پنجشنبه , ۳۰ فروردین ۱۴۰۳
صفحه اول » اجتماعی و سیاسی » مهمترین موضوعاتی است که امروز مورد توجه مطبوعات و رسانه‌های بین‌المللی قرار گرفته است.

مهمترین موضوعاتی است که امروز مورد توجه مطبوعات و رسانه‌های بین‌المللی قرار گرفته است.

دیدگاه رئیس «سیا» درباره نقش ایران در مبارزه با داعش، واکنش رئیس مجلس نمایندگان آمریکا به اقدامات کری در قبال ایران، تأثیر خروج انگلیس از اتحادیه اروپا بر تجارت این کشور با ایران، دلایل تغییر در سیاست خارجی ترکیه و درخواست تعلیق عضویت عربستان در شورای حقوق بشر سازمان ملل، از جمله مهمترین موضوعاتی است که امروز مورد توجه مطبوعات و رسانه‌های بین‌المللی قرار گرفته است.

 

به گزارش «تابناک»، بخشی از مطالب امروز مطبوعات و رسانه‌های بین‌المللی به موضوعات مربوط به ایران اختصاص دارد. اظهارات رئیس سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا (سیا) در گفت و گو با شبکه خبری «پی بی اس»، از جمله این مطالب است. جان برنان در این گفت و گو نقش ایران را در مبارزه با گروه تروریستی داعش در منطقه مفید دانست.
دیدگاه رئیس «سیا» درباره مبارزه ایران با داعش/ درخواست تعلیق عضویت عربستان در شورای حقوق بشر
وی در پاسخ به سؤالی درباره موضع دیروز جان کری، وزیر خارجه امریکا مبنی بر مفید بودن مبارزه ایران با داعش گفت: «خوب، به عقیده من ایرانیان علاقه زیادی دارند تا هر آنچه می‌توانند برای جلوگیری از رشد داعش در منطقه به کار گیرند». برنان در عین حال خواستار تلاش و همکاری بیشتر ایران برای مبارزه با داعش با هدف اعاده امنیت به منطقه شد. با این حال، وی مدعی شد، لازم است، ایران تعهد خود را نسبت به کمک برای شکست دادن سازمان‌های تروریستی و توانایی همکاری با کشورهای منطقه و همسایگانش نشان دهد.
دیدگاه رئیس «سیا» درباره مبارزه ایران با داعش/ درخواست تعلیق عضویت عربستان در شورای حقوق بشر
این در حالی است که اظهارات اخیر وزیر خارجه آمریکا در تقدیر از نقش ایران در مبارزه با تروریسم، با واکنش منفی جمهوری‌خواهان روبه رو شده است. در این راستا، پل رایان، رئیس مجلس نمایندگان آمریکا در گفت و گو با «واشنگتن فری بیکن»، جان کری را به بازارگرمی برای ایران متهم کرده است. وی مدعی شده: «حقیقت اینجاست که ایران اصلی‌ترین حامی تروریسم دولتی است. تا زمانی که این تغییر نکند، شرکت‌ها حق دارند برای ورود به بازار ایران، نگران باشند». رایان در بخش دیگری از این مصاحبه گفت: «کجای توافق هسته‌ای اوباما آمده که جان کری باید بازاریاب اصلی ایران باشد»؟ اشاره رایان به اظهاراتی است که کری برای ترغیب شرکت‌های اروپایی برای تجارت با ایران مطرح کرده است.
دیدگاه رئیس «سیا» درباره مبارزه ایران با داعش/ درخواست تعلیق عضویت عربستان در شورای حقوق بشر
نشریه «اینترنشنال بیزنس تایمز» در تحلیلی به بررسی تأثیرات خروج انگلیس از اتحادیه اروپا بر تجارت این کشور با ایران پرداخته است. به عقیده این نشریه، با خروج انگلیس از اتحادیه اروپا، لندن در ‌‌نهایت می‌تواند روابط تجاری خود با ایران را که زمینه مناسب و آماده‌ای برای سرمایه گذاری خارجی به ویژه در بخش انرژی دارد، گسترش دهد. در ادامه این مطلب آمده، برخی تحریم‌های ایران که توسط اتحادیه اروپا در طول دو دهه گذشته اعمال شد، برای انگلیس پس از خروج رسمی از این بلوک کاربرد ندارد. انگلیس دیگر پایبند تصمیم‌ها و دستورالعمل‌های اتحادیه اروپا از جمله ممنوعیت معامله با سازمان‌ها و افراد خاص در ایران از جمله سپاه پاسداران نخواهد بود. البته آثار تحریم‌های امریکا بر ایران، در ارتباط با انگلیس تغییر نخواهد کرد.
