چهارشنبه , ۵ اردیبهشت ۱۴۰۳
صفحه اول » اجتماعی و سیاسی » فعالیتهای محمد رضاباقری سفیراسبق ایران درترکیه و سوریه و معاون اسبق امورعربی-آفریقایی خاورمیانه

فعالیتهای محمد رضاباقری سفیراسبق ایران درترکیه و سوریه و معاون اسبق امورعربی-آفریقایی خاورمیانه

دردیداری در آنکارا میان رئیس سازمان دیانت ترکیه و معاون بعثه (کاروانهای حج) رهبری، طرفین خواستار تقویت همکاری مشترک شده بودند.

 

آنکارا – ایرنا – محمدرضا باقری معاون امور بین الملل بعثه مقام معظم رهبری روز چهارشنبه  مطابق به چهارم فروردین سال جاری (1395) در آنکارا با محمد گورمز ریاست سازمان دیانت در خصوص توسعه همکاری های فیمابین در امور حج گفت و گو کرده بود.

به گزارش ایرنا، در این دیدار که حسن صفرخانی رایزن فرهنگی سفارت جمهوری اسلامی ایران در ترکیه نیز حضور داشت، باقری با تسلیت به مناسبت انفجارهای اخیر و کشته شدن افراد بی گناه بویژه حادثه تروریستی آنکارا و استانبول اظهار امیدواری کرد، ریشه های تروریسم در منطقه خشکانده شده و صلح و آرامش در منطقه حکمفرما شود.

82010675-70607060
وی ضمن تبریک عید سعید نوروز از خداوند متعال در سال جدید هجری شمسی برای ملت های ایران و ترکیه موفقیت و پیشرفت و سربلندی را مسالت کرد .
پرفسور گورمز نیز با ابراز خرسندی از سفر باقری به ترکیه بر همفکری و همکاری دو کشور در خاموش کردن فتنه های بوجود آمده تاکید و با اشاره به اشتراکات فرهنگی، نقش دو کشور را در ایجاد صلح و آرامش در منطقه مورد توجه قرار داده و برتلاش دو جانبه در جهت کنترل خشونت و افراط گرایی و تکفیر تاکید نمود.

c30e288532eccb8ab4eb03ece5e2c960
سپس دو طرف در خصوص همکاری های فیمابین در حوزه حج به تبادل نظر پرداختند و مقرر شد در این خصوص از تجربیات ارزنده ایران و ترکیه بهره برداری لازم صورت پذیرد .
در ادامه معاون امور بین المللی بعثه مقام معظم رهبری سپس با اکرم کلش رئیس شورای دینی ترکیه دیدار و گفت و گو کرد.
باقری با تبریک انتصاب کلش به این پست حساس، از همکاری های قبلی وی در حوزه حج تشکر و قدردانی کرد.
دو طرف در این دیدار بر تبادل تجربیات علمای دینی در حوزه های فکری ، پژوهشی و مسائل جدید و مستحدثه در حوزه امور دینی تاکید کردند .
باقری روز گذشته نیز در جمع معدودی از فرهیختگان و ایرانشناسان در یک گفتمان و همفکری در خصوص مسائل مختلف حوزه ی ایرانشناسی و توسعه روابط دو کشور ایران و ترکیه بویژه در مسائل فرهنگی و اجتماعی و علمی به بحث و تبادل نظر پرداخت و در خصوص توسعه تبادل نظر و مباحثات علمی و نقش فرهیختگان ایرانی در این خصوص را مورد توجه قرار داد.