جمعه , ۱۰ فروردین ۱۴۰۳
صفحه اول » اجتماعی و سیاسی » گام های جدی ترکیه در راه بهبود و عادی سازی روابط با کشورهای منطقه

گام های جدی ترکیه در راه بهبود و عادی سازی روابط با کشورهای منطقه

ترکیه بابت ساقط کردن هواپیمای روسیه ‘عذرخواهی کرد’

سخنگوی دفتر رئیس جمهور روسیه گفته است که رجب طیب اردوغان، رئیس جمهوری ترکیه بابت ساقط کردن هواپیمای جنگی روسیه در مرز میان ترکیه و سوریه عذرخواهی کرده است.

بیشتر بخوانیم :

ازسرگیری روابط کامل دیپلماتیک ترکیه و اسرائیل

وی گفته که آقای اردوغان با ارسال پیامی به ولادیمیر پوتین، رئیس جمهوری روسیه، “همدردی و تسلیت عمیق” خود را خطاب به خانواده خلبان کشته شده این هواپیما اظهار کرده است.

سخنگوی ریاست جمهوری ترکیه گفته است که این کشور و روسیه برای بهبود روابط خود به توافق دست یافته اند.

خودداری ترکیه از عذرخواهی بابت ساقط کردن هواپیمای نظامی روسی در ماه نوامبر خشم روسیه را بر انگیخت.

روسیه در واکنش به این اقدام تحریم هایی را علیه ترکیه وضع کرد و جلوی سفر جهان گردان روسی به ترکیه را گرفت.

آن زمان آقای پوتین گفته بود که این محدودیت ها تا زمان عذرخواهی ترکیه لغو نخواهد شد.

به گفته دیمیتری پسکوف، سخنگوی دفتر رئیس جمهور روسیه، آقای اردوغان گفته است از آن چه اتفاق افتاده عمیقا متاسف است و می خواهد روابط را برقرار کند.

آقای پسکوف گفت: “در این پیام به ویژه تأکید شده است که روسیه دوست و شریک استراتژیک ترکیه است و مقامات ترکیه علاقه مند نیستند روابط با روسیه آسیب ببیند”.

جت‌های جنگنده اف-۱۶ ترکیه روز ۲۴ نوامبر سال گذشته یک هواپیمای سوخوی ۲۴ روسیه را در منطقه مرزی سوریه سرنگون کردند.

این هواپیما در منطقه کوهستانی استان لاذقیه سوریه سقوط کرد. خلبان و کمک خلبان این هواپیما با چتر نجات بیرون پریدند، اما خلبان در اثر تیراندازی پیکارجویان کشته شد.

سروان کنستانتین موراختین، کمک خلبان هواپیما از این حادثه جان سالم به در برد و توسط نیروهای دولت سوریه به پایگاه هوایی روسیه در لاذقیه منتقل شد.

یک تبعه دیگر روسیه هم که در عملیات نجات خلبانان هواپیما با هلیکوپتر شرکت داشت، زمانی که هلیکوپتر هدف تیراندازی قرار گرفت، کشته شد.

ترکیه می‌گوید که دو هواپیما وارد حریم هوایی‌اش شده بودند و به هشدارهای مکرر ترکیه ظرف پنج دقیقه در مورد تغییر مسیر بی‌توجهی کردند، بنابراین هواپیماهای ترکیه یکی از آنها را هدف قرار دادند.

روسیه می گوید که هواپیماهایش طی اجرای مأموریت خود در حریم هوایی سوریه بودند و حریم هوایی ترکیه را نقض نکردند و هشداری هم دریافت نکردند.

BBC