پنجشنبه , ۳۰ فروردین ۱۴۰۳
صفحه اول » اجتماعی و سیاسی » بریتانیا پس از 43 سال عضویت در اتحادیه اروپا برای خروج از این اتحادیه رای داد.

بریتانیا پس از 43 سال عضویت در اتحادیه اروپا برای خروج از این اتحادیه رای داد.

دبی-العربیه.نت فارسی  بریتانیا پس از 43 سال عضویت در اتحادیه اروپا در یک تصمیم تاریخی که هنوز معلوم نیست که چه عواقبی بر سیاست داخلی این کشور و دیگر کشورهای اروپایی در بر خواهد داشت، برای خروج از این اتحادیه رای داد.

 

به گزارش تلویزیون العربیه به نقل از شبکه «بی.بی.سی» با پایان شمارش آرا مشخص شده که 52 درصد از رای دهندگان بریتانیایی به خروج کشورشان از اتحادیه اروپا رای داده اند. در مقابل این آراء 48 درصد رای دهندگان نیز به ادامه عضویت در اتحادیه رای داده‌اند.

منابع خبری بریتانیا این ئنتیجه را بامداد جمعه 24 ژوئن 2016 بر اساس اعلام آخرین نتایج شمارش آراء گزارش دادند.

طبق این گزارش، اولین نتایج تاثیر منفی خروج بریتانیا از اتحادیه اروپا با کاهش ارزش پوند استرلینگ، در برابر دلار آمریکایی شد.

یک ساعت پس از اعلام نتایج همه پرسی، پوند بریتانیا در برابر دلار به پایین ترین سطح خود از سال 1985 تاکنون کاهش یافت.

ارزش پوند انگلیس نه تنها در برابر دلار کاهش یافت بلکه حدود 14% در مقابل «ین» ژاپن نیز کاهش یافت.

نتیجه همه‌ پرسی باعث کاهشی بیش از 9 درصد در نرخ برابری پوند در برابر دلار آمریکا شده است. نرخ برابری پوند که شامگاه گذشته 1.50 در برابر دلار بود به 1.34 تنزل کرده است

با پایان یافتن زمان همه پرسی در انگلیس درباره ماندن از جدا شدن از اتحادیه اروپا، شمارش آرا آغاز شده و نتایج به زودی اعلام می‌شود. برخی نظرسنجی‌ها که امروز در بیرون حوزه‌های اخذ رای صورت گرفته، از پیشتازی بسیار اندک حامیان ماندن در اتحادیه اروپا خبر داده است.

با پایان یافتن زمان همه پرسی در  انگلیس درباره ماندن از جدا شدن از اتحادیه اروپا، شمارش آرا آغاز شده و نتایج به زودی اعلام می‌شود. به گزارش «تابناک» به نقل از «بی بی سی»، گزارش‌های اولیه از رقابت نزدیک مخالفان و حامیان جدایی از خبر دارد و برخی گزارش‌ها از پیشتازی اندک حامیان ماندن خبر داده‌اند. مردم انگلیس امروز ۲۳ ژوئن (۳ تیر) پای صندوق رفتند تا در مورد ماندن یا جداشدن کشورشان از اتحادیه اروپا تصمیم بگیرند. برگزارکنندگان این همه پرسی می‌گویند نتیجه همه‌پرسی احتمالا تا سحرگاه فردا (جمعه ۲۴ ژوئن – چهارم تیر) مشخص خواهد شد؛ مگر این‌که فاصله آراء بسیار کم باشد. پایان همه‌پرسی در انگلیس و آغاز شمارش آرا دیوید کامرون، نخست‌وزیر انگلیس، به احتمال خیلی زیاد صبح جمعه و در پی اعلام نتیجه همه‌پرسی سخنرانی خواهد کرد. محل این سخنرانی هم به احتمال زیاد بیرون اقامتگاه رسمی نخست‌وزیر خواهد بود. او در قدم بعدی روز دوشنبه، یا در صورت تقاضای نمایندگان برای برگزاری جلسه فوق‌العاده در روز جمعه یا شنبه، به پارلمان خواهد رفت تا در آن‌جا هم صحبت کند. کامرون بارها اعلام کرده که حتی در صورت شکست در همه‌پرسی هم از مقام خود استعفا نخواهد داد؛ او خواهان ادامه عضویت این کشور در اتحادیه اروپا است. اما انتظار عمومی بر این است که در صورتی که مردم انگلیس پیشنهاد وی مبنی بر ادامه عضویت را نادیده بگیرند، او از این فرصت برای اعلام خروج خود از قدرت استفاده کند. پایان همه‌پرسی در انگلیس و آغاز شمارش آرا گفتنی است حتی اگر انگلیس به خروج رای دهد این تصمیم بلافاصله عملی نخواهد شد و انگلیس در این مرحله همچنان عضو اتحادیه اروپا باقی خواهد ماند. اما روند خروج شروع می‌شود. با وجود این، برخی نظرسنجی‌ها که امروز در بیرون حوزه‌های اخذ رای صورت گرفته، از پیشتازی بسیار اندک حامیان ماندن در اتحادیه اروپا خبر داده است. تکمیلی: 04:39 – نتایج نظرسنجی‌های اولیه از برتری 52 درصدی حامیان ماندن در اتحادیه اروپا بر 48 درصد موافقان خروج از اتحادیه حکایت دارد. پایان همه‌پرسی در انگلیس و آغاز شمارش آرانخستین نتایج همه‌پرسی عضویت بریتانیا در اتحادیه اروپا اعلام شد. در شهر نیوکاسل که تصور می‌شد با اکثریت چشمگیری به ماندن در اتحادیه اروپا، با اکثریتی کمتر از ۲ درصد به ماندن رای داد. در شهر ساندرلند، یکی از اولین حوزه‌های انتخابیه که نتیجه‌اش اعلام شد، طرفداران خروج از اتحادیه اروپا با اکثریت چشمگیر ۶۱ درصد به ۳۸ درصد پیروز شدند. با اینکه هنوز نتایج بسیاری از حوزه‌های انتخابیه اعلام نشده و نتیجه نهایی روشن نیست، ارزش پوند افت کرده است.