جمعه , ۱۰ فروردین ۱۴۰۳
صفحه اول » اجتماعی و سیاسی » تلاش و رایزنی ترکیه برای حل بحرانهای منطقه ای
Palestinian President Mahmoud Abbas (L) and Turkey's Prime Minister Recep Tayyip Erdogan pose before a meeting in Ankara February 29, 2012. REUTERS/Umit Bektas (TURKEY - Tags: POLITICS) - RTR2YMY2

تلاش و رایزنی ترکیه برای حل بحرانهای منطقه ای

گفتگوی تلفنی اردوغان با محمود عباس در باره توافق ترکیه-اسرائیل در مورد غزه

رجب طیب اردوغان رئیس جمهوری ترکیه شامگاه یکشنبه 27 ژوئن 2016 طی تماسی تلفنی با محمود عباس رئیس حکومت خودگردان فلسطین در باره توافق اخیر میان آنکارا و تل‌آویو در باره اوضاع انسانی غزه گفتگو کرد.

به گزارش خبرگزاری رویترز به نقل از برخی مقامات بلندپایه ترک، این تماس پس از آن صورت گرفت که ترکیه از عادی سازی روابط خود با اسرائیل و همچنین توافق آنکارا با تل آویو بر تلاش دو کشور به منظور بهبودی اوضاع انسانی غزه، خبر داده بود.

این توافق عملا به اختلاف ترکیه با اسرائیل در باره حادثه کشته شدن 10 فعال ترک طرفدار فلسطین که در سال 2010 هنگام ارسال یک کشتی حامل کمک‌های انسانی به نوار غزه توسط نیروی دریایی اسرائیل کشته شدند، پایان داده است.

منابع ریاست جمهوری ترکیه، تاکید کردند که محمود عباس با ابراز رضایت از پادرمیانی ترکیه برای بهبود اوضاع انسانی در غزه از این توافق استقبال کرد.

طبق این گزارش انتظار می رود، بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر اسرائیل در رم و بن علی یلدریم نخست وزیر ترکیه در آنکارا در همزمان این توافق را اعلام کنند.

یک مقام اسرائیلی به خبرگزاری رویترز گفت:« اسرائیل، رسما از بابت کشته شدن فعالان ترک در کشتی مرمره عذرخواهی کرد واین از سه شرطی بود که آنکارا برای عادی سازی روابط با تل آویو تعیین کرده بود. اسرائیل همچنین مبلغ 20 میلیون دلار به عنوان جبران خسارت به خانواده‌های کشته شدگان و زخمی شدگان ترک پرداخت کرده است.

از سوی دیگر یک مقام ارشد ترکیه گفت :« برغم عدم قبول شکست محاصره غزه که یکی از پیش شرطهای ترکیه برای عادی سازی روابط با اسرائیل بود اما این توافق یک “پیروزی دیپلماتیک” برای ترکیه به شمار می رود چون تلاش دو طرف برای بهبودی اوضاع انسانی در غزه یکی از شرایط این توافق است».

این مقام ترک افزود:«بر اساس توافق صورت گرفته ترکیه به ارسال کمک‌های انسان دوستانه به غزه و همچنین ساختن پروژه‌های زیر بنایی مانند بیمارستان‌ها، ساختمان‌های مسکونی و ایجاد راه حل‌هایی جهت پایان دادن به بحران آب و برق در غزه اقدام خواهد کرد».