دیدگاه رئیس «سیا» درباره مبارزه ایران با داعش/ درخواست تعلیق عضویت عربستان در شورای حقوق بشر
در میان دیگر موضوعات، «القدس العربی» به بررسی دلایل تغییر رویکرد ترکیه در قبال روسیه و رژیم اسرائیل پرداخته و اصلی‌ترین عامل نقش آفرین در این زمینه را اقتصاد دانسته است. این روزنامه می‌نویسد، عامل اصلی تحولات اخیر در سیاست خارجی ترکیه را باید در اقتصاد جستجو کرد، زیرا قطع یا تیرگی روابط ترکیه با روسیه، اسرائیل، مصر، امارات و ایران، مشکلات اقتصادی بسیاری برای ترکیه در پی داشت؛ به ویژه در بخش گردشگری در این کشور. هم اکنون به نظر می‌رسد ترکیه با همه اصراری که در گذشته بر مواضع خود داشت، تغییر موضع داده و همزمان هم روابط عادی خود را با اسرائیل از سر گرفته و هم نامه عذرخواهی به ولادیمیر پوتین نوشته است. ترکیه در همین حال با وجود اصرار بر حمایت از اخوان المسلمین، به ویژه محمد مرسی، رئیس جمهور برکنار شده مصر، در پی ترمیم روابط با این کشور است.
دیدگاه رئیس «سیا» درباره مبارزه ایران با داعش/ درخواست تعلیق عضویت عربستان در شورای حقوق بشر
درخواست نهادهای بین‌المللی حقوق بشری برای تعلیق عضویت عربستان سعودی در شورای حقوق بشر سازمان ملل، موضوعی است که خبرگزاری «رویترز» به آن پرداخته است. عفو بین الملل و دیدبان حقوق بشر روز چهارشنبه از مجمع عمومی سازمان ملل متحد خواستند تا زمانی که ائتلاف متجاوز سعودی از کشتار غیرنظامیان در یمن دست برنداشته است، عضویت این کشور را در شورای حقوق بشر سازمان ملل تعلیق کند. فیلیپ بولوپیون، معاون حمایت‌های جهانی دیده‌بان حقوق بشر در این زمینه گفت: «عربستان سعودی سابقه تکان دهنده‌ای از موارد نقض حقوق بشر در یمن دارد، حال آنکه این کشور از اعضای شورای حقوق بشر سازمان ملل است. کشورهای عضو سازمان ملل باید در کنار غیرنظامیان یمنی بایستند و هر چه سریع‌تر عربستان سعودی را تعلیق کنند».
دیدگاه رئیس «سیا» درباره مبارزه ایران با داعش/ درخواست تعلیق عضویت عربستان در شورای حقوق بشر

در نهایت، روزنامه «ایندیپندنت» به موضوع تمایل اسکاتلند برای ماندن در اتحادیه اروپا پس از خروج انگلیس پرداخته و موضع اسپانیا را در این زمینه بازتاب داده است. به نوشته این روزنامه، ماریانو راخوی، نخست وزیر اسپانیا اعلام کرد، با هر گونه اقدام جهت مذاکره با اسکاتلند برای عضویت در اتحادیه اروپا به رغم خروج بریتانیا از این اتحادیه مخالف است. راخوی با اشاره به رأی ۵۲ درصدی مردم بریتانیا برای خروج از اتحادیه اروپا تأکید کرد: «اگر بریتانیا برود، اسکاتلند هم باید برود». وی با بیان اینکه اسکاتلند صلاحیت مذاکره با اتحادیه اروپا را ندارد، گفت: «اسپانیا با هر گونه مذاکره با هر کسی غیر از دولت پادشاهی متحده مخالف است». نخست وزیر اسپانیا ضمن مخالفت شدید با تلاش‌های نیکلا استرجون، رهبر حزب ملی اسکاتلند برای باقی ماندن در اتحادیه اروپا، تصریح کرد، این اقدام خلاف تمام معاهده‌هاست