌توانند در هیات علمای ارشد عربستان عضو شوند.

به گزارش روزنامه عکاظ عربستان، شیخ «عبدالله المنیع» گفت: زنانی که ویژگی مفتی شدن دارند، می‌توانند در جلسات هیات حاضر شده و در اتاقی جدا از اعضای مرد، بنشینند و نظر خود را بیان کنند. وی درخصوص امکان گماردن زنان در مناصب قضایی گفت: به دلایلی از جمله اینکه گروه زیادی از علما شهادت زن را نمی‌پذیرند، این امر امکان پذیر نیست.

وی همچنین در فتوای دیگری استفاده از عبا وچادر رنگی برای زنان را جایز دانست وگفت: در صورتی که عبای رنگی تنگ، نازک وبدن نما نباشد زنان می‌توان از آن استفاده کنند. برخی از کارشناسان اعتقاد دارند محمد بن سلمان جانشین ولیعهد عربستان که خود را برای پادشاهی آماده می‌کند ٬سعی می‌کند از قدرت نهادهای وابسته به وهابی‌ها در این کشور بکاهد تا از فشار بیش از حد بر مردم عربستان به دلیل افکار و عقاید خشک حاکم کم کند و به نوعی در میان مردم این کشور محبوبیت به دست آورد و اینگونه رفتارها در عربستان را ناشی از دستورهای وی می‌دانند.

سفر رئیس موساد به مسکو

* منابع صهیونیستی گزارش دادند رئیس موساد در سفری به مسکو با مشاور امنیت ملی روسیه دیدار کرده است.

«یوسی کوهین» رئیس موساد روز جمعه در سفری به مسکو با «نیکلای پاتروشف» مشاور امنیت ملی روسیه و رئیس دستگاه اطلاعات این کشور دیدار و درباره مسائل امنیتی مربوط به خاورمیانه با وی بحث و گفت و گو کرد. بنیامین نتانیاهو نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی هم دو هفته پیش به مسکو سفر کرد و با «ولادیمیر پوتین» رئیس‌جمهور روسیه دیدار کرد.

اوپک نصف شدن درآمد نفتی سال ٢٠١٤ را تایید کرد

* کاهش قیمت نفت در سال گذشته سبب کاهش درآمدهای صادراتی از محل نفت کشورهای صادر کننده نفت اوپک شد.

براساس جدیدترین گزارش بولتن آماری سالانه اوپک، درآمد نفتی عربستان به عنوان بزرگ‌ترین صادر کننده این سازمان در سال گذشته به 157میلیارد و 962 میلیون دلار رسید که بیش از 120 میلیارد دلار نسبت به سال 1393 کاهش نشان می‌دهد.

این کاهش با وجود رشد، 5/18 درصدی تولید نفت این کشور رخ داده است و به نسبت سال قبل از آن، حدود 44 درصد افت دارد.

هشدار سفیر سعودی به ایران

* سفیر عربستان سعودی در منامه به ایران هشدار داد: پاسخ ما به تهدید عربستان و بحرین، محکم و شدید خواهد بود.

«عبدالله آل الشیخ»، سفیر عربستان سعودی در بحرین در مصاحبه روزنامه «اخبار الخلیج» چاپ ان کشور، تاکید کرد «کشورش همواره از منافع، امنیت و ثبات بحرین پشتیبانی می‌کند و امنیت این کشور را بخش جدایی ناپذیری از امنیت خود می‌داند.» دو روز قبل، هفت سناتور آمریکائی در نامه‌ای به اوباما خواستار تجدید نظر در سیاست سرکوب معترضین رژیم بحرین شدند و هشدار دادند اگر این رژیم در روش خود تجدیدنظر نکند، سقوط خواهد کرد.

ابلاغیه جدید دولت درباره حقوق سربازان/ تحلیل رویترز از افشای فیش‌های حقوقی/ فتوای جدید مفتی ارشد سعودی درباره زنانآرمان

لغو مراسم هفتم مرحوم علي دادمان

شنیده شد که خانواده شهيد دكتر رحمان دادمان با صدور اطلاعيه‌اي ضمن قدرداني صميمانه از مردم قدر شناس كشورمان، خانواده‌هاي معزز شهدا و ايثارگران و كليه شخصيت‌هاي حقيقي و حقوقي به ويژه اعضاي دفتر مقام معظم رهبري و رياست‌جمهوري، وزرا، نمايندگان محترم مجلس شوراي اسلامي و كليه سازمان‌هاي كشوري و لشكري و نهادهاي انقلاب اسلامي كه با حضور و ابراز همدردي در مراسم تشييع، تدفين و سومين روز درگذشت مهندس علي دادمان موجبات تسلي خاطر بازماندگان را فراهم نمودند به‌دليل تقارن اين ايام با ماه مبارك رمضان و جلوگيري از ايذاي روزه داران خداجوي و همچنين تعدد مراسم برگزار شده براي آن فقيد سعيد مراسم هفتمين روز در گذشت ايشان را كه قرار بود روز يكشنبه ساعت ۱۸ در مسجد نور تهران برگزار شود، لغو نمودند.

نمي‌خواستيم توافق با ايران به هم بخورد

شنیده شد که فرمانده ۱۰ تفنگدار دريايي آمريكا كه دي ماه گذشته از سوي سپاه در آب‌هاي ايران در خليج فارس دستگير شده بودند به كميته تحقيق اين حادثه گفته است كه او نمي‌خواسته با درگيري با نيروهاي ايراني در خليج فارس توافق اتمي در شرف وقوع با ايران را به هم بزند.

