جمعه , ۱۰ فروردین ۱۴۰۳
صفحه اول » اجتماعی و سیاسی » نگرانی ها از دخالت جمهوری اسلامی در بحرین، سناتورهای آمریکایی را به واکنش واداشت

نگرانی ها از دخالت جمهوری اسلامی در بحرین، سناتورهای آمریکایی را به واکنش واداشت

سناتورهای آمریکایی خواستار افزایش فشار بر دولت بحرین شدند.

هفت سناتور آمریکایی خواستار فشار برای تسریع اصلاحات سیاسی در بحرین شده اند. همزمان، منابع بحرینی از تلفات انفجار بمب در آن کشور خبر داده اند.

این سناتورها در نامه‌ای به جان کری، وزیر خارجه آمریکا، از او خواسته‌اند مقامات بحرینی را برای تسریع روند اصلاحات سیاسی و اجتماعی تحت فشار قرار دهد و آنان را از نگرانی ایالات متحده نسبت به تحولات اخیر در زمینه نقض حقوق بشر در آن کشور آگاه سازد. آنان از وزیر خارجه خواسته‌اند به دولت بحرین تفهیم کند که ادامه محدودیت بر فعالیت مخالفان دارای تبعات و آثار ملموسی خواهد بود که می‌تواند شامل منع فروش اسلحه باشد.

نویسندگان نامه هشدار داده‌اند که “خودداری دولت بحرین از واکنش مناسب نسبت به اعتراضات مشروع شهروندان به بافت اجتماعی آن کشور آسیب خواهد زد و زمینه‌ساز مداخله عوامل خارجی خواهد شد که مترصد بهره‌برداری از مشکلات بحرین هستند.” آنان افزوده‌اند: “به اعتقاد ما، سختگیری و فشار دولت بر مخالفان می‌تواند ثبات بحرین را به مخاطره اندازد و به نفع ایران تمام شود.”

جان کری گفته است که از ارسال نامه مطلع شده اما هنوز آن را ندیده است. در پاسخ به این سوال که آیا اسلحه آمریکایی ممکن است علیه مخالفان حکومت به کار رود، آقای کری گفته است که “در برنامه‌های فروش تسلیحات به کشورهای دیگر، ما همواره نگران نحوه کاربرد نهایی این تسلیحات هستیم.”

اگرچه پایگاه ناوگان پنجم نیروی دریایی آمریکا در بحرین واقع شده و ایالات متحده حمایت از این کشور را برای مقابله با نفوذ ایران در منطقه ضروری می‌داند، اما در هفته‌های اخیر، تعطیل کردن حزب اصلی شیعیان و سلب تابعیت یک روحانی شیعه باعث انتقاد دولت آمریکا و سازمان ملل از دولت بحرین شد. روز گذشته جان کربی، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا، گفت که ایالات متحده تلاش می‌کند تا دولت بحرین را “به بازگشتن از این مسیر زیانبار” ترغیب کند.

چندی پیش محتوای یک گزازش وزارت خارجه آمریکا انتشار یافت که در آن آمده بود که روند آشتی ملی و حرکت به سوی دموکراسی در بحرین از زمان سرکوب اعتراضات خیابانی در مارس سال ۲۰۱۱ عملا متوقف شده است.

انفجار بمب

در خبری دیگر از بحرین، پلیس آن کشور گزارش کرده که در انفجار بمب در روستای العکر واقع در شرق منامه، پایتخت، یک زن کشته و سه کودک او زخمی شده‌اند. این بمب در یک اتومبیل جاسازی شده بود و هنگامی منفجر شد که خودرو این زن از این محل عبور می‌کرد.

در فوریه سال ۲۰۱۱ و همسو با حرکت اعتراضی موسوم به بهار عربی، تظاهراتی با شرکت گروه‌های مختلف سیاسی و اجتماعی در بحرین برگزار شد و تظاهرکنندگان خواستار اصلاحات سیاسی و حرکت به سوی دموکراسی در این کشور شدند.

در آغاز حرکت اعتراضی در بحرین، طرفداران دموکراسی و منتقدان حکومت بحرین از گروه‌ها و تشکل‌های مختلف در تظاهرات شرکت داشتند اما حضور روحانیون شیعه در رهبری تظاهرات باعث تفرقه در صفوف معترضان شد و دولت بحرین هم رهبران این حرکت را به ارتباط با ایران و تلاش برای برقراری نظام ولایت فقیه متهم کردند. دولت ایران ضمن حمایت از حرکت اعتراضی در بحرین، تحریک معترضان را تکذیب کرده است.

در مارس همان سال، در حالیکه نیروهای امنیتی عربستان و امارات متحده عربی در مراکز حساس بحرین مستقر شده بودند، نیروهای پلیس این کشور چادرهای معترضان در میدان مروارید در مرکز منامه را برچیدند و آنان را متفرق کردند.

از آن زمان، تظاهرات اعتراضی به طور پراکنده ادامه داشته و گاه با خشونت از جمله بمب‌گذاری همراه بوده و تلفاتی هم از هر دو طرف بر جا گذاشته است. در ماه ژوئیه سال گذشته، انفجار بمب در مسیر حرکت یک خودرو پلیس در روستای ستره دو مامور پلیس را کشت.

اخیرا در پی سلب تابعیت از شیخ عیسی قاسم، از روحانیون شیعه بحرین، برخی مقامات جمهوری اسلامی هشدار دادند که این اقدام جوانان بحرینی را به سوی مبارزه مسلحانه سوق خواهد داد.

BBC