عصر ايران نوشت؛ فرمانده اين تفنگداران دريايي آمريكا به كميته تحقيق نيروي دريايي گفته است تصميم به تسليم شدن به جاي درگير شدن با نيروهاي ايران، با اين محاسبه از سوي او گرفته شده است كه او فكر مي‌كرده خطري نيروهاي آمريكايي را تهديد نمي‌كند و تلاش‌هاي ديپلماتيك دولت اوباما براي رسيدن به توافق هسته‌اي با ايران به خطر نيفتد. نيروي دريايي آمريكا فرمانده ملوانان آمريكايي را به قضاوت و رهبري ضعيف، بي‌انگيزگي و نداشتن روحيه سرسختانه نظامي متهم كرده است.

آخرين وضعيت پرونده ستايش

شنیده شد که وكيل مدافع قاتل ستايش گفت: تاكنون دادگاه، زمان برگزاري جلسه بعدي را اعلام نكرده است. باشگاه خبرنگاران نوشت؛ مجتبي فرح بخش اظهار داشت: هنوز زمان جلسه بعدي دادگاه موكلم مشخص نشده است و منتظر ابلاغ دادگاه براي اطلاع جلسه بعدي هستيم. وي درباره جواب دادگاه به ارسال لايحه اعتراضي متهم درباره تحقيقات مقدماتي پرونده افزود: هنوز درباره نتيجه تصميم دادگاه درباره لايحه اعتراضي به تحقيقات مقدماتي اطلاعي ندارم و چيزي در اين رابطه به ما ابلاغ نشده است.

ابلاغیه جدید دولت درباره حقوق سربازان/ تحلیل رویترز از افشای فیش‌های حقوقی/ فتوای جدید مفتی ارشد سعودی درباره زنانایران

هنوز وثیقه‌ای برای زنجانی صادر نشده است

رئیس دادگستری استان تهران در خصوص وثیقه ۱۰ هزار میلیاردی برای آزادی بابک زنجانی، گفت: اصلاً چنین وثیقه‌ای برای آقای بابک زنجانی صادر نشده است، من تعجب می‌کنم چه فردی این عدد را عنوان کرده است. به گزارش فارس، غلامحسین اسماعیلی افزود:  در سال ۹۳ حدود ۳۰۰ کارچاق کن در دادگستری تهران  بازداشت شده‌اند که این عدد در سال گذشته به بیش از ۵۰۰ نفر رسیده است.

ادعای  فرمانده تفنگداران دستگیر شده امریکا

فرمانده 10 تفنگدار دریایی امریکا که دی ماه سال گذشته از سوی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در آب‌های ایران در خلیج فارس دستگیر شده بودند، گفته است که نمی‌خواسته با درگیری با نیروهای ایرانی در خلیج فارس، توافق اتمی در شرف وقوع با ایران را به هم بزند.

به گزارش عصر ایران، نیروی دریایی امریکا در گزارش خود که بخش‌هایی از آن در واشنگتن تایمز منتشر شده، فرمانده ملوانان امریکایی را به قضاوت و رهبری ضعیف، بی‌انگیزگی و نداشتن روحیه سرسختانه نظامی متهم کرده است.

فرمانده این تفنگداران در کمیته تحقیق نیروی دریایی گفته است با این محاسبه که نیروهای تحت رهبری‌اش در خطر نخواهند بود چرا که دولت ایران در آن برهه خواستار به سرانجام رسیدن توافق هسته‌ای بوده است، تسلیم نیروهای سپاه شده است. او گفته است: «من بر این باور بودم که پرزیدنت اوباما در آن برهه از من نمی‌خواهد که بر مبنای یک سوء تفاهم یا اشتباه آغازگر یک جنگ با ایران باشم.»

تحلیل رویترز از افشای فیش‌های حقوقی

خبرگزاری فارس نوشت: در روزهایی که فیش‌های حقوق‌های نجومی برخی مدیران دولتی تیتر یک اخبار داخلی شده‌، این موضوع از دید رسانه‌های غربی نیز دور نمانده و مورد توجه آنها قرار گرفته است. بر اساس این گزارش، خبرگزاری «رویترز» در مطلبی نوشت: این پرداخت‌ها در ایران یک مشکل سیاسی شده و اضافه‌کاری‌های بالا به وسیله‌ای برای حمله به «حسن روحانی» رئیس جمهوری میانه‌رو ایران تبدیل شده است.

رویترز با بیان اینکه افشای فیش‌های حقوقی نتیجه دعوای سیاسی برای کاهش قدرت روحانی پیش از انتخابات آتی است، افزود: جدال بر سر حقوق‌های دولتی می‌تواند کار را برای روحانی جهت گشودن اقتصاد کشور به روی سرمایه‌گذاری خارجی و اجرای اصلاحات برای تقویت بخش خصوصی سخت کند.

تحریم 3 شرکت روسی به اتهام همکاری با ایران

امریکا اعلام کرد که سه شرکت روسی سازنده سلاح و فناوری تسلیحات را که مظنون به همکاری با ایران، کره شمالی و سوریه هستند، تحریم کرده است.

به گزارش شبکه تلویزیونی ار.ب.کا روسیه، وزارت خارجه امریکا در بیانیه‌ای، شرکت‌های طراحی تسلیحاتی کونتسوو، کالومینا و مرکز تعمیرات هوایی 150 کالینینگراد را شامل فهرست تحریم‌های خود قرار داده است.

امریکا همچنین تحریم شرکت طراحی تسلیحاتی تولا و مرکز علمی ماشین‌سازی را که از سپتامبر 2015 آغاز شده، تمدید کرده است